Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solfilm på Model S

Startet av leafnor, torsdag 09. juli 2015, klokken 18:22

« forrige - neste »

leafnor

Tenkte det var nyttig å sjekke på hvilken SOC i SpyLeaf som turtle dukker opp på min Leaf.

GOM sa 9 km igjen med SOC på 20,5%.
Varme på fullt (Ca 4 kW trakk den) kjørte jeg omlag 8 km til og kom ned på 13,4%.
Noen små runder rundt nabolaget og varme på fullt fremprovoserte skilpadde da de kom under SOC 6%.
Da SOC tippet fra 5,0 til 4,9 forsvant turtle, og bilen gikk kun å sette i N.

Ladet nå under natten og fikk en overraskele på CarWings. Den rapporterte GOM 159km. Aldri sett det før, har normalt rundt 125km.
I ECO sier den faktisk 176km.

SOC har jeg heller ikke sett så høy som nå etter fullading. 94,2%.

At GOM er så høy må skyldes at den "husker" den sparsommelige kjøringen jeg gjorde på slutten i går.

AHr=59,1
SOH=90
SOC=94,2
Spenning=392,75V

Med turtle ned til 5% skulle absolutt netto tilgjengelig energimengde være:
392,75*59,1*(94,2-5)=20,7 kWt

Kjøremønster og temperaturforhold her for tiden gir forbruk på 1,7kWt/mil. Da skulle kjørelengden bli 12,2 mil, noe GOM forøvrig pleier å ligge på etter fullading.

Virker og slik som at det netto er ca 15% tilgjengelig med strøm når det er en strek igjen. Det blir med 1.7kWt/mil ca 20 km kjøring uten varme på.

Tror med det at skal kunne nå hytta i retning Tydal som ligger 105km hjemmefra uten å gå tom, selv om vi skal klatre noen hundre høydemeter på veg dit.   
   
EDIT: GOM legger til 41 km pga varmeapparat som den husker gikk på maks da jeg tappet bil for strøm. DErav "sprenges" forventet km.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Har selv hatt over 200km på GOM etter fullading. Og det på 1.gen Leaf med 10% batteritap. Dette var vinterstid med en lengre rolig kjøretur kvelden før ned til ganske tomt batteri. Avslutter turene med 3km nedoverbakke.

Når jeg hadde kjørt de tre km opp til E18 igjen var jeg nede på noe rundt 150km og en mil etter det igjen var jeg nede i rundt 100-110km.

Har ellers normalt sett rundt 150km på GOM ved fullading nå

nr1rayner

Kjører Heimdal-Storlien med min -13 Leaf  8)
Vel og merke økonomisk kjøring og (nesten) uten varme, og ikke mange promille igjen på Storlien, men det går  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

#3
Sitat fra: nr1rayner på søndag 07. juni 2015, klokken 17:52
Kjører Heimdal-Storlien med min -13 Leaf  8)
Vel og merke økonomisk kjøring og (nesten) uten varme, og ikke mange promille igjen på Storlien, men det går  ;)
Imponerende. I "teorien" skal det ikke gå ref Zero Emission.
EDIT: Det går om en beregner å kjøre gamle E6 til Stjørdal.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Hehe, den ruteplanleggeren har æ ikke prøvd før nå.
Ser det går med "sakte", uten varme og uten motorvei..
Har kommet fram med 10% en gang når æ startet med 100%, uten mellomlading.
Har som regel stoppet i Stjørdal og ladet på ca 5%, og har flere noteringer på Meråker-Storlien, så hver gang er det vurdering om man må lade på Meråker ;)
Kjører som regel litt under fartsgrensa og følger terrenget uten å plage de bak så alt for mye..

Etter GOM har jeg følgende forbruk (laveste med sommerdekk ca +10C og uten varme, høyeste med vinterdekk og ca +0/3C):
Heimdal - Stjørdal
Laveste: 23%, gammelveien
E6 uten varme: 27%
E6 med litt varme: 35%

Stjørdal - Meråker:
Laveste: 35%
Litt varme: 40%

Meråker - Storlien:
Laveste: 27%
Høyeste: 34%

Totalt for laveste med E6 blir 89%, mens høyeste 109%..
Hadde ladestopp på Stjørdal da æ kjørte gammelveien. Tror æ ladet 5%, ankom Storlien med ca 15% igjen..
Har en bestenotering på retur på 60% såvidt æ husker, men da ble det maks utnytting Storlien - Meråker, utrolig lite trafikk som æ kunne utnytte :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Nr1rayner

Nyttig erfaring du kommer med. Tenker selvom kommende hurtigladere blir svindyre å benytte så skal jeg kjøre til Hamar i høst. Det jeg "sliter" med er distansen fra Otta til Hjerkinn.
Den sier ruteplanlegger at man klarer med 11 stopler på sakte fart om man starter på 100% i Otta. Med tre i bilen blir vell det sånn akkurat, og litt kjedelig å kjøre der som en sinke for de øvrige.
Utfordingen er 700 høydemeter som skal opparbeides over de 75 km.
 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA