Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange kilometer har din elbil kjørt siste 12 måneder?

Startet av Mippen, tirsdag 07. juli 2015, klokken 00:36

« forrige - neste »

Mippen

Jeg skal få meg ny ladestasjon hjemme. Har hørt at det finnes strømstyring som gjør at hvis jeg for eksempel bruker komfyr, ovn eller ande ting som trekker mye strøm så kan denne redusere strømtilførselen automatisk til for eksempel elbilen slik at det ikke blir så høye strømtopper. Når jeg er ferdig med for eksempel å lage mat så får elbilen fullt med strøm igjen. Noen som har erfaring med dette og eventuelt hva det vil koste?
Fremtiden er elektrisk.

Elnix

Tja, det er fint mulig med type 2-standarden vertfall. Men det vil koste en god del, og såvidt meg bekjent er det ikke noe system for akkurat dette på markedet enda. Du i såfall bygge ditt eget system med et pilotsignal til type 2-pluggen, og da er du avhengig av elektrokompetanse.

Spørsmålet mitt er jo hvorfor du vil ha dette? Sliter du med effektkapasitet på inntaket ditt? Visst ikke det er tilfellet, ser jeg ikke helt poenget før om noen år, når vi får effektbaserte strømpriser (mest sannsynlig). Da vil det også garantert komme langt flere system på markedet for akkurat det du nevner.
2015 VW e-Golf

Mippen

Det var bare trikkeren som mente det var lite med 63A hovedsikring og 32A 3 fas ladestasjon. Også tenkte jeg det med effektbaserte steømpriser.
Fremtiden er elektrisk.

Elnix

Aha, skjønner. Kommer jo ann på en del ulike faktorer, men visst fagperson har sagt det er det nok fornuftig.

Er vel noe lignende du nevner Zaptec holder på å utvikle. Men du er uansett avhengig av et smarthus-system i tillegg som styrer/overvåker storforbrukerne som VVB, oppvarming, komfyr osv.
2015 VW e-Golf

Mippen

Fått ulike svar fra ulike elektrikere, så vet ikke hvem vi skal stole på. Bor i ganske nytt hus så bruker generelt lite strøm. Tror aldri vi har bikket 2000kw i mnd selv på kaldeste vinteren med elbil på toppen. Det er naturligvis strømtoppene som er mest aktuelt her, men tror ikke vi bruker så mye strøm på en gang at hovedsikringen slår seg ut. Da er det eventuelt å sku ned ladestyrken litt på bilen, ikke sette på vaskemaskinen akkurat når du lader osv.
Fremtiden er elektrisk.

Olatho

Boksene fra Keba (http://www.keba.com/en/energy-automation/kemove-electromobility/products/kecontact-p20/) kan kontrolleres via standard protokoller om de kobles til (data)nettet ditt.
Det "vanskelige" består i å vite at du f.eks. skrur på komfyren.

Tror ikke det finnes ferdige løsninger for dette i dag, men det burde være en ganske grei sak å bygge noe f.eks. med noen sånne
http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductGroup.aspx?groupid=164558&navid=85530&navoption=6 på de relevante kursene, og en raspberry pi eller arduino.
Les av strømforbruk på hver kurs f.eks. via pulsmåler og arduino, og send de aktuelle kommandoene for justering av ladehastighet via UDP til Keba-laderen.

Trekkoppbil

Antakelig er det sjelden man trenger å lade med så mye som 3*32A hjemme.

Det er når man lader etter veien, og på tilfeldige parkeringer over kortere tid, at man har nytte av høye strømmer. Jeg har hørt om folk som bruker 10A enfase hjemme, og er fornøyd med det, og jeg prøvde å bruke 8A en periode, og det gikk bra.

Kan du justere ladestrømmen manuellt, så du lader med mindre strøm til vanlig når du skal lade over natta?
Så kan du skru opp ladestrømmen til 32A kun når du trenger det?


Electrix

Jeg tror man kommer opp i rundt 10 - 15 000 for å få appstyring og lastbegrensing. Oppkobling av utstyr og tilkobling av eksisterende utstyr kommer da i tillegg, men fordelen da er at du kan koble til og styre det meste,  lys, varme, de fleste varmepumper, en del type2 bokser ol. Vil dette være interessant så gi gjerne beskjed. Jeg holder på litt med dette selv og kan gjerne tulpasse andres behov også dersom det er interesse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OlavEmil

Vi har òg 63A hovudsikring, og har lada med 32a (rettnok einfase, men det kan vel ikkje vere noko betre?) i ei dryg veke no. Har testa litt med bruk av komfyr og omn under maks lading, har ikkje hatt noko problem til no.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA