Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

Arctic Roads

Sitat fra: THE på onsdag 01. juli 2015, klokken 07:53

Spørsmål til AR: I ei samtale med Ishavsveien tidligere i vår fikk jeg beskjed om at det var en lokasjon som ikke får 22kW AC, kan dere svare på hvor det er?

Liten presisering fra vår kant. Vi har ikke støtte fra Transnova - Enova til å bygge AC på Dombås men vi bygger det alikevell

THE

Sitat fra: Arctic Roads på onsdag 01. juli 2015, klokken 11:56

Spørsmål til AR: I ei samtale med Ishavsveien tidligere i vår fikk jeg beskjed om at det var en lokasjon som ikke får 22kW AC, kan dere svare på hvor det er?

Liten presisering fra vår kant. Vi har ikke støtte fra Transnova - Enova til å bygge AC på Dombås men vi bygger det alikevell

OK, så da blir det kun DC-lading på Dombås, men DC + 22kW AC på de andre fem ladestasjonene dere åpner nå i sommer?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

asgeirn

Sitat fra: THE på onsdag 01. juli 2015, klokken 12:45

OK, så da blir det kun DC-lading på Dombås, men DC + 22kW AC på de andre fem ladestasjonene dere åpner nå i sommer?

Tja, det kan se ut som det blir AC på alle?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

THE

Kjempebra at det bygges ladestasjoner uten Transnova/Enova-støtte.

Spørsmål til AR: Har Arctic Roads planer om flere ladestasjoner uavhengig av statlig støtte?

Hvis det viser seg at dere setter opp egenfinansierte ladere, så blir jeg straks mer optimistisk med tanke på utbygging av ladenettverket til AR.

emil

Sitat fra: THE på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:04

Merkostnaden med et par 22kW AC punkter når man ansett setter opp to DC ladere er jo knapt merkbar i regnskapet. Ellers er jo hovedutbyggingen godt støttet av Transnova.

zbk

Imponerende uvilje fra AR til å svare på selv de enkleste spørsmål i en tråd de har oppretta for at folk skal sende inn spørsmål. Kan tildels forstå at de ikke ønsker å gå i en forumdialog om drop-in-prisingen sin, men å ikke svare på dette en gang...

Hvorfor i alle dager oppretta de tråden i første omgang?

Korreksjon: Tar selvkritikk på at jeg ikke leste svaret ordentlig. Tolka det i farten som at de bygga hele laderen uten støtte (AC ble tolka som hele ladestasjonen).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

OlavEmil

zbk: Då trur eg du må lese det du har sitert ein gong til...  ???
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

THE

Sitat fra: emil på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:52
Sitat fra: THE på onsdag 01. juli 2015, klokken 13:04

Merkostnaden med et par 22kW AC punkter når man ansett setter opp to DC ladere er jo knapt merkbar i regnskapet. Ellers er jo hovedutbyggingen godt støttet av Transnova.

Ups.. Ser at jeg leste svaret fra AR litt vel kjapt. Da jeg snakket med dem i vår fikk jeg beskjed om at det ikke var nok kapasitet i strømforsyning til å sette opp 22kW AC i tillegg til hurtiglader på en av lokasjonene, og at det derfor ble AC ladere på 5 av 6 lokasjoner. Da jeg leste svaret fra AR, antok jeg uten videre at de ikke hadde fått noe støtte fra Transnova til etableringen på Dombås.

Leon

Sitat fra: TorC på onsdag 01. juli 2015, klokken 01:51
Bra! Handling tale rmer enn ord! Bare 384 igjen! Nå kan dere virkelig vise oss "skeptikere" hvor skapet skal stå. Hvis dere nå bare holder tempoet oppe ved  å åpne 4 nye lokasjoner i måneden som nå vil det jo bare ta 35 måneder før dere er i mål. Vi gleder oss.

Du mener vel 11 lokasjoner i måneden, eller 2,5 lokasjoner hver uke?! Det er nesten det dobbelte av de 6 lokasjonene de skulle ha ferdig installert i går, og det kommer vel neppe flere i år...

384 lokasjoner på tre år er 128 lokasjoner per år...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

zbk

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:10

Har korrigert innlegget mitt etter en nøye gjennomlesing av svaret. Takk for korreksjonen, OlavEmil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TorC

Sitat fra: Leon på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:18
Sitat fra: TorC på onsdag 01. juli 2015, klokken 01:51
Bra! Handling tale rmer enn ord! Bare 384 igjen! Nå kan dere virkelig vise oss "skeptikere" hvor skapet skal stå. Hvis dere nå bare holder tempoet oppe ved  å åpne 4 nye lokasjoner i måneden som nå vil det jo bare ta 35 måneder før dere er i mål. Vi gleder oss.

Du mener vel 11 lokasjoner i måneden, eller 2,5 lokasjoner hver uke?! Det er nesten det dobbelte av de 6 lokasjonene de skulle ha ferdig installert i går, og det kommer vel neppe flere i år...

384 lokasjoner på tre år er 128 lokasjoner per år...

Eh... ja, sånn blir det. Årsaken til at regnestykket ble galt er at jeg begynte å skrive med ett argument, for så etter å sjekke fant jeg ut at det var feil, men endret ikke innholdet i setningene...

Jeg gikk i samme felle som deg ved å tro at 3 år er fra forrige måned, altså 35 mnd nå. Utbyggingen skal skje også ut 2018. Så totalt sett har de 3 år og 7 måneder på seg fra forrige måned. Mitt argument var på utbyggingstakten nå tilsier 96 måneder altså 8 år.

Man kan jo aldri vite, men noe sier meg at vi er heldige om AR klarer så mange som 4 nye i måneden, men det kan jo hende de får opp dampen etter hvert.

For å oppnå 388 innen utgangen av 2018, altså på 43 måneder må de ha et snitt på litt over 9 per måned. Siden de allerede siste måned klarte å komme 5 på etterskudd stiger snittet noe.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: zbk på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:23
Sitat fra: OlavEmil på onsdag 01. juli 2015, klokken 14:10

Har korrigert innlegget mitt etter en nøye gjennomlesing av svaret. Takk for korreksjonen, OlavEmil.

Til ditt forsvar svarte jo ikke AR direkte på spørsmålet ditt, men kom mer med generell informasjon rundt utbyggingen.

mihkku

Jeg tenkte meg til Trollstigen i helgen, men stopper på Ringebu for å ta fossilbilen. Totalt uinteressant å betale 240kr for en lading, så de kan bare stå der til pynt frem til dere får forsvarlige priser :)

Kent

Kommer AR til å fortsette å bygge flere lokasjoner fortløpende nå, eller setter dere utbyggingen på vent til evt statstøtte er avklart?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Panduck

Sitat fra: Kent på onsdag 01. juli 2015, klokken 20:35
Kommer AR til å fortsette å bygge flere lokasjoner fortløpende nå, eller setter dere utbyggingen på vent til evt statstøtte er avklart?

De har jo ikke hatt noe ønske om å svare på hvor mange av disse laderene de ønsker å sette opp som de må ha enovastøtte til, og hvor mange ladere som eventuelle investorer skal dekke. De sier altså at de er i "samtaler" med Envova, men vil altså ikke si hva de trenger fra enova for å få til dette. Det gir jo en enorm usikkerhet rundt det hele. Trenger de støtte fra enova til 1/2 av laderene, er det hele håpløst. Enova vil neppe gi ett firma penger til nær 400 ladere. Det kan være mer naturlig å anta at et firma vil kunne få tilslag på 10-20 ladere. Har man ambisjoner om nær 400 ladesteder med minst 2 ladere pr lokasjon, så vil jo enova sitt tilskudd være minimalt, og det er bare å sette igang uten enovastøtte.

Jeg heller mere mot å tro at Enova sier nei til det ArticRoads krever, og ArticRoads gir Enova skylden for at luftslottet punkterer. Har ikke noe i mot om jeg tar feil her, men jeg tviler på at AR sitter med penger nok til å få til dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA