Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

Gliderman

God tur. Skal selv til Jönköping om 2 uker.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

bromm

Jeg tror nok de med kritikk ovenfor AR bør moderere seg noe her inne - det er ikke sikkert at AR er på så stort blindspor som man skal tro ;)

Selv var jeg svært kritisk til AR og prismodellen for bare noen uker siden - særlig pris på enkeltladning som jo er litt i overkant av det som er fornuftig  :o MEN, så dro vi på ferie med BMW i3 til Gøteborg fra Trondheim, og da ble AR faktisk "ryggraden" for hele turen, til en totalpris av 399,- (30 dager), for adgang til alle de 7 stasjonene som ligger langs E6 fra Oppdal og ned til Svinesund. De nye DELTA-laderne er kjempebra (ingen trøbbel, og full effekt på rundt 48 kW), så det fungerte knirkefritt og veldig raskt (15-20 min) hele veien. Hvis AR får på plass noe i nærheten av de 388 planlagte laderene, så er langtursproblematikken løst for alltid og det vil simpelthen bety "reis hvor du vil i opptil 30 dager for 399,-" Vi skal ihvertfall benytte oss av dette flere ganger  ;D

PokerFjes

Sitat fra: bromm på fredag 21. august 2015, klokken 10:37
Jeg tror nok de med kritikk ovenfor AR bør moderere seg noe her inne - det er ikke sikkert at AR er på så stort blindspor som man skal tro ;)

Selv var jeg svært kritisk til AR og prismodellen for bare noen uker siden - særlig pris på enkeltladning som jo er litt i overkant av det som er fornuftig  :o MEN, så dro vi på ferie med BMW i3 til Gøteborg fra Trondheim, og da ble AR faktisk "ryggraden" for hele turen, til en totalpris av 399,- (30 dager), for adgang til alle de 7 stasjonene som ligger langs E6 fra Oppdal og ned til Svinesund. De nye DELTA-laderne er kjempebra (ingen trøbbel, og full effekt på rundt 48 kW), så det fungerte knirkefritt og veldig raskt (15-20 min) hele veien. Hvis AR får på plass noe i nærheten av de 388 planlagte laderene, så er langtursproblematikken løst for alltid og det vil simpelthen bety "reis hvor du vil i opptil 30 dager for 399,-" Vi skal ihvertfall benytte oss av dette flere ganger  ;D
Det er vel ingen som synes at 399kr/mnd er dumt for full tilgang til et hurtigladenettverk av en viss størrelse - men AR fremstår som en liten terrier som tror den er en doberman. Det ser både dumt og arrogant ut, noe de har forsterket med sine tilbakemeldinger (og manglende sådanne) her på forumet.

Jeg pleier vanligvis å la folk få ha sin mening i fred, men kritikken din til AR og prismodellen stikker tydeligvis ikke dypt når du bytter mening så fort prismodellen gagner deg.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

Sitat fra: bromm på fredag 21. august 2015, klokken 10:37
Jeg tror nok de med kritikk ovenfor AR bør moderere seg noe her inne - det er ikke sikkert at AR er på så stort blindspor som man skal tro ;)

Selv var jeg svært kritisk til AR og prismodellen for bare noen uker siden - særlig pris på enkeltladning som jo er litt i overkant av det som er fornuftig  :o MEN, så dro vi på ferie med BMW i3 til Gøteborg fra Trondheim, og da ble AR faktisk "ryggraden" for hele turen, til en totalpris av 399,- (30 dager), for adgang til alle de 7 stasjonene som ligger langs E6 fra Oppdal og ned til Svinesund. De nye DELTA-laderne er kjempebra (ingen trøbbel, og full effekt på rundt 48 kW), så det fungerte knirkefritt og veldig raskt (15-20 min) hele veien. Hvis AR får på plass noe i nærheten av de 388 planlagte laderene, så er langtursproblematikken løst for alltid og det vil simpelthen bety "reis hvor du vil i opptil 30 dager for 399,-" Vi skal ihvertfall benytte oss av dette flere ganger  ;D

Hvor mange her inne tror AR hadde kommet med dette tilbudet hvis det ikke hadde vært for omfattende kritikk av resten av betalingsmodellen deres?

Etter å ha testet Delta-laderene noe nå så fungerer de veldig greit med god effekt, men oppstart via APP tar en liten evighet. Ser ellers for meg at enkelte ladesteder, som f.eks Hjerkin, fort kan bli steder der bilene står lenge og okkuperer laderen fordi eier er på tur rund og ikke har noe å tape på komme fort tilbake når han har nok til å komme videre.

Behovet mitt for turen der jeg var avhengig av AR-ladere nå er nok i området 4x20 minutter. Så da blir 399 billigere enn 4x220kr/240kr, men dyrere enn 4*20*2.5=200kr som det hadde kostet med Fortum eller GrønnKontakt.

pudderjagar

Sitat fra: Gliderman på fredag 21. august 2015, klokken 06:28
God tur. Skal selv til Jönköping om 2 uker.

Mvh
Svein Erik

Pass opp for strekningen Gøteborg - Helsingør. Eg måtte gje tapt etter 3 ladere som klikka eller ikkje ville starte fordi eg hadde norsk mobil. La meg inn på hotell sidan da var kl 22 om kvelden. Fekk hjelp av ein hyggelig campingplasseigar dagen etterpå som tilbød meg 400v 16A. Bruker Type2 lading.

Med Chademo er det lettere på denne strekningen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

AmocoCadiz

Sitat fra: emil på fredag 21. august 2015, klokken 11:32

Hvor mange her inne tror AR hadde kommet med dette tilbudet hvis det ikke hadde vært for omfattende kritikk av resten av betalingsmodellen deres?

Akkurat, det mener jeg også var en direkt respons fra AR etter 20-30 forumsiders mangling av dropinn prisingen fra AR,
ved å tilby månedsabo til 399kr kunne de beholde jernprinsippet om kun basere sitt hurtigladerkonsept på abo kunder, samtidig som de med måneds abo muligheten kom noe nærmere den reelle etterspørseln etter en bedre pris for mer sporadisk bruk.

De fleste som har brukt og prøvd 1 månedsabo hos AR melder her  i forumet at de har tatt f.eks. en tur og retur til Trondheim i ferien, men hvor mange kommer til å kjøpe nytt 1 måneds abo før neste sommer....?

emil

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 21. august 2015, klokken 17:22
De fleste som har brukt og prøvd 1 månedsabo hos AR melder her  i forumet at de har tatt f.eks. en tur og retur til Trondheim i ferien, men hvor mange kommer til å kjøpe nytt 1 måneds abo før neste sommer....?

Jeg kommer ikke til å være avhengig av noen AR-lader før påske/sommer neste år. Men da kan man håpe at andre operatører har kommet på banen og fyllt igjen hullene oppover E6.

Kommer da IKKE til å kjøpe noen flere månedsabonnement fra AR på en god stund (kanskje aldri).

THE

Sitat fra: Brosmen på torsdag 13. august 2015, klokken 21:52
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 13. august 2015, klokken 20:42
Er da nokon som veit om ryktet om 100 kr pr lading for type2 22kw stolpe stemmer for AR sin stasjon i Aurland?

Hvis da stemmer så vil eg sei at da er stor bevegelse i AR for å nærme seg markedet.

PS
Eg sjekka nettopp i "Go Charge" appen om stasjonen i Aurland. Type2 22kw AC stolpe koster 100 kr pr gang. Kjempebra AR. No har prisen kome ned på akseptabelt prisnivå for meg. Då vært da tur til Sudndalen og Hallingskarvet for meg til høsten.
Det stemmer at det står kr. 100,- pr. lading på 22kw stolpen i Aurland i GoCharge appen, mens det er kr. 220,- for CHAdeMo og CCS. Det var den positive opplevelsen jeg fikk da jeg hadde parkert forran den aktuelle stolpen i Aurland sist fredag kveld, etter å ha kjørt Hol-Aurland fra GK sin lader i Ål.
Dessverre var det også den eneste positive opplevelsen jeg hadde i Aurland, da jeg kort tid etterpå fant ut at stolpen ikke er koblet til strømnettet enda. Dette fremgikk ikke av AR sin informasjon om åpningen av stasjonen på deres Facebook sider, men de har heldigvis oppdatert informasjonen etter at jeg kommenterte dette og forhåpentligvis er stolpen i drift om en drøy uke.

Men men, får vel si at det positive med en lettere stresset situasjon av å stå i Aurland med 40% batteri igjen og ikke få lade, var at jeg fikk testet mine grenser litt i forhold til rekkeviddeangsten. Med over 70km til Voss og Mercedesens ultra-pessimistiske beregning av resterende rekkevidde (34km), følte jeg en viss fornemmelse av å ha prestert noe, da jeg rullet inn på Voss med 2% igjen (0% på Mercedesen = 0%... da er det stopp) :D

PS! Jeg dobbeltsjekket i GoCharge appen på AR sin stasjon på Dombås og den har også kr. 100,- på 22kw, så åpenbart er AR sin prismodell forskjellig om man skal hurtiglade eller semihurtiglade...

Prøver meg med et lite spørsmål til AR selv om det har vært lite respons den siste tiden.

Finnes det et eget abonnement for 22 kW AC? Enkeltlading koster 100,- i GoCharge app, og lurer på om mnd. abonnement evt. årsabonnement som kun er gyldig for AC-stolpe også vil være rimeligere enn 399/3750?

Så vidt jeg kan se står det ingenting om egne priser for AC-lading på hjemmesidene eller Facebooksiden til AR.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Olee

Er nok større sjanse for å få svar ved å ringe mobilnummeret som står på Facebooksiden deres.. Og så heller videreformidle budskapet her  ;D

TorC

Sitat fra: bromm på fredag 21. august 2015, klokken 10:37
Jeg tror nok de med kritikk ovenfor AR bør moderere seg noe her inne - det er ikke sikkert at AR er på så stort blindspor som man skal tro ;)

Selv var jeg svært kritisk til AR og prismodellen for bare noen uker siden - særlig pris på enkeltladning som jo er litt i overkant av det som er fornuftig  :o MEN, så dro vi på ferie med BMW i3 til Gøteborg fra Trondheim, og da ble AR faktisk "ryggraden" for hele turen, til en totalpris av 399,- (30 dager), for adgang til alle de 7 stasjonene som ligger langs E6 fra Oppdal og ned til Svinesund. De nye DELTA-laderne er kjempebra (ingen trøbbel, og full effekt på rundt 48 kW), så det fungerte knirkefritt og veldig raskt (15-20 min) hele veien. Hvis AR får på plass noe i nærheten av de 388 planlagte laderene, så er langtursproblematikken løst for alltid og det vil simpelthen bety "reis hvor du vil i opptil 30 dager for 399,-" Vi skal ihvertfall benytte oss av dette flere ganger  ;D

Det er noe som heter å selge det man faktisk har. AR har ikke 388 ladere. De har 7 (?).

Hvis AR hadde gitt oss noen fornuftige svar på hvordan de skal få til denne massive utbyggingen, så tror jeg ganske mange av oss ville tegnet årsabo som "støttemedlemmer". De leker butikk, og da er det vanskelig å ta dem seriøse. Det var kun etter massivt trykk at de kom med enkeltmånedsabo, noe de færreste tegner, og de som gjør det bruker det bare en måned.

Jeg opplever at AR er ekstremt useriøse, og nekter å ta oss på alvor. De har forsøkt å melke monopolsituasjonen jeg som skattebetaler har gitt dem tilskudd til. Jeg kommer til å huske måten de behandlet oss på hvis de noengang kommer til å være i nærheten av de 388 stasjonene.  Jeg tipper de er konk eller solgt før de når 20 stasjoner.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Panduck

Sitat fra: bromm på fredag 21. august 2015, klokken 10:37
Jeg tror nok de med kritikk ovenfor AR bør moderere seg noe her inne - det er ikke sikkert at AR er på så stort blindspor som man skal tro ;)

Jeg prøver å sjekke laderene deres på ladestasjoner.no, der står det "?", ingen sanntidsdata i det heletatt. Det er et krav fra transnova at hurtigladerene gir sanntidsdata til nobil. Alt i alt virker det som om AR gjør det absolutt minste de trenger for å prøve å være med vidre. Det synes jeg virkelig de skal få kritikk for.

Du snakker om at AR var ryggraden i din tur T.heim -> G.borg. Vel, det jo den eneste veien der man har ladere nok til å bruke på noen slags tur. Mens jeg kan kjøre Lillehammer -> G.borg, Oslo -> K.Sand->Stavanger, Oslo -> Gol osv osv osv med Fortum og GK, finnes det en eneste vei som AR har ladere du kan bruke som "ryggrad" på. Men selv den turen går ikke uten å støtte seg på Fortum eller GK. Dombås -> Lillehammer er et for langt strekk til at man tar det uten en lading, og Lillehammer -> Vestby må du vel ha ett par ladinger. Du kan kanskje velge mellom å bruke AR til å ta bilen opp nær 100%, noe som tar LANG tid, eller korte ned ladetiden ved å kun lade til 80% og være avhengi av flere lokasjoner (som ikke AR har)...

På min tur Eidsvoll -> G.borg -> Eidsvoll hadde jeg valget mellom 250kr til Fortum eller 399kr til AR. (Da snakker vi ladere på norsk side, AR har ingenting å tilby på Svensk side. Det har derimot fortum...)

Det er altså veldig få strekninger du kan bruke noen som helst som ryggrad. Tenk deg hva din tur kan koste dersom de andre hadde gjort som AR! "Jeg skal fra A til B der må jeg bruke AR, Fortum og GK. Det blir 399kr til AR, 399kr til Fortum og 399kr til GK". Ville du satt like stor pris på denne prismodellen da? Du er helt avhengi av Fortum eller GK på denne turen, og du sparte nok en god del penger på at de ikke har denne prismodellen.

Vi trenger ikke aktører som AR i Norge. Vi trenger aktører som Fortum, som er aktrive i oppsett av nye ladesteder selv uten statlig støtte, er aktive ovenfor brukerene sine, gir god informasjon om ladere via ladekart osv. GK er i nærheten, og jeg mener virkelig at vi kun har to aktører som virkelig satser på hurtiglading i Norge, det er GK og Fortum.

OleJA

Sitat fra: THE på tirsdag 25. august 2015, klokken 07:59
Prøver meg med et lite spørsmål til AR selv om det har vært lite respons den siste tiden.

Finnes det et eget abonnement for 22 kW AC? Enkeltlading koster 100,- i GoCharge app, og lurer på om mnd. abonnement evt. årsabonnement som kun er gyldig for AC-stolpe også vil være rimeligere enn 399/3750?

Så vidt jeg kan se står det ingenting om egne priser for AC-lading på hjemmesidene eller Facebooksiden til AR.

Testet AR sin Type2 stolpe på Fagerhaug for noen dager siden, den var ihvertfall gratis. :-) Vet ikke om det er tenkt som en permanet løsning, eller om de bare står åpne i en testperiode?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

emil

Min første lading på AR var på Dombås i retning Trondheim og da avsluttet laderen etter noen og tjue minutter og 196GIDs på måleren min med påstand om at bilen hadde nådd 90%. Nå hadde jeg inngått 30-dagers avtale og hadde nok strøm til å nå Fagerhaug med god margin, så det var ikke så stor krise, men hadde jeg betalt stykkpris for ladingen hadde jeg blitt rimelig forbannet hvis jeg ikke hadde nok til å rekke fram.

Nå er det ikke unikt at enkelte hurtigladere har store avvik på %SOC visningen, men når man betaler stykkpris for ladingen blir utfallet veldig feil. Nedtellingen hadde godt over 20 minutter igjen og hadde jeg betalt stykkpris for den aktuelle ladingen forventer jeg å få tilgang på tiden jeg har betalt for så lenge bilen tar imot lading flere ganger raskere enn AC-lading.

Hadde jeg manglet 1kWh kunne jeg på Fortum/GrønnKontakt startet opp ladingen og betalt mindre enn 15kr for ca 5 minutter ekstra lading i motsetning til 220/240kr for en ny periode hos AR.

AmocoCadiz

Sitat fra: emil på onsdag 26. august 2015, klokken 10:34
Min første lading på AR var på Dombås i retning Trondheim og da avsluttet laderen etter noen og tjue minutter og 196GIDs på måleren min med påstand om at bilen hadde nådd 90%. Nå hadde jeg inngått 30-dagers avtale og hadde nok strøm til å nå Fagerhaug med god margin, så det var ikke så stor krise, men hadde jeg betalt stykkpris for ladingen hadde jeg blitt rimelig forbannet hvis jeg ikke hadde nok til å rekke fram.

Nå er det ikke unikt at enkelte hurtigladere har store avvik på %SOC visningen, men når man betaler stykkpris for ladingen blir utfallet veldig feil. Nedtellingen hadde godt over 20 minutter igjen og hadde jeg betalt stykkpris for den aktuelle ladingen forventer jeg å få tilgang på tiden jeg har betalt for så lenge bilen tar imot lading flere ganger raskere enn AC-lading.

Hadde jeg manglet 1kWh kunne jeg på Fortum/GrønnKontakt startet opp ladingen og betalt mindre enn 15kr for ca 5 minutter ekstra lading i motsetning til 220/240kr for en ny periode hos AR.

Dette er jo enda et vesentlig poeng i forhold til den høye prisen på opp mot 240kr for en ladeperiode.
Opplever ofte at hurtigladeren stopper av seg selv lenge før mottatt faktiske 80%, hvis en skal langt og neste lader ikke er AR lader, blir jo prissettingen plutselig 480 kr for et ladestopp på AR.
Når dette skjer hos Fortum el GK, er det bare å fortsette ladingen for kr2.50/min til man faktisk mottar det man trenger eller ladehastigheten er gått ned slik at man likevel kan flytte bil til saktelading hvis det trengs. En krone her og en krone der blir også sparte penger, eller i AR sitt tilfelle, en hundrings her og en hundrings der......

goggo


Ja ja, da har vi kanskje funnet årsaken til at det har vært lite informasjon å få fra Arctic Roads i det siste.

Ser ut som ene-eieren av aksjeselskapet Arctic Roads er på "campingtur" i teltet sitt, og opptatt med andre prosjekter :)

http://www.tv2.no/2015/08/31/nyheter/demonstrant/7319190

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA