Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ti nye ladeplasser med SCHUKO åpnet idag

Startet av Elnix, fredag 03. juli 2015, klokken 21:56

« forrige - neste »

Elnix

Strømmen i distriktet har gått, så jeg sitter her i mørket. Det får meg til å fundere - er det mulig å hente ut strøm fra batteriet i elbilen, og bruke det som et "hjemmebatteri"?

Noen som vet hvilke modifikasjoner som må til på en e-Golf?

Vet dette har vært omtalt før, og vil bli vanlig med tiden, men hadde vært interessant å vite litt mer om dagens muligheter.
2015 VW e-Golf

elektrolux

Du må eventuelt hente strømmen ut av DC uttaket.

På eldre biler er dette helt kurrant, og kan deretter omformes til AC av en vekselretter.

Vet ikke hva som må til på nyere biler, men DC porten er nok avskilt fra batteriet av en kontaktor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kaiat

Mitsubishi har visstnok noe opplegg til salgs i Japan hvor du kan bruke iMiev'en din som "strømaggregat" til huset ditt. Nissan forsker på det samme med Leaf har jeg hørt.




Trekkoppbil

Man kan jo google etter chademo og grid eller homepower:

http://www.autonews.com/article/20150608/OEM05/150609885/japanese-launch-plan-for-cars-to-help-power-electric-grid
https://transportevolved.com/2015/06/09/chademo-associations-next-move-making-your-electric-car-power-your-home-the-electricity-grid/

Det vil nok komme mange konsepter og visjoner om sånne løsninger til stadighet, men jeg tipper man ikke får det i vanlige norske hjem med det første.
Sol, vindkraft og store forburkstopper i nettet, vil skape et skrikende behov for sånne løsninger.

jkirkebo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:07
Man kan jo google etter chademo og grid eller homepower:

http://www.autonews.com/article/20150608/OEM05/150609885/japanese-launch-plan-for-cars-to-help-power-electric-grid
https://transportevolved.com/2015/06/09/chademo-associations-next-move-making-your-electric-car-power-your-home-the-electricity-grid/

Det vil nok komme mange konsepter og visjoner om sånne løsninger til stadighet, men jeg tipper man ikke får det i vanlige norske hjem med det første.
Sol, vindkraft og store forburkstopper i nettet, vil skape et skrikende behov for sånne løsninger.

En løsning der batteriet i Teslaen kunne balansert strømforbruket hjemme hadde vært genialt. En intelligent boks som føler på husets effektforbruk og lader bilen når huset bruker mindre effekt enn innstilt samt mater ut strøm fra bilen når huset bruker mer effekt enn innstilt. Da kunne jeg stilt inn f.eks 3kW og aldri fått betale effektavgift for mer enn det. Kunne nok spart noen tusenlapper på det i året.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 11. august 2015, klokken 22:47
En løsning der batteriet i Teslaen kunne balansert strømforbruket hjemme hadde vært genialt. En intelligent boks som føler på husets effektforbruk og lader bilen når huset bruker mindre effekt enn innstilt samt mater ut strøm fra bilen når huset bruker mer effekt enn innstilt. Da kunne jeg stilt inn f.eks 3kW og aldri fått betale effektavgift for mer enn det. Kunne nok spart noen tusenlapper på det i året.

Elon har sikkert en slik tanke/plan et sted i bakhodet allerede ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA