Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten lade box :-)

Startet av stefse, lørdag 11. juli 2015, klokken 08:57

« forrige - neste »

jkirkebo

#30
Sitat fra: stefse på søndag 12. juli 2015, klokken 00:20
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. juli 2015, klokken 23:29
Sitat fra: kos på lørdag 11. juli 2015, klokken 21:57
Det var nettleverandørene som skulle blitt pålagt å betale og inndra nettleien, som for all annen kraft og så kjøpte vi strøm av strømleverandørene. Dette er det eneste markedet for en reell kostnad.

Og det blir dyrt. Til vinteren må jeg betale 107,50 pr. kW toppeffekt brukt hjemme. Med en 50kW lader blir det 5375,- etter at første bil har ladet. Om laderen har en brukstid på 10% med 35kW snitteffekt blir det 2 kroner og 10 øre pr. kWh kun i effektavgift den måneden.

Den som vil være med på leken må tåle steken. Vil du ha  2øres strøm må du tåle at den koster 1-2 kr på topp. Men det vil lønne seg på samme måte som at spot pris lønner seg i det lange løp, fremfor fast pris pr kWh.

Jkirkebo: Mener du at det skal innføres et 2pris system som i gamledager med overforbruks-tariff?

Det er ikke noe snakk om å ville eller ikke, alle med AMS-måler får ny effektbasert tariff her nå, og alle får AMS-målere etterhvert (foreløpig er det ca. 10.000 kunder i området som har fått ny måler). Strømmen i seg selv er billig, 17 øre på forrige regning og det nye energileddet av nettleien er 23 øre sommerstid og 25 øre vinterstid. Så med samme strømpris i august betaler jeg 40 øre/kWh + effekttariffen. Dette gangner selvsagt de med høyt og jevnt forbruk, mens de som bruker lite strøm men har behov for å lade elbilen kjapt innimellom vil få en vesentlig økt strømregning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hgs på lørdag 11. juli 2015, klokken 23:59
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. juli 2015, klokken 23:29
Sitat fra: kos på lørdag 11. juli 2015, klokken 21:57
Det var nettleverandørene som skulle blitt pålagt å betale og inndra nettleien, som for all annen kraft og så kjøpte vi strøm av strømleverandørene. Dette er det eneste markedet for en reell kostnad.

Og det blir dyrt. Til vinteren må jeg betale 107,50 pr. kW toppeffekt brukt hjemme. Med en 50kW lader blir det 5375,- etter at første bil har ladet. Om laderen har en brukstid på 10% med 35kW snitteffekt blir det 2 kroner og 10 øre pr. kWh kun i effektavgift den måneden.

Oida...kan du utdype dette litt Kirkebø? Er dette det potensielle resultatet av forslaget om tariffer for uttak som NVE nå har ute på høring? I såfall tror jeg planene om 11 kW uttak i den nye garasjen skal revurderes.

Det er nok kommet lengre enn høring siden det implementeres her neste måned. Se vedlegget.

Jeg har heldigvis stort effektoverskudd på dagtid fra solcelleanlegget som jeg kan utnytte til lading. Vel, ihvertfall i 8 måneder pr. år, de dagene sola skinner...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trikkern

Ser for meg mange som får en fin regning etter julestria  ::) Induksjonstopp, stekeovn, dampovn, oppvaskmaskin, Varmtvannsbereder, kaffetrakter, elektrisk oppvarming av huset, elbil til lading i garasjen +++ kan bli en fin effekt topp av dette her  ;) tror ihvertfall at etterspørselen etter smarthus vil øke nå  :)
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Espen Hugaas Andersen

#33
Dette kan gjøre Tesla Powerwall interessant i Norge. Om man klarer å redusere toppeffekten med 3 kW hver måned, sparer man ca 2500 kr/år. Over 10 år blir det 25.000 kroner, altså ca det samme som en Powerwall koster.

Det kan gi enda mer mening hvis man har f.eks en Zoe og 22 kW ladepunkt som man bruker flittig. Med tre stk Powerwall vil man kunne kutte makseffekten med trolig rundt 18 kW, og spare ca 15.400 kr/år. Det blir 154.000 kroner over 10 år. Om de 3 stk Powerwall koster 100k ferdig installert har man da spart 54k kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. juli 2015, klokken 13:05
Dette kan gjøre Tesla Powerwall interessant i Norge. Om man klarer å redusere toppeffekten med 3 kW hver måned, sparer man ca 2500 kr/år. Over 10 år blir det 25.000 kroner, altså ca det samme som en Powerwall koster.

Det kan gi enda mer mening hvis man har f.eks en Zoe og 22 kW ladepunkt som man bruker flittig. Med tre stk Powerwall vil man kunne kutte makseffekten med trolig rundt 18 kW, og spare ca 15.400 kr/år. Det blir 154.000 kroner over 10 år. Om de 3 stk Powerwall koster 100k ferdig installert har man da spart 54k kroner.

Ja, hvis du absolutt må ha 22kW lading. Men om du lader på 2.3kW isteden slipper du investeringen i PowerWall og sparer ennå mer ;)

Jeg skal vurdere å installere en batteripakke hjemme om jeg kan få tak i en rimelig Leaf-pakke eller to. Problemet er foreløpig prisen på inverter.
Styring er meget enkelt, beregn ca. totalt forbruk den måneden, del på antall timer for å finne kontinuerlig effekt og sett inverteren til å mate ut slik at maks forbruk ligger 1kW over antatt kontinuerlig effekt eller deromkring. Tilsvarende startes lading av batteripakke når effektforbruket går under dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2015, klokken 13:41Ja, hvis du absolutt må ha 22kW lading. Men om du lader på 2.3kW isteden slipper du investeringen i PowerWall og sparer ennå mer ;)
Jeg brukte eksemplet med Zoe fordi rekkevidden er såpass lav at veldig mange er avhengig av høy effekt på ladingen for å få hverdagen til å fungere. Man kommer hjem fra jobb med tomt batteri og så skal man kjøre en del på kvelden.

For Tesla er det nok fort et bedre alternativ å lade med lav effekt og så ha muligheten for å lade med høy effekt de få gangene man eventuelt trenger det.
Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2015, klokken 13:41Jeg skal vurdere å installere en batteripakke hjemme om jeg kan få tak i en rimelig Leaf-pakke eller to. Problemet er foreløpig prisen på inverter.
Styring er meget enkelt, beregn ca. totalt forbruk den måneden, del på antall timer for å finne kontinuerlig effekt og sett inverteren til å mate ut slik at maks forbruk ligger 1kW over antatt kontinuerlig effekt eller deromkring. Tilsvarende startes lading av batteripakke når effektforbruket går under dette.
Høres greit ut. Tilgangen på brukte Leaf pakker burde bare bli bedre. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trikkern

Akkurat det problemet med zoe tenkte jeg og på. Kjedelig for de som har kjøpt pakken med 22kw hjemmelader som nå kommer til å merke det veldig på strømregningene, eventuelt måtte lade på 3,6kw og sitte igjenn med en ubrukelig 22kw lader..
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 12. juli 2015, klokken 14:21
Høres greit ut. Tilgangen på brukte Leaf pakker burde bare bli bedre. :)

Ja, forhåpentligvis. Om noen kommer over en eller flere pakker og ikke trenger de selv setter jeg pris på å få beskjed ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Trikkern på søndag 12. juli 2015, klokken 14:24
Akkurat det problemet med zoe tenkte jeg og på. Kjedelig for de som har kjøpt pakken med 22kw hjemmelader som nå kommer til å merke det veldig på strømregningene, eventuelt måtte lade på 3,6kw og sitte igjenn med en ubrukelig 22kw lader..

Spesielt siden man ikke kan justere ladestrømmen i Zoe og derfor må bytte boksen om man vil gå ned på ladehastighet. I Teslaen kan man i det minste sette ned på 5A selv og dermed lader bilen på 3.45kW på 3-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Når det gjelder Zoe leverer Renault maks 11kW med bilen, skal du ha mer må du ordne selv. Ellers burde det være mulig, uten å ha testet selv, å bruke en enfase Type2 kabel mellom veggboks og bil dermed kun få 230V/16A fra 11kW punktet og lade Zoe på 3.6kW.

aronesen

Sitat fra: emil på søndag 12. juli 2015, klokken 18:52
Når det gjelder Zoe leverer Renault maks 11kW med bilen, skal du ha mer må du ordne selv. Ellers burde det være mulig, uten å ha testet selv, å bruke en enfase Type2 kabel mellom veggboks og bil dermed kun få 230V/16A fra 11kW punktet og lade Zoe på 3.6kW.

Stemmer det Emil. Eller man kan få montert wallboksen via rød CEE kontakt og bruke dette adapteret når man ønsker saktere ladning. http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/Pr326039000
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

kos

Dette er det største forbruker tull som er laget .hvorfor eie elbil på slike kriterier. Kjøp de kilowatt man trenger til rett pris og slutt å akseptere at elkraft skal prises til himmels.
heldigvis finnes det løsninger på dette vaset. Start og produser din egen strøm heter det.
Bruk tidentil noe positiv og slutt å snakke kw til himmels for kapitalens idioter.

stefse

http://www.dn.no/nyheter/energi/2015/07/22/0532/utenlandske-pensjonsfond-inn-i-norsk-vannkraft

Kan virke som at utenlendingene ikke ser på det som tull og kjøper seg inn i Norsk vannkraft. Caset er vel at de ser det som en business å selge enda mer 'virtuell strøm' med renhetsgaranti.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Olee

Hadde vært greit å lade bilen med timespris nå  ;D

stefse

#44
Under  1 øre/kWh faktisk.
Kan ikke huske å sett så lave priser noengang. Det var nede under 10 øre/kWh på 80 tallet og, men inflasjsonsjustert må vel dette være laveste strømpris noensinne?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA