Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerferie 2015

Startet av NegativeElectrode, mandag 06. juli 2015, klokken 19:47

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sånn går det når man ikke vet at kullkraftverk ikke kan stenges i korte perioder og at det bygges ut mye sol- og vindkraft i EU.
https://www.dn.no/meninger/debatt/2015/06/03/2158/Elbil/elbiler-hindrer-krafteksport
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

RonnyØ

Jeg selger elbilen og kjøper en gammel traver. Hiver ut varmesystemet mitt, og inn med gamle ovnen! Her skal det eksporteres!
Husqvarna Automower 320

F_P

Bestilt inn 40 favner ved og 1500l fyringsolje til kommende vinter. Da blir det nok ordning på utslippet kan jeg tenke meg. Ha..
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

OlavEmil

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Griffel

Noen går svært langt i å forsvare sitt innkjøp av fossilbil som det miljøvennlige alternativet.

Han burde argumenter enda sterkere for gasskomfyr og gas varmtvannsbeholder, og protestere mot avviklingen av oljefyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gnilre

Jeg har to forslag som vil fungere bedre når det gejelder å erstatte CO2 utslipp i Europa med norsk vannkraft:
alternativ 1: Alle i Norge bortsett fra de som driver vannkraftverk og de store kraftlinjene flytter til et varmere land. Vet ikke helt hvor mange mennesker vi trenger i landet, men 3000 er vel mer enn nok. Så får vi engelskmenn, nederlendere, tyskere og dansker til å legge ca 30 kabler til Norge.
alternativ 2: vi selger Norge til høystbydende kun med naturressursene, folket kan ta med pengene sine og dra. Blir sikkert Tyskland som kjøper oss.

Helt seriøst synes jeg forslaget om at vi ikke skal kjøpe elbiler for å øke vannkrafteksporten er mer idiotisk enn mine to vanvittige alternativer. Men det er vel noe av den inngrodde holdningen at nordmenn stadig skal redde verden.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Småfly

Kikket på tall fra 2009 på essoraffineriet.
De bruker 2.000 gigawatttimer strøm i året og slipper ut 360.000 tonn co2. Og de skryter av at dette er et av de mest energieffektive anleggene i Europa. De bruker strøm tilsvarende 60% av forbruket i Vestfold. Har ikke funnet noe tall på hvor mye de produserer enda. Men skulle tro en fikk kjørt noen km med elbil på 2.000GW, noen som gidder regne?
Nå kommer det riktignok noe annet enn bensin og diesel ut også.
Skipstrafikken relatert til denne virksomheten gjør vel sitt for miljøet i tillegg. Ihvertfall hvis verdens fem største supertankere forurenser like mye som hele verdens biltrafikk Son Som som noen påstår?

Ferry

2 TWh = 2.000 GWh = 2.000.000 MWh = 2.000.000.000 kWh
Om vi sier 20 kWh/100 km så skulle det bli 10 milliarder km. Ved 15.000 km årlig kjørelengde dekker det 670.000 biler. Med forbehold om å snuble i antall nuller her..

Griffel

#8
Sitat fra: Småfly på torsdag 04. juni 2015, klokken 21:54
Kikket på tall fra 2009 på essoraffineriet.
De bruker 2.000 gigawatttimer strøm i året og slipper ut 360.000 tonn co2. Og de skryter av at dette er et av de mest energieffektive anleggene i Europa. De bruker strøm tilsvarende 60% av forbruket i Vestfold. Har ikke funnet noe tall på hvor mye de produserer enda. Men skulle tro en fikk kjørt noen km med elbil på 2.000GW, noen som gidder regne?
Nå kommer det riktignok noe annet enn bensin og diesel ut også.
Sitat fra: Ferry på torsdag 04. juni 2015, klokken 22:10
2 TWh = 2.000 GWh = 2.000.000 MWh = 2.000.000.000 kWh
Om vi sier 20 kWh/100 km så skulle det bli 10 milliarder km. Ved 15.000 km årlig kjørelengde dekker det 670.000 biler. Med forbehold om å snuble i antall nuller her..
Essoraffineriet skal ha en produksjonskapasitet på 6millioner tonn.
altså ca. 60.000.000.000kWh fossil energi så om vi sier 60 kWh/100 km (6l diesel) så skulle det bli 100 milliarder km. Ved 15.000 km årlig kjørelengde dekker det 6.700.000 fossilbiler. Uten forbehold om å snuble i antall nuller her.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Hovedproblemet med krafteksport fra Norden ligger faktisk i Tyskland, og har lite med elbil å gjøre. Innfasing av vindturbiner på helgoland og nord i tyskland gjør at kapasiteten sørover på kontinentet ikke har plass til den norske vannkraften, som eksporteres via Danmark. Der er det nå blitt et problem med innestengt kraft, som medfører skadeligt lave priser på elkraft. Varme og kullkraftverk blir bedt om å stå i hot standby av beredeskapshensyn, men må selge sin usubsidierte kullkraft til langt under kostpris.  Tyskerne har også blitt beskyldt for å systematisk holde igjen på importen av kraft fra grensa til Danmark, for å favorisere sin egen subsidierte og dyre vindkraft. Noen taler sågar for at Danmark bør saksøke tyskerne for dette. 
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

aronesen

Det spørs vel hvilken krafteksport man snakker om.
Vil ikke elbilen gi økt eksport av olje? Det som ikke brukes her til lands blir jo eksportert til utlandet for en grei penge..  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

tomrh

#11
Sitat fra: stefse på søndag 07. juni 2015, klokken 21:54
Hovedproblemet med krafteksport fra Norden ligger faktisk i Tyskland, og har lite med elbil å gjøre. Innfasing av vindturbiner på helgoland og nord i tyskland gjør at kapasiteten sørover på kontinentet ikke har plass til den norske vannkraften, som eksporteres via Danmark. Der er det nå blitt et problem med innestengt kraft, som medfører skadeligt lave priser på elkraft. Varme og kullkraftverk blir bedt om å stå i hot standby av beredeskapshensyn, men må selge sin usubsidierte kullkraft til langt under kostpris.  Tyskerne har også blitt beskyldt for å systematisk holde igjen på importen av kraft fra grensa til Danmark, for å favorisere sin egen subsidierte og dyre vindkraft. Noen taler sågar for at Danmark bør saksøke tyskerne for dette.
Tysk sol- og vindkraft skaper enorme kapasitetssvingninger i nettet, som er en stor utfordring siden slik fornybar strøm er ferskvare. Det er riktig at kullkraft har måttet stå i beredskap, men norsk vannkraft fungerer mer og mer som et batteri, for når det skyer over og er vindstille kan Tyskland importere norsk vannkraft istedet for å ha kullkraft i beredskap. Motsatt eksporteres overskudd til bl.a Norge når det er overproduksjon slik at mer vann forblir i reservoarene her hjemme, dvs vi snakker mer om en netto buffereffekt enn netto krafteksport. Vi kan derfor godt bruke vår egen vannkraft til elbiler uansett argumentasjon, for tyskerne har nok strøm selv og er mer ute etter denne batterieffekten. Slik jeg har forstått det så er det kapasitetsbegrensning i overføringskabler fra Norge som bestemmer hvor stort dette bufferet i praksis er, dvs. hvor mange kullkraftverk Tyskland må ha i beredskap.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

stefse

Sitat fra: tomrh på mandag 08. juni 2015, klokken 07:38
Sitat fra: stefse på søndag 07. juni 2015, klokken 21:54
Hovedproblemet med krafteksport fra Norden ligger faktisk i Tyskland, og har lite med elbil å gjøre. Innfasing av vindturbiner på helgoland og nord i tyskland gjør at kapasiteten sørover på kontinentet ikke har plass til den norske vannkraften, som eksporteres via Danmark. Der er det nå blitt et problem med innestengt kraft, som medfører skadeligt lave priser på elkraft. Varme og kullkraftverk blir bedt om å stå i hot standby av beredeskapshensyn, men må selge sin usubsidierte kullkraft til langt under kostpris.  Tyskerne har også blitt beskyldt for å systematisk holde igjen på importen av kraft fra grensa til Danmark, for å favorisere sin egen subsidierte og dyre vindkraft. Noen taler sågar for at Danmark bør saksøke tyskerne for dette.
Tysk sol- og vindkraft skaper enorme kapasitetssvingninger i nettet, som er en stor utfordring siden slik fornybar strøm er ferskvare. Det er riktig at kullkraft har måttet stå i beredskap, men norsk vannkraft fungerer mer og mer som et batteri, for når det skyer over og er vindstille kan Tyskland importere norsk vannkraft istedet for å ha kullkraft i beredskap. Motsatt eksporteres overskudd til bl.a Norge når det er overproduksjon slik at mer vann forblir i reservoarene her hjemme, dvs vi snakker mer om en netto buffereffekt enn netto krafteksport. Vi kan derfor godt bruke vår egen vannkraft til elbiler uansett argumentasjon, for tyskerne har nok strøm selv og er mer ute etter denne batterieffekten. Slik jeg har forstått det så er det kapasitetsbegrensning i overføringskabler fra Norge som bestemmer hvor stort dette bufferet i praksis er, dvs. hvor mange kullkraftverk Tyskland må ha i beredskap.
Overføringskapasiteten Norge-Danmark ble øket ganske bra i fjor, mens overføringskapasiteten ut fra Danmark og videre sørover i praksis ble redusert. Det er i danmark kraften stopper opp, og gjør at Danskene får lave kraftpriser når det blåser, samtidig som varmekraften må være standby når vinden løyer.

Men at elbiler fører til mindre krafteksport er igjen et eksempel på alle vikarierende motiver som kommer i spill.
Er det bedre å kjøre fossilbil og eksportere mer strøm? I såfall må det være bedre å fyre opp i oljekjelen slik at vi kan frigjøre mer strøm til eksport også.

Råvaren ElKraft er omtrent gratis i Norge for tiden, sett bort fra alle påfunnene for å melke forbrukerne. Det er iallfall bedre å bruke den på elbil, enn å la den gå i overløp pga overfylt kraftmagasin.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

Det har kommet en rapport som underbygger problemet med at kraften stopper opp på grensa til tyskland

http://www.energimarknadsinspektionen.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter%202015/Ei_R201511.pdf

"I figur 13 nedan ges ett exempel på hur begränsningarna påverkas av
vindkraftsproduktionen i norra Tyskland. När produktionen sjunker minskar
också begränsningarna."
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

tomrh

Interessant rapport! Et annet poeng jeg fikk med meg er at tyske strømprodusenter og norske strømforbrukere tjener aller mest på status quo..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA