Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten lade box :-)

Startet av stefse, lørdag 11. juli 2015, klokken 08:57

« forrige - neste »

stefse

Forbigående, er endel effekt ute for øyeblikket. Også endel planned maintenance ser jeg på UMM https://umm.nordpoolspot.com
Kanskje noen som har begynt å bli lei av å få dårlig betalt for strømmen. :P

Ellers er jo drittværet i gang med lavtrykk og regn som vanlig, hvilket legger en demper på prisene litt lenger frem.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

På Grossistnivå får man nå kjøpt strøm for hele 2016 for 16-17 øre/kWt. Hadde man kunnet kjøpe dette som privatperson hadde jeg vurdert å slå til.

Pris i € fra Nasdaq OMX.

ENOYR-16   17.16   17.22   17.20 
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Hva kan man gjøre avtale for som privatperson før man beregner noen skatter eller avgifter til sammenligning? Trodde faktisk man kunne dekke seg til hva grossistene kan med et påslag på kun 35 kroner per måned?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

stefse

Grossistene konkurerer om strømkundene. Sist en av de ringte spurte jeg om de kunne tilby fastpris på 2016, men det kunne de ikke, men han skulle ta det opp med sjefen. Så hvis du finner noen som tilbyr dette så si fra.

Strømprisen på timespoten er rekordlav i dag og var nede i ca. 0,29 øre klokka 3-4 i natt. Dvs man kunne fylt en tomladet Tesla for 25 øre på den timen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Kommer an på hvor du bor hvem som tilbyr hva og til hvilke priser så her er det bare å søke på nettet.

http://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/strom/
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

stefse

Takker, jeg får opp 26 øre/kWt som billigste alternativ, men det er ikke noe bra alternativ når innprisen er 16 øre.
Det koster dem definitivt ikke 10 øre/kWt å føre et kraftregnskap for en husstand i ett år.
For de tar ingen risiko med dette.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amigakongen

Litt vanskelig når du må ut med 40øre i nettleie pr kwh.  :'(

Sitat fra: stefse på fredag 25. desember 2015, klokken 23:22
Grossistene konkurerer om strømkundene. Sist en av de ringte spurte jeg om de kunne tilby fastpris på 2016, men det kunne de ikke, men han skulle ta det opp med sjefen. Så hvis du finner noen som tilbyr dette så si fra.

Strømprisen på timespoten er rekordlav i dag og var nede i ca. 0,29 øre klokka 3-4 i natt. Dvs man kunne fylt en tomladet Tesla for 25 øre på den timen.
2015 BMW I3 - 11800km

arthur

Sitat fra: stefse på lørdag 26. desember 2015, klokken 12:30
Takker, jeg får opp 26 øre/kWt som billigste alternativ, men det er ikke noe bra alternativ når innprisen er 16 øre.
Det koster dem definitivt ikke 10 øre/kWt å føre et kraftregnskap for en husstand i ett år.

Nei, selvfølgelig gjør det ikke det, men du glemmer at det tilkommer avgifter og moms så her gjør du en sammenligning som er helt feil.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

Ferry

Noen her som kan forklare meg forskjellen på Markedskraft (Spotpris) og Spotpris GOO15 fra Gudbrandsdal Energi? https://www.ge.no/no/kraftavtaler/markedskraft-spotprisavtaler/ Så vidt jeg kan se koster det mindre for energi med opprinnelsesgaranti en "vanlig" energi. 0,95 øre/kWh kontra 6,4 øre/kWh påslag Er det bare løp og kjøp, eller er det noe skjult her som jeg ikke ser? Jeg trodde opprinnelsesgaranti kostet litt ekstra, men her er det tilsynelatende motsatt. For godt til å være sant?

stefse

Sitat fra: arthur på lørdag 26. desember 2015, klokken 14:06
Sitat fra: stefse på lørdag 26. desember 2015, klokken 12:30

Nei, selvfølgelig gjør det ikke det, men du glemmer at det tilkommer avgifter og moms så her gjør du en sammenligning som er helt feil.

26 øre er kraftprisen, avgifter og moms kommer i tilllegg.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Og det er vel heller ikke helt urimelig at selger skal ha en viss fotjeneste som eksempelvis kan bli 4 øre per kw hvis man bruker 20.000 kw i året eller en totalfortjeneste på 800 kroner. Nå er vel strømmen (inklusive nettleie og alt av avgifter) fortsatt relativt billig i Norge både i kroner og øre og i enda større grad når man ser på inntektsnivået vi er så heldige åha her i landet!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

stefse

Fortjenesten i dette tilfellet kan gå lomma på selskaper som ikke genererer fysiske verdier. Hvorfor tror du det er så mange kraft ditt og kraft datt selskaper som selger strøm på telefon? Sålenge man klarer å skaffe kapital nok til å greie garantistillelsen til Nordpool kan du bli grossist og kjøpe for 16 øre/kWt for neste år, eller 0,0029 øre/Kwt om de kjøper på timespotten. Alt dette uten å ha noe som helst med kraftturbiner eller kraftproduksjon å gjøre. Er du i tillegg krafthandler og heter Aas til etternavn kan du tjene opp til en halv millard i året på den slags transaksjoner, uten at noen reagerer.
Dette er frislipp av markedskreftene i praksis, men hvis ikke vi kunder er våkne blir det slike fordyrende mellomledd som melker oss.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Nå tror jeg at jo flere som selger strøm uavhengig av om de produserer denne selv, eller ikke, vil være positivt for oss som kunder mht pris. Per kunde har de vel ikke en margin, kall det gjerne fortjeneste, på mer enn klesbutikkene har på å selge et par bukser så for egen del er jeg mer opptatt av å kjøpe bukser på salg når (for)målet er å betale minst og å sitte igjen med mest mulig av mine inntekter.
I dag er vel den totale prisen på strømmen vi bruker rundt 80 øre inklusive alle skatter og avgfifter samt leveringen av strømmen, nettleie, en pris jeg finner helt grei, og for egen del er jeg mer opptatt av å finne riktig avtale og har benyttet spotpris i de senere år. Flertallet har vel fortsatt en vanlig avtale til tross for at det gang på gang blir påpekt i blader, aviser, media at det er den dyreste avtalen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Skoda Vision iv - kølapp

bno

Sitat fra: stefse på lørdag 26. desember 2015, klokken 17:52
Dette er frislipp av markedskreftene i praksis, men hvis ikke vi kunder er våkne blir det slike fordyrende mellomledd som melker oss.
Som jeg skulle ha sagt det selv

Sitat fra: arthur på søndag 27. desember 2015, klokken 08:56
Flertallet har vel fortsatt en vanlig avtale til tross for at det gang på gang blir påpekt i blader, aviser, media at det er den dyreste avtalen.
Og dette er den Norsk sløvheten samt at noe BBL låser kundene inne via et lite opplyst les sløvt styre. For det er bare ved lønnsoppgjøret når man slåss om 50 øringer noen våkner til live.  ;D
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA