Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DIY: Skvettlapper på Model S

Startet av rmr, mandag 06. juli 2015, klokken 13:48

« forrige - neste »

rmr

Hei,

Får min første Tesla om ca. to uker , og må innrømme det jeg er mest skeptisk til er skjevslitte dekk.

Har lest uendelig mange poster på skjevslitte dekk (helst bak på bilen)  på S85, P85 & P85+ , men er det like gale på Dual modellene?

Takknemlig for alle tanker rundt temaet :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

P85_Norway

Jeg kjørte 32.000 km med min P85+, ingen skjevslitasje på den.
Har nå kjørt 8.000 km med  P85D, og kan ikke se skjevslitasje noe sted.  :)
Tesla M3 Performance

rmr

Sitat fra: P85_Norway på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:11
Jeg kjørte 32.000 km med min P85+, ingen skjevslitasje på den.
Har nå kjørt 8.000 km med  P85D, og kan ikke se skjevslitasje noe sted.  :)

Takk , det er godt å høre at sannsynligvis er dette unntaket , ikke regelen!

32000 km på samme dekk sett? 21"?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

cairnz

88000km, null skjevslitasje eller unormal slitasje (P85), har byttet to sommer- og to vinterdekk. De som står på nå går nok ut sesongen (ca 20-25 til).
Elbilist

Muffinman

Forskjell på folk. 73.000km, 6 helt utslitte og to halvslitte 21" sommerdekk pluss 6 utslitte vinterdekk. Fire hjulinnstillinger, den første for egen regning, de to neste i forbindelse med DU-skifter og den siste for å kontrollere at alt var ok før sommerdekkene ble montert. Fikk stor slitasje på indre kant bak etterpå, og servicesenteret skal prøve å få sett på det raskt til tross for ekstremt arbeidspress. Hadde også slitasje på indre kant foran i fjor sommer spesielt på ene siden. Det var normalt sa Tesla. To måneder senere ble det byttet en bærearm på siden det var verst.

Dette gjelder en 2013 P85 og ikke en D som trådstarter etterspør. Ser fram til å få ting på stell :)

pej

Min S85 på 19" rullet 30.000km før den ble solgt. Ingen skjevslitasje der heller.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

rmr

Takk for svar og tanker folkens.

Ingen flere med Dual bil?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

bertonex19

Noen som har noen tanker om hvordan elektronikken takler dekk som f.eks er mer slitt foran? Det er jo en problemstilling med Quattro og torsen diff. Mulig elektronikken på D modellene kan kompensere for dette?
2017 Bmw i3 94 ah

Trustno1

Sitat fra: rmr på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:50
Takk for svar og tanker folkens.

Ingen flere med Dual bil?
Vår P85D har nå gått ca 9k. Sjekket faktisk for ett par dager siden, virket ikke nevneverdig mer slitt på innsiden i forhold til utsiden, men jeg hadde heller ikke noe å måle med.

Dennis

#9
Sitat fra: bertonex19 på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:55
Noen som har noen tanker om hvordan elektronikken takler dekk som f.eks er mer slitt foran? Det er jo en problemstilling med Quattro og torsen diff. Mulig elektronikken på D modellene kan kompensere for dette?

Ikke noe problem siden elektronikken fikser det :) På Feks Audi og Subaru kan man ha opptil 3% forskjell før det begynner å bli kritisk og skal ha veldig slitte dekk foran eller bak da :P

Min P85D med Michelin Pilot Sport 2 i 21" med 265 bak har jeg nå kjørt 5800km med og målte idag med digital mønsterdybdemåler.
Innersiden bak har nesten 1mm mindre mønster enn yttersiden, men ikke noe tegn til at det sliter bare ute på kanten, går veldig gradvis fra ytterkant til innerkant. Er litt camber så litt forskjell vil man måtte forvente spesielt på P85D med 21". Jeg har også senket min ca 30mm.

Jeg kjører ganske så aktivt til tider og drar vel av gårde med full pedal med insane 2-3 ganger daglig fra stillestående. Har også deltatt på bla street legal drag som amcar klubben har arrangert og noen uoffisielle :P

Status etter 5800 km er at jeg har brukt 2-3mm med gummi bak og 1.5mm foran. Så fortsetter jeg slik må dekkene bak byttes etter ca 12 000km. Skal sies jeg brukte mye dekk helt i starten når bilen var ny og bruker mindre nå, så forventer at de holder 15-20 000. Hadde man kjørt pent hele tiden varer nok 21" dekkene uten problem minst 30 000km hvis hjulstilling er riktig.
Så mine tall er ikke noe poeng å se på hvis man kjører pent, men en grei pekepinn på hva man kan forvente ved aktiv kjøring. En 85D vil også slite mer jevnt foran og bak ved pådrag siden motoren bak er lik den foran.

ksandal

Skal ikke bekymre deg om skjevslitasje. Det er noen få som sliter med det, men de fleste med problemer forteller jo om det. og så hører du aldri noe fra de tusenvis som ikke sliter med noe:-)

En gjenganger på skjevslitere, er custum dekk og felger og senking og andre "mods" på bilen. Men selvsagt finnes det noen unntak og rett og slett skjeve biler. Alle bilmerker har noen mandagsbiler :-( 

Min 85D har vært problemfri sålangt:-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Muffinman

Hos Tempe Dekk i Trondheim ble jeg fortalt at Model S sliter mer på innside uansett hva du gjorde med den. Men jeg antar at det er grader av dette. De fleste er sikkert innenfor det de opplever som normalt.

rmr

Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:11
Hos Tempe Dekk i Trondheim ble jeg fortalt at Model S sliter mer på innside uansett hva du gjorde med den. Men jeg antar at det er grader av dette. De fleste er sikkert innenfor det de opplever som normalt.

Jeg kjøper lett at en bil som en Tesla sliter mer dekk enn "vanlige" biler , med det dreiemomentet osv. , men kjøper ikke at de skal slite skjevt.

Hadde en VW Touran for en tid tilbake , den hadde samme problemet , fikk nye dekk og hjulstillingskontroll , men måtte "kjempe" for det også hos VW. Der var det og noen biler som hadde store problemer og andre produsert samtidig ikke hadde noen særlig skjevslitasje....merkelig.
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

dosmont

Jeg har 85D og kjørt 9500km, min har slitt likt og nesten ingen forskjell på 3 dekk, mistenker litt skjev slitasje på VF pga skeiv hjulstilling. 5mm på 3 dekk og 5 ytre og 4 indre på VF.
Håper det går greit å kjøre 20k, tror de holder ut sommeren :)

Husk at hvis det kjøres mye på lav,(for de med luftfjæring), så slites innsiden mye mere.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

rmr

Sitat fra: dosmont på torsdag 04. juni 2015, klokken 09:11
Jeg har 85D og kjørt 9500km, min har slitt likt og nesten ingen forskjell på 3 dekk, mistenker litt skjev slitasje på VF pga skeiv hjulstilling. 5mm på 3 dekk og 5 ytre og 4 indre på VF.
Håper det går greit å kjøre 20k, tror de holder ut sommeren :)

Husk at hvis det kjøres mye på lav,(for de med luftfjæring), så slites innsiden mye mere.

Har du 19" eller 21"?
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA