Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Langtidslagring

Startet av BjarteLunde, tirsdag 07. juli 2015, klokken 07:40

« forrige - neste »

BjarteLunde

Sitat fra: np på torsdag 04. juni 2015, klokken 13:59
VW har jo selv sagt at ny batteriteknologi er på gang, kanskje fom. 2017. Men jeg tror neppe de vil tilby ny batteriteknologi i  "gamle pakker". Med fornyet batteri og ny levetid på den, vil det etterhvert dukke opp problemer med andre komponenter på bilen. Mao. da roter VW seg ut på en myr av problemer med ansvar/garanti osv. Tror nok enden på visa blir at de heller vil selge oss en ny Golf.

Om noe skulle dukke opp, tror jeg blir fra en 3. part.

Enig. Håper og tror det kommer noe fra 3part. Tviler vel på at noen gjør noe med batteriet før garantien går ut? Håper det er mulig om 8 år at vi feks kan betale 20k for å få 2-3 x dagens rekkevidde.

knutht

Jeg tror det blir som å bytte disk på en server. Kapasiteten øker og man bytter ut celler med nye celler som har høyere kapasitet. Om andre bilmerker kommer med dette, så kan ikke VW være noe dårligere.

EAKF

Batteripakken til Nissan Leaf skal visst koste ca 35 000 kr, med en batteriteknolgi som er ganske lik den i e-Golf. Etterspørselen på et batteri til si, 40 000 kr for e-Golf, tror jeg derfor absolutt vil være et par år frem i tid, for de som har kjøpt e-Golf nå. Om ikke VW ønsker retrofit av den nyeste batteriteknologien et par år frem i tiden, vil det jo være et marked for tredjepartsleverandører å tilby nye batterier/battericeller i gamle biler. Jeg vil heller ikke bli overrasket om VW blir pålagt ved lov av f.eks EU, at gamle elbiler skal kunne oppgraderes med ny batteriteknologi. Langt billigere og miljøvennlig å bytte batteriet, enn hele bilen.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

spaceman

Sitat fra: knutht på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:27
Det tror jeg er fullt mulig. E-Golf har i dag 25 amperetimer, så om noen år kan den samme batteripakken gi 50 amperetimer og dobbel rekkevidde. Produksjonskostnadene går også ned slik at det blir overkommelig å kunne bytte batteripakke om noen år på våre 2015 modeller.

Regner med det er kilowattimer du mener. For e-golfen har faktisk 75 amperetimer. Men er ikke normalt og bruke amperetimer når vi snakker om kapasitet på elbilbatterier. Da spenningen på batteriet varierer noe fra de forskjellige bilene vil ikke amperetimer var noen god måte å beskrive kapasitet på.
E-golf har et 24,2 kWh batteri der ca. 21,8 kWh er tilgjengelig for kjøring.

knutht

Sitat fra: spaceman på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:10
Sitat fra: knutht på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:27
Det tror jeg er fullt mulig. E-Golf har i dag 25 amperetimer, så om noen år kan den samme batteripakken gi 50 amperetimer og dobbel rekkevidde. Produksjonskostnadene går også ned slik at det blir overkommelig å kunne bytte batteripakke om noen år på våre 2015 modeller.

Regner med det er kilowattimer du mener. For e-golfen har faktisk 75 amperetimer. Men er ikke normalt og bruke amperetimer når vi snakker om kapasitet på elbilbatterier. Da spenningen på batteriet varierer noe fra de forskjellige bilene vil ikke amperetimer var noen god måte å beskrive kapasitet på.
E-golf har et 24,2 kWh batteri der ca. 21,8 kWh er tilgjengelig for kjøring.

Tok det ut av en artikkel jeg fant på nettet: http://www.tv2.no/2015/06/04/broom/audi-q8/elbil/tesla/6995805
Stemmer nok at det er KWt det er snakk om

Golfatle

Om 10 år, trolig før vil den pakken som står i golfen kunne ha en kapasitet som er opp mot det dobbelte av dagens kapasitet. Det som er spennende å se er om VW er villig til å oppgradere styringselektronikken slik at den kan takle øket batterikapasitet. Etter det som står å lese på nettet vil kostnaden for batterier nærme seg 100 $ pr. Kw( før batteriene " pakkes"). Det bør ikke væer den store SW oppgradeingen som er nødvendig for å takle større kapasitet.

Golfatle

Om 10 år, trolig før vil den pakken som står i golfen kunne ha en kapasitet som er opp mot det dobbelte av dagens kapasitet. Det som er spennende å se er om VW er villig til å oppgradere styringselektronikken slik at den kan takle øket batterikapasitet. Etter det som står å lese på nettet vil kostnaden for batterier nærme seg 100 $ pr. Kw( før batteriene " pakkes"). Det bør ikke væer den store SW oppgradeingen som er nødvendig for å takle større kapasitet.

elektro

Sitat fra: BjarteLunde på torsdag 04. juni 2015, klokken 14:13
Sitat fra: np på torsdag 04. juni 2015, klokken 13:59
VW har jo selv sagt at ny batteriteknologi er på gang, kanskje fom. 2017. Men jeg tror neppe de vil tilby ny batteriteknologi i  "gamle pakker". Med fornyet batteri og ny levetid på den, vil det etterhvert dukke opp problemer med andre komponenter på bilen. Mao. da roter VW seg ut på en myr av problemer med ansvar/garanti osv. Tror nok enden på visa blir at de heller vil selge oss en ny Golf.

Om noe skulle dukke opp, tror jeg blir fra en 3. part.

Enig. Håper og tror det kommer noe fra 3part. Tviler vel på at noen gjør noe med batteriet før garantien går ut? Håper det er mulig om 8 år at vi feks kan betale 20k for å få 2-3 x dagens rekkevidde.

Enig! Tviler nok på om det er noe mer enn toppen 2x kapasitet som i så fall vil finnes. Ren gjetning selvfølgelig..  ;) Men selv om jeg sikkert er rimelig klar for å bytte hele bilen om åtte år, eller før, så vil det jo gjøre underverker for bruktbilverdien om batteripakken kan oppgraderes.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

eivhelle

#23
Sitat fra: spaceman på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:10
Sitat fra: knutht på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:27
Det tror jeg er fullt mulig. E-Golf har i dag 25 amperetimer, så om noen år kan den samme batteripakken gi 50 amperetimer og dobbel rekkevidde. Produksjonskostnadene går også ned slik at det blir overkommelig å kunne bytte batteripakke om noen år på våre 2015 modeller.

Regner med det er kilowattimer du mener. For e-golfen har faktisk 75 amperetimer. Men er ikke normalt og bruke amperetimer når vi snakker om kapasitet på elbilbatterier. Da spenningen på batteriet varierer noe fra de forskjellige bilene vil ikke amperetimer var noen god måte å beskrive kapasitet på.
E-golf har et 24,2 kWh batteri der ca. 21,8 kWh er tilgjengelig for kjøring.
Golfen har 25Ah celler, men siden batteristacken har 3 i parallell blir det 75 Ah. Det testes nå med celler på 37Ah som man kan regne med vil kommer på markedet i løpet av få år. Så i nærmeste fremtid kan man ikke regne med mer enn rundt 50% økning fra dagens kapasitet på samme vekt og volum. Det store spranget i energitetthet vil man ikke få før man klarer å lage Lithium air batterier. Men da snakker vi fort 10 år frem i tid.

Men jeg tror ikke nødvendigvis at man kommer til å utstyre fremtidens Golf med så mye større kapasitet på batteripakka. Med 37Ah på cellene får du en batteripakke på 35.8KWh som vil bidra til kjørelengder på over 220 km sommerstid. Og det er godt mulig at man stopper der og deretter i stedet optimaliserer for lavere vekt og redusert kostpris.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Golfatle

Er helt sikker på at batterikapasiteten pr. kilo batterivekt vil øke de kommende år, og produksjonsprisen på batteriene vil falle. 2015 e-golf er godkjent med dagens pakke og det som blir spennende er jo om neste generasjon batteripakker vil ha samme konfigurasjon ( i hovedsak spenning og vektfordeling ) som dagens pakke. Det er vel også et spørsmål om VW har intresse av å tilby oppgraderinspakker til dagens biler, og i såfall hva prisen blir.
Nå jeg fikk bilen spurte jeg selgeren hva en ny batteripakke ville koste i dag, og ble fortalt at listeprisen var 130' NOK.
Skal det være av interesse å skifte batteri så lenge jeg har bilen ( 4-5 år) må kapasiteten opp mot 50 kWh, og prisen ned mot 50' NOK.

gamer73

Sitat fra: Golfatle på mandag 08. juni 2015, klokken 10:37
Er helt sikker på at batterikapasiteten pr. kilo batterivekt vil øke de kommende år, og produksjonsprisen på batteriene vil falle. 2015 e-golf er godkjent med dagens pakke og det som blir spennende er jo om neste generasjon batteripakker vil ha samme konfigurasjon ( i hovedsak spenning og vektfordeling ) som dagens pakke. Det er vel også et spørsmål om VW har intresse av å tilby oppgraderinspakker til dagens biler, og i såfall hva prisen blir.
Nå jeg fikk bilen spurte jeg selgeren hva en ny batteripakke ville koste i dag, og ble fortalt at listeprisen var 130' NOK.
Skal det være av interesse å skifte batteri så lenge jeg har bilen ( 4-5 år) må kapasiteten opp mot 50 kWh, og prisen ned mot 50' NOK.

wow 130tusen? det er jo halve bilen hehe...jaja DA er det godt vi har 8 års garanti på batteri:) Og la oss si det slik..har batteriet 70% kapasitet igjen etter 8 år så holder det nok ut bilens levetid også...10+ år:)


runyberg

Når jeg sjekket med Møller Bil Trondheim i Februar kostet batteripakken 235000,- Hvis prisen faller like raskt fremover,blir det billig å bytte batteri ihvertfall..

gamer73

Med så høye priser ser jeg bare EN forsvarlig måte å handle på om 5-10 år..DET er å kjøpe ny bil er jeg redd!...for det kommer neppe til å koste 25tusen å bytte alle batteriene i golfen vår...

WolfM

Men, ved behov - er det nødvendig å bytte hele batteriet da ? Jeg trodde man kunne skifte ut deler av batteriet (celler) hvis det blir alvorlig svekket.
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

gamer73

Sitat fra: WolfM på mandag 08. juni 2015, klokken 14:07
Men, ved behov - er det nødvendig å bytte hele batteriet da ? Jeg trodde man kunne skifte ut deler av batteriet (celler) hvis det blir alvorlig svekket.

ja dette er nok også mulig:) Det har jeg sett på youtube on den nye e-golfen:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA