Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nødhjelp! Er i Sandvika, skal til Bergen. Rute/lading?

Startet av gamer73, lørdag 04. juli 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

gamer73

Hei,

Jeg har bestilt E-golf og sitter å lurer på muligheter for å lade bilen på fjellhytten. Parkering ligger 15-20 meter fra hytten så jeg lurer på om det overhode er mulig å få en så lang ladekabel?

Noen som vet?

Homecast

Så lang ladekabel går ikke, da må du opp i skjøteledning og henge på en lader ev, spørsmålet er om du har kraftig nok nett på hytta til å slenge på en 20 m skjøteledning og fortsatt ha trygg lading (kortsluttningsstrømmer og type skjøteledning er avgjørende)
Hva slags nett du har må du sjekke med nettselskapet ditt
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

zbk

En skjøteledning av god kvalitet og en skikkelig vanntett koblingsboks for kontakten vil vel kunne gjøre nytten for sporadisk 10A-lading i det minste? Brukes hytta mye hadde jeg kanskje sjekka muligheten for en permanent kontakt ved parkeringsplassen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

gamer73

JEg vet at mine foreldre oppgraderte sikkringsboks osv for 3 år siden så det er sikkert strøm nok..16 amp kan jeg tenke meg. Parkeringsplassen er grunneier sin så det er nok ikke mulig å legge et fast punkt der...og dessuten er parkeringen enorm og plassen man får tildelt er ofte ikke på samme sted. Dessuten komemr det opp til 5 meter høye brøytekanter der så et anlegg vilel vært snødd inne mesteparten av året.

Eneste som hadde funket hadde vært en lang ledning (20 meter)...men denne hadde kanskje blitt svært dyr? 20 tusen? Skjøteledning fikk jeg høre var ulovlig..dvs null forsikring om noe gikk galt...DET tørr jeg ikke

Homecast

Sitat fra: gamer73 på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:10
JEg vet at mine foreldre oppgraderte sikkringsboks osv for 3 år siden så det er sikkert strøm nok..16 amp kan jeg tenke meg. Parkeringsplassen er grunneier sin så det er nok ikke mulig å legge et fast punkt der...og dessuten er parkeringen enorm og plassen man får tildelt er ofte ikke på samme sted. Dessuten komemr det opp til 5 meter høye brøytekanter der så et anlegg vilel vært snødd inne mesteparten av året.

Eneste som hadde funket hadde vært en lang ledning (20 meter)...men denne hadde kanskje blitt svært dyr? 20 tusen? Skjøteledning fikk jeg høre var ulovlig..dvs null forsikring om noe gikk galt...DET tørr jeg ikke

Du får ikke "ladeledninger" på 20 meter, pilotsignalet på disse kablene klarer ikke mer enn maks 10 meter,
16 ampere sier ingen ting om nettet på hytta, ei heller at det ble oppgradert sikringsskap for 3 år siden, men de som oppgraderte skapet burde kunne si noe om hvilke kortsluttningsstrømmer du har.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

gamer73

Sitat fra: Homecast på onsdag 03. juni 2015, klokken 13:11
Sitat fra: gamer73 på onsdag 03. juni 2015, klokken 09:10
JEg vet at mine foreldre oppgraderte sikkringsboks osv for 3 år siden så det er sikkert strøm nok..16 amp kan jeg tenke meg. Parkeringsplassen er grunneier sin så det er nok ikke mulig å legge et fast punkt der...og dessuten er parkeringen enorm og plassen man får tildelt er ofte ikke på samme sted. Dessuten komemr det opp til 5 meter høye brøytekanter der så et anlegg vilel vært snødd inne mesteparten av året.

Eneste som hadde funket hadde vært en lang ledning (20 meter)...men denne hadde kanskje blitt svært dyr? 20 tusen? Skjøteledning fikk jeg høre var ulovlig..dvs null forsikring om noe gikk galt...DET tørr jeg ikke

Du får ikke "ladeledninger" på 20 meter, pilotsignalet på disse kablene klarer ikke mer enn maks 10 meter,
16 ampere sier ingen ting om nettet på hytta, ei heller at det ble oppgradert sikringsskap for 3 år siden, men de som oppgraderte skapet burde kunne si noe om hvilke kortsluttningsstrømmer du har.

ja skjønner, men siden jeg ikke kommer til å bruke kjøteledning pga forsikring uansett og det ikke finnes kabler over 10 m så er det rett og slett ikek mulig å lade på hytten for meg:) Greit nok det..det er bare 6 mil hjemmefra og det er hurtigladere 1 mil fra hytten i 2 retninger.

Audigaudi

Jeg prøvde her tidligere i vår/vinter å lade med 15 meter skjøteledning, men ladepluggen ville ikke begynne lading. Den klikket bare over på rødt og ville ikke lade. Er det en sensor som sperrer for lading med lang skjøteledning?

jantegolf

Jeg har ladet med 20 meter skjøtekabel 2,5 kvadrat uten problemer. Kladden innstilt på Max. 10 amp. Tror det var på 16 amp. kurs.

Råde

Sitat fra: Audigaudi på onsdag 03. juni 2015, klokken 17:50
Jeg prøvde her tidligere i vår/vinter å lade med 15 meter skjøteledning, men ladepluggen ville ikke begynne lading. Den klikket bare over på rødt og ville ikke lade. Er det en sensor som sperrer for lading med lang skjøteledning?
Den måler nok spenningen. Ved kabelstrekk får du et spenningsfall pr lengde. Og du må legge til antall meter fra sikringsskap til der du plugger inn skjøtledningen. Sikkert for lav spenning ute ved kladden som var problemet. Evt noe med jord.
e-Golf | X75D

ottcom

Har målt min skjøtekabel til 15 m og 2,5 m2 og 10 amp sikring. Har lagt ut industrikontakt (blå) og dette fungerer helt greit. Liker ikke helt skjøteledning, men har ingen annen mulighet hjemme. Forutså ikke at det ville bli el-bil på tunet.


E-golf VP og ca 4000 km, og kun ladet hjemme.

Elnix

Sitat fra: Råde på onsdag 03. juni 2015, klokken 18:26
Den måler nok spenningen. Ved kabelstrekk får du et spenningsfall pr lengde. Og du må legge til antall meter fra sikringsskap til der du plugger inn skjøtledningen. Sikkert for lav spenning ute ved kladden som var problemet. Evt noe med jord.

20 meter skjøteledning bør ikke være et problem, men man vet aldri hvor sensitiv elektronikken i kladden er.

Diverse spenningsfall for 20m skjøteledning;

1,5 mm2, 10A: 4,7V
1,5 mm2, 16A: 7,5V
2,5 mm2, 10A: 2,8V
2,5 mm2, 16A: 4,5V

I Norge skal spenningen i utgangspunktet være innenfor 230V + 10%. Dette vil si i området 207-253V (veldig sjelden nettspenningen er utenfor området 220-240V i praksis).

I tillegg må en ta hensyn til evt. spenningsfall i den faste el. installasjonen før ladepunktet. Er dette dimensjonert riktig, skal spenningsfall her være max 4% av nettspenningen.

Da sitter man altså igjen med et worst case-scenario som følger: 207V nettspenning - 9,2V spenningsfall i fast installasjon - 7,5V spenningsfall i underdimensjonert skjøteledning, ved max effekt = 190,3V.

Som en ser kan disse faktorene samlet utgjøre et problem, men skjøteledningen er faktisk den minst kritiske komponenten mtp spenning.

Og bare som en fotnote; hadde forsikringsselskapet mitt nektet meg å lade elbilen med skjøteledning, hadde jeg byttet selskap rimelig fort...
2015 VW e-Golf

gamer73

Det var vel bilselger som sa at man ikke skulle bruke det...og jeg vil ikke kødde med garantien på bilen da. Jeg venter i hvert fall til det er kommet noe som er godkjent til det forbruket.

Elnix

Dette er nok bare en generell anbefaling fra selger. Dersom du ikke føler deg komfortabel nok med egne elektrokunnskaper, gjør du nok rett i å holde deg vekke fra skjøteledninger.  :)

Men bare for oppklaringen sin del; det er ikke noe i veien for å bruke skjøteledning så lenge en vet hva en holder på med. Uten at jeg kan vise til noe svart på hvitt, så kan jeg si ganske sikkert at skjøteledning ikke er grunn nok til å bryte garantien på bilen.
2015 VW e-Golf

Nuvolari

Om du ønsker å være 100% sikker kjøper du en 20m 4mm2 kabel og lader på 8A. Da er du helt trygg.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

gamer73

ja jeg skjønner at det er mulig, men som sagt så rører jeg omtrent aldri noe som har med strøm å gjøre, og siden jeg ikke er avhengig av å lade bilen på hytten så venter jeg å ser hva som kommer på markedet etterhvert:) Det blir vel stort sett i sommerhalvåret at jeg kommer til å bruke E-golf til hytten. Jeg vet ikke helt om jeg tørr å tenke på EL-bil i minusgrader og muligheter for å havne i kø på vinter etc...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA