Ladekabel på 15-20 m mulig?

Startet av gamer73, onsdag 03. juni 2015, klokken 08:55

« forrige - neste »

emil

Så lenge hytte og parkeringsforhold er som de er har du kun en mulighet for å lade på hytta og det er skjøteledning. Lav ladestrøm og ordentlig skjøteledning er som flere her har sagt normalt sett helt problemfritt, bare sørg for at kontakter ikke ligger i noen søledammer på bakken.

Klarer du å få ordnet deg fast parkeringsplass er alternativet er en ladestolpe med fast laderegulator med tilhørende montering og kabelstrekk. Nødvendig sikring mot skader fra mye snø og brøyting må nok også på plass. Tror nok at titusenlappene kan fly fort da.

Ohm

Går helt fint å lade med skjøteledning, hvis den er av god kvalitet. eGolfen er heller ikke så smart at den merker det, jeg har ladet med spenning helt ned i 190 volt (lynnedslag i trafo utenfor huset) det gikk også fint.

Det er klart at det beste er å legge jordkabel, sette opp ladeboks osv, men det hadde jeg ikke tatt bryet med, siden du vil klare deg helt fint med en skikkelig skjøteledning. Har du kabelsnelle, må du huske å rulle den helt ut. Er du fortsatt redd, kan du jo også sette ned ladestrømmen til 5 amper, så tar det 22 timer å lade.

Det er jo en del skremselspropaganda ute å går vedr. elbillading, mesteparten av dette er nok noe overdrevet.

Tenker man på farer, se for dere følgende:

Tenk på eksplosjonsfaren ved å fylle bensin, damp som siver ut, mulig gnist ved spenningsforskjell mellom bil og pumpe, samt mobiltelefon, lys, bensinvarmere, sigaretter osv. Ikke spesielt mye fokus og artikler om hvor farlig det kan være.
Gassgrill, sikkert ganske skummelt det også, tenk om slangen ikke er tett? For den skal du bytte hvert 2. år. Regner med at alle gjør det??

Fellesnevner er at all feilaktig bruk er farlig, det gjelder absolutt alt.

Mitt råd, kjøp en skikkelig skjøteledning og lad i vei.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

gamer73

hmm oki...takk for tips:) Så får jeg se hva jeg tørr;) Nå vet jeg ihvertfall at det lar seg gjøre:)

Nuvolari

Ref bytte av gassledning på gassgrill. Tipper du gjør mange ting hver dag som har større risiko enn å lade en elbil med 8A på en 4mm2 kabel.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA