Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ulovlig og villedende markedsføring fra Tesla

Startet av Elbil fundamentalist, lørdag 04. juli 2015, klokken 10:06

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

timingbeltkiller

Med oljeprisen i bunn og stillestående avgifter sier det seg sjøl oljeselskapene er nødt til å øke prisen.
Komiske Ali har møtt sine overmenn!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AmocoCadiz

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 03. juni 2015, klokken 13:17
Med oljeprisen i bunn og stillestående avgifter sier det seg sjøl oljeselskapene er nødt til å øke prisen.
Komiske Ali har møtt sine overmenn!
Spot on!
og vi elbilister som må kjøre rundt til ca 2 kr pr mil kan le hele veien til banken...  :)

tomrh

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 03. juni 2015, klokken 02:23
Ikke noe som vedrører elbiler selvsagt, men...  ;D 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/aldri-foer-har-bensinen-vaert-saa-dyr/a/23463261/
Jo så absolutt vedrører det elbiler. Det øker etterspørselen etter dem, og vi eiere kan kose oss med hyggelig lesning!  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arnejorg1

selvsagt hyggelig å kjøre elbil når prisene er så høye. Men ville nok hvert irritert dersom jeg kjørte bensinbil. Det er jo noe som ikke stemmer når oljeprisen faller og prisen øker.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AmocoCadiz

I følge innslag på radio i em, husker ikke hvem, muligens P4 el RadioNorge
presenterte nyhetene en forsker som konkluderte med at stadig økende bensinpriser er kun pga store (økende andel?) avgifter på drivstoff og dermed et sugerør til statskassen fra stakkars fossilbilister , og at forskning viser at økende bensinpriser IKKE minsket trafikken, derfor var bensinavgiften meningsløs enligt forskeren og følgelig kunne avvikles.

OlavEmil

Openbart tøys. Drivstoffavgiftene har då ikkje auka. Dessutan ville det gått mykje meir diesel / bensin om literprisen hadde vore på 5-6 kroner. For det første ville ingen gått over til alternativ drivstoff (elbil, gass). For det andre ville all fokus på økonomikøyring, som særleg er viktig på tungtransporten, forsvunne. Om det så berre blir spart ein prosent på økonomikøyring, blir summen enormt mange liter diesel (og bensin).

Eit anna poeng er at så snart elbil blir like bruksvennleg som diesel / bensinbilar, burde drivstoffavgifta tredoblast. Skal like å sjå den forskaren som då står fram og seier at det ikkje har noko som helst å seie på forbruket.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

All yrkestransport og all anleggsvirksomhet skjer med diesel.
Dersom du tredobler prisen, punkterer Norges allerede miserable konkurransesituasjon
og prisene stiger for alle inklusive billøse minstepensjonister.

Og når det store flertallet må innskrenke alt annet forbruk til et minimum
fordi de nå engang sitter med en fossilbil som er blitt umulig å selge,
går det den veien høna sparker med det meste av all annen handel.
Som igjen fører til en masse nedleggelser og stor økning i arbeidsløysa.

Da er det mye mindre skadevoldende å forby salg av fossilbiler til private
straks elbiler fins i alle typer og størrelser og med rekkevidde mer i samsvar
med Tesla enn med Leaf & CO.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlavEmil

Det har du heilt rett i. Flåsete forslag frå mi side, beklager det.

Eg står likevel ved at det er ein samanheng mellom drivstoffavgifter og drivstofforbruket i samfunnet.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Carl Anton Stenling

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 04. juni 2015, klokken 21:17
Eg står likevel ved at det er ein samanheng mellom drivstoffavgifter og drivstofforbruket i samfunnet.

Det er en sammenheng mellom drivstoffpriser og drivstofforbruk, men sammenhengen er svak. I Tempo-prosjektet (http://transportmiljo.no/forsiden/) har man studert dette nærmere og konkludert med at insentiver for elbiler er et bedre virkemiddel enn økte drivstoffpriser.

Jeg tror faktisk det hadde vært smart å senke drivstoffprisene og legge på engangsavgiften tilsvarende 10 års gjennomsnittlig drivstoffavgift. Da blir sammenligningen mellom elbil og bensinbil mer reell ved at mye av "drivstoffet" (batteriet) betales upfront.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OlavEmil

Problemet med ein slik modell vil likevel vere at det undergraver insentivet til å spare drivstoff når ein først har fossilbil. Det er jo eingong slik at bensin og diesel i mange år framover vil vere heilt vanleg, då er det eit poeng at folk ønskjer å spare drivstoff, om enn berre bittelitt (som blir mykje til saman).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Carl Anton Stenling

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 04. juni 2015, klokken 21:33
Det er jo eingong slik at bensin og diesel i mange år framover vil vere heilt vanleg, då er det eit poeng at folk ønskjer å spare drivstoff, om enn berre bittelitt (som blir mykje til saman).

Forbruk av drivstoff er altså i liten grad påvirket av prisen. Det blir omtrent som potetforbruket - ingen tenker på potetprisen når de velger middagsmat.

For drivstoff vurderes nytten av kjøringen som så mye høyere enn drivstoffprisen at den enkelte nærmest ikke tenker på drivstoff når man velger hvor mye bilen brukes.

En mulighet hadde vært å redusere drivstoffprisen med en krone og legge alt det tapte provenyet på engangsavgiften for rene fossilbiler. Da kunne FrP skryte av redusert drivstoffpris og Venstre ville vært fornøyd med redusert salg av fossilbiler.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elbil fundamentalist

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. juni 2015, klokken 21:11
All yrkestransport og all anleggsvirksomhet skjer med diesel.
Dersom du tredobler prisen, punkterer Norges allerede miserable konkurransesituasjon
og prisene stiger for alle inklusive billøse minstepensjonister.

Og når det store flertallet må innskrenke alt annet forbruk til et minimum
fordi de nå engang sitter med en fossilbil som er blitt umulig å selge,
går det den veien høna sparker med det meste av all annen handel.
Som igjen fører til en masse nedleggelser og stor økning i arbeidsløysa.

Da er det mye mindre skadevoldende å forby salg av fossilbiler til private
straks elbiler fins i alle typer og størrelser og med rekkevidde mer i samsvar
med Tesla enn med Leaf & CO.
Anlegg kan vel kjøre på avgiftsfri diesel? Transportsektoren er som du sier viktig og de har sterke lobbyister. Private dieselbiler burde få dieseloblat på samme måte som piggdekk. Da vil det økonomiske incentivet for å kjøre diesel privat i byene forsvinne, samtidig som transportnæringen har fortsatt "rimelig" drivstoff.
Ellers burde langtransport over på jernbane og lokal distribusjon over på ladbare hybrid-lastebiler. Distribusjon i byen med mye start og stopp er perfekt for regenerering og momentsterke elmotorer som også forurenser mye mindre. http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/trucks/classic-models/VOLVO-FE-HYBRID/Pages/volvo-fe-hybrid.aspx
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Enigami

#14
Synes bensinen er billig jeg. Kjører 25.000km årlig og madammen kjører ca 15.000km. Fyller gladelig bensin på alle bilene. Er ikke _så_ mye dyrere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA