Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ulovlig og villedende markedsføring fra Tesla

Startet av Elbil fundamentalist, lørdag 04. juli 2015, klokken 10:06

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 05. juni 2015, klokken 00:00
Anlegg kan vel kjøre på avgiftsfri diesel?
Det er en egen avgift på "avgiftsfri diesel".
Denne avgiften ble øket i det første blåblåe budsjettet.
Bransjen forhandlet seg deretter fram til pristillegg på løpende kontrakter.

Kikk litt på prisen på de avgiftsfrie pumpene og sammenlign med laveste jojopris på vanlig diesel!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

arnkl

Lurer litt på kva som med bensinprisane skjer når salet av ladbare hybrider tar av. Ein vil at desse bilane skal køyre mest mogeleg på elektrisitet. Kan det bli eit argument som politikarane vil bruke for å auke drivstoffavgiftene vesentleg?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: arnkl på fredag 05. juni 2015, klokken 07:22
Lurer litt på kva som med bensinprisane skjer når salet av ladbare hybrider tar av. Ein vil at desse bilane skal køyre mest mogeleg på elektrisitet. Kan det bli eit argument som politikarane vil bruke for å auke drivstoffavgiftene vesentleg?
Ja det er et godt spørsmål. Dersom økt eksport av oljen som ikke brukes pga elbiler / plug-in hybrider gir like høye inntekter til staten som fallet i innlands forbruk, vil ikke avgiftene nødvendigvis øke. I motsatt fall kan det være en motivasjon å øke avgiftene. Øke avgiftene kan være en litt for stor kamel for FrP å svelge, så det heller vel mot at avgiftene blir uendret.
Bensinstasjonkjedene derimot har store faste ugifter som til nå er fordelt over et høyt volum drivstoff solgt. Endres dette volumet markant nedover vil kostnadene presse selskapene. Dette vil kunne fremkomme som nedleggelser av bensinstasjoner og høyere priser på de gjenværende pumpene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arnejorg1

Sitat fra: BensinV8 på fredag 05. juni 2015, klokken 00:46
Synes bensinen er billig jeg. Kjører 25.000km årlig og madammen kjører ca 15.000km. Fyller gladelig bensin på alle bilene. Er ikke _så_ mye dyrere.

Der ser man. Som flere nevner i denne tråden. Økte drivstoffpriser fører ikke til at folk kjører mindre, og  dermed ingen miljøeffekt. Slik du formulerer deg her, regner jeg med at du ikke bryr deg om bensinprisen legges på med en krone eller 2. Du vil ha akkurat samme årlig kjørelengde uansett. Tar jeg feil?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

eivhelle

Bensin og diesel er uforholdsmessig billig når man tar i betraktning hvor omfattende prosessen med å fremstille den er. En liter melk koster det samme som en liter bensin til tross for at det er betydelig kortere vei fra kua til butikken enn det er fra nordsjøen til nærmeste bensinpumpe.

Da jeg kjøpte min første og siste diesel SUV, gjorde jeg en beregning på hvor langt jeg kunne ha kjørt hvis jeg kunne ha kjøpt diesel for de samme pengene som jeg betalte i avgifter til staten. Jeg kom da frem til at jeg kunne ha kjørt rundt 400000 km. Og det verste av alt er at staten da ville ha fått mesteparten av pengene igjen i form av avgifter på diesel.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

K S

Drivstoff er alt for billig!

Hvis drivstoffet hadde vært dyrt hadde folk kutta tomgangskjøringen og kjørt økonomisk. Eller tar jeg feil? Kanskje bilistene bare er dumme og liker å syte?

tomrh

Jeg tror heller at fossilbilister flest er vant til at det er dyrt, men noe man ikke unnslipper. Man må jo ha bil liksom.. De samme folka som fyller en full tank til 800 spenn uten å blunke, synes den samme regninga på restaurant er såpass dyr at man bare kan gjøre det en sjelden gang. Om bensinen blir dyrere så sukker man bare oppgitt og fyller tanken likevel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Enigami

#22
Sitat fra: arnejorg1 på fredag 05. juni 2015, klokken 23:59
Sitat fra: BensinV8 på fredag 05. juni 2015, klokken 00:46
Synes bensinen er billig jeg. Kjører 25.000km årlig og madammen kjører ca 15.000km. Fyller gladelig bensin på alle bilene. Er ikke _så_ mye dyrere.

Der ser man. Som flere nevner i denne tråden. Økte drivstoffpriser fører ikke til at folk kjører mindre, og  dermed ingen miljøeffekt. Slik du formulerer deg her, regner jeg med at du ikke bryr deg om bensinprisen legges på med en krone eller 2. Du vil ha akkurat samme årlig kjørelengde uansett. Tar jeg feil?

Satt på spissen:
Jeg ville kjørt nesten like mye om så bensinen kostet 100kr/liter.
Jeg synes det er merkelig at folk i det hele tatt regner på drivstoff. Det er uansett veldig liten del av en bilkostnad. Kjører man ny bil er verditap en langt større kostnad. Og på eldre biler er det reparasjoner.
Jeg ville i tillegg ikke vurdert elbil selv om bensinen kostet 100kr/literen, men jeg ville nok hatt en bensin pluginhybrid når det nå blir utbredt.

Carl Anton Stenling

Det er en utfordring at fossilbilene bruker den såkalte barberblad-modellen for betaling. Denne forretningsmodellen har fått sitt navn fra barberhøvelprodusentene som har lav pris på høvelen og høy pris på bladene. For fossilbilene innebærer kostnadsforskyvningen at de høye drivstoffkostnadene kommer til syne fordelt gjennom levetiden, mens for elbilen betales en stor del av "drivstoffkostnaden" (batteriet) ved kjøp.

Når man begynner å regne på dette så går det med mye til skatt og bensin gjennom bilens levetid. La oss si 50 øre bensinavgift per km for en vanlig bil. Med total kjørelengde 200.000 km før vraking så har man altså betalt kr 100.000 i avgift, men på "avbetaling".

Jeg tror faktisk det hadde vært smart å flytte denne avgiften til kjøpstidspunktet for fossilbilen, men det er litt komplisert å få til uten sideeffekter.

I kombinasjon med omleggingen av årsavgifter er det ikke helt umulig. Man kunne f.eks. fjernet avgiften på bensinen og heller lagt den inn per km justert for forbruk gjennom den årsavgiften som nå skal kreves inn over forsikringen. Deretter kunne man krevd inn forskudd for avgiften for de første 50.000 km ved kjøp av bilen og hatt tilsvarende fratrekk i årsavgiften inntil 50.000 km. Resultatet ville blitt at man fjernet avbetalingseffekten og fikk tallene på bordet ved kjøpstidspunktet.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:50
Jeg ville i tillegg ikke vurdert elbil selv om bensinen kostet 100kr/literen, men jeg ville nok hatt en bensin pluginhybrid når det nå blir utbredt.

Hadde det blitt enklere å gjøre vurderingen hvis du fikk kr 50.000-100.000 i forskudd drivstoffavgift når du kjøpte bilen?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

eivhelle

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 06. juni 2015, klokken 20:00
Det er en utfordring at fossilbilene bruker den såkalte barberblad-modellen for betaling. Denne forretningsmodellen har fått sitt navn fra barberhøvelprodusentene som har lav pris på høvelen og høy pris på bladene. For fossilbilene innebærer kostnadsforskyvningen at de høye drivstoffkostnadene kommer til syne fordelt gjennom levetiden, mens for elbilen betales en stor del av "drivstoffkostnaden" (batteriet) ved kjøp.

Når man begynner å regne på dette så går det med mye til skatt og bensin gjennom bilens levetid. La oss si 50 øre bensinavgift per km for en vanlig bil. Med total kjørelengde 200.000 km før vraking så har man altså betalt kr 100.000 i avgift, men på "avbetaling".

Jeg tror faktisk det hadde vært smart å flytte denne avgiften til kjøpstidspunktet for fossilbilen, men det er litt komplisert å få til uten sideeffekter.

I kombinasjon med omleggingen av årsavgifter er det ikke helt umulig. Man kunne f.eks. fjernet avgiften på bensinen og heller lagt den inn per km justert for forbruk gjennom den årsavgiften som nå skal kreves inn over forsikringen. Deretter kunne man krevd inn forskudd for avgiften for de første 50.000 km ved kjøp av bilen og hatt tilsvarende fratrekk i årsavgiften inntil 50.000 km. Resultatet ville blitt at man fjernet avbetalingseffekten og fikk tallene på bordet ved kjøpstidspunktet.

Jeg kjøper ikke helt sammenligningen med barberhøvelen. Kjøper du en fossilbil til 600000 og kjører for eksempel 20000 i året i 10 år, vil drivstoffet koste deg rundt 20000 i året, som er minimalt sammenlignet med innkjøpsprisen. Og samlet sum blir da 800000 etter 10 år. Du betaler altså 75% av kostnaden ved kjøp og fordeler 25% over 10 år.

Og når det gjelder avgifter håper jeg inderlig at det blir slutt på alle de kreative måtene å skattlegge nybilkjøp på. Jeg vil at man skattelegges for konkrete utslipp og ikke for hva man potensielt kan finne på å slippe ut. Og jeg vil at alle skal bidra, også de som kjøper gammel bruktbil.

Hvis drivstoffkostnadene var så høye at de var dominerende i forhold til totalkostnaden ved bilholdet, vil det i stor grad påvirke hvordan man bruker bilen. Det vil bidra til at folk kjører mer økonomisk og rolig i trafikken og i stor grad unngår tomgangskjøring og unødvendig kjøring.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

OlavEmil

For vår del er det den store sparinga i drivstoffutgifter (i tillegg til miljøgevinsten) som er heile årsaka til at vi snart har to elbilar. Om dieselen hadde kosta 9kr/l hadde vi ikkje kunne forsvart å kjøpe elbil. Eg er heilt sikker på at mange elbilistar har gjort akkurat den same vurderinga.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Carl Anton Stenling

Sitat fra: eivhelle på lørdag 06. juni 2015, klokken 20:29
Jeg kjøper ikke helt sammenligningen med barberhøvelen. Kjøper du en fossilbil til 600000 og kjører for eksempel 20000 i året i 10 år, vil drivstoffet koste deg rundt 20000 i året, som er minimalt sammenlignet med innkjøpsprisen. Og samlet sum blir da 800000 etter 10 år. Du betaler altså 75% av kostnaden ved kjøp og fordeler 25% over 10 år.

Det er klart at fossilbilkjøp innebærer noe mer variabel kostnad enn ladbare biler. Ikke like ekstremt som barberhøvler, men likevel så er det en forretningsmodell hvor en vesentlig andel av totalprisen betales "på avbetaling". For elbiler blir det motsatt. Kr 200.000 er jo omtrent batterikostnaden for en tilsvarende elbil.

I Frankrike prøvde man å leie ut elbilbatteriene for bedre å matche fossilbilenes forretningsmodell. Det var ingen suksess - folk ønsket å eie hele bilen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 06. juni 2015, klokken 20:37
Eg er heilt sikker på at mange elbilistar har gjort akkurat den same vurderinga.

Det stemmer at elbilistene har gjort den vurderinga. Problemet er at mange fossilbilister har ikke gjort det.

Hegnar sa det litt slående: "Det som kjennetegner elbilistene er at de kan regne."
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OlavEmil

Denne Hegnar har nok eit godt poeng :) . Men hugs at elbilistar, som det raskt blir fleire av, er eksfossilbilistar som kan rekne. På same måte er nok mange (dei fleste) av fossilbilstane som kan rekne, framtidige elbilistar.

Mitt poeng var at det nettopp er den store forskjellen i drivstoffkostnad som gjer at vi, og mange med oss, kan ta oss råd til å kjøpe ein ny og fin elbil, heller enn å halde på diesel- / bensinbilen, eller kjøpe ein billig bensinbil, som jo er alternativet for veldig mange elbilistar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA