Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva f... vil dette koste?

Startet av iGolf, tirsdag 07. juli 2015, klokken 18:18

« forrige - neste »

iGolf

Det er såpass trangt i bagasjerommet at det såvidt er plass til bikkja, hvor tenkte du jeg skulle ha buret Elise? På taket på bilen da eller?

iGolf

Sitat fra: emil på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:01
Som minimum bør man ha gitter mellom bagasjerom og kupeen, bikkja løst i baksetet ville jeg aldri funnet på. Har selv bikkja mi i bur i bagasjerommet og den lider ikke av det. Kan ikke sammenlige det med dårlige behandlede dyr som sperres inne i små bur hele dagen.

Vil nesten påstå at med de potensielle farene ved å ha bikkja løst i kupeen, og særlig en stor rotweiler, så er det mer dyremishandlig enn å ha bikkja trygt plassert i bagasjerommet.

Hvem pratet om å ha bikkja løs i kupeen?

eivhelle

Sitat fra: Donya på lørdag 06. juni 2015, klokken 23:44
Det er såpass trangt i bagasjerommet at det såvidt er plass til bikkja, hvor tenkte du jeg skulle ha buret Elise? På taket på bilen da eller?
Det er jo en mulighet å legge ned det ene baksetet (1/3 del), hvis du ikke har behov fire passasjerer i tillegg til hunden(e).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

iGolf

Jeg skjønner bare ikke hva problemet er med å ha henne uten bur i bagasjerommet bak på e-golfen? Det er akkurat plass til henne der etter prøvekjøring.

hottentott33

Sitat fra: Donya på søndag 07. juni 2015, klokken 00:25
Jeg skjønner bare ikke hva problemet er med å ha henne uten bur i bagasjerommet bak på e-golfen? Det er akkurat plass til henne der etter prøvekjøring.

Det er ikke noe problem det.

Det var bare etter 2 bilder av en hund i baksetet at dette sporet veldig av :P
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

iGolf

Elise

Sitat fra: Donya på lørdag 06. juni 2015, klokken 23:44
Jeg har måttet velge biler ut fra behov om bilseter til ungene, det er ikke alle biler en da kan velge. Jeg mener rett og slett at når du har en stor bikkje som du skal ha med i bilen, må du kjøpe en bil hvor det er plass til å sikre hunden, så da må du ha en bil hvor det er plass til bur.

Sitat fra: Donya på søndag 07. juni 2015, klokken 00:25
Problemet er at det er livsfarlig, både for deg og bikkja, og eventuelt andre passasjerer, ved en eventuell kollisjon.

http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=7147&temasider.tid=8

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/paabudt-aa-sikre-dyr-i-bil/a/557389/

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reisetips/lose-dyr-i-bilen-er-livsfarlige/

http://www.dogmag.no/sikring-av-hund-i-bil/

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hunden_paa_biltur.16358

Hvis du fortsatt velger å gå mot all sunn fornuft og anbefalinger, så be my guest. Men ikke sitt og argumenter for at det er hverken lurt, greit eller et smart valg.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

hottentott33

Sitat fra: Elise på søndag 07. juni 2015, klokken 21:52

Problemet er at det er livsfarlig, både for deg og bikkja, og eventuelt andre passasjerer, ved en eventuell kollisjon.

......

Hvis du fortsatt velger å gå mot all sunn fornuft og anbefalinger, så be my guest. Men ikke sitt og argumenter for at det er hverken lurt, greit eller et smart valg.

Det var nok ikke meg dette var siktet til, men hva vil forskjellen på masse bagasje i bagasjerommet og en hund i bagasjerommet være? Hvis en skulle plassere kjæledeggen i et bur, så vil jo buret like mye fremover som selve hunden alene. Bakseteryggen bør jo være konstruert til å holde bagasje og en evt hund bak ved en evt kollisjon. Når det kommer til å plassere en hund i baksetet, så ser jeg helt klart hvor farlig det kan være, men bak i bagasjerommet bør jo være rimelig trygt.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

iGolf

Sitat fra: hottentott33 på søndag 07. juni 2015, klokken 22:07
Sitat fra: Elise på søndag 07. juni 2015, klokken 21:52

......

Det var nok ikke meg dette var siktet til, men hva vil forskjellen på masse bagasje i bagasjerommet og en hund i bagasjerommet være? Hvis en skulle plassere kjæledeggen i et bur, så vil jo buret like mye fremover som selve hunden alene. Bakseteryggen bør jo være konstruert til å holde bagasje og en evt hund bak ved en evt kollisjon. Når det kommer til å plassere en hund i baksetet, så ser jeg helt klart hvor farlig det kan være, men bak i bagasjerommet bør jo være rimelig trygt.

Litt enig her jeg.

Elise har du e-golf og har du stor hund?

Elise

Sitat fra: Donya på søndag 07. juni 2015, klokken 22:09
Litt enig her jeg.

Jeg har ikke e-golf enda nei (den er på vei fra Bremerhaven til Drammen, men jeg ser ikke hvordan det er relevant), men da jeg hadde hund brukte vi kun stasjonsvogna til kjøring med hunden, da det var der det var plass til buret.

Nei kjør på og sitt med løs hund i bilen, du.  ::)
Bagasje i bagasjerommet skal også være sikret. Buret til hunden skal også festes, ikke bare plasseres i bagasjerommet.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

iGolf

Sitat fra: Elise på søndag 07. juni 2015, klokken 22:16
Sitat fra: Donya på søndag 07. juni 2015, klokken 22:09
Litt enig her jeg.

Jeg har ikke e-golf enda nei (den er på vei fra Bremerhaven til Drammen, men jeg ser ikke hvordan det er relevant), men da jeg hadde hund brukte vi kun stasjonsvogna til kjøring med hunden, da det var der det var plass til buret.

Nei kjør på og sitt med løs hund i bilen, du.  ::)
Bagasje i bagasjerommet skal også være sikret. Buret til hunden skal også festes, ikke bare plasseres i bagasjerommet.

Ingen vits å kverulere om sikkerhet her nå, eneste jeg lurte på her, hvis du i det hele tatt leste innlegget, var om det var plass til hunden i baggasjerommet. Det er ikke så stor plass til at hunden får kommet seg mot passasjer uansett. Dessuten er det også stor nok plass til hunden å legge seg, snu seg og stå uten å komme bort i noe.

e-curious

Finnes det konkrete løsninger til å sikre en medium+ hund (ca 26kg)  i en e-golf?

Jeg tenker på plassering av bur/type bur, baksete oppe/nede, løs i bagasjerommet m/u gitter osv. 
Sele i baksete anser jeg ikke for å være en aktuell løsning.

Gordon Retriever

Skal man ha bur i bagasjerommet for en 25kg+ tung hund, trenger denne hunden så stor del av bagasjeplassen i en Golf at det beste er et bur som er måltilpasset bilen. Mange av standardburene folk plasserer løse i bagasjerommene sine, virker for små for hunden, og jeg mistenker at hovedformålet er å ha plass til annen bagasje uten at hunden skal skitne til denne.

Hvis man bruker konfiguratoren for Herkules hundebur, anbefaler denne at man bør slå ned bakseteryggen for å få plass til et bur for en mellomstor hund også i biler som er større en Golf - f.eks. Volvo V60.

En enkel og trygg løsning er å montere et metallgitter mellom baksete og bagasjerom, som vist på bildet jeg postet tidligere i tråden. :)

Madsern

Har hund selv i e-golfen,
Han er noen å 30kg å sitter på teppe sitt i baksete, han har på seg egen sele som klikkes på plass i standar belte, trygg og sikker. (og lovlig)
Vi skal sette inn bur snart i bagasjerommet for han, han røyter litt så får ikke sitte løst baki der. da bestiller vi bur hos Trønderburet, de "skreddersyr" bur til bilen og hunden. sånn at hunden får nok plass og at buret passer perfekt i bagasjerommet til e-golfen med tanke på at døren må heves noe når vi senker gulvet osv. brukt de før på audi og passat å burende de lager er glimrende.

e-curious

Hva er pris/ hvor kan få kjøpt metallgitteret?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA