Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva f... vil dette koste?

Startet av iGolf, tirsdag 07. juli 2015, klokken 18:18

« forrige - neste »

gamer73

Sitat fra: Donya på fredag 05. juni 2015, klokken 09:33
Sitat fra: gamer73 på fredag 05. juni 2015, klokken 09:31
jeg har nå sett mange hunder i baksete hehe:) bare å be den legge seg ned så ikke purken ser den;) Det skal sies at jeg aldri har hatt hund selv;)

I know, det gjør min andre hund, men jeg har en stor rottweiler og en liten dvergpinscher og hvis jeg skal ha begge i baksetet så blir mest sannsynlig minsten most hver gang det går en annen hund forbi ;D

lol tidi:) Skjønner hmm hva med å ha minsten i baggasjerommet? Men den blir kanskje redd av det..hmm ikke lett hehe.

iGolf

Sitat fra: gamer73 på fredag 05. juni 2015, klokken 09:31
jeg har nå sett mange hunder i baksete hehe:) bare å be den legge seg ned så ikke purken ser den;) Det skal sies at jeg aldri har hatt hund selv;) Men jeg må innrømme at tanken på  dyr i bur er noe jeg ikke liker:) jeg hater sirkus og dyreparker pga dyr i bur..men men det er meg:)

Da deler vi lik mening 8)

kaiat

Ser nå at det ikke er krav om sikring av dyr, så jeg vil rette opp den feilinformasjonen. Men det er krav om sikring av last, og dyr kommer innunder det. Men det finnes seler også til hund. Et skikkelig bur blir som regel laget på mål etter hunden, så den skulle ikke lide noen nød. Husk på at å sikre hunden din skikkelig er til det beste for både din og hundens sikkerhet. Jeg har sett en krasjtestvideo som skulle simulere effekten av løse dyr inne i bilen ved en kollisjon, det var ikke pent for verken folk eller dyr...

Øyvind.h

Kollisjon med en løs hund i bilen blir ikke hyggelig nei. Om man bryr seg om sikkerhet for seg selv og passasjerer så sikrer man hunden.
Jeg ville eksempelvis aldri latt noen sitte i baksetet uten belte. Om jeg skulle frontkollidere kommer de flyvende bakfra og dreper meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

iGolf

Sitat fra: kaiat på fredag 05. juni 2015, klokken 11:17
Ser nå at det ikke er krav om sikring av dyr, så jeg vil rette opp den feilinformasjonen. Men det er krav om sikring av last, og dyr kommer innunder det. Men det finnes seler også til hund. Et skikkelig bur blir som regel laget på mål etter hunden, så den skulle ikke lide noen nød. Husk på at å sikre hunden din skikkelig er til det beste for både din og hundens sikkerhet. Jeg har sett en krasjtestvideo som skulle simulere effekten av løse dyr inne i bilen ved en kollisjon, det var ikke pent for verken folk eller dyr...

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2015, klokken 11:57
Kollisjon med en løs hund i bilen blir ikke hyggelig nei. Om man bryr seg om sikkerhet for seg selv og passasjerer så sikrer man hunden.
Jeg ville eksempelvis aldri latt noen sitte i baksetet uten belte. Om jeg skulle frontkollidere kommer de flyvende bakfra og dreper meg.

Det er forståelig, men praktisk sett for min del blir uten bur :)

DrNox

Vi har to små minigriser av noen hunder. De fant seg ikke i å sitte bak, så vi fjernet hattehyllen :) Et ok kompromi siden vi ikke vil ha dem i baksetet, med tanke på skinnsetene.
Siden vi har mørke vunduer så går det ikke ann å se at hattehyllen er fjernet, fra utsiden.
Tror kanskje subben kan ha nytte av fjerning av hattehyllen?

iGolf

Sitat fra: DrNox på fredag 05. juni 2015, klokken 12:06
Vi har to små minigriser av noen hunder. De fant seg ikke i å sitte bak, så vi fjernet hattehyllen :) Et ok kompromi siden vi ikke vil ha dem i baksetet, med tanke på skinnsetene.
Siden vi har mørke vunduer så går det ikke ann å se at hattehyllen er fjernet, fra utsiden.
Tror kanskje subben kan ha nytte av fjerning av hattehyllen?

Du skjønner hva jeg mener, men er det slik at subben står i veien for bedre plass for en stor hund? Det er det store spørsmålet, og også veldig rart at ingen andre storhund-eiere har delt sine historier. Kanskje storhund-eiere er mindre miljøvennlige? :o

gamer73

ja dem fleste storhundeiere kjører SUV eller Volvo v70 lignende biler...men dem stapper også dyrene inn i relativt små bur i dem..Jeg får såå vondt av dyr inni bur uansett...

En mulighet mht at hunden ikke skal komme flygende frem under kollisjon er jo å ha et slags nett mellom forsete og baksete...men det blir kanskje vanskelig å få til..det er jo ikek fester for slikt i en golf.

men kanskje en sånn hundesele baki til begge hundene hadde vært noe? Den er vel såpass fleksibel at dem kan bevege seg litt der bak?

iGolf

Sitat fra: gamer73 på fredag 05. juni 2015, klokken 12:38
ja dem fleste storhundeiere kjører SUV eller Volvo v70 lignende biler...men dem stapper også dyrene inn i relativt små bur i dem..Jeg får såå vondt av dyr inni bur uansett...

En mulighet mht at hunden ikke skal komme flygende frem under kollisjon er jo å ha et slags nett mellom forsete og baksete...men det blir kanskje vanskelig å få til..det er jo ikek fester for slikt i en golf.

men kanskje en sånn hundesele baki til begge hundene hadde vært noe? Den er vel såpass fleksibel at dem kan bevege seg litt der bak?

Jeg takler ikke dyr i bur heller og synes leiligheten min er såpass ille bur fra før av at det blir uaktuelt med mindre bur ;D

Jeg har hundebelte til bil, men veldig upraktisk synes nå jeg, hundene klarer alltid å surre seg rundt så de setter seg fast :o

gamer73

ja nei ha dem fritt i bilen du etter min mening:) Men sørg for å velge mørke ruter bak..da blir bakseterutene mørk også blir det bakvinduet også mørkt:) Det gjør at purken ikke legger merke til hundene;) Også ville jeg valgt skinnseter...for dem kan du grise til i 10 år uten at dem tar noen som helst skade av det:)

iGolf

Sitat fra: gamer73 på fredag 05. juni 2015, klokken 12:57
ja nei ha dem fritt i bilen du etter min mening:) Men sørg for å velge mørke ruter bak..da blir bakseterutene mørk også blir det bakvinduet også mørkt:) Det gjør at purken ikke legger merke til hundene;) Også ville jeg valgt skinnseter...for dem kan du grise til i 10 år uten at dem tar noen som helst skade av det:)

;D ;D ;D

Ser ut som du har sett på bilen jeg har fått konfigurert, skal prøvekjøre den i dag igjen etter jobb for å sjekke om hunden faktisk får plass i baggasjerommet. Hvis hun uansett ikke får det, blir det mest sannsynlig i3 8)

gamer73

skal bli gøy å høre hvordan det gikk:)

Gordon Retriever

Det er tre sentrale mål som er viktige for at en stor hund skal ha det bra i bagasjerommet på en bil:

Det første er avstanden mellom topp av bakseterygg og bakrute. Denne bør være størst mulig for at hunden skal ha plass til å snu og bevege seg. Her er Golf ganske rommelig, og er faktisk bedre enn en del stasjonsvogner i klassen over.

Deretter har vi høyden fra gulv til tak.  Her er igjen Golf svært bra - så lenge platen i bagasjerommet ligger på nedre nivå.  På øvre nivå stiller saken seg helt annerledes.

Tilslutt har vi avstanden fra bakken og opp til bagasjeromsterskelen. Her er det store forskjeller ute og går, og Golf er absolutt blant de bedre.

Den eneste sammenlignbare elbilen jeg kommer på som scorer bedre på disse punktene er Mercedes B-Klasse.

For sikring ved transport av hund er en slik absolutt å anbefale:

gamer73

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. juni 2015, klokken 14:15
Det er tre sentrale mål som er viktige for at en stor hund skal ha det bra i bagasjerommet på en bil:

Det første er avstanden mellom topp av bakseterygg og bakrute. Denne bør være størst mulig for at hunden skal ha plass til å snu og bevege seg. Her er Golf ganske rommelig, og er faktisk bedre enn en del stasjonsvogner i klassen over.

Deretter har vi høyden fra gulv til tak.  Her er igjen Golf svært bra - så lenge platen i bagasjerommet ligger på nedre nivå.  På øvre nivå stiller saken seg helt annerledes.

Tilslutt har vi avstanden fra bakken og opp til bagasjeromsterskelen. Her er det store forskjeller ute og går, og Golf er absolutt blant de bedre.

Den eneste sammenlignbare elbilen jeg kommer på som scorer bedre på disse punktene er Mercedes B-Klasse.

For sikring ved transport av hund er en slik absolutt å anbefale:

se hvor trist hunden er bak det gitteret der;)

hottentott33

Sitat fra: gamer73 på fredag 05. juni 2015, klokken 14:43

se hvor trist hunden er bak det gitteret der;)

Det er fordi den ikke kjører e-Golf ;D
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA