Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva f... vil dette koste?

Startet av iGolf, tirsdag 07. juli 2015, klokken 18:18

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Her er en som nettopp er tilbake fra sin første tur i e-Golf:

iGolf

Sitat fra: gamer73 på fredag 05. juni 2015, klokken 14:43
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. juni 2015, klokken 14:15
Det er tre sentrale mål som er viktige for at en stor hund skal ha det bra i bagasjerommet på en bil:

Det første er avstanden mellom topp av bakseterygg og bakrute. Denne bør være størst mulig for at hunden skal ha plass til å snu og bevege seg. Her er Golf ganske rommelig, og er faktisk bedre enn en del stasjonsvogner i klassen over.

Deretter har vi høyden fra gulv til tak.  Her er igjen Golf svært bra - så lenge platen i bagasjerommet ligger på nedre nivå.  På øvre nivå stiller saken seg helt annerledes.

Tilslutt har vi avstanden fra bakken og opp til bagasjeromsterskelen. Her er det store forskjeller ute og går, og Golf er absolutt blant de bedre.

Den eneste sammenlignbare elbilen jeg kommer på som scorer bedre på disse punktene er Mercedes B-Klasse.

For sikring ved transport av hund er en slik absolutt å anbefale:

se hvor trist hunden er bak det gitteret der;)

Stakkars :'(

iGolf

Sitat fra: hottentott33 på fredag 05. juni 2015, klokken 19:14
Sitat fra: gamer73 på fredag 05. juni 2015, klokken 14:43

se hvor trist hunden er bak det gitteret der;)

Det er fordi den ikke kjører e-Golf ;D

Heldigvis kommer ikke mine til å ha et sånt gitter ;D

iGolf

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. juni 2015, klokken 19:25

;D ;D ;D

Så utrolig nydelig og ligner veldig på min dvergpinscherjente hehehe :P

gamer73

Sitat fra: Donya på fredag 05. juni 2015, klokken 19:51
Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. juni 2015, klokken 19:25

;D ;D ;D

Så utrolig nydelig og ligner veldig på min dvergpinscherjente hehehe :P

Ja det der var en artig hund hehe

SteinarSun

Er jo alternativer til bagasjerommet

TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

iGolf

Sitat fra: SteinarSun på fredag 05. juni 2015, klokken 22:09

Hahahaha åååååh så nydelige de var hehehe :-*

hottentott33

Jeg er litt skeptisk til hund i baksetet kombinert med e-Golfens akselerasjon opp til 60 km/t ;D

2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

iGolf

Sitat fra: hottentott33 på fredag 05. juni 2015, klokken 22:37

Jeg er litt skeptisk til hund i baksetet kombinert med e-Golfens akselerasjon opp til 60 km/t ;D

Hahahahaha ;D ;D ;D

Elise

Det er jo galskap å ha en stor hund usikret i bil, når man vet hvor farlig det er.

Jeg liker heller ikke å tjore fast ungene mine, og gjør ikke det i andre situasjoner, men jeg velger da ikke å la de sitte løse i bilen likevel. Joda, man gjorde det på 70-80-tallet, lot ungene sove i bagasjerommet på vei til og fra ferie, men det var faktisk ganske mange flere dødsulykker på den tiden, nettopp pga sånne ting. Nå har vi kunnskap til å ta bedre valg.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

gamer73

Hunder og barn er ikke det samme da;)

Det er lovpålagt å sikre barn mens hunder går under å sikre last? ;)

Elise

De jeg kjenner som har hund er ganske glad i den, til tross for at den ikke er en unge. Og om en får en fullvoksen rottweiler i bakhodet i kræsj skal jeg love deg at tyngdekraften ikke tar hensyn til at det ikke er et barn, og gjør mindre skade på passasjerer eller fører av den grunn.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

hottentott33

Sitat fra: Elise på lørdag 06. juni 2015, klokken 16:19
De jeg kjenner som har hund er ganske glad i den, til tross for at den ikke er en unge. Og om en får en fullvoksen rottweiler i bakhodet i kræsj skal jeg love deg at tyngdekraften ikke tar hensyn til at det ikke er et barn, og gjør mindre skade på passasjerer eller fører av den grunn.

Det er jo klart at en hund blir å regne som ens eget barn. Mange ganger er en hund mer lojal :P Men det er sannelig ikke lett å sikre galskapen i baksetet. Vi hadde en Boxer før, og det var ikke snakk om at en klarte å få på den noe belte eller sikringsutstyr når den satt i baksetet. Så det aller beste er jo å plassere hunden i bagasjerommet hvis det er plass, da en i tillegg slipper hundehår overalt. Det er flere år siden vi hadde hund, men jeg fant fortsatt hundehår i baksetet i bilen inntil vi solgte den, så bagasjerommet er absolutt å foretrekke.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Hazle

Enig med Elise her. Hårreisende å lese at så mange velger livsfarlig transport for sine kjære dyr fordi de ikke liker å se dyr i bur. Det er jo ikke en revefarm eller sirkus heller da. Det er et familiemedlem man vil det beste for. Det er ikke mange minuttene eller timene hunden ligger der på vei til tur, hytte eller lignende.
Jeg for min del har et kollisjonssikkert bur som tåler x antall kg belastning ved en eventuell påkjørsel bakfra.
Ser at mange har bare grind bak setene, og det hjelper jo også mye med tanke på de andre familiemedlemmene som sitter i baksetet.
Uansett så ligger hunden bare og sover allikevel (ihvertfall hos oss). Vi prøvde en tur løs i bagasjerommet før vi fikk bur, men da ble hunden bilsyk og kastet opp inne i bilen.  Mer dyreplageri det spør du meg.
Hadde kommet til å sikre mine barn selv om det ikke var lovpålagt også.
Sunn fornuft veier mer enn lov.

Det var dagens formaning:-) God helg!
2016 VW e-Golf
2016 VW Passat Alltrack

emil

Som minimum bør man ha gitter mellom bagasjerom og kupeen, bikkja løst i baksetet ville jeg aldri funnet på. Har selv bikkja mi i bur i bagasjerommet og den lider ikke av det. Kan ikke sammenlige det med dårlige behandlede dyr som sperres inne i små bur hele dagen.

Vil nesten påstå at med de potensielle farene ved å ha bikkja løst i kupeen, og særlig en stor rotweiler, så er det mer dyremishandlig enn å ha bikkja trygt plassert i bagasjerommet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA