Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt har din e-Golf kjørt?

Startet av Mippen, søndag 05. juli 2015, klokken 23:18

« forrige - neste »

Mippen

Hørte på P4 på veien hjem fra jobb  i dag. Skrudde på litt sent, men fikk med at det hadde vært en avstemming på hva din neste bil blir. Ikke en vitenskapelig undersøkelse vel å merke. Resultetet ble som følger. 3 prosent ville ha elbil. 15 prosent ville ha ladbar hybrid, 20 prosent ville ha bensin og 54 prosent ville ha diesel.

Ikke akkurat så oppløftende tall. Noen god forklaring på det dårlige resultatet, og at hele 54 prosent vil ha diesel? Er det innstramminger som skremmer folk? Lyttegruppen til radiostasjonen?

Edit:
Undersøkelsen er her med podcast av innslaget: http://www.p4.no/story.aspx?id=615958
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Det er vel bare gamle folk som hører på tradisjonell radio?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Det er vel bare en myte. Jeg er ikke gammel og hører på radio, både nettradio og dab/fm. Hører også på spotify, men radio er kjekt for å få et avbrekk.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Jeg vet. ;)

Egentlig tenker jeg at dette kan være en god ting. De som kjører dieselbil føler seg tydeligvis så truet at de stemmer for harde livet. Elbilen begynner kanskje å bli mainstream.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AmocoCadiz

Eller er det rett og slett et godt bilde på stemingen hos folk flest ang. bilvalg fremover?

Hvis ja gir det et klart svar på om vi trenger elbil insentivene og et godt utbygget hurtigladenettverk....

Philip Marlowe

Interessant, jeg som trodde P4 var lagt ned for flere år siden  ::)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Lokführer

reklamefinansiert radio *grøss*
Etter x-antall taxiturer, så virker det som taxisjåfører er midt i kundegruppa hvertfall.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 03. juni 2015, klokken 17:30
Det er vel bare gamle folk som hører på tradisjonell radio?

Tja, offisiell statistikk viser at for aldersgruppen 9 til 79 år så var det i 2014 64% som lyttet til radio i løpet av dagen, høyeste tallet siden 1994!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

NegativeElectrode

Nå pleier vel P4 å harselere endel med elbiler og elbilister. Hørte ikke på P4 i går, men elbiler har jo blitt gjort til syndebukk for det meste. P4 er generelt så populistisk at jeg stort sett styrer unna, unntatt Misjonen da som jeg har hører på podcast ;)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Seriøs radiokanal eller ikke. Spørsmålet er hvem som stemmer i slike undersøkelser? Resultetet stemmer for eksempel ikke med dette heller.

http://www.tv2.no/a/6504171
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Elbilsalget er en funksjon av insentivene inntil det blir billigere å produsere en elbil
enn en tilsvarende fossilbil og inntil Tesla rekkevidde blir normalen.

Straks det skjer, er fossilbilen død.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Johnny

P4 "salget" er en funksjon av at de forteller kundegruppen sin det de vil høre mellom reklamen og slagerene de spiller.
TMS og eGolf.

arnejorg1

Var det ikke slik at 1 av 10 nybiler som selges er en elbil? Da kan jo ikke dette stemme. Når bare 3% ønsker seg elbil, hvorfor kjøper 10%?

Dette var tall fra 2013, jeg regner med at det ikke er noe mindre nå
http://bil.adressa.no/bil/Ny-elbil-rekord-56661.html#.VXBfl8_tlEA
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

emil

Med tanke på at dette er en ekstremt unøyaktig undersøkelse blandt de av P4 sine lyttere som gidder å betale for å sende en SMS skal man ikke ta det veldig seriøst. Vi vet jo heller ikke om det er 100 eller 10.000 som gadd å svare de minuttene det pågikk.

Det er altså snakk om folk som på eget initiativ må sende inn sin mening, ikke et tilfeldig utvalg som blir spurt.

AmocoCadiz

Eller vi må se i hvitøyet at elbilrevolusjonen verken er sikret eller i rute....
Enten det er 3% eller 10% som kunne velge elbil opplever de stor usikkerhet.
Bare se på hvor raskt og overrumplet alle ble etter Statens Veivensens lynavvikling av kollektivfeltet på E18 i rushtrafikken, et blinkskudd i forhold til det ekstremt viktige aspektet ang. elbilpolitikk; forutsigbarhet

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA