Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fornuftig lading heime og levetid på batteri

Startet av atrus, lørdag 11. juli 2015, klokken 14:50

« forrige - neste »

atrus

Jeg har bestilt min første EL-bil. Ser det har vært noen tråder om dette før. Men det begynner å bli en god stund siden. Som mange vet, ligger det an til nye regler for momsfritak for leasing av EL-biler f.o.m. 1. juli 2015. Det gjør leasingalternativet også blir interessant i forhold til å kjøpe. Har fått tilbud på en e-golf hvor forhandler har gitt meg tilbud på både kjøp og leasing etter nye regler. De månedlige utgiftene blir omtrent likt for begge alternativene.

Fordelene med å lease er at jeg slipper risikoen med å selge en bil som ingen i dag egentlig vet hvor stort verditapet blir. Fordelen med å kjøpe kan vise seg å være smart hvis momsfritaket gradvis blir fjernet fra 2017. Da vil nødvendigvis bruktbilprisen på en e-golf kjøpt uten moms holde seg godt i pris.

VW gir 8 års garanti på at batteriene skal holde 70%. Tja... Etter 4 år er batteriene ca 80% Da skal jeg evt. selge en bil som har en optimal rekkevidde sommerstid på ca. 12/13 mil. Det er nettopp dette som gjør leasing-alternativet interessant, slik jeg ser det.

Dette er ikke godt å bli klok på. Hva tror dere som er erfarne?

turfsurf

Sitat fra: atrus på søndag 07. juni 2015, klokken 18:48
Jeg har bestilt min første EL-bil. Ser det har vært noen tråder om dette før. Men det begynner å bli en god stund siden. Som mange vet, ligger det an til nye regler for momsfritak for leasing av EL-biler f.o.m. 1. juli 2015. Det gjør leasingalternativet også blir interessant i forhold til å kjøpe. Har fått tilbud på en e-golf hvor forhandler har gitt meg tilbud på både kjøp og leasing etter nye regler. De månedlige utgiftene blir omtrent likt for begge alternativene.

Fordelene med å lease er at jeg slipper risikoen med å selge en bil som ingen i dag egentlig vet hvor stort verditapet blir. Fordelen med å kjøpe kan vise seg å være smart hvis momsfritaket gradvis blir fjernet fra 2017. Da vil nødvendigvis bruktbilprisen på en e-golf kjøpt uten moms holde seg godt i pris.

VW gir 8 års garanti på at batteriene skal holde 70%. Tja... Etter 4 år er batteriene ca 80% Da skal jeg evt. selge en bil som har en optimal rekkevidde sommerstid på ca. 12/13 mil. Det er nettopp dette som gjør leasing-alternativet interessant, slik jeg ser det.

Dette er ikke godt å bli klok på. Hva tror dere som er erfarne?

Tror det er veldig smart å lease kortrekkevidde elbil nå, nettopp pga at det om ett par år vil bli mye forbedret rekkevidde på disse. Sysler selv med tanker om det, etter jeg har blitt kvitt dagens nr 2 bil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OlavEmil

Seier VW at batteria er redusert til 80% alt etter 4 år? Det høyrdest då frykteleg pessimistisk ut...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA