Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten lade box :-)

Startet av stefse, lørdag 11. juli 2015, klokken 08:57

« forrige - neste »

stefse

Det meldes om rekordlave strømpriser, med laveste variabel strømpris dette tusenåret.
http://www.europower.com/incoming/article256081.ece

Lastet ned appen fra elskling hvor man ser timesprisen på strøm på nordpool, og jeg la merke til at den i natt var nede i under  0,04 svenske kr pr kWh mellom kl 01 og 05.
Strøm til 3 øre kWh blir vel aldri noe jeg som forbruker får se noe til etter at alskens kreative avgifter og påslag kommer på, men likevel, Elbil eiere kan se lyst på fremtiden. Ser i en annen topic at bensinprisene er rekordhøye  ;D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Olee

Helt ok priser hele søndag som var :)

arnkl

"Kraftig prisfall. Spot- og terminmarknadsprisane gjekk betydelig ned i førre veke."

"Dei unormalt låge prisane kom i ei veke kor store deler av svensk kjernekraftproduksjon var ute til vedlikehald, noko som isolert sett bidreg til høgare prisar."

Ser også ut til å bli billig straum i heile sommar. Dei langsiktige kontraktane for juli er heilt nede i 9 øre/kWh.

http://www.nve.no/no/Nyhetsarkiv-/Kraftsituasjonsrapporter/Kraftsituasjonen-veke-23-2015/
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

stefse

Sitat fra: Olee på onsdag 10. juni 2015, klokken 23:07
Helt ok priser hele søndag som var :)
Er det appen til elskling? Får bare opp svenske priser i min app
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Olee

Sitat fra: stefse på torsdag 11. juni 2015, klokken 00:18
Sitat fra: Olee på onsdag 10. juni 2015, klokken 23:07
Helt ok priser hele søndag som var :)
Er det appen til elskling? Får bare opp svenske priser i min app
Ja, men den heter "Demo Steinkjer". Passende navn ikke sant?  :o

Elbil fundamentalist

#5
NVE vil gjøre det dyrere med effekt og dette har de ute på høring nå, hvor høringsfristen er 15 aug.
NVE ønsker å vinne denne kampen mot elbiler før elbilistene blir for mange. Dette er alvorlige forandringer. Vinner NVE denne logikken kan det bli økonomisk umulig å få utbygget garasjeanlegg og parkeringsplasser til borettslag og sameier med ladeplasser til elbiler. Dette er viktig for elbilforeningen å ta tak i.

Det er mange ulemper med å ta variabel nettleie og her er noen:
1. Det vil ikke lenger lønne seg med nattsenkning, da huset må varmes opp når det er dyr tariff.
2. Det kan bli dyrere å få blå eller rød kontakt til lading av elbil, og ev. dyrere med tilstrekkelig hovedsikring. Dette kan få mange til å avstå fra å kjøpe elbil. Dette kan gi kontante avvisninger/svært dyrt når borettslag og sameier skal bygge ut ladeplasser i på sine parkeringsplasser. Det er viktig at man kan lade opp elbilen raskt om man skal på langtur dagen etter uten å få en stor ekstraregning i dyrere tariff eller at man mangler mulighet fordi det blir altfor dyrt med en tilstrekkelig hovedsikring.
3. Det blir mer lønnsomt å kjøre tørketrommel på nattestid, hvilket er livsfarlig pga brannfare. Brenner det bare èn familie ihjel pga av dette, er tiltaket med variabel tariff en skandale.
4. Direktevarmer til varmtvann kan man spare både varmetap og 1m2 BOA i en leilighet eller hus. Dette vil NVE gjøre ulønnsomt, direkte i økonomisk interessestrid med forbrukerne.
5. Varmepumper sparer mye strøm over ett år, men gir lite strømbesparelse på vinterstid når det er ekstra kaldt. Da kan mye av lønnsomheten på varmepumper forsvinne hvis tariffen blir ekstra dyr (utover at den allerede er dyrere på vinteren).
6. Kan ødelegge feed-in tariffer for solcelle anlegg slik at disse ikke blir lønnsomme. (NVE har allerede motarbeidet mange småkraftanlegg). Solcelleanlegg som miljøtiltak vil da mislykkes.
7. Hvis effektbesparelse blir prioritert foran strømbesparelse er det et tilbakeskritt da Norge burde eksportere så mye som mulig av ren kraft til kontinentet. Dette er viktig eksport etter oljen.
8. Investeringer i variabel-tariff løsninger og administreres av dette går utover midler som heller burde vært brukt til større trafoer etc. der det trengs.
9. Det er viktig å gi  ett signal at nettselskapene i hovedsak skal tilpass seg samfunnet, ikke at samfunnet skal tilpass seg nettselskapene.

10. Kom med eksempler dere også!

Alternativet:
Det er stor frivillig virkelyst hos nordmenn. Derfor burde informasjonskampanjer om enkle tiltak som å sette på en timer på varmtvannsberederen, slik at etter dusjen om morgenen setter varmtvannsberederen i gang å varme midt på dagen kl 12:00 istedenfor umiddelbart på morgenen. En slik timer koster 39,- og har ukeprogram. Dette er en dugnad som mange frivillige vil være med på, derfor fortjener ikke vi nordmenn å få prakket på oss tvangstariffer og ekstremt dyre hovedsikringer.

Elbilforeningen kan gå frem å påvirke elbileiere slik at vi bruker timere og setter i gang lading kl 21:00 istedenfor kl 17:00. Har man blå eller rød kontakt kan elbilforeningen utarbeide en løsning hvor AMS målere kan styre ladingen. (hvor eier kan overstyre dette, om bilen skal være fulladet i tilfelle langtur) Da kan vi få til betydelig effektutjevning uten at dette går på bekostning av mange strømsparing metoder samt at det bygges inn effekt til forhåpentligvis mange elbiler. NVE ønsker å vinne denne kampen før elbilistene blir for mange. Her gjelder det smi mens jernet er varmt.

Distribusjon av strøm er noe vi tar for gitt i Norge, og det har vært ført en bevisst politikk over flere ti-år på at boliger skal ha strøm som primæroppvarming. Disse leilighetene og hus vil nå bli latt i stikken hvis denne høringsuttalelsen ikke blir motsagt.

Det ble foretatt svært lite investeringer i nettet etter at elmarkedet ble liberalisert i begynnelsen av 90 tallet. Dette etterslepet sliter vi med fortsatt, og her må vi kreve at det gjøres fornuftige investeringer istedenfor å akseptere et tariff-diktatur fra nettselskapene.

Jeg mener at nettleverandørene må investere i nettet og sørge for at enøktiltak fortsetter å være lønnsomme samt at det må bygges kapasitet til å møte volumet av fremtidige elbiler.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Kristian O

"Bakdel": Elbil- eiere som lader om natten sniker seg unna "normalpris" på strøm og snylter dermed på fellesskapet  ;)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

stefse

Kraftselskapenes inntekter har blitt flyttet fra produksjon til transport/leveranse.

La oss ta eksempelet en boligblokk. Hvorfor skal ikke blokkens borettslag kunne kjøpe strøm med storkunde rabatt og videreselge den til hver enkelt beboer? Hvorfor skal det på død og liv være et nettselskap som takserer strømmen til hver enkelt boenhet? Er det et fritt marked bare på papiret?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

TB

Sitat fra: stefse på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:18
La oss ta eksempelet en boligblokk. Hvorfor skal ikke blokkens borettslag kunne kjøpe strøm med storkunde rabatt og videreselge den til hver enkelt beboer? Hvorfor skal det på død og liv være et nettselskap som takserer strømmen til hver enkelt boenhet? Er det et fritt marked bare på papiret?

Det var lov med fellesmåling, men NVE vil fjerne dette også:

http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Nettleie1/Beregning-av-nettleie-til-forbruker-husholdning-og-naring/Fellesmaling/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: stefse på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:18
Kraftselskapenes inntekter har blitt flyttet fra produksjon til transport/leveranse.

La oss ta eksempelet en boligblokk. Hvorfor skal ikke blokkens borettslag kunne kjøpe strøm med storkunde rabatt og videreselge den til hver enkelt beboer? Hvorfor skal det på død og liv være et nettselskap som takserer strømmen til hver enkelt boenhet? Er det et fritt marked bare på papiret?

Fordi at om det blir lov å videreselge så skaper man et uregulert monopol som kan ende i ågerpriser? I dag kan man selv velge strømleverandør, det går jo ikke hvis du må kjøpe av borettslaget. Kanskje de inngår en dyr fastprisavtale for å sikre seg mot høye priser, noe som fører til at man betaler mye mer enn med spot-avtale for eksempel. Jeg ville vært særdeles skepstisk til å flytte et sted der jeg måtte kjøpe strøm av utleier eller borettslag...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#10
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. juni 2015, klokken 10:49
Sitat fra: stefse på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:18
Kraftselskapenes inntekter har blitt flyttet fra produksjon til transport/leveranse.

La oss ta eksempelet en boligblokk. Hvorfor skal ikke blokkens borettslag kunne kjøpe strøm med storkunde rabatt og videreselge den til hver enkelt beboer? Hvorfor skal det på død og liv være et nettselskap som takserer strømmen til hver enkelt boenhet? Er det et fritt marked bare på papiret?

Fordi at om det blir lov å videreselge så skaper man et uregulert monopol som kan ende i ågerpriser? I dag kan man selv velge strømleverandør, det går jo ikke hvis du må kjøpe av borettslaget. Kanskje de inngår en dyr fastprisavtale for å sikre seg mot høye priser, noe som fører til at man betaler mye mer enn med spot-avtale for eksempel. Jeg ville vært særdeles skepstisk til å flytte et sted der jeg måtte kjøpe strøm av utleier eller borettslag...

Det praktiseres idag, men snakk om at det skal bli ulovlig (2017). De fleste vil nok oppleve at strømmen blir dyrere.
OBOS og flere sameier benytter seg av dette, til glede for beboere, et sameie er jo et demokrati.
En leiboer oppnår nok ikke samme kWh pris som OBOS, men sameiet kan nok også i det nye regimet forhandle en fellesavtale som den enkelte kan velge eller la være å benytte seg av, og som normalt vil være rimligere enn "standard" avtaler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Sitat fra: Griffel på fredag 12. juni 2015, klokken 11:05
OBOS og flere sameier benytter seg av dette, til glede for beboere, et sameie er jo et demokrati.
Den  felles eiergleden du har som beboer i en obosblokk, er nok mer teori enn praksis.
De fleste mener de eier sin egen leilighet - full stopp!
Det ser du blant annet av all unnasluntring og krangel trappevask fordelt på beboerne fører med seg.
Faktisk så mye uvennskap og faenskap at de fornuftige styrene foretrekker å kjøpe tjenesten.

BTW
Hvor ofte og hvor mye glede har du av å eie din andel av oljeformuen og landets bomstasjoner mv.?
Mitt svar er kollektiv eierglede er i praksis null verdt og oftest ikke eksisterende.

Bortsett fra i Alaska hvor beboerne hvert år får en sjekk med sin andel av oljeprofitten...
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Griffel

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 12. juni 2015, klokken 20:04
Sitat fra: Griffel på fredag 12. juni 2015, klokken 11:05
OBOS og flere sameier benytter seg av dette, til glede for beboere, et sameie er jo et demokrati.
Den  felles eiergleden du har som beboer i en obosblokk, er nok mer teori enn praksis.
De fleste mener de eier sin egen leilighet - full stopp!
Det ser du blant annet av all unnasluntring og krangel trappevask fordelt på beboerne fører med seg.
Faktisk så mye uvennskap og faenskap at de fornuftige styrene foretrekker å kjøpe tjenesten.

BTW
Hvor ofte og hvor mye glede har du av å eie din andel av oljeformuen og landets bomstasjoner mv.?
Mitt svar er kollektiv eierglede er i praksis null verdt og oftest ikke eksisterende.
Hvordan påvirker dette strømprisen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. juni 2015, klokken 10:49
Sitat fra: stefse på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:18
Kraftselskapenes inntekter har blitt flyttet fra produksjon til transport/leveranse.

La oss ta eksempelet en boligblokk. Hvorfor skal ikke blokkens borettslag kunne kjøpe strøm med storkunde rabatt og videreselge den til hver enkelt beboer? Hvorfor skal det på død og liv være et nettselskap som takserer strømmen til hver enkelt boenhet? Er det et fritt marked bare på papiret?

Fordi at om det blir lov å videreselge så skaper man et uregulert monopol som kan ende i ågerpriser? I dag kan man selv velge strømleverandør, det går jo ikke hvis du må kjøpe av borettslaget. Kanskje de inngår en dyr fastprisavtale for å sikre seg mot høye priser, noe som fører til at man betaler mye mer enn med spot-avtale for eksempel. Jeg ville vært særdeles skepstisk til å flytte et sted der jeg måtte kjøpe strøm av utleier eller borettslag...
Misforstått markedsforståelse spør du meg. Det er klart at borettslaget eller den lokale strømgrossisten kan gjøre en dårlig jobb, men det må jo de som bor der ta tak i. Totalprisen blir ikke lavere av at bygget skal ha 100 plomberte målere kontra 1. Vaktmesteren kan sette opp lokale målere på hver enhet, eller man kan vedta en fastpris. Det er jo dette som er markedsfrihet, selv om du kanskje bør vurdere å engasjere deg i styret om du har sterke meninger om strømleverandører etc.
Dessuten sitter målere på hver boenhet lagelig klar til hogg for fiskale formål direkte mot enkeltindividet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Electrix

Sitat fra: stefse på lørdag 13. juni 2015, klokken 00:02
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. juni 2015, klokken 10:49
Sitat fra: stefse på torsdag 11. juni 2015, klokken 23:18
Kraftselskapenes inntekter har blitt flyttet fra produksjon til transport/leveranse.

La oss ta eksempelet en boligblokk. Hvorfor skal ikke blokkens borettslag kunne kjøpe strøm med storkunde rabatt og videreselge den til hver enkelt beboer? Hvorfor skal det på død og liv være et nettselskap som takserer strømmen til hver enkelt boenhet? Er det et fritt marked bare på papiret?

Fordi at om det blir lov å videreselge så skaper man et uregulert monopol som kan ende i ågerpriser? I dag kan man selv velge strømleverandør, det går jo ikke hvis du må kjøpe av borettslaget. Kanskje de inngår en dyr fastprisavtale for å sikre seg mot høye priser, noe som fører til at man betaler mye mer enn med spot-avtale for eksempel. Jeg ville vært særdeles skepstisk til å flytte et sted der jeg måtte kjøpe strøm av utleier eller borettslag...
Misforstått markedsforståelse spør du meg. Det er klart at borettslaget eller den lokale strømgrossisten kan gjøre en dårlig jobb, men det må jo de som bor der ta tak i. Totalprisen blir ikke lavere av at bygget skal ha 100 plomberte målere kontra 1. Vaktmesteren kan sette opp lokale målere på hver enhet, eller man kan vedta en fastpris. Det er jo dette som er markedsfrihet, selv om du kanskje bør vurdere å engasjere deg i styret om du har sterke meninger om strømleverandører etc.
Dessuten sitter målere på hver boenhet lagelig klar til hogg for fiskale formål direkte mot enkeltindividet.
Med de nye målerne vil kraftprisen variere gjennom døgnet, muligens også nettleia. Da kan man ikke fordele regninga med vanlige enkle strømmålere på hver boenhet, man må vite når på døgnet man brukte strømmen for å få en rettferdig fordeling.

Det er imidlertid ingenting som hindrer et borettslag i å gjøre en storkundeavtale. I borettslaget jeg bodde i for noen år siden ble alle målerne byttet ut, de ble da byttet i automatiske målere for å være forberedt, og borettslaget inngikk storkundeavtale med LOS. Det var ikke variabel pris gjennom døgnet siden dette ikke var innført, men det var supert å slippe å lese av og melde inn noe, samtidig kunne man logge in på sin bruker og se grafer for strømforbruk gjennom hver time, dag, osv.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA