Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Langtidslagring

Startet av BjarteLunde, tirsdag 07. juli 2015, klokken 07:40

« forrige - neste »

vbl

Jeg fikk telefon på Møller Bil i Trondheim på onsdag om at bilen min er en av 20 biler i ett gitt tidsrom som fabrikken har funnet ut har opptil flere dårlige celler på batteriet. Siden jeg allerede hadde avtalt å levere inn bilen på onsdag for noe småplukk så ønsket de å ta den inn på mandag for å begynne å bytte batteripakken først.

Med tanke på at de potesielt kan bruke opptil 3 dager på min bil gitt at jeg får den igjen på onsdag ettermiddag så er arbeidskostnaden allerede høyere enn det er sannsynlig verdt å bruke på enn 10 år gammel bil.

Siden jeg hadde Møller på telefonen så spurte jeg teoretisk om det var mulig å bytte til bedre batteripakke i framtiden så fikk jeg til svar at mest sannsynlig vil det være billigere å kjøpe ny bil da batteripakken til bilen min koster 200.000 kr.

e-Golfen er nok ikke bygd for å kunne bytte batteripakke, ser for meg at de må demontere bortimot halve bilen da batteriet er bygd inn under bakseter og rundt bakaksel etc.

Tror vi trygt kan konkludere med at det ikke vil være lønnsomt å byttebatteripakke på en gammel e-Golf, jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å koste på noe slikt da det ikke vil være noen goder om 10 år med å kjøre el-bil utenom eventuell billig strøm (det vi jo heller ikke sikkert).

Dexter

da leafen kom så var det heller ikke lønnsomt å bytte på den. nå er det helt ok pris.

att man 1 år etter golfen kommer klarer å konkludere med att det ikke lønner seg om 8-10 år å bytte batteripakke er for meg helt utrolig å si.

er like sannsynlig å få riktige svar om dette nå, som å spå været i 2025.

Jeg tror det dukker opp flere 3``e parts firmaer etterhvert som spesialiserer seg på elbil, hvis det er like populært som idag.

Og når prisene forhandlerne oppgir varierer fra 130K til 230k så kan man begynne å lure, min forhandler fortalte att de ikke kom til å gå ut med priser på batteripakker da det var så usikkert før volumet tok seg opp (mars iår)

e-curious

Det kan også tenkes at noe av grunnen til at man i framtiden får biler med lengre rekkevidde er at hele bilen blir annerledes bygd, med andre materialer etc., og at det ikke bare er bedre batteri det er snakk om.

gamer73

om 10 år vil dem fleste bilen kjøre seg selv..ved hjelp av rader gps etc..vi ser jo allerede at dette er mulig (så en bmw demo fra Tyskland) og om 10 år er dette sikkert standard på nye bilen og DET vil jeg ha for å si det slik:) Men sitter i forsete som passasjer...klar til å ta over om bilen gir beskjed om det:)

så bytte av batteripakke på en 10 år gammel e-golf tror jeg ikek det er noen som bryr seg om ...om 10 år:)

EAKF

Sitat fra: vbl på søndag 05. juli 2015, klokken 10:14
Jeg fikk telefon på Møller Bil i Trondheim på onsdag om at bilen min er en av 20 biler i ett gitt tidsrom som fabrikken har funnet ut har opptil flere dårlige celler på batteriet. Siden jeg allerede hadde avtalt å levere inn bilen på onsdag for noe småplukk så ønsket de å ta den inn på mandag for å begynne å bytte batteripakken først.

Med tanke på at de potesielt kan bruke opptil 3 dager på min bil gitt at jeg får den igjen på onsdag ettermiddag så er arbeidskostnaden allerede høyere enn det er sannsynlig verdt å bruke på enn 10 år gammel bil.

Siden jeg hadde Møller på telefonen så spurte jeg teoretisk om det var mulig å bytte til bedre batteripakke i framtiden så fikk jeg til svar at mest sannsynlig vil det være billigere å kjøpe ny bil da batteripakken til bilen min koster 200.000 kr.

e-Golfen er nok ikke bygd for å kunne bytte batteripakke, ser for meg at de må demontere bortimot halve bilen da batteriet er bygd inn under bakseter og rundt bakaksel etc.

Tror vi trygt kan konkludere med at det ikke vil være lønnsomt å byttebatteripakke på en gammel e-Golf, jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å koste på noe slikt da det ikke vil være noen goder om 10 år med å kjøre el-bil utenom eventuell billig strøm (det vi jo heller ikke sikkert).

Du tar nok feil angående "tilgjengeligheten" til batteripakken. Hele batteripakken kan demonteres som en hel "klump" fra undersiden. Du finner en video der dette blir gjort på uTube:

Det ser ut som det ikke er mer enn et deksel som skal fjernes før en kommer til alle battericellene.

Jeg støtter "Dexter" langt på vei i det han skriver over. e-Golf og Leaf har i grunnen stort sett samme batteriteknologi, så hvorfor i all verden skulle det ikke være mulig å bytte celler omtrent til samme pris som Nissan Leaf.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

Anders Prytz

Her er det jammen meg mye sprikende informasjon å høre! Jeg fikk beskjed fra min selger om at batteribytte på e-Golf ligger på rundt 40k (Noe som forsåvidt også stemmer overens med bytte på Nissan Leaf). Jeg vil håpe og tro at det vil være mulig å bytte pakken etterhvert til en ennå rimeligere pris, og ikke minst kanskje være mulig å bytte den i bedre kapasitet på sikt?

Det jeg i grunn nesten lurer mer på er et fremtidig bytte av laderen i bilen? Det er mange 22kWH AC-ladere rundt om som vi med e-Golf ikke får utnyttet i det hele tatt. Jeg har så vidt hørt rykter om en 11kWH-lader for e-golf og om dette skulle komme, hadde det vært VELDIG interessant å få byttet til en slik en. Hvordan vil muligheten være for det tro?
Ålen, Sør-Trøndelag
Elbilist siden Juli 2015
2016-modell Volkswagen eGolf


gamer73

ja som sagt...INGEN kommer til å bry seg det døyt om batteriene kan skiftes ut på en ti år gammel E-golf om ti års tid;) Da er det som sagt HELT andre ting vi er opptatt av:) Rekkevidde er sikkert også da som dagens bensinbiler, men mest av alt kommer vi til å prate om..hvem som har det kuleste og beste "bilen-kjører-selv" systemet;)

Råde

Jeg er altså ikke helt enig med deg. Du har nok rett i at mennesker som skal ha det siste nye, sannsynligvis ikke anser det som viktig å bytte batterier i en 10 år gammel bil. Men, etter hvert som elbilene blir eldre skapes det nye markeder. Dette gjelder også eGolf. Om 10 år er det folk som er ute etter bil som enten ikke må ha det nyeste eller ikke har råd til det. Disse vil være interessert i batteribytte.

Når det er sagt tror jeg heller ikke hele bilparken er selvkjørende om 10 år. Jeg er faktisk ikke så sikker på om de er sluppet enda heller. Årsaken er at det skal noen omfattende lovendringer til for at det skal være mulig. De store tyske bilprodusentene presser på for slike endringer, men det er ei tung skute å vende. I tillegg er det ikke gjort i en håndvending å skifte hele bilparken, så selv om den første selvkjørende bilen leveres til kunde om 10 år, vil det finnes manuelle biler i mange mange tiår av ovennevnte grunner.
e-Golf | X75D

gamer73

hele bilparken er laaangt fra selvkjørende om 10 år...men en bilpark består av biler fra 30 år gamel til nye så slike massive endringer tar tid..jeg snakker først om fremst om hva som er standard i biler om 10 år..og jeg tror at selvkjøring er en av tingene. Ikke slik at man kjører rundt med et hus....men at man har mulighet til å la bilen kjøre selv med visse begrensninger såklart...

Og det finnes alltid folk som kjører rundt i gamle bilen og er ute etter f.eks å finne ut om en bmw motor kan passe inn i en gammel volvo etc..men jeg tror ikke dette er standard samtaleemne.

Jeg mener at det er relativt ubetydelig om vi kan putte inni en ny og bedre batteripakke på dagens E-golf om 10 år..svært få vil bry seg om dette om 10 år. DET er det jeg mener:) Dem aller fleste av dem som eier en E-golf i dag..vil nok ikke være eier av denne om 10 år. 10 år er ganske lang tid å ha en bil....Spesialt en E-bil med begrenset rekkevidde og affeksjonsverdi..vi snakker tross alt ikke om klassisk mustang her eller noe i den dur.

AmocoCadiz

Sitat fra: gamer73 på lørdag 18. juli 2015, klokken 10:39
hele bilparken er laaangt fra selvkjørende om 10 år...men en bilpark består av biler fra 30 år gamel til nye så slike massive endringer tar tid..jeg snakker først om fremst om hva som er standard i biler om 10 år..og jeg tror at selvkjøring er en av tingene. Ikke slik at man kjører rundt med et hus....men at man har mulighet til å la bilen kjøre selv med visse begrensninger såklart...

Og det finnes alltid folk som kjører rundt i gamle bilen og er ute etter f.eks å finne ut om en bmw motor kan passe inn i en gammel volvo etc..men jeg tror ikke dette er standard samtaleemne.

Jeg mener at det er relativt ubetydelig om vi kan putte inni en ny og bedre batteripakke på dagens E-golf om 10 år..svært få vil bry seg om dette om 10 år. DET er det jeg mener:) Dem aller fleste av dem som eier en E-golf i dag..vil nok ikke være eier av denne om 10 år. 10 år er ganske lang tid å ha en bil....Spesialt en E-bil med begrenset rekkevidde og affeksjonsverdi..vi snakker tross alt ikke om klassisk mustang her eller noe i den dur.

Jeg mener Gamer73 har den mest sannsynlige og korrekte fremtidsvurderingen av elbil om 10år.

Verdien på nåværende "kortdistanse" elbiler vil synke som en stein om noen år.

Dette fordi elbil tilhører i større grad en annen produktkategori enn fossilbilene ( som etter hundre år er stort sett har et ferdig utviklet grunnkonsept som ikke vil forandre seg noe særlig).
Elbilen er i starten av en rivende teknologisk og markedsmessig utvikling, det vil skje store forandringer på relativt kort tid.
Elbil vil derfor i større grad kunne sammenlignes med datautviklingens premisser og store utviklingstakt.
Bare se tilbake på gen 1 og gen 2 av f.eks. Appleprodukter, hvilke av disse kan lett oppgraderes enten med bedre batteri eller kapasitet. Selvsagt ingen, dels på grunn av kommersielle grunner, dels fordi premisser som isolert sett ikke har noe med batterikapasitet eller prosessorkapasitet gjør det meningsløst/lite vits i ettersom andre faktorer som OperativSystem forandringer uansett vil kreve en annen overordnet teknologi.
Altså må stort sett hele maskinen må byttes = meningsløst.
Oversatt til elbil, vil nye kjørekonsepter, lovpålagte autosikkerhetssystemer, batterikjemi, styringssystemer OS oppdateringer osv. osv gjøre det nærmest meningsløst å kun bytte batteri i bilen, den vil uansett være en "elektrisk fossil" som ikke vil fylle nye tiders krav og etterspørsel.

Men nye nerd siter som www.HackmyEV osv vil nok komme, men mest som underground konsept for en liten gruppe spesielt teknikkinteresserte.

Om noen av nåværende elbiler oppnår kultstatus ala mustang gjenstår og se, kan det være den første S85 Signature series med original DU...?   :)

jensjacob

Jeg har haft min 190e i snart 10 år nu og bilen selv er 26 år gammel. Og det er stadig den dag idag let at skaffe reservedele - både uoriginale og originale og begge til yderst rimelige priser.

Jeg ville ikke have noget imod at have e-Golfen ligeså længe og jeg regner så sandelig med at der om 10 år stadig vil være rigelig med let tilgængelige reservedele til rimelige priser.

I de 10 år jeg har haft 190e'eren har jeg vel brugt ca. 90000,- på vedligehold (sliddele ikke medregnet) så som fx. motorreparation og rustarbejde.

Da e-Golfen vil være det nyere, relativt, i min ejerperiode satser jeg på at sætte et tilsvarende beløb til side, ikke så meget til vedligehold men snarere til evt. fornyelse af batteri. Og om det bliver med kraftigere batterier eller ej betyder ikke så meget for mig. Der kunne evt. være tale om at skifte enkelt celler frem for hele batteriet - hvilket jeg er helt sikker på vil kunne lade sig gøre.

Jeg har også leget med tanken om fx. at fjerne halvdelen af cellerne og erstatte dem med en diesel eller ethanol drevet rangeextender. Den slags eksperimenter er der vel ikke noget i vejen for hvis man alligevel står med en bil der i manges øjne er 0 værd. Min drøm er at thermoelektriske generatorer til den tid har nået en effektivitet på 50+ % og blevet mindre og mere robuste. Så kan de levere strøm til batteriet og overskudsvarme til kabinen i god gammel fossil-stil.

Og, nej, jeg skal ikke eje eller transporteres af en selvkørende bil så længe jeg fysisk og mentalt rask nok til selv at betjene en bil. Hvis jeg så en dag (forhåbentlig først når/hvis jeg bliver meget gammel) får alzheimers eller muskelsvind, så kan jeg gerne lade mig transportere mellem plejehjem og familie af en selvkørende bil.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

jeg vil tro at selvkjørende biler blir LANGT mer trygt enn dagens løsning, og at antall ulykker vil gå kraftig ned når systemet er blitt standard. Jeg ser frem til den dagen:)

Og det finnes alltid noen som tviholder på gamle biler og fikser på disse...men det hører til dem 0.5 % av befolkningen;) Og å tviholde på en bil med såå kort rekkevidde som en E-golf er det enda mindre folk som gjør;)

Dere kan ønsketenke så mye dere vil...om 10 år er dagens E-golf omtent en museeumsgjenstand...og kanskej den faktisk er å finne på et bilmuseum da:) Kanskje som bilen som startet det hele? (DVs den E-bil som lignet på vanlig bil og som gjorde at folk begynte å tenke på EL)

hottentott33

Sitat fra: jensjacob på søndag 19. juli 2015, klokken 01:21

Og, nej, jeg skal ikke eje eller transporteres af en selvkørende bil så længe jeg fysisk og mentalt rask nok til selv at betjene en bil. Hvis jeg så en dag (forhåbentlig først når/hvis jeg bliver meget gammel) får alzheimers eller muskelsvind, så kan jeg gerne lade mig transportere mellem plejehjem og familie af en selvkørende bil.

Hmm... Så om noen år er det ikke et problem at folk med alzheimer raver rundt i ødemarken uten å vite hvem/hva/hvor, da er det massevis av biler som ender opp med å kjøre rundt i ødemarken siden "sjåføren" ikke vet hvem/hva/hvor :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA