Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Langsom lading forsvinner i løpet av 5 år

Startet av Arnta Hansen, onsdag 08. juli 2015, klokken 07:53

« forrige - neste »

Arnta Hansen

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en Tesla.
Men jeg er usikker på hva slags tilleggsutstyr jeg bør ta med.

Jeg jobber med salg i Oslo og Akershus.
Kjørelenge ca 25.000 km pr år.

Bilen er mitt kontor.

Jeg har hytte på skeikampen og drar dit både sommer som vinter.
Hva bør man ta med som ekstra?

Jeg har kjørt Opel insignia 2013 modell frem til nå.
Den har ryggekamera og cruisekontroll. Ikke hatt noe problem med og komme frem på vinterføre på veier som ikke er kommunale, selv om de ikke alltid måkt ved første snøfall eller midt på vinteren med en god del brøytekanter osv.


Håper på fornuftige svar.
På forhånd takk.

RonnyØ

Sitat fra: Arnta Hansen på torsdag 04. juni 2015, klokken 22:29
Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en Tesla.
Men jeg er usikker på hva slags tilleggsutstyr jeg bør ta med.

Jeg jobber med salg i Oslo og Akershus.
Kjørelenge ca 25.000 km pr år.

Bilen er mitt kontor.

Jeg har hytte på skeikampen og drar dit både sommer som vinter.
Hva bør man ta med som ekstra?

Jeg har kjørt Opel insignia 2013 modell frem til nå.
Den har ryggekamera og cruisekontroll. Ikke hatt noe problem med og komme frem på vinterføre på veier som ikke er kommunale, selv om de ikke alltid måkt ved første snøfall eller midt på vinteren med en god del brøytekanter osv.


Håper på fornuftige svar.
På forhånd takk.

Først; godt valg! Nydelig bil du kommer til å bli glad i!
1: 4x4 eller rwd? Veldig smakssak også finnes det masse tråder hvor det diskuteres.
2: 85 med superchargertilgang gjør bilturen så lite bekymringsfull som mulig.
3: Luftfjæring= praktisk mtp heising/senking, samt at det nok er litt mer komfort.
4: Har du skrot på taket = panoramatak.
5: Techpakke er kjekt/must
6: Glad i lyd og DAB = HiFi-pakke
7: Ellers går det mer på hvordan den ser ut. 21" felger, farger, interiør mv.
Husqvarna Automower 320

Joachim@sancon.no

Enig med over. Jeg bestilte med enkelt lader.. Det angrer jeg skikkelig på. Ellers hadde jeg vurdert 19" dekk.. 21 er svært kostbart, og de støyer nok mer.

Har 3000km i min på 2 mnd. Elsker bilen.. Lader mest hjemme på 10amp, på reise har jeg mest brukt type2 lading på 22kw som jeg bare får 11 ut av pga enkel lader. Så gå for dobbelt lader.

Ellers mener jeg 85 batteri og 4wd er attraktivt mtp senere salg.

Espen Hugaas Andersen

Har du strøm på hytta og vei helt frem?

I så fall ville jeg ikke ha noe i mot å kjøpe en 70D. Minimum av ekstrautstyr vil jeg si er metallic lakk, matt abechi e.l. og vinterdekk.

Det resterende går mest på hva du har lyst på. Panoramatak er som sagt nødvendig om man skal ha støtte for takboks som standard. (Det finnes også løsninger der man bolter fast anker på standard tak, eventuelt bruker sugekopper.) Og barnesetene kan være greie om det er aktuelt å være flere enn fem i bilen. Next gen setene kan også være greie, men da bør man helst prøve å sitte i de før man bestemmer seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 04. juni 2015, klokken 23:23
Har du strøm på hytta og vei helt frem?

I så fall ville jeg ikke ha noe i mot å kjøpe en 70D. Minimum av ekstrautstyr vil jeg si er metallic lakk, matt abechi e.l. og vinterdekk.

Hmm, når ble treverk nødvendig ekstrautstyr i en bil...?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2015, klokken 04:12Hmm, når ble treverk nødvendig ekstrautstyr i en bil...?
Jeg syns det hever standarden på interiøret såpass at det er rart å ikke ta med. Men du har kanskje rett, *nødvendig* er det ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 05. juni 2015, klokken 06:26
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2015, klokken 04:12Hmm, når ble treverk nødvendig ekstrautstyr i en bil...?
Jeg syns det hever standarden på interiøret såpass at det er rart å ikke ta med. Men du har kanskje rett, *nødvendig* er det ikke.

Smak og behag. Personlig er det helt uaktuelt å kjøpe noen som helst bil med noe som helst treverk i seg, synes det passer best i biler for de som er 70+ :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2015, klokken 07:57Smak og behag. Personlig er det helt uaktuelt å kjøpe noen som helst bil med noe som helst treverk i seg, synes det passer best i biler for de som er 70+ :)
Jeg sa eller lignende. Karbonfiber funker også. :) Men plasten som er standard syns jeg er litt stusselig i en bil til 600+k.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Arnta Hansen

#8
Jeg har bilvei frem til garasjen med strøm.

Har noen opplevd at luftfjæring var ett must?

Tech pakka, er dette noe som er merkbart når det f.eks mørkt ute mtp lys?

Har noen prøvd Tesla med og uten 21" sommerdekk? Er det mye forskjell?


Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2015, klokken 07:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 05. juni 2015, klokken 06:26
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2015, klokken 04:12Hmm, når ble treverk nødvendig ekstrautstyr i en bil...?
Jeg syns det hever standarden på interiøret såpass at det er rart å ikke ta med. Men du har kanskje rett, *nødvendig* er det ikke.

Smak og behag. Personlig er det helt uaktuelt å kjøpe noen som helst bil med noe som helst treverk i seg, synes det passer best i biler for de som er 70+ :)
Matt abachi må for all del ikke sammenlignes med blankt kirsebærtre som vi har sett i trauste biler.

Støtter absolutt bytte fra blank pianolakk til matt abachi. Det gir et flott dashbord med moderne design.

Karbonlook derimot vokste jeg fra når jeg passerte 20.... ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2015, klokken 10:16
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2015, klokken 07:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 05. juni 2015, klokken 06:26
Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2015, klokken 04:12Hmm, når ble treverk nødvendig ekstrautstyr i en bil...?
Jeg syns det hever standarden på interiøret såpass at det er rart å ikke ta med. Men du har kanskje rett, *nødvendig* er det ikke.

Smak og behag. Personlig er det helt uaktuelt å kjøpe noen som helst bil med noe som helst treverk i seg, synes det passer best i biler for de som er 70+ :)
Matt abachi må for all del ikke sammenlignes med blankt kirsebærtre som vi har sett i trauste biler.

Støtter absolutt bytte fra blank pianolakk til matt abachi. Det gir et flott dashbord med moderne design.

Karbonlook derimot vokste jeg fra når jeg passerte 20.... ;)

Helt enig i forskjellen på matt abachi og de overblanke variantene i andre biler. Tre skal føles som tre, ikke plast. Liker både Carbon og Matt Abachi i Tesla, nettopp p.g.a det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: Arnta Hansen på fredag 05. juni 2015, klokken 09:41
Jeg har bilvei frem til garasjen med strøm.
På hytta?

Sitat fra: Arnta Hansen på fredag 05. juni 2015, klokken 09:41Har noen opplevd at luftfjæring var ett must?
Jeg vil si at luftfjæringen er et must om man har en vanskelig innkjørsel der man må ha mest mulig bakkeklaring, eller om man ofte ferdes steder der det ikke brøytes veldig mye. Utover det så blir det et spørsmål om hva man har lyst på mer enn hva man trenger. Luftfjæring gir noe lengre rekkevidde (~5%) ved høyere hastighet, det gir nok noe bedre demping, bilen justerer seg autmatisk slik at den er i plan selv om man fyller opp murstein i bagasjerommet, den vil være mer stabil i svinger, og sikkert mer. Men luftfjæring kan være dyrt å reparere på sikt, og det koster jo noe ved kjøp også. Det jeg kan si er at jeg har ikke hørt om noen som har standard fjæring og er misfornøyd.

Sitat fra: Arnta Hansen på fredag 05. juni 2015, klokken 09:41Tech pakka, er dette noe som er merkbart når det f.eks mørkt ute mtp lys?
"Tech pakken" finnes ikke lengre. Den er nå splittet opp, der noen opsjoner er nå standard og noen er i "Premium interiør og belysning"-pakken. Hvis lys er viktig bør du ta med denne pakken, som inkluderer tåke- og kurvelys. Hvis du også tar med autopilot-pakken, så får du med automatisk nær- og langlys. Xenon-lys er standard.

Sitat fra: Arnta Hansen på fredag 05. juni 2015, klokken 09:41Har noen prøvd Tesla med og uten 21" sommerdekk? Er det mye forskjell?
Jeg har ikke prøvd det personlig, men helt klart så får du mer veifølelse med 21". Bilen vil være mer stabil i svinger, osv. 21" er også dyrere, blir lettere skadet, støyer mer, fører til litt mindre rekkevidde, må byttes oftere og har dårligere komfort, spesielt på dårlig vei.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RonnyØ

Sitat fra: Arnta Hansen på fredag 05. juni 2015, klokken 09:41
Jeg har bilvei frem til garasjen med strøm.

Har noen opplevd at luftfjæring var ett must?

Tech pakka, er dette noe som er merkbart når det f.eks mørkt ute mtp lys?

Har noen prøvd Tesla med og uten 21" sommerdekk? Er det mye forskjell?
Tenker du å kjøpe ny eller brukt?
Luftfjæring, must eller ikke.. Jeg liker min med luft veldig godt. Den ser lav og feit ut med 21" hjul og det liker jeg. Også fordelene som Espen skriver.

21 vs 19": Overraskende lite forskjell i komfort, hvertfall med luft. Noe bedre styrerespons, veifølelse o.l. Men dog mer utsatt for skader. 21" felger ser jo unektelig bra ut på bilen. 19" mye billigere dekk selvfølgelig.
Husqvarna Automower 320

Arnta Hansen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA