Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DIY: Skvettlapper på Model S

Startet av rmr, mandag 06. juli 2015, klokken 13:48

« forrige - neste »

P85_Norway

Sitat fra: rmr på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:16
Sitat fra: P85_Norway på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:11
Jeg kjørte 32.000 km med min P85+, ingen skjevslitasje på den.
Har nå kjørt 8.000 km med  P85D, og kan ikke se skjevslitasje noe sted.  :)

Takk , det er godt å høre at sannsynligvis er dette unntaket , ikke regelen!

32000 km på samme dekk sett? 21"?

Ja, 21" sommerhjul, 19" vinterhjul. Alle så bra ut når jeg solgte bilen. Hadde aldri hjulkontroll på den.

Har også 21" på P85D.
Tesla M3 Performance

dosmont

Sitat fra: rmr på torsdag 04. juni 2015, klokken 09:24
Sitat fra: dosmont på torsdag 04. juni 2015, klokken 09:11
Jeg har 85D og kjørt 9500km, min har slitt likt og nesten ingen forskjell på 3 dekk, mistenker litt skjev slitasje på VF pga skeiv hjulstilling. 5mm på 3 dekk og 5 ytre og 4 indre på VF.
Håper det går greit å kjøre 20k, tror de holder ut sommeren :)

Husk at hvis det kjøres mye på lav,(for de med luftfjæring), så slites innsiden mye mere.

Har du 19" eller 21"?
19"
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

bb

Kjører du mye på low suspension? Luksusbilen Model S har som mange sportsbiler sportslige biler negativ camber. Bruker du low økes camber ytterligere. Jeg kjører aldri med low med unntak av noen få ganger når jeg skal kjøre på svært svingete veier eller kjøre over 200 km/t.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Dennis

Low er vel ca 20mm høyere nå enn tidligere før den brannen var. Noen som hadde mer sitasje på dekk tidligere?

frosken

Slik ser mine sommerdekk ut etter ca 10.000 relativt rolige kilometer. Dette er venstre forhjul. Liker ikke det jeg ser. Skyldes dette dårlig gummi eller feil hjulstilling?


erlanddf

#20
Sitat fra: frosken på tirsdag 29. september 2015, klokken 14:44
Slik ser mine sommerdekk ut etter ca 10.000 relativt rolige kilometer. Dette er venstre forhjul. Liker ikke det jeg ser. Skyldes dette dårlig gummi eller feil hjulstilling?


Siden dette er så avgrenset, det er ikke slik at dekket subber borti noe i innerskjermen ved en gitt posisjon?
Det jeg tenker er at siden dette er mørkere enn resten av dekket (lysere grått) der hvor asfalten åpenbart er kontakt med dekket så må det være noen annet som subber borti.
2014 P85+

Muffinman

Spissingsfeil tenker nå jeg. Men det er lag med gummi i forskjellig farge i kantene på dette dekket (antar det er 21" PS2?). Observerte det samme på mine når de ble ujevnt slitt.

frosken

Sitat fra: erlanddf på tirsdag 29. september 2015, klokken 14:48
Siden dette er så avgrenset, det er ikke slik at dekket subber borti noe i innerskjermen ved en gitt posisjon?
Det jeg tenker er at siden dette er mørkere enn resten av dekket (lysere grått) der hvor asfalten åpenbart er kontakt med dekket så må det være noen annet som subber borti.
Det kan være en mulighet. Hadde bilen inne til service før sommeren hvor et av punktene på lista var subbelyd ved fullt rattutslag og rygging. Rygging kombinert med fullt rattutslag er riktignok ikke noe jeg gjør over lengre avstander, så virker litt rart om det skulle ha så stor innvirkning på dekket.

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. september 2015, klokken 14:54
Spissingsfeil tenker nå jeg. Men det er lag med gummi i forskjellig farge i kantene på dette dekket (antar det er 21" PS2?). Observerte det samme på mine når de ble ujevnt slitt.
21" PS2 er korrekt.

Mulig jeg må droppe innom Skøyen og be de ta en titt. Greit å ha spissingen på stell før mykere (og dyrere) vinterdekk blir aktuelt.

erlanddf

Jekk opp bilen, sett på brekket og ha bilen i fri (går dette på Tesla?). Sett rattet i den posisjonen du mener det kommer lyder og snurr på hjulet, ta gjerne på noe kritt på dekket der det antageligvis subber og se hva som skjer. :)
2014 P85+

erlanddf

#24
Jeg skal ikke være bastant, men dersom det er asfalten som sliter dekket feil skal det ikke være fargeforskjeller der det slites ekstra ift resten av dekksålen. Det er i tillegg en veldig skarp/tydelig forskjell der det slites ekstra i forskjell til resten. Tror det tyder på noe som subber.
2014 P85+

Muffinman

Sitat fra: erlanddf på tirsdag 29. september 2015, klokken 15:11
Jekk opp bilen, sett på brekket og ha bilen i fri (går dette på Tesla?). Sett rattet i den posisjonen du mener det kommer lyder og snurr på hjulet, ta gjerne på noe kritt på dekket der det antageligvis subber og se hva som skjer. :)
Ikke alltid du klarer å gjenskape subbingen da. På min bil (mens jeg fremdeles hadde 21") subbet det KUN ved rygging og rattutslag. Ikke når bilen rullet forover. Et hjuloppheng er ikke 100% statisk, det er en viss fleks i foringer mm. På min bil så man tydelige merker på innerskjermen hvor det hadde subbet, men intet på dekket.

erlanddf

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 29. september 2015, klokken 15:25
Sitat fra: erlanddf på tirsdag 29. september 2015, klokken 15:11
Jekk opp bilen, sett på brekket og ha bilen i fri (går dette på Tesla?). Sett rattet i den posisjonen du mener det kommer lyder og snurr på hjulet, ta gjerne på noe kritt på dekket der det antageligvis subber og se hva som skjer. :)
Ikke alltid du klarer å gjenskape subbingen da. På min bil (mens jeg fremdeles hadde 21") subbet det KUN ved rygging og rattutslag. Ikke når bilen rullet forover. Et hjuloppheng er ikke 100% statisk, det er en viss fleks i foringer mm. På min bil så man tydelige merker på innerskjermen hvor det hadde subbet, men intet på dekket.
Godt poeng. Det vil nok ikke fungere å jekke opp. Likevel tror jeg det er veldig sikkert at dette er noe som subber.
2014 P85+

Muffinman

Burde ha hørt det i så fall. Her er et resultat av feil spissing:


rr2000

@frosken, det var vel ikke så ille slitasje, jeg opplever at dekkene slites mye på kanten som du viser, (og det har ingenting med subbing å gjøre), men heller dekk med treadwear på latterlige 220, og 2300kg som det er deilig å kjøre fort i svinger med 8). Her er en som har kjørt noen få runder på bane med samme dekk:
Tror det kan hjelpe litt å makse lufttrykket til rundt 3,2 bar
P85D

frosken

Sitat fra: rr2000 på tirsdag 29. september 2015, klokken 20:34
(...)
Tror det kan hjelpe litt å makse lufttrykket til rundt 3,2 bar
Selv om dekket tåler 3,2 bar vil vel det gi enda skjevere slitasje, men da på midten? Synes det hørtes veldig mye ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA