Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

Cirrisky

Er dessverre ingen mulighet med fast lading der jeg jobber, så kan ikke belage meg på det.

Kunne tatt en bil med lenger rekkevidde, men med 5 bom-passeringer per dag, så skal det mye til for å slå det sånn akkurat nå.

Forstår dog at det blir en veldig liten gruppe hvor det er gunstig.

LMOR

Sitat fra: Electrix på torsdag 03. desember 2015, klokken 12:44
15stk ladinger a 20 min blir 750 kr hos fortum og GK, hos GK vil du da ligge på 30% rabatt som igjen gir 525 kr måneden, men da har du et ganske høyt forbruk.
Dette tilsvarer en årlig kjørelengde på over 20 000km bare på hurtiglading. Hvis du legger på 12 mil hver natt hjemme er vi på over 60 000km årlig kjørelengde.
Når gjennomsnittet i Norge ligger på 14 000km, og av de som ligger over er det bare noen få % som kjører elbil (Det er statistikk på at 80% av alle elbiler kjører mindre 12 mils hjemmelading rekker hver dag, derfor også så mange biler som leverer denne kjørelengden),  så sier det seg selv at dette er ekstremt sjeldne kunder...
De som satser på denne kundegruppen satser feil. Bare synd at de i praksis forsinker utbyggingen for oss som tilhører hovedkunde-gruppen. Pengene fra Enova kunne vært brukt til å støtte noen som tenker på alle. For meg er alle AR og Lyse laderne ikke-eksisterende.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

leafnor

#527
Har benyttet meg av AR månedsabonnement to ganger for å komme over Dovre. Kjørt tre turer på de.
I alt ladet 18 ganger til 798,- kroner. Det er 44,- per lading så slik månedsabonnement er ikke "værre" enn annet i snitt. Siden det ikke var minuttpris så var lading på Fagerhaug og Lillehammer, samt på retur til Trondheim ca 30 minutter hver. Minuttprismessig godt under 2,50.

Driftserfaring var at de to første turen gikk fint. Sist gang trøbbel med GoCharge, ikke AR sitt problem kanskje. Support på tlf dro meg i gang, men ikke på etter kl 23 på kvelden. Ingen svar :-[
Nå ser jeg at den lader på Fagerhaug har vært lenge ute av drift, så vært umulig å komme over Dovre.
Savner info på deres side(r) om status på den lader. Synd det ikke er mer kundefokus, for det er noe som skulle hjelpe et nå "ungt" produkt som hurtigladere egentlig er for langveisfarende.

EDIT: Lader Fagerhaug (Oppdal) markert OK nå (3/12)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

E_S

Det kan godt være at det er hensiktsmessig med fastprisløsninger for de som har ekstremt hyppig bruk - men for flertallet er hurtiglading noe man sjelden bruker til daglig, men bare på langtur. Jeg ser at jeg med avtale med Fortum og GK ligger i snitt på rundt 50 kroner i måneden i hurtiglading. Resten dekkes av saktelading hjemme, på jobb og eventuelle andre steder. Jeg tror dette er ganske representativt for flertallet av elbilister. De som kjører 60000 km i året med elbil bør vel vurdere å skaffe seg en Tesla..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

LMOR

Sitat fra: leafnor på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:11
Har benyttet meg av AR månedsabonnement to ganger for å komme over Dovre. Kjørt tre turer på de.
I alt ladet 18 ganger til 798,- kroner. Det er 44,- per lading så slik månedsabonnement er ikke "værre" enn annet i snitt. Siden det ikke var minuttpris så var lading på Fagerhaug og Lillehammer, samt på retur til Trondheim ca 30 minutter hver. Minuttprismessig godt under 2,50.
Det er ikke månedsabonnement som er problemet, problemet er at det er eneste alternativet i praksis. Mange av oss trenger ofte bare noen få ganger 4-10kWh hver måned.
For mitt bruk, så ville det også lønnet seg med månedsabonemment fra AR, hvis alternativet var 240.- per lading. Problemet er bare at for de fleste månedene i året ville det gitt en minuttpris på minimum 15.-
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

leafnor

Sitat fra: LMOR på torsdag 03. desember 2015, klokken 17:43
Sitat fra: leafnor på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:11
Har benyttet meg av AR månedsabonnement to ganger for å komme over Dovre. Kjørt tre turer på de.
I alt ladet 18 ganger til 798,- kroner. Det er 44,- per lading så slik månedsabonnement er ikke "værre" enn annet i snitt. Siden det ikke var minuttpris så var lading på Fagerhaug og Lillehammer, samt på retur til Trondheim ca 30 minutter hver. Minuttprismessig godt under 2,50.
Det er ikke månedsabonnement som er problemet, problemet er at det er eneste alternativet i praksis. Mange av oss trenger ofte bare noen få ganger 4-10kWh hver måned.
For mitt bruk, så ville det også lønnet seg med månedsabonemment fra AR, hvis alternativet var 240.- per lading. Problemet er bare at for de fleste månedene i året ville det gitt en minuttpris på minimum 15.-
Er enig i at det greieste er å gjøre opp for den tiden man lader.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Arctic Roads

Sitat fra: leafnor på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:11

Driftserfaring var at de to første turen gikk fint. Sist gang trøbbel med GoCharge, ikke AR sitt problem kanskje. Support på tlf dro meg i gang, men ikke på etter kl 23 på kvelden. Ingen svar :-[
Nå ser jeg at den lader på Fagerhaug har vært lenge ute av drift, så vært umulig å komme over Dovre.
Savner info på deres side(r) om status på den lader. Synd det ikke er mer kundefokus, for det er noe som skulle hjelpe et nå "ungt" produkt som hurtigladere egentlig er for langveisfarende.

EDIT: Lader Fagerhaug (Oppdal) markert OK nå (3/12)

Hei!

Arctic Roads har døgnbemannet service og vi beklager dersom det har skjedd en glipp som har gjort at du ikke har kommet igjennom. Si ifra på mail neste gang du skal over Dovre så spanderer vi lading på våre lokasjoner.

Vedr driftstatus så laderene så er de meget driftsikre fra et ladeteknisk perspektiv. Dekning i mobilnettet kan derimot være ustabilt noen ganger og da er det slik at NOBIL rapporterer laderen som ute av drift selv om den virker fint og gir umiddelbar strøm til medlemmer med årskort, og til Drop-inn kunder etter litt tid dersom forholdene skulle være dårlige på et gitt tidspunkt. Dette skal vi forsterke med 2 kommunikasjonsbærere slik at det ene nettet tar over for det andre på området med vekslende dekningsforhold.

LMOR

#532
Litt merkelig å kommentere denne ene saken om driftsstatus, og dermed samtidig ignorere hovedproblemet som tas opp her i denne og mange andre tråder.
Når kommer det en prismodell som gjør at vanlige folk kan bruke laderne deres?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

leafnor

Sitat fra: Arctic Roads på torsdag 03. desember 2015, klokken 18:49
Sitat fra: leafnor på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:11

Driftserfaring var at de to første turen gikk fint. Sist gang trøbbel med GoCharge, ikke AR sitt problem kanskje. Support på tlf dro meg i gang, men ikke på etter kl 23 på kvelden. Ingen svar :-[
Nå ser jeg at den lader på Fagerhaug har vært lenge ute av drift, så vært umulig å komme over Dovre.
Savner info på deres side(r) om status på den lader. Synd det ikke er mer kundefokus, for det er noe som skulle hjelpe et nå "ungt" produkt som hurtigladere egentlig er for langveisfarende.

EDIT: Lader Fagerhaug (Oppdal) markert OK nå (3/12)

Hei!

Arctic Roads har døgnbemannet service og vi beklager dersom det har skjedd en glipp som har gjort at du ikke har kommet igjennom. Si ifra på mail neste gang du skal over Dovre så spanderer vi lading på våre lokasjoner.

Vedr driftstatus så laderene så er de meget driftsikre fra et ladeteknisk perspektiv. Dekning i mobilnettet kan derimot være ustabilt noen ganger og da er det slik at NOBIL rapporterer laderen som ute av drift selv om den virker fint og gir umiddelbar strøm til medlemmer med årskort, og til Drop-inn kunder etter litt tid dersom forholdene skulle være dårlige på et gitt tidspunkt. Dette skal vi forsterke med 2 kommunikasjonsbærere slik at det ene nettet tar over for det andre på området med vekslende dekningsforhold.
Takker for det, sender PM&Mail når det nærmer seg. (Blir kan hende ikke før til sommeren, så håper tilbudet står ved lag frem til da!)
Forøvrig, delta-laderne virker å være effektive, bl.a oppleves de å lade litt raskere enn andre ladere ut av hvor mange kw LeafSpy melder som effekt under ladingen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Panduck

Sitat fra: LMOR på torsdag 03. desember 2015, klokken 19:02
Litt merkelig å kommentere denne ene saken om driftsstatus, og dermed samtidig ignorere hovedproblemet som tas opp her i denne og mange andre tråder.
Når kommer det en prismodell som gjør at vanlige folk kan bruke laderne deres?

Når de har gått konkurs, og boet er solgt til Fortum eller Grønn Kontakt, eller fordelt mellom de to.

ArticRoads har beviselig (og det er det skremmende!) ingen ønsker om å tjene penger. De kunne ha langt større inntekter med andre prismodeller, men snakker seg bort om hvordan det bør være fordi de skal ha et landsdekkende ladenett. Som om det å ha en prismodell nå betyr at de ikke kan endre det når de eventuelt får et landsdekkende ladenett.

AR er håløst arrogante og har aldri noen sinne hatt elbilistene sine interesser i tankene. Mens de bygger luftslott, bygger Fortum og Grønn Kontakt opp noe som faktisk går ann å bruke.

LMOR

Jeg kjører ofte forbi en høyt belastet lader fra GK, der det står biler i kø nesten konstant. Snart kommer det forhåpentligvis en til. Det bør med GK/Fortum prise være mulig på slike ladepunkt å hente inn opp til 1mill NOK per lader per år, og slik kan en bygge ut nettet.
AR må for å tjene det samme, ha ca 3000 abonnenter i dag, noe som er helt urealistisk. Du finner ikke 3000 elbiler i dag som kan få nytte av AR sitt nett. Dermed må de som lader sjelden subsidiere abonnentene. I hvilke andre sammenlignbare bransje fungerer en slik forretningsmodell?
Det eneste en oppnår med å skvise oss som er tidlig ute, er at 80% av oss bytter til en annen leverandør så snart vi kan, og tilgir ikke de som utnyttet oss. Dette finnes det statistikk på som markedsførere burde kjenne til.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorC

Sitat fra: LMOR på torsdag 03. desember 2015, klokken 19:02
Litt merkelig å kommentere denne ene saken om driftsstatus, og dermed samtidig ignorere hovedproblemet som tas opp her i denne og mange andre tråder.
Når kommer det en prismodell som gjør at vanlige folk kan bruke laderne deres?

Nei nei... "just like Irak", så ignoreres alt som ikke passer i narrativet.
Komiske Ali i AR vil ikke svare hvis det er negative ting som kommer frem... Selv Facebook siden blir senurert slik at de kommentarerene som er for kritiske blir slettet...

Og ARs narrativ endres hele tiden. For kort tid siden lovte AR å åpne 388 nye ladesteder innen utgangen av 2017. Nå er dette blitt endret til at de  "har som mål å åpne 388 ladesteder". De lover ikke lenger 388 ladesteder, men har som "mål".

Når folk skriver negative ting om AR kan man forvente å få en telefon fra Frank Hugo som krever at man fjerner det... Akkurat slik seriøse bedrifter gjør.

Og AR kan selvsagt legge ut alle merkelige påstander uten dokumentasjon. Såsom at de nå har økt kundemassen med 29% siste måneden.... Og det er helt naturlig å jukse med den grafiske fremstillingen.

Hvis AR har økt antall totale antall betalende årsabonnementer med 29% siste måned skal jeg spise hatten min! Her har de jukset ved å enten inkludere tidligere kunder, eller inkludere enkeltladinger som kunder.

Så kjære AR. Send meg gjerne salt&pepper så jeg kan spise hatten min, eller kom med dokumentasjon for påstandene deres. Sannheten vil jo uansett komme for en dag når dere sender inn regnskapene, hvis dere ikke er konk før den tid...

Og, hvordan går det egentlig med utbyggingen deres? Per idag 3. desember 2015 har dere 2 år og 28 dager igjen før dere skal ha 388 ladesteder. Altså dere må åpne et nytt ladested ca hver tredje dag for å komme i mål. Hvordan ligger det an? 

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

LMOR

Jeg kan faktisk tenke meg en grunn til at AR kan ha fått flere kunder, og det er Lyse kunder som må betale 995.- per måned for ubegrenset lading, mens det fra AR fremstilles som at det får de med å betale årskort hos dem, i tillegg til at en får 1500.- å bruke på andre ladestasjoner.
Jeg forstår ikke at dette er mulig, men hvis det går, så har Lyse gjort en elendig jobb da de skrev under en slik avtale.
Men selv med disse kommer du ikke opp i det antallet AR trenger for å tjene penger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Arctic Roads

#538
Sitat fra: LMOR på torsdag 03. desember 2015, klokken 19:02
Litt merkelig å kommentere denne ene saken om driftsstatus, og dermed samtidig ignorere hovedproblemet som tas opp her i denne og mange andre tråder.
Når kommer det en prismodell som gjør at vanlige folk kan bruke laderne deres?

Vi vil altid svare på spørsmål eller tilbakemeldinger fra nåværende eller tidligere medlemmer. Stort sett skjer dette på mail med rask responstid, men vi svarer også når det kommer henvendelser her inne. Spørsmål knyttet til prismodellen har vi svart på mange ganger før og tilbakemeldingene vi får i form av økte medlemstall og positivte tilbakemeldinger fra våre medlemmer gjør at vi er ser meget lyst på valgene vi har tatt på det området.

Porsgrunn

Beklager men dette blir tåkeprat.

En økning i prosent sier absolutt ingenting uten å også si noe om antallet. Går man fra 1 medlem til 11 øker mann 1000%, går man fra 100 til 110 er økningen 10% for den samme økningen.

Den eneste måten å se om nesten alle her tar feil er å sammenligne antall kunder og veksten hos dere med konkurrentene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA