Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

mihkku

Og tenk om de hadde hatt en variabel pris i tillegg!:)

sølv-pilen

Sitat fra: mihkku på onsdag 05. august 2015, klokken 17:11
Og tenk om de hadde hatt en variabel pris i tillegg!:)
Ja kan jo lure hvorfor ikke de med den prisingen ikke bygger uten støtte??
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 06. august 2015, klokken 15:08
Sitat fra: mihkku på onsdag 05. august 2015, klokken 17:11
Og tenk om de hadde hatt en variabel pris i tillegg!:)
Ja kan jo lure hvorfor ikke de med den prisingen ikke bygger uten støtte??

Ingen kunder -> ingen inntekter -> ingen penger til ladestasjoner -> fortsatt ingen kunder

Kunder -> inntekter -> penger til fler ladestasjoner -> fler kunder

sølv-pilen

Sitat fra: emil på torsdag 06. august 2015, klokken 16:19
Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 06. august 2015, klokken 15:08
Sitat fra: mihkku på onsdag 05. august 2015, klokken 17:11
Og tenk om de hadde hatt en variabel pris i tillegg!:)
Ja kan jo lure hvorfor ikke de med den prisingen ikke bygger uten støtte??

Ingen kunder -> ingen inntekter -> ingen penger til ladestasjoner -> fortsatt ingen kunder

Kunder -> inntekter -> penger til fler ladestasjoner -> fler kunder
Og ditt poeng er?? mange kunder med variable inntekter gir vel heller ikke mye penger ettersom få om noen leverandører med ett slikt prissystem setter opp ladestasjoner uten noen finansiell støtte fra andre.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 07. august 2015, klokken 00:26
Og ditt poeng er??

For å selge produktet sitt må man tilby det til en pris kundene synes det er verd. Med ~200 kunder er det helt klart at majoriteten av elbileiere her i landet ikke synes at produktet ArcticRoads tilbyr er verd prisen og de lar vær å kjøpe produktet.

Du er desverre i det lille mindretallet som er storfornøyd med AR sin prispolitikk.

eivhelle

På min lille "ladeturne" i sommer ladet jeg aldri lenger enn 35 minutter på det meste. Stort sett var de fleste stopp på rundt 15 minutter i snitt. Da koster det i snitt 37,50 å lade hos Grønn kontakt eller Fortum, og maks 87,50.

Hvis alternativet da er 220 eller 240 kroner hos Arctic Roads, er det klart at man vegrer seg for å bruke dem. Å betale pr. gang i stedet for å betale for faktisk bruk blir fundamentalt feil. I så måte hadde det vært langt bedre at de heller hadde hatt en høyere sats pr. minutt enn konkurrentene sine. 15 minutter lading til 5 kroner minuttet ville for eksempel kostet 75 kroner. Noe som er dyrt sammenlignet med konkurrentene, men akseptabelt sammenlignet med en fastpris på over 200 kroner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

emil

Sitat fra: eivhelle på fredag 07. august 2015, klokken 09:45
På min lille "ladeturne" i sommer ladet jeg aldri lenger enn 35 minutter på det meste. Stort sett var de fleste stopp på rundt 15 minutter i snitt. Da koster det i snitt 37,50 å lade hos Grønn kontakt eller Fortum, og maks 87,50.

På en av mine rundturer i slutten av juni hadde jeg 136 minutter lading på 11 ladestopp = 12.5 min pr ladestopp. Et av ladestoppene var 15min stykkpris på Statoil, resten var Fortum/GrønnKontakt. Endte vel opp med 350kr for 715km kjøring og ingen ladestopp var over 20 minutter. Uten Fortum og GrønnKontakt sin prising hadde jeg ikke kjørt den aktuelle turen

.Andre

#367
Jeg skal ut på langtur om en måneds tid, da kan jeg velge to ruter, en på 250km som går via Artics Road lader, eller jeg kan kjøre en annen rute som er 310km og lade med Grønn kontakt sine ladere.
Det sier seg vel selv hvilken rute jeg velger. Jeg bruker en time lenger tid på å kjøre via Grønn Kontakt, men bruker maks 150kr på lading tur/retur.

240+240-150= 330kr spart på å kjøre omveien. Jeg sparer altså 165kr pr time omvei på å ikke kjøre via Artic Roads sin lader.

Jeg er sikkert ikke eneste som gjør det slik. Har hørt om folk som heller står i ladekø enn å bruke AR sin lader rett over veien.

Dette burde være et hint på at det er valgt feil pristaktikk...

Fanafjord

Det er det fine med et fritt markedet. Forskjellige aktører kommer på banen og prøver seg frem. Noe virker, noe annet virker ikke. Blir spennende å følge med på AR om de klarer seg med sin strategi eller om de må legge om. Regner med om de holder på som de gjør nå vil det komme konkurranse på de strekninger som de har en slags monopol nå.

pwb

Sitat fra: emil på fredag 07. august 2015, klokken 09:55
Sitat fra: eivhelle på fredag 07. august 2015, klokken 09:45
På min lille "ladeturne" i sommer ladet jeg aldri lenger enn 35 minutter på det meste. Stort sett var de fleste stopp på rundt 15 minutter i snitt. Da koster det i snitt 37,50 å lade hos Grønn kontakt eller Fortum, og maks 87,50.

På en av mine rundturer i slutten av juni hadde jeg 136 minutter lading på 11 ladestopp = 12.5 min pr ladestopp. Et av ladestoppene var 15min stykkpris på Statoil, resten var Fortum/GrønnKontakt. Endte vel opp med 350kr for 715km kjøring og ingen ladestopp var over 20 minutter. Uten Fortum og GrønnKontakt sin prising hadde jeg ikke kjørt den aktuelle turen

Så med diselbilen min ville jeg betalt ca det samme for den turen og jeg ville i tillegg spart over 2 timer bortkasta tid på lading. Skjønner ikke at folk gidder.

Olee

Sitat fra: pwb på onsdag 12. august 2015, klokken 07:35
Sitat fra: emil på fredag 07. august 2015, klokken 09:55
Sitat fra: eivhelle på fredag 07. august 2015, klokken 09:45
På min lille "ladeturne" i sommer ladet jeg aldri lenger enn 35 minutter på det meste. Stort sett var de fleste stopp på rundt 15 minutter i snitt. Da koster det i snitt 37,50 å lade hos Grønn kontakt eller Fortum, og maks 87,50.

På en av mine rundturer i slutten av juni hadde jeg 136 minutter lading på 11 ladestopp = 12.5 min pr ladestopp. Et av ladestoppene var 15min stykkpris på Statoil, resten var Fortum/GrønnKontakt. Endte vel opp med 350kr for 715km kjøring og ingen ladestopp var over 20 minutter. Uten Fortum og GrønnKontakt sin prising hadde jeg ikke kjørt den aktuelle turen

Så med diselbilen min ville jeg betalt ca det samme for den turen og jeg ville i tillegg spart over 2 timer bortkasta tid på lading. Skjønner ikke at folk gidder.
Skjønner ikke at du gidder å kjøre 715km i ett strekk.

Panduck

Sitat fra: Fanafjord på tirsdag 11. august 2015, klokken 20:48
Det er det fine med et fritt markedet.

Et marked basert på statsstøtte er vel alt annet enn et fritt marked...

jkirkebo

Sitat fra: pwb på onsdag 12. august 2015, klokken 07:35
Sitat fra: emil på fredag 07. august 2015, klokken 09:55
På en av mine rundturer i slutten av juni hadde jeg 136 minutter lading på 11 ladestopp = 12.5 min pr ladestopp. Et av ladestoppene var 15min stykkpris på Statoil, resten var Fortum/GrønnKontakt. Endte vel opp med 350kr for 715km kjøring og ingen ladestopp var over 20 minutter. Uten Fortum og GrønnKontakt sin prising hadde jeg ikke kjørt den aktuelle turen

Så med diselbilen min ville jeg betalt ca det samme for den turen og jeg ville i tillegg spart over 2 timer bortkasta tid på lading. Skjønner ikke at folk gidder.

Ikke glem kostnaden ved å beholde en dieselbil for å kjøre slike turer. Biler koster ganske mye pr. år. Vi har ingen fossilbil for å gjennomføre slike turer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: Panduck på onsdag 12. august 2015, klokken 09:06
Sitat fra: Fanafjord på tirsdag 11. august 2015, klokken 20:48
Det er det fine med et fritt markedet.

Et marked basert på statsstøtte er vel alt annet enn et fritt marked...
Både Fortum og Grønn Kontakt drifter flere hurtigladere som er satt opp uten statstøtte fra Transnova/Enova. Her er det lokalt næringsliv som ofte ser nytteverdien av å ha hurtigladere samt noe støtte fra kommuner ol.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

emil

#374
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. august 2015, klokken 10:16
Sitat fra: pwb på onsdag 12. august 2015, klokken 07:35
Sitat fra: emil på fredag 07. august 2015, klokken 09:55
På en av mine rundturer i slutten av juni hadde jeg 136 minutter lading på 11 ladestopp = 12.5 min pr ladestopp. Et av ladestoppene var 15min stykkpris på Statoil, resten var Fortum/GrønnKontakt. Endte vel opp med 350kr for 715km kjøring og ingen ladestopp var over 20 minutter. Uten Fortum og GrønnKontakt sin prising hadde jeg ikke kjørt den aktuelle turen

Så med diselbilen min ville jeg betalt ca det samme for den turen og jeg ville i tillegg spart over 2 timer bortkasta tid på lading. Skjønner ikke at folk gidder.

Ikke glem kostnaden ved å beholde en dieselbil for å kjøre slike turer. Biler koster ganske mye pr. år. Vi har ingen fossilbil for å gjennomføre slike turer.

Nå ser jeg ikke originalinnlegget til @pwb grunnet egne filter, men kostnaden med å holde dieselbil for de lange turene må man ta med ja. Da både verdifall, årsavgift, parkering og forsikring. Har ennå tilgode å bruke opp pengene jeg sparte på skroting av fossilbil på å betale hurtigladinger.

Når @pwb med sin gjerrige fossilbil ikke klarer å få det billigere enn elbil med mange hurtigladinger slår det bort hans argumenter om at hurtiglading er så svindyrt og at det blir dyrere enn fossil. Ellers veldig bra at han klarer å kjøre dieselkjærra si ned på godt under 0.4L/mil når det ikke bare er snakk om rolig landeveiskjøring (dieslepris på 13kr på det aktuelle tidspunktet).

Kostnader jeg ellers ville hatt på samme rute med fossilbil ville vært noe rundt 300-400kr i bompenger og ferge. Tror jeg tok den utregningen i en annen tråd uten at jeg orker å lete nå.

Dette er altså sånn det er nå, når enkelte av elbilfordelene kanskje forsvinner har også hurtiglademarkedet stabilisert seg litt med både mer kapasitet og kanskje også rimeligere lading så det fortsatt kan konkurrere mot fossilbiler.

Og for å legge til noe til slutt:

1t av tiden vile uansett gått med på å lufte bikkja, tar man med stopp for mat og spart tid i kollektivfelt inn mot oslo er man nok totalt sett på omtrent samme tidsbruk med fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA