Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten lade box :-)

Startet av stefse, lørdag 11. juli 2015, klokken 08:57

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: stefse på søndag 26. juli 2015, klokken 09:47
Under  1 øre/kWh faktisk.
Kan ikke huske å sett så lave priser noengang. Det var nede under 10 øre/kWh på 80 tallet og, men inflasjsonsjustert må vel dette være laveste strømpris noensinne?

Tja, mulig, men er det ikke så at mye av det som i dag er "nettleie" var innbakt i strømprisen den gangen? Ser man på den kombinerte strømprisen+nettleien så er jeg ikke så sikker på at vi i dag er under prisen fra 80-tallet?  - I tillegg kommer jo stadig mer avgifter på toppen....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Og etter å ha sjekket årsaken til hvorfor flyet fra Amsterdam var så forsinket i går ser jeg årsaken. Uvær med sterk vind førte til overproduksjon av vindturbinstrøm fra Den Helder til Skagen.

Ja som jeg har påpekt i andre innlegg så har det kommet mye subsidiert "grønn" kraft på nett de siste år, som har medført denne kollapsen i stømprisen. Mange av selskapene er imidlertid både netteier og leverandør, og for å ivareta lønnsomheten har de vridd inntektene over på nett og distribusjonsleddet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på søndag 26. juli 2015, klokken 12:05
Ja som jeg har påpekt i andre innlegg så har det kommet mye subsidiert "grønn" kraft på nett de siste år, som har medført denne kollapsen i stømprisen. Mange av selskapene er imidlertid både netteier og leverandør, og for å ivareta lønnsomheten har de vridd inntektene over på nett og distribusjonsleddet.

Akkurat dette som jeg påpekte i forrige innlegg, har neppe så mye med "grønn kraft" å gjøre, men med oppmykningen av kraftmarkedet. Det var, om jeg ikke husker helt feil, da markedet ble oppmyket slik at man fikk anledning til å kjøpe strøm fra andre enn den lokale strømleverandøren - men du må jo fortsatt kjøpe linjekapasiteten fra din evnt. tidligere strømleverandør - at i alle fall min strømleverandør skrudde prisen på nettleie i taket. De har jo monopol på denne tjenesten. Men kan ikke erindre at strømprisen gikk tilsvarende ned på samme tid :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Sitat fra: Amoss på søndag 26. juli 2015, klokken 13:16
...men du må jo fortsatt kjøpe linjekapasiteten fra din evnt. tidligere strømleverandør - at i alle fall min strømleverandør skrudde prisen på nettleie i taket. De har jo monopol på denne tjenesten. Men kan ikke erindre at strømprisen gikk tilsvarende ned på samme tid :p

Dette er faktisk en godt "dokumentert" og godkjent monopolsituasjon og dermed har staten satt en god del retningslinjer for dette og netteier kan ikke ta den prisen de vil for nettleien. At netteier derimot gjør alt de kan innenfor regelverket for å øke overskuddet og utbyttet til sine eiere ved å holde nettleien høy er en annen sak.

Griffel

Sitat fra: Amoss på søndag 26. juli 2015, klokken 10:49
Tja, mulig, men er det ikke så at mye av det som i dag er "nettleie" var innbakt i strømprisen den gangen?
Fram til 1992 var det strøm monopol i kommunen. Lineleie og strøm var fra samme leverandør. Jeg husker at når strømmen var billig økte linjeleia året etter som kompensasjon for lav strømpris året i forveien. Noe stort overskudd var ikke greit siden det ble oppfattet som ekstra skatt. Dereguleringen betyr at stakraft nå har lov å gå med overskudd uten at det betraktes som skjult beskatning.

Strømprisen fastsettes av et monopol (norpol) ut fra kompliserte formler basert på tilbud og etterspørsel og er per kWh, så når det blåser mye i Danmark selges strømmen fra kullkraft med tap.

Nettet er et regulert monopol underlagt offentlig revisjon og de får ikke lov å tjene alt for mye. Netleie er består av fastpris + kWh pris og forsøkes nå endret til fast+kW+kWh.

Tanken er å gjøre kostnadsfordelingen mer riktig/rettferdig da kostnadene med nettet avhenger vell så mye av evnen til å overføre effekt (kW) som energi (kWh). Jfr. En 10A stikkontak som lader 20kW på 10 timer, er billigere enn en 32A stikkontak som kan lade 20kW på 3 timer. Det samme gjelder også i større målestokk.

Siden myndigheten ikke ønsker at at nettmonopolet skal øke sine inntekter betyr det at kWh delen i nettleie reduseres når kW leddet innføres, til fordel for de som kan jevne ut sitt energiforbruk, og til ulempe for andre. At det blir mer komplisert å forstå strømregningen er nok et faktum.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Blir genialt med Tesla da, som kan lade på 5 amp :)
Jeg har et eget abonnement der bilen står. Dette kan da få en effekttopp på 1,15kW. Noen som vil antyde hvordan jeg kommer ut økonomisk sammenlignet med dagens ordning?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Griffel på søndag 26. juli 2015, klokken 15:13
Fram til 1992 var det strøm monopol i kommunen. Lineleie og strøm var fra samme leverandør.

Kjenner til det meste av det du skriver her. Poenget jeg ville frem til var at siden i alle fall min strømleverandør (hva andre gjorde vet jeg ikke, men tror dette var det de fleste gjorde på den tiden?) økte nettleien når strøm ble deregulert - og leverandøren fortsatt måtte forsvare nettleien uten å tjene for mye på denne biten - så betyr det at før dereguleringen så var reelt sett deler av nettleien en del av strømprisen. Altså at inntekter på salg av strøm ble brukt for å vedlikeholde nettet. Når monopolet på strøm ble opphevet ble det viktig for dem å lage ett mer korrekt skille mellom hva som var hva. Derfor blir en sammenligning av prisene tilbake til før dereguleringen vanskelig da vi ikke vet hvor mye av strømprisen den gang som reelt sett var nettleie.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: Amoss på søndag 26. juli 2015, klokken 13:16
Sitat fra: stefse på søndag 26. juli 2015, klokken 12:05
Ja som jeg har påpekt i andre innlegg så har det kommet mye subsidiert "grønn" kraft på nett de siste år, som har medført denne kollapsen i stømprisen. Mange av selskapene er imidlertid både netteier og leverandør, og for å ivareta lønnsomheten har de vridd inntektene over på nett og distribusjonsleddet.

Akkurat dette som jeg påpekte i forrige innlegg, har neppe så mye med "grønn kraft" å gjøre, men med oppmykningen av kraftmarkedet. Det var, om jeg ikke husker helt feil, da markedet ble oppmyket slik at man fikk anledning til å kjøpe strøm fra andre enn den lokale strømleverandøren - men du må jo fortsatt kjøpe linjekapasiteten fra din evnt. tidligere strømleverandør - at i alle fall min strømleverandør skrudde prisen på nettleie i taket. De har jo monopol på denne tjenesten. Men kan ikke erindre at strømprisen gikk tilsvarende ned på samme tid :p

Faktum er at mange vindkraftprosjekt i Norden aldri har blitt satt i gang uten subsidiering gjennom disse sertifikatene. Det har ført til tidvis overkapasitet på kraftproduksjon som det ikke finnes forbrukere eller eksportkapasitet til. Kraften blir innestengt og prissettingsmekanismene medfører omtrent latterlig lav strømpris.
Resten av oppfatningene her tror jeg stemmer, men det er klart at selskapene vil ønske å utgiftsføre mer i nettdelen, sikkert alt av utstyr, forbruksmatriell og driftskostnader fram til statoren på kraftverket, og alle personellutgifter for folk som muligens kan jobbe på nettet men som sikkert kan gjøre begge deler, kanskje spesielt hos mindre selskap. Hørte jeg kreativ bokføring?

Vi betalte fastavgift før i tiden. Hva var den ment å skulle dekke?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kos

Strømprisene levert med alle avgifter har ikke variert særlig mye i forhold til snittet på KW levert til kunde siden 80 tallet  faktisk har prisen vært rimelig stabil over svært lang tid - helt fra tidlig på 1900 taller har prisen lagt på 1 krone KW fra de første private kraftstasjonene. Faktisk var prisen så stor at aksjonærene i en del av anleggene subsidierte prisen for de som ikke hadde råd til å kjøpe seg inn i kraftstasjonen. Selv solenergi og vindkraft er ikke lønnsom med dagens priser. Så om noen tror at jeg ikke kommer til å dekke taket med solseller og sette opp en vindgenerator eller to, sammen med tesla batterier i garasjen om prisene på nettleie blir større enn hva jeg mener er rett pris, kommer til å få seg et sjokk - det blir montert. medlemmer av min familie  dekker i disse dager taket med solpanel og har tatt første steget til selv å produsere sin egen elektrisitet. Så grådigheten til nettselskap vil vi ikke se - de kan fort bli konkurrert helt ut.

Så vil helt sikker noen si at dette er helt på jorde  - men familien bygde siene første kraftverk for 100 år side og har befunnet seg i denne virksomheten siden - 5 generasjon høyspent og lavspent kompetanse. Så for de som ikke har vært like lenge med, så slapp av markedet tilpasser seg og energi kommer ikke til å bli dyrere per KW - men antagelig billigere - det er teknologien  som kommer til å koste. Og nettselskapene kunne brukt deres monopol på en fornuftig måte  - så vil de overleve, om ikke så blir de byttet ut med lokale og private løsninger - de finnes nemlig.

tomrh

#54
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2015, klokken 13:41
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. juli 2015, klokken 13:05
Dette kan gjøre Tesla Powerwall interessant i Norge. Om man klarer å redusere toppeffekten med 3 kW hver måned, sparer man ca 2500 kr/år. Over 10 år blir det 25.000 kroner, altså ca det samme som en Powerwall koster.

Det kan gi enda mer mening hvis man har f.eks en Zoe og 22 kW ladepunkt som man bruker flittig. Med tre stk Powerwall vil man kunne kutte makseffekten med trolig rundt 18 kW, og spare ca 15.400 kr/år. Det blir 154.000 kroner over 10 år. Om de 3 stk Powerwall koster 100k ferdig installert har man da spart 54k kroner.

Ja, hvis du absolutt må ha 22kW lading. Men om du lader på 2.3kW isteden slipper du investeringen i PowerWall og sparer ennå mer ;)

Jeg skal vurdere å installere en batteripakke hjemme om jeg kan få tak i en rimelig Leaf-pakke eller to. Problemet er foreløpig prisen på inverter.
Styring er meget enkelt, beregn ca. totalt forbruk den måneden, del på antall timer for å finne kontinuerlig effekt og sett inverteren til å mate ut slik at maks forbruk ligger 1kW over antatt kontinuerlig effekt eller deromkring. Tilsvarende startes lading av batteripakke når effektforbruket går under dette.
Det er mulig at fakturering av effektleddet vil endres slik at tilpasninger blir nytteløse, jfr http://www.thema.no/okt-bruk-av-effektledd-i-nettleien/
"(Residuale) effektledd bør derimot utformes så nøytralt som mulig, dvs. slik at de ikke stimulerer til at kundene tilpasser seg ved å endre forbruket."
Eksempelvis kan man fakturere etter størrelsen på hovedsikringen.. ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#55
Sitat fra: kos på mandag 27. juli 2015, klokken 20:25
Så grådigheten til nettselskap vil vi ikke se - de kan fort bli konkurrert helt ut.
...
Og nettselskapene kunne brukt deres monopol på en fornuftig måte  - så vil de overleve, om ikke så blir de byttet ut med lokale og private løsninger - de finnes nemlig.
Om strømprodusentenes marked blir truet, blir de nok helt desperate her til lands også: http://www.tu.no/kraft/2015/06/23/vil-gi-straffeskatt-til-private-solcelleeiere

Kanskje ikke like interessant at man i Hellas må betale 10% skatt på strømmen man produserer selv, men illustrerer poenget:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8604.0

Desperate lovforslag initiert av mektige næringsinteresser avhenger av hvilke politikere som til enhver tid sitter i regjering. Vi har nok noen politiske kamper foran oss.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på mandag 03. august 2015, klokken 09:56Det er mulig at fakturering av effektleddet vil endres slik at tilpasninger blir nytteløse, jfr http://www.thema.no/okt-bruk-av-effektledd-i-nettleien/
"(Residuale) effektledd bør derimot utformes så nøytralt som mulig, dvs. slik at de ikke stimulerer til at kundene tilpasser seg ved å endre forbruket."
Eksempelvis kan man fakturere etter størrelsen på hovedsikringen.. ::)
Om man fakturerer nevneverdig basert på hovedsikringen er det ikke veldig vanskelig å redusere sikringsstørrelsen til f.eks 32A og så sette opp en Powerwall eller to til å ta toppene.

Jeg tenker at tilnærmet uansett hvordan de fakturerer så kan man tilpasse seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electrix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. august 2015, klokken 23:20
Sitat fra: tomrh på mandag 03. august 2015, klokken 09:56Det er mulig at fakturering av effektleddet vil endres slik at tilpasninger blir nytteløse, jfr http://www.thema.no/okt-bruk-av-effektledd-i-nettleien/
"(Residuale) effektledd bør derimot utformes så nøytralt som mulig, dvs. slik at de ikke stimulerer til at kundene tilpasser seg ved å endre forbruket."
Eksempelvis kan man fakturere etter størrelsen på hovedsikringen.. ::)
Om man fakturerer nevneverdig basert på hovedsikringen er det ikke veldig vanskelig å redusere sikringsstørrelsen til f.eks 32A og så sette opp en Powerwall eller to til å ta toppene.

Jeg tenker at tilnærmet uansett hvordan de fakturerer så kan man tilpasse seg.
Denne uttalelsen kommer jo fra et konsulentselskap, og var ganske tvilsom. Slik jeg forstår det satser de på rådgiving for de som vil hente mest penger ut av markedet, ikke nødvendigvis lage et mest mulig effektivt marked. Rådet de gir er å sette effektleddet så høyt som mulig UTEN at det blir så høyt at kundene tilpasser forbruket, dvs uten at det hjelper noe for driften av nettet. Det er det samme som at når kommuner setter opp bomring med påskudd for å redusere biltrafikken så anbefaler man å sette bompengene så høyt som mulig UTEN at det blir så høyt at bilistene faktisk reduserer bilkjøringen.

Målet til NVE om denne prisendringen av effekten i nettet er jo nettopp å få folk til å tilpasse effektbruken slik at man slipper store utbygginger. Men forhåpentligvis vil folk endre bruken såpass når effektledd innføres for private også slik at størrelsen på effektleddet kan settes ned også for industrien. Selv vet jeg at mange bedrifter leier inn dieselaggregater på 500 kW opp til 2 MW i perioder når de tester utstyr og maskiner. Dette blir gjort selv om de har nok strøm på området fordi de er redd for at strømregninga får for store effekttopper.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2015, klokken 02:14
Sitat fra: hgs på lørdag 11. juli 2015, klokken 23:59
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. juli 2015, klokken 23:29
Sitat fra: kos på lørdag 11. juli 2015, klokken 21:57
Det var nettleverandørene som skulle blitt pålagt å betale og inndra nettleien, som for all annen kraft og så kjøpte vi strøm av strømleverandørene. Dette er det eneste markedet for en reell kostnad.

Og det blir dyrt. Til vinteren må jeg betale 107,50 pr. kW toppeffekt brukt hjemme. Med en 50kW lader blir det 5375,- etter at første bil har ladet. Om laderen har en brukstid på 10% med 35kW snitteffekt blir det 2 kroner og 10 øre pr. kWh kun i effektavgift den måneden.

Oida...kan du utdype dette litt Kirkebø? Er dette det potensielle resultatet av forslaget om tariffer for uttak som NVE nå har ute på høring? I såfall tror jeg planene om 11 kW uttak i den nye garasjen skal revurderes.

Det er nok kommet lengre enn høring siden det implementeres her neste måned. Se vedlegget.

Jeg har heldigvis stort effektoverskudd på dagtid fra solcelleanlegget som jeg kan utnytte til lading. Vel, ihvertfall i 8 måneder pr. år, de dagene sola skinner...
Jeg ser at det blir ganske store kostnader på vinteren om man har veldig variabelt forbruk. Hvis man kan kutte effekttoppen med 5-10 kW så blir det mange tusen kroner på et år. Kunne du postet info om Nettleverandør, og type AMS måler du har, eventuelt om det er noen kommunikasjonsløsning på den der man kan hente ut spenning, strøm og effekt kontinuerlig?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Olee

Og da var vinterprisene begynt å komme tilbake?  ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA