Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ulovlig og villedende markedsføring fra Tesla

Startet av Elbil fundamentalist, lørdag 04. juli 2015, klokken 10:06

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#30
Sitat fra: OlavEmil på lørdag 06. juni 2015, klokken 20:50
Mitt poeng var at det nettopp er den store forskjellen i drivstoffkostnad som gjer at vi, og mange med oss, kan ta oss råd til å kjøpe ein ny og fin elbil, heller enn å halde på diesel- / bensinbilen, eller kjøpe ein billig bensinbil, som jo er alternativet for veldig mange elbilistar.

Forslaget var ikke å fjerne forskjellen i drivstoffkostnad, men å flytte noe av den (f.eks. de første 50.000 km) til kjøpstidspunktet. Da vil også de som har problemer med å gjøre en total investeringsanalyse greie å sammenligne to tall  :)

Et eksempel:

Nåsituasjonen:
VW Golf  billigste bensinutgave kr 259.600
VW e-Golf billigste elbilutgave kr 256.500

Hvis man forskutterer drivstoffavgift for 50.000 km:
VW Golf billigste bensinutgave kr 284.600
VW e-Golf billigste elbilutgave kr 256.500

-> Prisen i butikken vil være forskjellig, men man vil ha betalt like mye avgift som tidligere etter 50.000 km.

Kan dette være noe mer pedagogisk for fossilbilistene som ikke evner å gjøre dette regnestykket?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:01

Forslaget var ikke å fjerne forskjellen i drivstoffkostnad, men å flytte noe av den (f.eks. de første 50.000 km) til kjøpstidspunktet. Da vil også de som har problemer med å gjøre en total investeringsanalyse greie å sammenligne to tall  :)

Et eksempel:

Nåsituasjonen:
VW Golf  billigste bensinutgave kr 259.600
VW e-Golf billigste elbilutgave kr 256.500

Hvis man forskutterer drivstoffavgift for 50.000 km:
VW Golf billigste bensinutgave kr 284.600
VW e-Golf billigste elbilutgave kr 256.500

-> Prisen i butikken vil være forskjellig, men man vil ha betalt like mye avgift som tidligere etter 50.000 km.

Kan dette være noe mer pedagogisk for fossilbilistene som ikke evner å gjøre dette regnestykket?

Jeg skjønner at det kan være interessant å komme med kreative forslag, men det hadde jo vært lurt å tenke gjennom den praktiske gjennomføringen av disse også.

Forslaget ditt medfører at alle bensinstasjoner må ha ekstra pumper med avgiftsfri farget bensin og diesel, som bare de med biler under 50.000km kan fylle fra. Det er jo en ren invitasjon til å trikse med bilens kilometerteller, som jo er meget lett. I tillegg til alle andre kreative muligheter man kan komme på, for å jukse seg til avgiftsfritt drivstoff.

Og nettopp kilometertellerens lave sikkerhet knuser enhver tanke om kilometerbasert veiavgift, som også har vært foreslått i forskjellige debatter her.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

timingbeltkiller

#32
Sitat fra: automat på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:42
Og nettopp kilometertellerens lave sikkerhet knuser enhver tanke om kilometerbasert veiavgift, som også har vært foreslått i forskjellige debatter her.
NEI,
Du kan kopiere systemet fra den gangen du tanket avgiftsfri diesel på pumpene:
Egen plombert km-teller som biltilsynet leser av og kontrollerer.
Alternativt plombert GPS boks.

Du kan også avgiftsberegne km-tallet du oppgir til forsikringsselskapet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Tror de aller fleste både elbil- og fossilbileiere er i stand til å regne ut:
- Med dagens norske insentiver er elbil økonomisk gunstigere enn tilsvarende fossilbil.
- Uten insentiver er fossilbil økonomisk gunstigere enn tilsvarende elbil.

Salgstallene i Norge og i land med små eller ingen insentiver viser dette med all ønskelig tydelighet.

Det enkelte elbiltilhengere forregner seg på, er stor elbil sammenlignet med liten fossilbil.
Helt enkelt fordi de undervurderer avskrivingenes helt dominerende andel av totalkostnadene.
Pluss eventuelt overvurderer driftstoffets andel.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:52
Tror de aller fleste både elbil- og fossilbileiere er i stand til å regne ut:
- Med dagens norske insentiver er elbil økonomisk gunstigere enn tilsvarende fossilbil.
- Uten insentiver er fossilbil økonomisk gunstigere enn tilsvarende elbil.

Du har kanskje rett i det på overordnet nivå. Situasjonen er jo slik at innkjøpspris er omtrent lik og i tillegg har man bruksinsentiver.

Imidlertid er det fortsatt bare 22 % av bilsalget som er ladbart. Tror dere at 78 % har et behov som ikke dekkes av elbil eller ladbar hybridbil slik at dette er rasjonelle investeringsbeslutninger?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

eivhelle

#35
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 06. juni 2015, klokken 22:03
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:52
Tror de aller fleste både elbil- og fossilbileiere er i stand til å regne ut:
- Med dagens norske insentiver er elbil økonomisk gunstigere enn tilsvarende fossilbil.
- Uten insentiver er fossilbil økonomisk gunstigere enn tilsvarende elbil.

Du har kanskje rett i det på overordnet nivå. Situasjonen er jo slik at innkjøpspris er omtrent lik og i tillegg har man bruksinsentiver.

Imidlertid er det fortsatt bare 22 % av bilsalget som er ladbart. Tror dere at 78 % har et behov som ikke dekkes av elbil eller ladbar hybridbil slik at dette er rasjonelle investeringsbeslutninger?

Jeg tror det store flertallet som ikke velger ladbart tar sitt valg fordi de ikke ønsker å endre sitt bruksmønster tilstrekkelig til å velge elbil. Mange henger seg opp i at man ikke kan kjøre med tilhenger og synes det virker for usikkert å måtte hurtiglade flere ganger på turen, de gangene de skal på langtur. Det er ikke det daglige behovet som nødvendigvis er styrende for avgjørelsen, men de få gangene i året hvor de trenger noe annet.

Og hvis du bor slik til at du ikke nyter godt av gratis bompenger eller parkering, blir heller ikke den økonomiske gevinsten stor nok. Og det er vel dessverre slik at folk flest stort sett er mest miljøbevisste hvis det også er bra for lommeboka.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

automat

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:50
Sitat fra: automat på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:42
Og nettopp kilometertellerens lave sikkerhet knuser enhver tanke om kilometerbasert veiavgift, som også har vært foreslått i forskjellige debatter her.
NEI,
Du kan kopiere systemet fra den gangen du tanket avgiftsfri diesel på pumpene:
Egen plombert km-teller som biltilsynet leser av og kontrollerer.
Alternativt plombert GPS boks.

Du kan også avgiftsberegne km-tallet du oppgir til forsikringsselskapet.

Så man må altså la alle landets biler få ettermontert en kilometerteller som på en eller måte elektronisk rapporterer inn kjørelengde. (Manuell avlesing av et par millioner biler er neppe så aktuelt.) Neppe så billig å gjennomføre, men kanskje gjennomførbart. Et stort ankepunkt er imidlertid transportnæringen. Utenlandske trailere har naturligvis ikke installert en slik særnorsk teller, og slipper unna kilometeravgift som norske vogntog må betale.

Skal man innføre avgift basert på bruk, så tror jeg en bedre løsning er obligatorisk Autopass, med dertil tilhørende bomstasjoner.

Å avgiftsbelegge basert på km-stand rapportert til forsikringsselskap gir jo dobbel grunn til å jukse med kilometerteller. Snyte på både avgifter og forsikring.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

Sitat fra: automat på lørdag 06. juni 2015, klokken 22:36
Å avgiftsbelegge basert på km-stand rapportert til forsikringsselskap gir jo dobbel grunn til å jukse med kilometerteller. Snyte på både avgifter og forsikring.

Fremover vil nok bruk av kilometerstand rapportert til forsikringsselskap kunne gi mer presisjon i avgiftsfastsettelsen enn i dag. Dagens system er jo svært grovmasket med faste årsavgifter.
Noen kjeltringer finnes, men man kan ikke legge systemet opp etter dem. Ved forsikringsoppgjør er det forresten vesentlig risiko for at slikt juks blir oppdaget.

(Jeg arbeider i et forsikringsselskap og kan ikke gå i detalj rundt hvordan svindeldeteksjon foregår utover å konstatere at avanserte metoder benyttes i mange av selskapene.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rødkleiv

Sitat fra: BensinV8 på fredag 05. juni 2015, klokken 00:46
Synes bensinen er billig jeg. Kjører 25.000km årlig og madammen kjører ca 15.000km. Fyller gladelig bensin på alle bilene. Er ikke _så_ mye dyrere.

Spørs hva man sammenligner med. Bensin er billigere enn en god Barolo pr liter.
Vi kjører 50 000km/år fordelt på to elbiler. Sammenlignet med de to bilene vi hadde før (en bensin og en diesel) sparer vi minst kr 40 000.- i drivstoff alene.


automat

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 06. juni 2015, klokken 22:51
Sitat fra: automat på lørdag 06. juni 2015, klokken 22:36
Å avgiftsbelegge basert på km-stand rapportert til forsikringsselskap gir jo dobbel grunn til å jukse med kilometerteller. Snyte på både avgifter og forsikring.

Fremover vil nok bruk av kilometerstand rapportert til forsikringsselskap kunne gi mer presisjon i avgiftsfastsettelsen enn i dag. Dagens system er jo svært grovmasket med faste årsavgifter.
Noen kjeltringer finnes, men man kan ikke legge systemet opp etter dem. Ved forsikringsoppgjør er det forresten vesentlig risiko for at slikt juks blir oppdaget.

(Jeg arbeider i et forsikringsselskap og kan ikke gå i detalj rundt hvordan svindeldeteksjon foregår utover å konstatere at avanserte metoder benyttes i mange av selskapene.)

Hvis målet er å avgiftsbelegge utslipp, så gir jo dagens løsning med drivstoffavgift svært høy presisjon. Årsavgiften kan ikke sies å være basert på bruk.

I hvor stor grad forsikringsselskap analyserer bilenes computer på jakt etter km-juks ved skadeoppgjør vet du helt sikkert mye mer om enn meg. Men når man vet hvilket problem juks med km-stand utgjør i dag (primært ved salg), så vil jo ikke fristelsen bli noe mindre hvis man også kan spare avgifter på det.

Et annet aspekt er det juridiske. En ting er at forsikringsselskapene baserer avtaler med kundene sine på et uplombert og lett manipulerbart instrument. En annen ting er å basere offentlige avgifter på det. Hvis forrige eier (eller en av eierne før det), har justert tilbake km-standen på min bil. Hvem blir da skyldig i å betale den manglende avgiften?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

#40
Sitat fra: automat på søndag 07. juni 2015, klokken 00:03
Hvis målet er å avgiftsbelegge utslipp, så gir jo dagens løsning med drivstoffavgift svært høy presisjon. Årsavgiften kan ikke sies å være basert på bruk.

Målet bør ikke være kun å avgiftsbelegge utslipp, men heller å få til en omlegging som reduserer utslipp over tid.

I forbindelse med overføringen av innkreving av årsavgift til forsikringsselskapene så har jeg en mistanke om at dette ikke bare er en administrativ endring. Det gir også noen muligheter fremover rundt avgiftsbelegging andre veier enn gjennom drivstoffpumpene. For oss som kjører elbil er dette ikke bare positivt på noe sikt ...

Uavhengig av måling av kilometerstand etc. så tror jeg det kan være smart å tenke litt mer sammensatt rundt bensinpriser og avgifter i forhold til kjøps- og bruksadferd. Kanskje er det hensiktsmessig å vektlegge avgifter som kommer over tid for elbilene fremfor avgifter som legges på kjøpstidspunktet. Omvendt bør man i så fall ikke være så ivrig på å legge på drivstoffavgiftene for de rene fossilbilene, men heller øke engangsavgiften.

Dette er jo også delvis i tråd med bilavgiftsforliket fra i vår - så kanskje politikerne har gjort tilsvarende vurderinger?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

timingbeltkiller

Sitat fra: automat på lørdag 06. juni 2015, klokken 22:36
Så man må altså la alle landets biler få ettermontert en kilometerteller som på en eller måte elektronisk rapporterer inn kjørelengde.
Nederland overveier å kreve GPS på alle biler.
De vil i så fall kreve km-avgift av all kjøring - inklusive kjøring i utlandet!

Sitat
Å avgiftsbelegge basert på km-stand rapportert til forsikringsselskap gir jo dobbel grunn til å jukse med kilometerteller. Snyte på både avgifter og forsikring.
All juksing med km-stand kan lettvint unngås dersom alle bilmerker får obligatorisk krav om
allmen tilgjengelig elektronisk datalagring av bilens service- og rephistorie slik Mazda allerede har innført.

Da kan myndigheter, bruktbilkjøpere , forsikringselskaper m.v. internettsjekke bilens km-stand mot merkebasen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arnejorg1

Sitat fra: K S på lørdag 06. juni 2015, klokken 18:05
Drivstoff er alt for billig!

Hvis drivstoffet hadde vært dyrt hadde folk kutta tomgangskjøringen og kjørt økonomisk. Eller tar jeg feil? Kanskje bilistene bare er dumme og liker å syte?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

K S

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 07. juni 2015, klokken 15:32
Sitat fra: K S på lørdag 06. juni 2015, klokken 18:05
Drivstoff er alt for billig!

Hvis drivstoffet hadde vært dyrt hadde folk kutta tomgangskjøringen og kjørt økonomisk. Eller tar jeg feil? Kanskje bilistene bare er dumme og liker å syte?

Kjell Leaf

#44
Her er det mange dumme forslag fordi man tror at verden er som Norge. Så lenge Norge er i særklasse på elbiler må man åpne øynene og se utover grensene. Utvalget el-biler er elendig, bare ett bilmerke kan kjøre langt osv.. Det betyr at vi fortsatt er svært avhengig av fossile biler i Norge, så dere må vente en del år før dere hater fossilbilen... Tenk heller litt på egen bil i stedet for å være så opptatt av å straffe andre.
Ikke glem at de største egoistene kjører elbil, det ser man jo på diskusjonen om kollektivfeltet........
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA