Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ståhjulinger

Startet av F_P, lørdag 04. juli 2015, klokken 21:35

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:58
Kom ellers på en genial inntektskilde for arbeidsledige: Leie seg ut som passasjer til elbilister med dårlig tid og behov for å kjøre i kollektivfeltet innover.

(seriøst, noen burde stille seg opp i vegkanten eller på en busslomme en morgen med plakat tilsvarende enkelte haikere om at de stiller opp som elbilpasasjer for en 100-lapp eller lignende)

Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:08
Buss-trafikanter fra Asker kan nå som et alternativ til å betale 1210kr for et månedskort på en overfylt buss, i stedet tjene penger ved tilby seg å være limusine passasjer i en Tesla mot en rimelig godtgjørelse. :)

Hva er verdien av en passasjer?

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Ellers er det utrolig og se hva politiet har ressurser til når det gjelder og skrive ut bot for trafikkforseelser.

arthur

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. juni 2015, klokken 13:03
Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:49
Sitat fra: Griffel på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: olabt på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:24
Det er mulig, men krever at du følger med på skiltet og prøver å få lest det såpass lenge at det er trafikkfarlig.
Nå skal en vel i tillegg ha fulgt rimlig dårlig med i aviser, (TV, Elbilforum, elbilforeningens hjemmeside etc,) i tillegg til problemene med skiltlesing.
Det man skal forholde seg til er skiltingen på stedet, ikke hva avisene eventuellt skriver.
Selvfølgelig er det skiltet som gjelder. Det jeg mente var at selv de som ikke klarer å lese skiltet raskt nok burde ha klart å få med seg betydningen på forhånd, såpass massivt som dette har blitt fortalt.

Og hvor mange av en tilfeldig gruppe som blir spurt tror du husker de korrekte klokkeslettene siden dette er tidsbegrenset?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

emil

Er det virkelig ingen her som har kjørt strekningen og sett skiltene og kan komme med en beskrivelse?

Carl Anton Stenling

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 16:25
Er det virkelig ingen her som har kjørt strekningen og sett skiltene og kan komme med en beskrivelse?

Her er link til vedtaket inkl. skilt: http://www.vegvesen.no/_attachment/902554/binary/1036566?fast_title=Midlertidig+elbilvedtak+Sandvika+-+Lysaker.pdf

Legger også ved utklipp av skiltet.

I praksis er skriften noe mindre enn på utklippet, men ikke verre enn at man bør sakke opp og lese første gang man kommer til et kollektivfeltskilt som har underskilt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emil

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 04. juni 2015, klokken 18:00
Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 16:25
Er det virkelig ingen her som har kjørt strekningen og sett skiltene og kan komme med en beskrivelse?

Her er link til vedtaket inkl. skilt: http://www.vegvesen.no/_attachment/902554/binary/1036566?fast_title=Midlertidig+elbilvedtak+Sandvika+-+Lysaker.pdf

Legger også ved utklipp av skiltet.

I praksis er skriften noe mindre enn på utklippet, men ikke verre enn at man bør sakke opp og lese første gang man kommer til et kollektivfeltskilt som har underskilt.

Så hvis man er i kranglemodus gjelder ikke skiltet som angir kollektivfelt hvis man kjører EL-motorvogn uten passasjerer mellom 07 og 09, dvs i den tidsperiodn er det et helt vanlig kjørefelt for disse bilene og de kan kjøre som normalt.

Underskilt "Ikke tillatt for EL-motorvogn uten passasjer 07-09" vil det derimot være vanskelig å krangle på.

Ferry

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:58
Kom ellers på en genial inntektskilde for arbeidsledige: Leie seg ut som passasjer til elbilister med dårlig tid og behov for å kjøre i kollektivfeltet innover.

Fin oppgave for tiggere. Da kan de få en slant for et ærlig arbeid. Romfolket stiller sikkert opp. De kan ta Ikea-bussen tilbake, om den fremdeles er gratis.

Passerte Oslo i dag kl. 0800 med dieseldyr. Overraskende mange elbiler i kollektivfeltet. Mulig mange av dem hadde passasjer som jeg ikke så. Ved avkjøringa til Høvik stod det 2 UP-biler med 4 elbiler mellom seg. De skreiv som besatt, mens elbiler raste forbi.

Carl Anton Stenling

#22
Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 18:07
Så hvis man er i kranglemodus gjelder ikke skiltet ...

Dersom du vinner denne krangelen så er det sannsynlig at skiltet blir forenklet en god del - dvs. ingen elbiler i kollektivfeltet. Da er det ikke så mye mer å krangle om.

Hvis man er i kranglemodus bør man bruke energien på å krangle om noe mer nyttig  ;)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OlavEmil

Heilt rett at ingen bør ta den krangelen, men emil har jo heilt rett. Det er uheldig at det blir feilskilta slik, og skulle eg av ein eller annan grunn bli teke, ville ikkje eg betalt 5000,- fordi Vegvesenet fjernar heile elbilfordelen for ikkje å miste andlet. (eg ville sjølvsagt ikkje vore i dette feltet utan passasjer i utgangspunktet, berre så det er sagt)

Det er heilt uproblematisk å skrive "Ikke tillatt for" i staden for "Gjelder ikke".
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Griffel

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 04. juni 2015, klokken 18:52
Heilt rett at ingen bør ta den krangelen, men emil har jo heilt rett.
Det er minst to gode grunner til at ingen bør ta den krangelen.
1. Du vil helt sikker tape.
2. Du vil framstå som enten litt dum, eller som en flisespikkende kverulant.
(3. Kanskje dommeren vurderer deg som uskikkt til å ha sertifikat på grunn av manglende evner til å sette seg inn i skilreglene.)

Enig i at: "emil har jo heilt rett i at 'Ikke tillatt for' er bedre enn  'Gjelder ikke'".

Men kanskje ikke like rett i at det er mulig å misstolke betydningen.
Dette er et opplysningsskilt som gir en rettighet for kollektivtrafikk, for elbiler, og noen andre til å kjøre i dette feltet, når det så står "gjelder ikke..." betyr det at rettighen er trukket tilbake. (En gang i tiden sto det "også elbil" som ut fra en lignende misstolkning ville betydd at reglene for kollektivfelt dengang også gjalt elbil d.v.s. ingen elbil i kollektivfeltet. Men ingen "missforsto" skiltet dengang)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OlavEmil

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. juni 2015, klokken 19:54
Dette er et opplysningsskilt som gir en rettighet for kollektivtrafikk, for elbiler, og noen andre til å kjøre i dette feltet

Godt poeng!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

emil

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 04. juni 2015, klokken 21:23
Sitat fra: Griffel på torsdag 04. juni 2015, klokken 19:54
Dette er et opplysningsskilt som gir en rettighet for kollektivtrafikk, for elbiler, og noen andre til å kjøre i dette feltet

Godt poeng!

Men når kollektivfeltet oppheves med rød strek over kan alle kjøre der. Så hvis underskiltet opphever skiltet over blir det på samme vis.

Carl Anton Stenling

Er det bare meg som synes mediadekningen av elbilsnikingen er litt i overkant preget av skadefryd?

Til og med Halden Arbeiderblad kjørte sak om bøteleggingen i Bærum  :(
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ferry

Jeg overhørte en samtale rundt lunsjen hos noen typiske "gutta på gølvet"-verkstedfolk. De fryder seg veldig over bøtleggingen. "Jammen til pass for dem" var det en som sa, og da tror jeg ikke han var videre opptatt av at bussen skal komme fram. Men en ting skal elbilen ha; aldri har gamle mannfolk hatt så stor interesse for kollektivtransport og miljøutslipp som nå! Kampen framover blir hard.

spigney

Sitat fra: olabt på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:24
Sitat fra: spigney på onsdag 03. juni 2015, klokken 23:37
Sitat fra: hgs på onsdag 03. juni 2015, klokken 22:31
Det er skiltet, men med relativt liten skrift. Tror nok noen med litt svakt syn vil ha problemer med å lese det i fart.
Da bør man kanskje vurdere briller, evt ikke kjøre bil. Mye annet man kan gå glipp av...

Har du forsøkt å lese dette skiltet, mens du kjører i 80 km/t ?

Det er mulig, men krever at du følger med på skiltet og prøver å få lest det såpass lenge at det er trafikkfarlig.
Joda, jeg har sett det. Hadde ingen vanskligheter med å skjønne hva skiltet ville fortelle.
-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA