Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gruppekjøp av Blacvue dash cam

Startet av vebjornwa, fredag 10. juli 2015, klokken 01:57

« forrige - neste »

vebjornwa

Sameiet jeg bor i ser på mulighet for etablering av lademulighet på opptil 16 plasser i fellesgarasje i Oslo. Vi har fått tilbud fra en leverandør, og jeg vil gjerne høre fra andre som har erfaring med slikt om pris etc virker rimelig.

Det er snakk om opplegg av opptil 16 stk kurser på 230v/16A, med separate målere.

I tilbudet står følgende:

Utstyr til underfordeling og opplegg til ladestasjoner.

Vi takker for Deres henvendelse vedrørende ovennevnte arbeider, og kan tilby dette levert og montert for:

Kr. 178 736,- eks. mva. + 25 % mva.kr. 44 684,- total tilbudssum kr. 223 420,-

Kr. 13 963,75,- pr.ladestasjon inkl. mva.

Til grunn for prisen er lagt:

Levering og montering av tavleutstyr for:
16 stk. 16A 1 fase ladestasjoner.
En måler pr. kurs for avlesing på pc. Smartlink.

Opplegg og tilkobling av 16 stk ladestasjoner. Inkl. føringsveier.


Til plassene er det 10-20m føringsvei tror jeg, noe varierende.

Separat skap etc for dette kommer i tillegg, og ligger i eget tilbud, så her er det kun snakk om etablering av de 16 punktene derfra og ut.

Hva tror dere, er dette en ok pris eller er det dyrt? Jeg opplever det som dyrt, men har ikke oversikt over hva dette bør koste. Jeg er usikker på hva de legger i "ladestasjon" her, min forståelse (med Tesla Model S) er at jeg bare trenger et blått CEE-stikk og ingen "ladestasjon", men mulig dette er annerledes for andre modeller.

RaBalder

Tror dere må se nøyere på detaljene.

En Type2 ladestasjon kommersielt satt opp drar fort på med 4000-8000 kroner (kanskje mer).
Så om det følger med en slik eller ikke vil jo ha mye å si for om 14000.- pr ladeplass er mye eller lite.

Dersom det er inkludert en type2-boks, egen strømmåler til hver plass og arbeidet for å montere, så synes jeg prisen var ok pr. plass.


Om man trenger en type2-boks på alle plasser eller om et industristikk holder er en annen diskusjon. I et borettslag har man behov for å gjøre ting likt....

Olatho

Siden de skriver "pr. adestasjon" vil jeg tro det er inkludert en type2-boks.
Hos oss fikk vil tilbud på mellom 10 - 15 000 per plass, litt etter hvor langt fra underfordeler parkeringplassen var, og det var uten strøm-måler.

Så beløpet hos dere er kanskje litt i overkant, da man må regne med at noen av strekkene vel er kortere enn andre, og at de burde kunne gi litt kvantumsrabatt og kan gjøre mer effektivt arbeide hvis de skal legge opp 16 plasser samtidig, men det er ikke HELT far out i alle fall.

vebjornwa

Takk for svar, jeg også mistenker at type2 ladestasjon er med, og det er jo strengt tatt en god del mer kostbart enn man trenger (ihvertfall med Tesla, mulig Schuko blir alternativet for andre modeller om industristikk ikke støttes, og det er nok ikke helt ønskelig mht brannsikkerhet). Sitter ikke på tilbudsprosessen og leverandørdialogen selv, men skal undersøke mer.

Hører gjerne flere sine (pris)erfaringer rundt dette.


Olatho

Jeg ville tatt med Type2-bokser når dere først gjør en sånn investering.
Men gå for bokser uten kabel, så folk som ikke har Type 2 i bilen eventuelt kan bruke en egen Type 2 - Type 1-kabel ell.
Både er det mest framtidsretta, og det gir en rekke andre fordeler når det kommer til f.eks. elsikkerhet, fare for misbruk osv.
Mange bokser kan også både fjernstyres og man kan utvide dem med f.eks. rfid-kort eller sms-betaling dersom det skulle være aktuelt senere.
HVIS så noen skulle ha bil som overhodet ikke kan lades fra en Type 2-boks, så er det jo en smal og billig sak å sette opp et industristikk i tillegg på akkurat den plassen.  Men da får i alle fall alle andre den beste løsningen som er tilgjengelig.

jkirkebo

Sitat fra: vebjornwa på lørdag 06. juni 2015, klokken 18:18
Takk for svar, jeg også mistenker at type2 ladestasjon er med, og det er jo strengt tatt en god del mer kostbart enn man trenger (ihvertfall med Tesla, mulig Schuko blir alternativet for andre modeller om industristikk ikke støttes, og det er nok ikke helt ønskelig mht brannsikkerhet). Sitter ikke på tilbudsprosessen og leverandørdialogen selv, men skal undersøke mer.

Hører gjerne flere sine (pris)erfaringer rundt dette.

Schuko er ikke et lovlig alternativ på 16A kurser, de to  mulige valgene er Type 2 eller CEE. På CEE må alle (ihverfall alle med original ladekabel) bruke hver sin adapter i tillegg, så jeg synes ikke det er en god ide.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vebjornwa

Elektriker har nå opplyst følgende:

For alt over 10A må det være ladestasjon, 10A kan klare seg med stikk og jordfeilbryter. Han har ikke lov å sette opp rød eller blå industrikontakt (det er ikke godkjent, selv om gamle installasjoner kan ha det - og det fungerer fint).

Dette var nytt for meg, og er forsåvidt også i strid med noe av det som er skrevet over. Jeg var klar over 10A-begrensningen på Schuko, men gjelder det virkelig også blå og rød industrikontakt når det er elbil-lading som er formålet?

At ladestasjon har sine fordeler er klart, men det er et annet spørsmål.

RaBalder

Ikke industrikontakt.

Den var ny.
Og det hadde vært greit å få landet den med en gang i forhold til regelverket for de som måtte ha satt seg inn i det (der er ikke jeg  ::)  ).
Det eneste jeg vet er at en shuko ikke kan skrus opp og sikres med mer enn 10A når den skal brukes til elbil-lading. Ellers kan man vel skru opp det meste, omså en komfyrkontakt på 20A.....


Teknisk må jo en industrikontakt være mye bedre enn en shuko-sak. Selv om man øker strømmen fra 10A til 16A. En industrikontakt kan jo sikres på samme måte i sikringskapet som en type2-boks.
Utover dette, så vil jo en Type2-boks bare gjøre det idiotsikkert og dyrere.

ludo

Elektriker har nok misforstått noe her tror jeg....

Spør han hvor i NEK 400:2014 den regelen står.
Hadde vært veldig greit å vite :-)

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. juni 2015, klokken 18:44
På CEE må alle (ihverfall alle med original ladekabel) bruke hver sin adapter i tillegg, så jeg synes ikke det er en god ide.

Litt eldre biler - ja. Men nyere original-kabler er begrenset til 10A. Og er de 16A så har de CEE.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 09. juni 2015, klokken 19:51
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. juni 2015, klokken 18:44
På CEE må alle (ihverfall alle med original ladekabel) bruke hver sin adapter i tillegg, så jeg synes ikke det er en god ide.

Litt eldre biler - ja. Men nyere original-kabler er begrenset til 10A. Og er de 16A så har de CEE.

Så vidt jeg vet er det kun Tesla som originalt leverer ladekabler med CEE-støpsel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#11
I en fellesgarasje burde en uansett av hensyn til sikkerheten benytte mode3 type2 ladepunkt.

Siden de fleste ladekabler levers med Schuko støpsel (untatt Tesla) er sansynligheten stor for at det benyttes adaptere. En kan ikke forvente at alle i sameiet er like flinke til å benytte adaptere som de daglig sørger for å holde i god stand. (Føler du deg trygg på at ingen av naboene fusker litt med sine kabler? når jeg leser hva enkelte her på forumet skriver at "går greit".....  :'()

Elektrikker har dekning for sitt utsagn om han forholder seg til veilederen som er utarbeidet for ladepunkt for elbiler.

Sitat fra NEK EV forum:
Sitat«Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem). »
« Gruppen erkjente imidlertid at offentlige ladepunkter bør ha støtte for«Mode 1» og «Mode 2» - av hensyn til eksisterende elbilpark. Ladestrøm for de to sistnevnte systemer, gitt en rimelig overgangsperiode, må begrenses til en maksimal ladestrøm på 10 A. Ovennevnte gjelder også lading av hybridbiler. Tilrådningen fikk støtte fra hele ekspertgruppen. »
En ansvarlig elektrikker bør nok i sin risiko vurdering ta hensyn til en så sterk anbefaling fra NEK. (spesielt for en fellesgarasje)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaBalder

Jeg forstod det slik at denne elektrikeren antydet at han ikke har lov å sette opp industrikontakt for elbillading.

Det er ganske forskjellig fra å ikke anbefale.


Griffel

#13
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 09. juni 2015, klokken 21:24
Jeg forstod det slik at denne elektrikeren antydet at han ikke har lov å sette opp industrikontakt for elbillading.

Det er ganske forskjellig fra å ikke anbefale.
Elektrikker skal foreta en risikovurdering. Å se bort fra en anbefaling fra NEK for en jobb i en fellesgarasje krever baller.

Han kan sette opp en industrikontakt, og strengt tatt ikke sikre den mer enn 10A uten å dokumentere dette via en risikovurdering.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på tirsdag 09. juni 2015, klokken 21:31
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 09. juni 2015, klokken 21:24
Jeg forstod det slik at denne elektrikeren antydet at han ikke har lov å sette opp industrikontakt for elbillading.

Det er ganske forskjellig fra å ikke anbefale.
Elektrikker skal foreta en risikovurdering. Å se bort fra en anbefaling fra NEK for en jobb i en fellesgarasje krever baller.

Han kan sette opp en industrikontakt, men ikke sikre den mer enn 10A om den er ment som ladepunkt for elbil.

Du sliter litt med å skille mellom anbefalinger og krav.

Men når man snakker om så stort anlegg som trådstarter skisserer vil alt annet enn Mode3 bokser, helst med muligheter for lastfordeling, være det eneste fornuftige. Ellers synes jeg ikke 14.000kr pr ladepunkt inkl alt og måler høres helt bak målet ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA