Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Teslanewbie, mandag 06. juli 2015, klokken 10:32

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:03

Hehe, her er du nok litt utdatert cirys1, den tiden er forbi.

Jeg håper du skjønner at dette ikke var ment bildelig, det var et motsvar til hva som må til i oljeproduksjon i Norge i forhold til andre.

Lars J

Beklagar å måtta seia at ein del av påstandane om elforbruk ifm raffinering råolje er total skivebom.
Til dømes har Mongstadraffineriet i dag kapasitet på 12 mill tonn/år, antar at det kan vera ca 4000 mill gallon. Med 6 kWh elforbruk/gallon blir det svimlande 24 TWh, ca 20% av Norges samla forbruk på ein "fabrikk"!

Viser til denne gamle rapporten; http://www.ssb.no/a/histstat/in/in_7912.pdf
Her finn ein historiske tall på energiforbruk  på Esso raffineriet (Slagentangen), Shell-raffineriet (Sola) og Mongstad.

Oppsummert (kap 8.1) ser ein at desse raffineria hadde totalt enrgiforbruk tilsvarande mellom 3,5 og 6,3 % av energien i råolja, altså "virkningsgrad" på mellom 93,7 og 96,5%
Av total energiforbruk ser me at el.kraft utgjer typisk 3-4 % av energiforbruket (tabell 3, tabell 9 og tabell 15, resten av energiforbruket er avbrenning gass/olje frå prosessen.
Elforbruket på Esso var ca 60 kWh /tonn råolje, Shell ca 25 kWh/tonn, Mongstad ca  70 kWh/tonn.
Forbruk per gallon blir ca 3 promille av desse talla (avhengig av eigenvekt på råolje).
Sandnes, Think Classic og TMS


Krishell


Griffel

Sitat fra: Toosleezaay på fredag 05. juni 2015, klokken 14:06
Tallene som florerer her virker helt usannsynlig. 6 kWh EL per gallon bensin? Hvordan har så denne oljeindustrien tjent mætti spenn i 200 år?

Jeg kommer til ~0.04 kWh EL per liter og ~0.06 kWh Energi totalt. Go nuts!
0,06kWh/l ville gitt rafineriet en virkningsgrad på 99,4% fantastisk.

1l bensin har et energinnhold på snaut 10kWh. Kildene du viser til opererer med en energieffiktivitet på rundt 10-15% altså 1-1,5kWh/l så kommer det litt i tillegg på leting, utvinning og distribusjon. så et gjennomsnitt i overkant av 1,5kWh/l bensin bør stemme ganske bra. Men kWh er en energienhet, ikke en elektrisk måeleenhet, så en god posjon av denne energien kommer direkte fra råoljen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

o.b.lix

Sitat fra: Lars J på fredag 05. juni 2015, klokken 13:42
Beklagar å måtta seia at ein del av påstandane om elforbruk ifm raffinering råolje er total skivebom.
Til dømes har Mongstadraffineriet i dag kapasitet på 12 mill tonn/år, antar at det kan vera ca 4000 mill gallon. Med 6 kWh elforbruk/gallon blir det svimlande 24 TWh, ca 20% av Norges samla forbruk på ein "fabrikk"!
Nå har jo Mongstad fått bygget sitt eget kraftverk da (gasskraftverk), samt det går store mengder strøm på sokkelen, eller hadde ikke "Monstermastene" vært nødvendige for å elektrifisere sokkelen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA