Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny kampanje på Leaf gir økt salgs insentiv

Startet av Panduck, onsdag 08. juli 2015, klokken 19:50

« forrige - neste »

Panduck

2 x i Moss
2 x i Hønefoss

I tillegg til en "enslig" GK lader.

Livet som elbilist blir stadig enklere og tryggere. Jeg setter voldsomt pris på ladesteder som får mer enn en lader. Laderene i Moss og Hønefoss vil garantert bli brukt en del!

emil

5 forskjellige hurtigladere på meg til nå idag:

GrønnKontakt: Kristiansand, Lyngdal, Flekkefjord, Helleland
Fortum: Kiwi Ålgård

Tipper Kiwi Sørlandsparken eller GK Lilleand på hjemveien.

Arendal-Stavanger er nå nesten like lite spennende som Arendal-Oslo

aronesen

Sitat fra: emil på fredag 05. juni 2015, klokken 17:42
5 forskjellige hurtigladere på meg til nå idag:

GrønnKontakt: Kristiansand, Lyngdal, Flekkefjord, Helleland
Fortum: Kiwi Ålgård

Tipper Kiwi Sørlandsparken eller GK Lilleand på hjemveien.

Arendal-Stavanger er nå nesten like lite spennende som Arendal-Oslo

Ja, hvis du klarer å kjenne rekkeviddeangst på denne strekningen nå, så har du et problem.. :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Kent

Grei størrelse på ladeplassen i Moss i allefall, dog noe korte kabler på hurtigladerne, måtte parkere litt utfor stripa for å rekke fram.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

AmocoCadiz

#4
Det nye ladetorget i Moss er et veldig bra tilegg i Østfold, populær, var faktisk litt kø ved 19 tiden ikveld på åpningsdagen, de snakket om at stripene ikke var malt helt ideelt. Dog minor problem, flere hurtigladere på samme stasjon er BRA!

Panduck

Sitat fra: emil på fredag 05. juni 2015, klokken 17:42
Arendal-Stavanger er nå nesten like lite spennende som Arendal-Oslo

Starter man i Arendal med fullt batteri, så er det jo greit, men strekningen Kristiansand -> Oslo er fremdeles litt for "spennende", spesielt med en 3.3kW lader på LEAF'en. Det går greit, men man må ta med et mulig stopp på ett par timer om en chademo-lader er nede.

Tenk om fortum kunne dra opp ett par ladere på Kiwi Tvedestrand. Da ville all rekkeviddeangst bli borte :)

emil

Er det defekte ladere blir det en utfordring nesten uansett hvor i landet man kjører.

Hadde en problemfri tur hjem fra Stavanger også, men denne gangen i et forferdlig regnvær. Har uansett fått sikret meg noe ca forbrukstall for begge retninger og på neste tur tipper jeg at tid brukt til lading kommer til å halveres. Særlig hvis man har garantert saktelading i begge ender og tid nok til å fyllle batteriet på de måten.

Brukte samme ladeplasser hjemover bortsett fra at GK Vesterveien ble byttet ut med Kiwi Sørlandsparken. Denne laderen hadde noen avsluttet med nødstopp-knappen og det tok litt tid å få liv i den igjen. Ellers fungerte alle laderene helt problemfritt. Litt "flaks" med gratislading på Helleland og Flekkefjord uten at det gjør store utslag på totalkostnaden for turen.

Men 10 hurtigladinger på et døgn er vel ny personlig rekord for min del, selv om ~65 mil ikke er det.

Panduck

Sitat fra: emil på lørdag 06. juni 2015, klokken 11:43
Er det defekte ladere blir det en utfordring nesten uansett hvor i landet man kjører.

Det skal være mye defekt fra Porsgrunn til Oslo for at den strekningen er problematisk. Selvfølgelig kan to ladere på ett sted være defekte, men har man to ladere på en lokasjon, eller flere ladere innen grei rekkevidde, er det ikke så stor utfordring om en lader er nede. Som sagt, det mangler ett par ladere fra Porsgrunn til Kristiansand for at det er "backupladere" nok til at turen blir helt trygg. Nå må man gjerne lade til 90-95% enkelte steder for å føle seg ekstra trygg, og det tar tid...

Som sagt, dobbeltlader i Hønefoss (i tillegg til det som allerede var der) gjør at jeg får enda et "trygt" område innen rekkevidde med elbilen. Jo flere slike "trygge" strekninger man har, jo flere vil ta elbilen på langtur. Når det endelig blir nok ladere mellom Porsgrunn og Kristiansand til at man "trygt" kan kjøre elbil der, tror jeg nok langt flere vil ta elbilen på en slik tur :)

emil

#8
Sitat fra: Panduck på lørdag 06. juni 2015, klokken 15:10
Sitat fra: emil på lørdag 06. juni 2015, klokken 11:43
Er det defekte ladere blir det en utfordring nesten uansett hvor i landet man kjører.

Det skal være mye defekt fra Porsgrunn til Oslo for at den strekningen er problematisk. Selvfølgelig kan to ladere på ett sted være defekte, men har man to ladere på en lokasjon, eller flere ladere innen grei rekkevidde, er det ikke så stor utfordring om en lader er nede. Som sagt, det mangler ett par ladere fra Porsgrunn til Kristiansand for at det er "backupladere" nok til at turen blir helt trygg. Nå må man gjerne lade til 90-95% enkelte steder for å føle seg ekstra trygg, og det tar tid...

Som sagt, dobbeltlader i Hønefoss (i tillegg til det som allerede var der) gjør at jeg får enda et "trygt" område innen rekkevidde med elbilen. Jo flere slike "trygge" strekninger man har, jo flere vil ta elbilen på langtur. Når det endelig blir nok ladere mellom Porsgrunn og Kristiansand til at man "trygt" kan kjøre elbil der, tror jeg nok langt flere vil ta elbilen på en slik tur :)

Jeg er jo så dum at jeg timer ladepausene til et sted mellom Low Battery Warning og Very Low battery Warning når jeg kjører på kjente strekninger. Så for meg vil en defekt lader gjøre store utslag. E18 ved Porsgrunn er jo heldigvis  langt over gjennomsnittlig dekket nå, men f.eks Kiwi Kleivbrottet er kritisk og er for min del erstattet av Kiwi Sandefjord.

Ellers gikk Stavangerturen så smertefritt inkludert hjemturen i regnvær at den snart vil bli forlenget helt til Bergen. Da riktignok ikke som dagstur, men med overnatting hos venner.

Panduck

Sitat fra: emil på lørdag 06. juni 2015, klokken 15:22
Jeg er jo så dum at jeg timer ladepausene til et sted mellom Low Battery Warning og Very Low battery Warning når jeg kjører på kjente strekninger.

Dum, modig, eventyr-lysten. Men hva du gjør, og hva oss "normale, dødlige" ønsker å utsette seg for kan være to forskjellige ting. Har man barn i bilen, går nok grensa enda lavere. Vi elsker langtur med elbil, men er nok ikke like modige som deg, så vi gleder oss over hver strekning som får god dekning :)

Vi hadde uansett en kjempeflott tur til Kristiansand, som vi nok kommer til å gjenta flere ganger. Vi undersøker muligheten for å oppgradere til en 6.6kW bil, muligens KIA, og da blir det enda greiere :)

Leon

Og jeg hadde 5 hurtigladinger forrige fredag, 11.Juni:

Notodden * 2 (Grønn Kontakt)
Åmot              (Fortum)
Flå                 (Grønn Kontakt)
Gol

Total ladetid 80 minutter = 200 kr på 411 km. Med Arctic Road sine priser ville det ha kostet meg 1200 kr  :o(sick) ::), eller rettere sagt, da ville jeg lånt en fossilbil...

Opplever det som et problem at batteritemperaturen blir høy på slike langturer om sommeren. Dro hjemmefra i 20+C, og ankom hytta med 40C på batteriet og 2C i lufta... Var oppe i 44C i gjennomsnitt på batteriet på det høyeste.
               
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Får legge til søndagens tall:

11 hurtigladinger fordelt på 7 ladesteder
Lasses x 2
Sandefjord X 2
Moss ladetorg x1
Rakkestad x0 (ladefeil, ville ikke lade)
Askim x1 (nødvendig omvei siden Rakkestad feilet)
Ørje x2
Vinterbro McD x1
Lillestrøm GK x1
Kjellstad GK x1

Og fredag:

Lillestrøm GK x1
Vestby McD x1
Moss ladetorg x1
Holmestrand x1
Notodden x1
Lasses x1
Kragerø/Tangen x1


Panduck

Sitat fra: emil på mandag 29. juni 2015, klokken 01:58
Får legge til søndagens tall:

Mulig min "5 hurtigladere i dag" emne ble misforstått litt, det var ikke ment som at jeg hadde ladet 5 ganger på hurtigladere på en dag, men at det kom 5 nye hurtigladere på en og samme dag :)

emil

Sitat fra: Panduck på mandag 29. juni 2015, klokken 07:50
Mulig min "5 hurtigladere i dag" emne ble misforstått litt, det var ikke ment som at jeg hadde ladet 5 ganger på hurtigladere på en dag, men at det kom 5 nye hurtigladere på en og samme dag :)

Men når de kommer må de jo prøves :)

Leon

Sitat fra: Panduck på fredag 05. juni 2015, klokken 14:16
2 x i Moss
2 x i Hønefoss

I tillegg til en "enslig" GK lader.

Skal innrømme at jeg lurte litt på kjøreruten din, men misforsto like fullt, i likhet med de fleste andre her i tråden! ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA