Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Langtidslagring

Startet av BjarteLunde, tirsdag 07. juli 2015, klokken 07:40

« forrige - neste »

BjarteLunde

Om 10 år er batteriteknologien blitt mye bedre og rimligere enn i dag.

Noen andre enn meg som ser for seg at det kan bli mulig å bytte ut dagens batteri med et nytt (la oss si om feks 10 år) som  gir mye bedre rekkevidde til en fornuftig pris?

Hvis det er mulig så er det ikke sikkert at verditapet av våre 2015 modeller trenger å bli så stort når andre/tredje generasjons e-Golf kommer på markedet...?


WolfM

Det er ikke tvil om at det har vært all grunn til å bekymre seg for bruktbilprisene generelt for EL biler.
Hvis vi holder Tesla utenom, er det kraftig fall nybilprisene som har dratt ned bruktbilprisene - dette gjelder spesielt Nissan og Mitsubishi. Det er ikke så lenge disse bilene kostet nye ca kr 270.000,-, nå får du de for henholdsvis ca kr 200.000,- og kr 150.000,- som nye. Det er klart at dette påvirker bruktbilprisen.

Så lenge E-Golfen forblir stabil på ca kr 250.000,- (og konkurrentene ikke senker prisene ytterligere) tror jeg ikke vi vil oppleve slike verdifall på nytt for VW (eller øvrige merker). Tesla har for øvrig kannibalisert seg selv ved å tilby en "sinnsyk" 4 hjulstrekker til omtrent samme pris som forrige modell.
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

knutht

Det tror jeg er fullt mulig. E-Golf har i dag 25 amperetimer, så om noen år kan den samme batteripakken gi 50 amperetimer og dobbel rekkevidde. Produksjonskostnadene går også ned slik at det blir overkommelig å kunne bytte batteripakke om noen år på våre 2015 modeller.

BjarteLunde

At prisen på våre e-golfer kommer til å stupe når andre gen. e-golf kommer med kanskje dobbel + rekkevidde blir vel neppe noen stor overaskelse. Spørsmålet blir om det feks om 4-5 år når andre gen. e-golf kommer om det da blir mulig å bytte batteriet på våre biler til et batteri som da har dobbel + rekkevidde og hva vil det koste?

Hvis våre biler kan kjøre 40-45 mil på sommeren og det bygges ut hurtigladere rundtom i hele landet, vil jeg tro at verdien vil holde seg mye bedre enn med dagens 18-19 mil på sommeren og heller halv-dårlige hurtiglade muligheter (iallefall på vestlandet).

gamer73

jeg tror neppe at dagens E-golf kommer til å være kompatibel med å kunne bytte til større/kraftigere batteripakke i fremtiden. Og OM det er mulig så koster det sikkert mer enn bilen da er verd.

BjarteLunde

Sitat fra: gamer73 på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:41
jeg tror neppe at dagens E-golf kommer til å være kompatibel med å kunne bytte til større/kraftigere batteripakke i fremtiden. Og OM det er mulig så koster det sikkert mer enn bilen da er verd.

Er det du skriver basert på fakta eller synsing?

gamer73

Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 04. juni 2015, klokken 12:10
Sitat fra: gamer73 på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:41
jeg tror neppe at dagens E-golf kommer til å være kompatibel med å kunne bytte til større/kraftigere batteripakke i fremtiden. Og OM det er mulig så koster det sikkert mer enn bilen da er verd.

Er det du skriver basert på fakta eller synsing?

når jeg skriver "tror neppe" så har du svaret;)

knutht

#7
Jeg har ihvertfall gjort investeringen min basert på tanker om å være med på utviklingen og framtiden. Jeg tror en oppgradering i framtiden vil være enkel både på utførelse og pris.

http://www.tu.no/industri/2015/03/25/pa-syv-ar-har-prisen-pa-elbilbatterier-falt-med-60-prosent

BjarteLunde

Sitat fra: gamer73 på torsdag 04. juni 2015, klokken 12:19
Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 04. juni 2015, klokken 12:10
Sitat fra: gamer73 på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:41
jeg tror neppe at dagens E-golf kommer til å være kompatibel med å kunne bytte til større/kraftigere batteripakke i fremtiden. Og OM det er mulig så koster det sikkert mer enn bilen da er verd.

Er det du skriver basert på fakta eller synsing?

når jeg skriver "tror neppe" så har du svaret;)

Ja du har rett jeg burde ha sett det. Men har du lest eller hørt noe som tilsier at det du sier stemmer, eller tar du dette utifra løse luften?

gamer73

#9
Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 04. juni 2015, klokken 12:39
Sitat fra: gamer73 på torsdag 04. juni 2015, klokken 12:19
Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 04. juni 2015, klokken 12:10
Sitat fra: gamer73 på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:41
jeg tror neppe at dagens E-golf kommer til å være kompatibel med å kunne bytte til større/kraftigere batteripakke i fremtiden. Og OM det er mulig så koster det sikkert mer enn bilen da er verd.

Er det du skriver basert på fakta eller synsing?

når jeg skriver "tror neppe" så har du svaret;)

Ja du har rett jeg burde ha sett det. Men har du lest eller hørt noe som tilsier at det du sier stemmer, eller tar du dette utifra løse luften?

Har ikke lest noe spesifikt om E-golf nei. Jeg bare tenker litt på hvordan ting generelt blir produsert. E-golfen er vel ikke konstruert for mulige flexible fremtidsløsninger? Jeg bare tror at dagens E-golf er laget med dagens rekkevidde i tankene..og at det forsåvidt er mer enn godt nok argument for å kjøpe en:) Og man hører ofte at ting ikke er kompatibelt pga bygger på en annen platform osv..

Så jeg tror ikke dagens E-golf bare kan smelle inn en bedre batteripakke om 10 år, men at E-golfen 10 år fra nå gir 4x (eller mer etc) rekkevidde mot dagens? DET tror jeg på:)

Jeg ser bare på elsykkelen min. Den er noen år gammel. Og ja det er mulig å få et sterkere batteri til denne, men det batteriet kom ut samtidig som sykkelen. Det kom i 2 varianter. Men jeg kan ikke putte på et batteri som er laget til en mer moderne sykkel.

Utviklingen går hele tiden fremover, men det er sikekrt dårlig bussiness å måtte begrense seg pga skal være kompatibelt med eldre systemer..

BjarteLunde

Ja du noen gode poenger. Om 10 år vil uansett ikke bilen være verdt mye. Men tenk om vi om 5 år kunne byttet batteri og fått total 40-50 mil kjørelengde om sommeren til feks 20.000 kr. Kanskje det aldri skjer, men jeg håper det kan bli mulig :)

hottentott33

Det blir uansett synsing, men jeg vil nå anse det som sannsynlig at en kan bytte batteri om 10 år da sannsynligvis andre leverandører også har kommet på markedet. Prisen derimot er det som blir mest spennende å se, men Nissan Leaf har jo tilbud om å bytte til nytt originalt batteri til ca 30K kr borte i USA, så det er nok grunn til å tro at det blir billigere enn det. Skal bli spennende å se :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

gamer73

ja det er jo mulig å bytte batteripakke, og at dette blir billigere i fremtiden tror jeg på. Jeg tror bare mindre på at vi kan oppgradere til "10-år-fra-nå-batteristandard".

Cowboystrekk

Jeg håper og tror at Golf innen få år kommer med en batteripakke på 50+ kWh. Jeg håper og at de vil tilby raskere lading via AC type 2 enn pr idag. Svært mange nye ladepunkter er AC type 2, men pr nå er det vell i hovedsak bare Renault Zoe og TMS som greier å utnytte disse på en god måte, Nissan med en overgangskabel fra type 1 til type 2 får ok fart. DC-stasjoner er langt dyrere å bygge så det er synd ikke AC utnyttes i større grad fra VAG sin side.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

np

VW har jo selv sagt at ny batteriteknologi er på gang, kanskje fom. 2017. Men jeg tror neppe de vil tilby ny batteriteknologi i  "gamle pakker". Med fornyet batteri og ny levetid på den, vil det etterhvert dukke opp problemer med andre komponenter på bilen. Mao. da roter VW seg ut på en myr av problemer med ansvar/garanti osv. Tror nok enden på visa blir at de heller vil selge oss en ny Golf.

Om noe skulle dukke opp, tror jeg blir fra en 3. part.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA