Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av janroald, lørdag 11. juli 2015, klokken 21:09

« forrige - neste »

janroald


rossifan46

Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

fstromsv

Herlig lesning.  Morsomt presentert.  Likte godt denne om bilprodusentene som nekter å se inn i fremtiden og beinhardt står på sin produksjon av ICE-dyr:

The car companies, as I mentioned, aren't happy about all of this—they're acting like a kid with a cupcake whose parents are forcing them to eat their vegetables.

Electrix

Veldig bra artikkel, men tar sin tid å komme gjennom...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trond.Strom

ja fin artikkel

synes godt han kunne tatt med litt data i EV/FCV delen.

måtte grave litt selv i det og fant denne:
http://www.fch.europa.eu/sites/default/files/study%20electrolyser_0-Logos_0_0.pdf
beskriver nåsituasjon p åelectrolyse av hydrogen i europa samt visjon mot 2030.

Dersom man så sammenligner en Tesla med en Mirai får man dette

Tesla 85kWh og 502 km = 5,9 km/kWh
Mirai 285kWh (5Kg*57kWh) og  650km = 2,28 km/kWh

Synes det er ganske innlysende at Toyota har en vinner her...

bno

#5
Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:27
ja fin artikkel

synes godt han kunne tatt med litt data i EV/FCV delen.

måtte grave litt selv i det og fant denne:
http://www.fch.europa.eu/sites/default/files/study%20electrolyser_0-Logos_0_0.pdf
beskriver nåsituasjon p åelectrolyse av hydrogen i europa samt visjon mot 2030.

Dersom man så sammenligner en Tesla med en Mirai får man dette

Tesla 85kWh og 502 km = 5,9 km/kWh
Mirai 285kWh (5Kg*57kWh) og  650km = 2,28 km/kWh

Synes det er ganske innlysende at Toyota har en vinner her...

Viktig metodisk tilnærming er å ikke konkludere før alle data er på bordet.

Om Toyota har en vinner her er jeg ikke så sikker på. Det er vel andre parametere en ensidig kjørelengde som må legges til grunn som følger:

- Kostnad per kjørt distanse
- Kostnad ved frembringelse av Hydrogenet
- Miljøkostnad ved frembringelse av samme i hele kjeden da sett opp mot det samme for el.
- Vedlikeholdskost el vs FC eller Mirai vs Tesla (ref. Cupcake...)
- Sikkerhet ved transport, bruk, lagring
- Uavhengighet vs monopolisering eller om man vil bundethet for forbruker les proprietær fokus les Apple .....
- Wallbattery og egenprodusert strøm se utvikling og prisfall på PVP sett eks. opp mot forrige pkt.
- Naturlige monopol - kostnad ved å frembringe fyllestasjon når vi allerede har el. infrastruktur på plass og Tesla sine superchargers i et utvidet perspektiv ref. artikkel

Ikke en konklusjon, men tror at man vil ende opp med motsatt syn og at Must har rett.

Tillater meg en digresjon:
Men om vi blir ført bak lyset igjen av sterke maktmonopoler vil være beklagelig. Jeg tror ikke det. I-net les kommunikasjons effektiviteten vil forhindre en slik utvikling er mitt bestemte syn.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Trond.Strom

at toyota hadde en vinner var ironisk ment. kunne vært tydligere ser jeg når jeg leser eget inlegg. Men 3x energiforbruk så kan jeg ikke se at andre en energiprodusenter kan like fuelcell/hydrogen

bno

#7
Da er vi enig ja  :D I tillegg til at jeg leste feil en tidlig morgenstund. ?....
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Avh

Sjeldent latt meg facinere så mye av en artikkel. Godt og folkelig skrevet og tross lengden klarte jeg ikke å legge den fra meg før jeg var ferdig.
På tide å spørre enkelte EL-bilmotstandere om de vet hva to-graders-målet er. Tipper overaskende mange vil trekke på skuldrene.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Falsum

Jeg har også kost meg stort med denne artikkelen. Måtte lese den som en bok fordelt over flere dager.
Morsomt og poengtert skrevet, og veldig lærerikt på samme tid.

timingbeltkiller

Sitat fra: Avh på onsdag 17. juni 2015, klokken 21:58
På tide å spørre enkelte EL-bilmotstandere om de vet hva to-graders-målet er. Tipper overaskende mange vil trekke på skuldrene.
Du har rett: Det er nok flere elbil tilhengere enn elbil motstandere som vet om 2 graders målet.
Men fremdeles er det noen blåøyde som tror det er mulig å nå dette målet.
Særlig blant elbil tilhengere som innbiller seg å skifte ut en milliard fossilbiler med en milliard elbiler
og skifte ut årlig bilproduksjon på 100 millioner fossiler med 100 millioner eler,
ville være økologisk bærekraftig.

Den globale temperaturen vil i 2100 garantert ha steget mye nærmere 5 enn 2 grader.
Som igjen betyr minst fjerdeparten av klodens daværende befolkning på 10 milliarder
vil måtte finne seg et nytt sted å bo.

Bare den lille haken at at nye steder å bo fins ikke lengre.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA