Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten lade box :-)

Startet av stefse, lørdag 11. juli 2015, klokken 08:57

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: stefse på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:18
Kraftselskapenes inntekter har blitt flyttet fra produksjon til transport/leveranse.

La oss ta eksempelet en boligblokk. Hvorfor skal ikke blokkens borettslag kunne kjøpe strøm med storkunde rabatt og videreselge den til hver enkelt beboer? Hvorfor skal det på død og liv være et nettselskap som takserer strømmen til hver enkelt boenhet? Er det et fritt marked bare på papiret?
Det er vel egentlig motsatt, transport/nettdrift er blitt strengt regulert siden dette er monopolvirksomhet og her er det ikke lov med store overskudd, inntektene skal bare dekke utgiftene. Kraftselskap over en viss størrelse har også krav om at nettdrift skal skilles ut i et eget selskap.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

stefse

Sitat fra: Electrix på lørdag 13. juni 2015, klokken 08:37
Sitat fra: stefse på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:18
Kraftselskapenes inntekter har blitt flyttet fra produksjon til transport/leveranse.

La oss ta eksempelet en boligblokk. Hvorfor skal ikke blokkens borettslag kunne kjøpe strøm med storkunde rabatt og videreselge den til hver enkelt beboer? Hvorfor skal det på død og liv være et nettselskap som takserer strømmen til hver enkelt boenhet? Er det et fritt marked bare på papiret?
Det er vel egentlig motsatt, transport/nettdrift er blitt strengt regulert siden dette er monopolvirksomhet og her er det ikke lov med store overskudd, inntektene skal bare dekke utgiftene. Kraftselskap over en viss størrelse har også krav om at nettdrift skal skilles ut i et eget selskap.

Kan du da forklare meg hvorfor nettleia og påslagene har økt så mye de siste 10 år? Kablene ble lagt på 60-70 og 80 tallet. Har disse plutselig blitt dyrere i bruk? Eller er det plutselig blitt mye mer kostnader som legges i nettselskapene?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

eisa01

Nettleia har vel hovedsaklig økt pga avgiften til Enova og forbruksavgiften har økt?

Påslaget på spot priser er null hvis man gidder skifte strømleverandør, selv med innføringen av elsertifikatplikt.

stefse

3 øre /kWh   - Noen lavere?
Elskling melder om dagsmiddel for morgendagen på 5,32 SEK/kWh

http://www.dn.no/nyheter/energi/2015/07/08/1920/Energi-Norge/historisk-lav-strmpris-natt-til-torsdag

hadde det vært prisen til sluttbruker kunne man ladet opp en Tesla fra 0-100% for 2 kr
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Avh

Så blir spørsmålet: hvorfor skal vi betale en fast pris ( f.eks 20 øre /minuttet 7,4 kW Fortum)? Bensinprisene varierer hver dag året rundt. Hvorfor skal vi ha "fastpris"? Det meste ellers i samfunnet har mulighet for fastpris eller variabler. Oljeselskapene har ikke dristet seg til fastpris på pumpa riktignok.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

cstromme

Sitat fra: Avh på torsdag 09. juli 2015, klokken 08:37
Så blir spørsmålet: hvorfor skal vi betale en fast pris ( f.eks 20 øre /minuttet 7,4 kW Fortum)? Bensinprisene varierer hver dag året rundt. Hvorfor skal vi ha "fastpris"? Det meste ellers i samfunnet har mulighet for fastpris eller variabler. Oljeselskapene har ikke dristet seg til fastpris på pumpa riktignok.

Hvis jeg skal gjette så er det nok for at strømmen du bruker er en forsvinnende liten del av kostnadsbildet på en hurtiglader.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

emil

Sitat fra: cstromme på torsdag 09. juli 2015, klokken 11:09
Sitat fra: Avh på torsdag 09. juli 2015, klokken 08:37
Så blir spørsmålet: hvorfor skal vi betale en fast pris ( f.eks 20 øre /minuttet 7,4 kW Fortum)? Bensinprisene varierer hver dag året rundt. Hvorfor skal vi ha "fastpris"? Det meste ellers i samfunnet har mulighet for fastpris eller variabler. Oljeselskapene har ikke dristet seg til fastpris på pumpa riktignok.

Hvis jeg skal gjette så er det nok for at strømmen du bruker er en forsvinnende liten del av kostnadsbildet på en hurtiglader.

Effektleddet og alle de andre faste kostnadene overgår kWh-prisen mange ganger. I tillegg vil det med dagens regelverk være nødvendig med konsesjon som strømselger for å kunne ta betalt pr kWh. Da kommer det bl.a nye utfordringer med at folk skal kunne, som hjemme, velge den strømleverandøren de vil. Ikke umulig å gjennomføre teknisk/praktisk, men kostnaden for å få alt opp og gå og administrering vil gjøre hurtigladingen unødvendig dyr. Da er det mye bedre å selge hurtiglading som en tidsfakturert tjeneste, stykkpris tjeneste eller som en tjeneste med fri bruk (Tesla Supercharger).


stefse

Det er sikkert mange faktorer å ta hensyn til, og masse regler vi har ordnet oss med, men når laderen først står der så er innsatsfaktoren (marginal merkostnad) altså så lav som 3 øre/kWh.

At folk skal kunne velge strømleverandør ved hurtiglader er egentlig bare tull. Hvis man skriver på laderen at her er det å få kjøpt strøm fra den og den leverandøren så får folk godta det eller kjøre videre. Her er det bare å få skrevet om reglene slik at det passer med virkeligheten.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

cra

Sitat fra: stefse på torsdag 09. juli 2015, klokken 17:22
Det er sikkert mange faktorer å ta hensyn til, og masse regler vi har ordnet oss med, men når laderen først står der så er innsatsfaktoren (marginal merkostnad) altså så lav som 3 øre/kWh.

At folk skal kunne velge strømleverandør ved hurtiglader er egentlig bare tull. Hvis man skriver på laderen at her er det å få kjøpt strøm fra den og den leverandøren så får folk godta det eller kjøre videre. Her er det bare å få skrevet om reglene slik at det passer med virkeligheten.

Ja, vi ser jo (heldigvis) eksempler på at regelverket følger etter inn i nåtida, så det burde det være mulig å få til. Forøvrig synes jeg fastpris er enkelt og greit å forholde seg til, så slipper man tilstander som med bensin der prisene svinger fra time til time. Og hadde de kutta ut loyalitetsprogrammene sine (statoil-kort osv) kunne visstnok alle ha kjøpt drivstoff til den rabatterte prisen hos alle leverandører.

Synes prismodellen til Tesla er å foretrekke; fastpris kr 0,- pr lading er midt i blinken for en sunnmøring. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

stefse

Fastpris og gratislading er i og for seg greit for oss.
Men hvis markedsmekanismene skal få virke, bør jo folk ledes til å bruke strømmen når det tydeligvis er overskudd på den.
Når prisen svinger over 1000% på få dager så er det vel en indikasjon på at her er store variasjoner i etterspørsel/tilbud
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kos

Denne diskusjonen har jeg vært igjennom noen ganger og diskusjonen pris på tid eller på levert kilowatt har vi nok tapt til fordelene for kapitalen som vil gni seg i hendene på bekostning av billig energi.

Det var nettleverandørene som skulle blitt pålagt å betale og inndra nettleien, som for all annen kraft og så kjøpte vi strøm av strømleverandørene. Dette er det eneste markedet for en reell kostnad. Det andre med tid er en kostbar og lite forbruks vennlig ordning. Men her har sterke krefter som ikke ser på hva en kilometer kostet fått ha ordet. Mon tro om disse ikke har dobbeltroller eller stort sett lader gratis hos tanter og bekjente.. 


jkirkebo

Sitat fra: kos på lørdag 11. juli 2015, klokken 21:57
Det var nettleverandørene som skulle blitt pålagt å betale og inndra nettleien, som for all annen kraft og så kjøpte vi strøm av strømleverandørene. Dette er det eneste markedet for en reell kostnad.

Og det blir dyrt. Til vinteren må jeg betale 107,50 pr. kW toppeffekt brukt hjemme. Med en 50kW lader blir det 5375,- etter at første bil har ladet. Om laderen har en brukstid på 10% med 35kW snitteffekt blir det 2 kroner og 10 øre pr. kWh kun i effektavgift den måneden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. juli 2015, klokken 23:29
Sitat fra: kos på lørdag 11. juli 2015, klokken 21:57
Det var nettleverandørene som skulle blitt pålagt å betale og inndra nettleien, som for all annen kraft og så kjøpte vi strøm av strømleverandørene. Dette er det eneste markedet for en reell kostnad.

Og det blir dyrt. Til vinteren må jeg betale 107,50 pr. kW toppeffekt brukt hjemme. Med en 50kW lader blir det 5375,- etter at første bil har ladet. Om laderen har en brukstid på 10% med 35kW snitteffekt blir det 2 kroner og 10 øre pr. kWh kun i effektavgift den måneden.

Oida...kan du utdype dette litt Kirkebø? Er dette det potensielle resultatet av forslaget om tariffer for uttak som NVE nå har ute på høring? I såfall tror jeg planene om 11 kW uttak i den nye garasjen skal revurderes.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

stefse

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. juli 2015, klokken 23:29
Sitat fra: kos på lørdag 11. juli 2015, klokken 21:57
Det var nettleverandørene som skulle blitt pålagt å betale og inndra nettleien, som for all annen kraft og så kjøpte vi strøm av strømleverandørene. Dette er det eneste markedet for en reell kostnad.

Og det blir dyrt. Til vinteren må jeg betale 107,50 pr. kW toppeffekt brukt hjemme. Med en 50kW lader blir det 5375,- etter at første bil har ladet. Om laderen har en brukstid på 10% med 35kW snitteffekt blir det 2 kroner og 10 øre pr. kWh kun i effektavgift den måneden.

Den som vil være med på leken må tåle steken. Vil du ha  2øres strøm må du tåle at den koster 1-2 kr på topp. Men det vil lønne seg på samme måte som at spot pris lønner seg i det lange løp, fremfor fast pris pr kWh.

Jkirkebo: Mener du at det skal innføres et 2pris system som i gamledager med overforbruks-tariff?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kos

Sitat fra: stefse på søndag 12. juli 2015, klokken 00:20
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. juli 2015, klokken 23:29
Sitat fra: kos på lørdag 11. juli 2015, klokken 21:57
Det var nettleverandørene som skulle blitt pålagt å betale og inndra nettleien, som for all annen kraft og så kjøpte vi strøm av strømleverandørene. Dette er det eneste markedet for en reell kostnad.

Og det blir dyrt. Til vinteren må jeg betale 107,50 pr. kW toppeffekt brukt hjemme. Med en 50kW lader blir det 5375,- etter at første bil har ladet. Om laderen har en brukstid på 10% med 35kW snitteffekt blir det 2 kroner og 10 øre pr. kWh kun i effektavgift den måneden.

Den som vil være med på leken må tåle steken. Vil du ha  2øres strøm må du tåle at den koster 1-2 kr på topp. Men det vil lønne seg på samme måte som at spot pris lønner seg i det lange løp, fremfor fast pris pr kWh.

Jkirkebo: Mener du at det skal innføres et 2pris system som i gamledager med overforbruks-tariff?

Hvor har dere tenkt dere med de tankene. - jeg er strålende fornøyd med innkjøp av garantikraft og hadde sett at jeg også kunne kjøpe x 1000 kw til samme pris hos leverandører av hurtiglading.  Billigere og bedre enn det er kun gratis og samtidig er det også miljøvennlig og forutsigbart. Samtidig er det i et konkurranseutsatt marked - med rett pris for kw. Men da må jeg også binne meg til noen kw også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA