Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjemperabatter på nybiler på Finn. Hva skjer med bruktprisene nå?

Startet av Carl Anton Stenling, mandag 06. juli 2015, klokken 10:10

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Det skal jo lyses ut nye utbyggingsrunder for hurtigladere støttet av Enova.

Er det noen som vet om tilbyderne av hurtigladerutbygging skal konkurrere bare på utbyggingskostnad eller om de også skal konkurrere om å tilby de beste ladeprisene og betalingsmodellene?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

goggo

Nytt strategi dokument fra Enova kan lastes ned her.
http://www.enova.no/radgivning/naring/aktuelt/enova-skal-redusere-rekkeviddeangsten/249/2118/

Jeg har lest raskt igjennom dokumentet og kan ikke se at det sies noe om priser eller roaming avtaler eller lignende.
Tvert imot så kan det se ut som at de oppfordrer til lokale monopoler og uryddig prising ved at de tenker å gi "enerett" til enkeltleverandører på de forskjellige strekningene i stedet for å oppfordre til konkurranse.

Det burde vært et absolutt minstekrav at aktørene som får tilskudd pålegges å tegne roamingavtale med hverandre.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Sitat fra: goggo på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:22
Nytt strategi dokument fra Enova kan lastes ned her.
http://www.enova.no/radgivning/naring/aktuelt/enova-skal-redusere-rekkeviddeangsten/249/2118/

Jeg har lest raskt igjennom dokumentet og kan ikke se at det sies noe om priser eller roaming avtaler eller lignende.
Tvert imot så kan det se ut som at de oppfordrer til lokale monopoler og uryddig prising ved at de tenker å gi "enerett" til enkeltleverandører på de forskjellige strekningene i stedet for å oppfordre til konkurranse.

Det burde vært et absolutt minstekrav at aktørene som får tilskudd pålegges å tegne roamingavtale med hverandre.

Hugo

HVis dette stemmer kommer Enova til å øke reddeviddeangsten ved at enkelte strekningers hurtigladere i prinsippet blir utilgjengelig hvis du ikke inngår dyre avtaler med lang bindingstid.

Leon

Sitat fra: emil på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:25
HVis dette stemmer kommer Enova til å øke reddeviddeangsten ved at enkelte strekningers hurtigladere i prinsippet blir utilgjengelig hvis du ikke inngår dyre avtaler med lang bindingstid.

Og dette vil vi se et eksempel på til sommeren, på strekningene Gudbrandsdalen - Trondheim / Romsdal, med et forbehold om at Arctic Road leverer som lovet.

Husker jeg ikke helt feil så ønsket vel ikke Ishavsveien å ha mulighet for enkeltlading i det hele tatt, men ble tvunget til det for å få støtte. Da kom prisen på 240 kr...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Tbeinet

Hadde vært fint om elbilforeningen kan forhandle fram en gjengs minuttpris som kunne gjelde hos alle aktører slik at en kan flytte seg rundt i landet uten å bli ruinert. Jeg har ikke noen problem med å betale 50-80 kroner for en lading, men 240 for å kjøre inntil 10 mil er jo helt hinsides.


RaBalder

Sitat fra: Tbeinet på mandag 08. juni 2015, klokken 14:58
Hadde vært fint om elbilforeningen kan forhandle fram en gjengs minuttpris som kunne gjelde hos alle aktører slik at en kan flytte seg rundt i landet uten å bli ruinert. Jeg har ikke noen problem med å betale 50-80 kroner for en lading, men 240 for å kjøre inntil 10 mil er jo helt hinsides.
Er enig at det hadde vært fint.........

Det spørs om elbilforeningen har kapasitet til å drive med slike forhandlinger.

Og hva slags pressmidler kan dem slå i bordet med?

  • "Hvis ikke dere har fornuftige priser, så boikotter vi deres ladeinfrastruktur"
  • "Vi har fått bedre priser hos en annen operatør av ladeinfrastruktur, alle våre medlemmer vil lade hos dem."
  • Hvor mange er villige til å slutte opp om noe slikt?

    • Jeg er ikke i tvil om at hvis oppslutningen er 100% (i alle fall stor) om å skvise ladeoperatører, så får vi det til.
    • Men på den andre siden, en ladeoperatør kan ikke gå med tap. Man må være villig til å betale det det koster. Og jeg tror folk må få øynene opp for at det koster ganske mye mer enn man tror.
  • Og er det dermed sagt at det skjer noe med prisene ved en boikott hos f.eks. ishavsveien (het det i alle fall før). Så jo ut som ladende kunder bare var brysomt.

Det beste vi kan gjøre er vel å gi f.... i å lade hos de operatørene som har de verste prisene.
Det vil si et valg hver enkelt må ta.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA