Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ulovlig og villedende markedsføring fra Tesla

Startet av Elbil fundamentalist, lørdag 04. juli 2015, klokken 10:06

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#45
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 17:19
Her er det mange dumme forslag fordi man tror at verden er som Norge.
[...] Utvalget el-biler er elendig, bare ett bilmerke kan kjøre langt osv..

Vi har drøftet bensinprisene i Norge og konsekvenser rundt økte/senkede bensinpriser. Dette har ikke nødvendigvis direkte overføringsverdi til resten av verden og trenger heller ikke ha det.
Fra 2017 står vi foran en helt annen situasjon når det gjelder modellutvalg for rene elbiler. For ladbare hybridbiler skjer denne endringen i år. I 2016 finnes det ladbare biler for nesten alle vanlige personbilbehov.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

timingbeltkiller

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 06. juni 2015, klokken 22:03
Imidlertid er det fortsatt bare 22 % av bilsalget som er ladbart. Tror dere at 78 % har et behov som ikke dekkes av elbil eller ladbar hybridbil slik at dette er rasjonelle investeringsbeslutninger?
Opplagt ikke!

De ferreste bilkjøp er rasjonelle investeringsbeslutninger.
For kun et lite mindretall kjøper den minste og billigste bilen som dekker behovet deres.
Det overveiende flertallet kjøper den største og dyreste bilen de (ikke) har råd til.

For enkelte (stor)bybeboere ville null bil være den mest rasjonelle beslutningen
fordi den stort sett er mer til ulempe enn til praktisk nytte.

Men det er nok en begynnende endring i retning mer rasjonell tankegang.
Muligens delvis fordi bilen i mange kretser ikke lengre er noe statussymbol.

Det som burde bekymre elbilfabrikantene, er manglende omsetning i praksis av elbilens teoretiske fortrinn:
- enkel konstruksjon og følgelig
- feilfattig produksjon
- høy pålitelighet/driftsikkerhet
- sjeldent og billig vedlikehold.

Så lenge enkelte fossiler med japsekvalitet ligger lysår foran her, vil det være bilkjøpere som holder seg til disse japsene.
Muligens nettopp (noen av) de som har et rasjonelt syn på bilbruken.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 07. juni 2015, klokken 18:15
I 2016 finnes det ladbare biler for nesten alle vanlige personbilbehov.
Gis ladbare hybrider betydelig innkjøpstøtte,
risikerer vi samme situasjon som Sverige erfarte med E85 bilene:
Mange bilkjøpere kjøpte pga subsidiert pris, men tanket kun bensin.

Eksempelvis en gateparkerer kjøper en ladbar Golf til NOK 0,8 X  framfor en ren fossil Golf til NOK X.
Denne bilen ser deretter  (nesten) aldri en stikkontakt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlavEmil

Det at "ladbare" hybridar med 4 - 5 mil elrekkjevidde er blitt det nye store, er jo eit superargument for å halde avgiftene på bensinen høg. Her er det nok mange som skal utnytte dei avgiftsfordelane dei kan, men som likevel kjem til å ha eit bensinforbruk på rundt halvliteren på mila jamnt over. Med ein slik bil er det jo openbart at bensinprisen er det einaste som stimulerer til bruk av eldrift når bilen først er kjøpt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Kjell Leaf

Sitat fra: OlavEmil på søndag 07. juni 2015, klokken 20:13
Det at "ladbare" hybridar med 4 - 5 mil elrekkjevidde er blitt det nye store, er jo eit superargument for å halde avgiftene på bensinen høg. Her er det nok mange som skal utnytte dei avgiftsfordelane dei kan, men som likevel kjem til å ha eit bensinforbruk på rundt halvliteren på mila jamnt over. Med ein slik bil er det jo openbart at bensinprisen er det einaste som stimulerer til bruk av eldrift når bilen først er kjøpt.
Ingen vits i enda dyrere bensin for å tvinge nordmenn over til elbil, det hjelper jo lite når alle andre land i verden kjører bare på bensin og diesel. Man må se gevinsten av det man påtvinger folk, symbolpolitikk er det mest idiotiske som finnes.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

OlavEmil

Det hjelper lite at eg reduserer mitt forbruk av verdas ressursar, så lenge dei andre 7 milliardar menneska i verda ikkje gjer det. Alltid eit vinnarargument.

Drivstoffavgift er ikkje symbolpolitikk. Det er ein god inntekt til velferdsstaten, samtidig som det oppfordrar til mindre bruk av ein ressurs som openbart bør reduserast. Om det skjer gjennom overgang til elbil, meir effektive fossilbilar, meir effektiv / økonomisk bruk av bilane, eller redusert bruk, spelar inga rolle.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Kjell Leaf

sannheten er faktisk at det ikke er noen miljøgevinst så lenge Norge er det eneste landet i verden. Hele verden må forandres, ikke bare Norge. Om dette handler om penger i statskassen : Da kan jo vi elbilister betale full veiavgift, det har vi jo god råd til ettersom vi sparer så mye penger. Vi kan jo også bidra med finansiering av veier... Argumentet om penger i statskassen er tåpelig med mindre du mener at alle med inntekt skal bidra. Dette med at alle skal betale men ikke jeg holder ikke...
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

hgs

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 21:23
sannheten er faktisk at det ikke er noen miljøgevinst så lenge Norge er det eneste landet i verden. Hele verden må forandres, ikke bare Norge. Om dette handler om penger i statskassen : Da kan jo vi elbilister betale full veiavgift, det har vi jo god råd til ettersom vi sparer så mye penger. Vi kan jo også bidra med finansiering av veier... Argumentet om penger i statskassen er tåpelig med mindre du mener at alle med inntekt skal bidra. Dette med at alle skal betale men ikke jeg holder ikke...

Det er høye avgifter på fossilt drivstoff i nesten hele EU - og her merkes disse langt kraftigere på lommeboka for lokalbefolkningen enn i rike Norge der det strengt att ikke spiller noen større rolle for folk flest om drivstoff koster 13 eller 16 kr/l. At det "bare er Norge" som har høye drivstoffavgifter er en myte. Det mange andre land derimot mangler er bedre incentiver for elbiler.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Kjell Leaf

Jeg skriver ikke at vi er de eneste i verden med høye bensinavgifter, men vi er de eneste i verden som kjøper elbiler, derfor er utvalget av disse svært dårlig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. juni 2015, klokken 10:18
Jeg skriver ikke at vi er de eneste i verden med høye bensinavgifter, men vi er de eneste i verden som kjøper elbiler, derfor er utvalget av disse svært dårlig.

Det var vel en liten overdrivelse da det ble solgt 12 ganger så mange Leaf i USA som i Norge i mai i år. Norge er et lite marked også for elbilprodusentene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. juni 2015, klokken 11:01
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. juni 2015, klokken 10:18
Jeg skriver ikke at vi er de eneste i verden med høye bensinavgifter, men vi er de eneste i verden som kjøper elbiler, derfor er utvalget av disse svært dårlig.

Det var vel en liten overdrivelse da det ble solgt 12 ganger så mange Leaf i USA som i Norge i mai i år. Norge er et lite marked også for elbilprodusentene.
Du må kanskje se salget i forhold til befolkningen ;-)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. juni 2015, klokken 11:23
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. juni 2015, klokken 11:01
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. juni 2015, klokken 10:18
Jeg skriver ikke at vi er de eneste i verden med høye bensinavgifter, men vi er de eneste i verden som kjøper elbiler, derfor er utvalget av disse svært dårlig.

Det var vel en liten overdrivelse da det ble solgt 12 ganger så mange Leaf i USA som i Norge i mai i år. Norge er et lite marked også for elbilprodusentene.
Du må kanskje se salget i forhold til befolkningen ;-)

Jeg tror ikke produsentene bryr seg så mye om salg pr. person, de er nok mer interessert i antall biler pr. marked når de ser på hvilket utvalg av biler som skal tilbys. Og da er Norge et ganske så lite marked, ihverfall for alle andre enn VW (som ser ut til å sende de fleste bilene sine hit).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Utvalget elbiler er lite fordi det globale markedet er lite.
Salgsandelen er i Norge 15%, USA 1 % og verden 0,1 prosent.

Holdes insentivene uendret i N, kan andelen stige til både 50 og 80% på få år.
I USA var det nylig en spådom fra elbilvennlige kretser:
Samtlige plugintyper utgør i 2024 en salgsandel på 6,25%.

Det som  skal til for global andel på 50% og mer, er:
- (Nesten) samme produksjonspris som tilsvarende elbil
- (Like) billig lading for gateparkererer og andre uten mulighet for hjemmelading
- Samme utvalg i biltyper og -størrelser mv som fossilene har i dag

Hovedproblemet er om den teknologiske utviklingen fører dit innen rimelig tid eller flater ut for tidlig.

Personlig tror jeg privatbilen uansett drivlinje verken er eller blir økologisk bærbar.
Men det betyr ikke den blir globalt forbudt.
For i likhet med øvrige og enda mer alvorlige suicidale menneskepåfunn
verken er eller blir det politisk mulig å kutte de ut før lenge etter det er for seint.

Menneskeartens pågående selvmordsforsøk kommer derfor med minst 80% sannsynlighet
til å lykkes. Og det ikke om flere hundre år. Men innenfor ett eneste.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OlavEmil

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 21:23
sannheten er faktisk at det ikke er noen miljøgevinst så lenge Norge er det eneste landet i verden. Hele verden må forandres, ikke bare Norge. Om dette handler om penger i statskassen : Da kan jo vi elbilister betale full veiavgift, det har vi jo god råd til ettersom vi sparer så mye penger. Vi kan jo også bidra med finansiering av veier... Argumentet om penger i statskassen er tåpelig med mindre du mener at alle med inntekt skal bidra. Dette med at alle skal betale men ikke jeg holder ikke...

??? Ingen miljøgevinst? Det er jo ikkje slik at "hele verden" fører statistikk over miljøgevinsten i Noreg, og passar på å auke sin ressursbruk tilsvarande.

Og sjølvsagt meiner eg at alle med inntekt skal bidra. "Alle skal betale, men ikke jeg" har eg aldri sagt, og kjem eg aldri til å seie. Eg betaler skatt, avgifter og bompengar med glede. Men eg er likevel tilhengjar av å bruke avgifter til å vri forbruket over på miljøvennlege løysingar. Det eine utelukkar heldigvis ikkje det andre.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

arnejorg1

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 17:19
Her er det mange dumme forslag fordi man tror at verden er som Norge. Så lenge Norge er i særklasse på elbiler må man åpne øynene og se utover grensene. Utvalget el-biler er elendig, bare ett bilmerke kan kjøre langt osv.. Det betyr at vi fortsatt er svært avhengig av fossile biler i Norge, så dere må vente en del år før dere hater fossilbilen... Tenk heller litt på egen bil i stedet for å være så opptatt av å straffe andre.
Ikke glem at de største egoistene kjører elbil, det ser man jo på diskusjonen om kollektivfeltet........

Du har nok rett i mye her. Vi er ett lite land i verdenssammenheng og kan ikke ta alt ansvaret alene. Utvalget av elbiler er fortsatt meget lite sammenlignet med alle alternativene du har når du kjøper fossilbil, og god rekkevidde er det fortsatt som du sier bare ett merke som klarer. Det går allikevel i ett greit tempo i Norge pga. avgiftfordelene, men vi må respektere at en god del ikke vil ha elbil, pga utvalget og rekkevidden. Folk vil ha samme rekkevidden som fossilbilen og til en akseptabel pris.
Så er vi tilbake til det med miljøansvar som Norge ikke kan ta alene. Hadde andre land hatt de samme fordelene som Norge har på ett tidligere tidspunkt, hadde markedet hvert mye større og bilprodusentene ville ha kommet mye lengre i utviklingen av elbilen.

Konklusjonen blir at man ikke skal straffe norske bilister med høye bensinpriser fordi ikke utviklingen på verdensbasis går fort nok. Man får uansett ikke folk til å kjøre mindre fordi bensinprisen øker.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA