Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

Kent

#225
Sitat fra: Panduck på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:51
At folk kan lade SÅ MYE DE VIL fordi de har betalt et beløp pr år, vil være den beste oppskriften for å få kø på ladestasjonene.

Om det blir for mange kunder som betaler, så kan jo det enkelt løses ved å øke prisene.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

mihkku

Uansett - fastpris pr. lading er ikke veien å gå. Ville du ha måtte betalt prisen for en full tank på en bensinstasjon selv om du bare trenger 10l?

Burde straffe ledelsen i AR, Lyse og EV Power med slike tiltak når de skal tute avgårde med sine fossilbiler. "Betaling for full tank takk!"

sølv-pilen

Jeg kan ikke gå god for at Arctic Roads vil løse alle ladeproblemer som er eller eventuelt vill komme. jeg kan heller ikke gå god for at de vil lykkes med sin strategi eller at de får gjort alt de ønsker å gjøre.

Men jeg kan høre på hva de sier, jeg kan se hva de gjør og jeg kan støtte de om de faktisk lykkes med hva de ønsker å oppnå.

Mulig mindre en 100 ladinger i året er hva som regnes som over gjennomsnittet mye hurtiglading, og dermed minutt prising de få gangene man benytter seg av disse laderene er hva som er best egnet økonomisk for de brukerene her på dette forum, og da blir selvsagt høy prising for enkelt bruk ikke godt mottatt.

Men her kjempes med nebb og klør for at Arctic Roads ikke skal ha noe i dette markedet å gjøre basert på at de ikke velger en pris struktur som er lik de andre aktørene i dette markedet, har en historie som er tragisk og at man er redd for at tildelinger blir gitt men ikke fulgt opp.

Ut fra tidligere innlegg fra forskjellige forkjempere av dagens prissystem med minutt prising er de fleste enig i at at dette ikke er en optimal måte å prise på men alt blir så mye bedre den dagen det blir konkurranse har det blitt sagt. Men konkurranse blir det aldri når kun få operatører skal få stake ut kursen med ett og samme prissystem som i bunn og grunn de fleste er enig i ikke er optimalt.

Dersom tildelingene blir utlevert for en aktør pr lokalisasjon, og dette hindrer videre utbygging i dette området så er det jo DET systemet som er feil. Hvorfor tildeles ikke pengene til lokalisasjon, hvorfor skal en lokalisasjon låses til en leverandør?

Mulig at 2-3 ladere på hver lokalisasjon blir for lite i fremtiden, men da blir det ikke bedre når det bygget ut en og en stasjon spredd utover ett større område slik som det gjøres i dag. Når det argumenteres at man enten kjøper Tesla eller Fosil bil når man får behov for flere hurtigladinger, så har man mistet litt fotfeste for hvorfor man i det hele tatt trenger ett hurtiglade nettverk.

Uansett så er dette tema spør Artic Roads. Gi de muligheten til å svare uten å forvente at de skal legge ut noe mer en hva konkurrentene gjør av informasjon, Gjør dette til ett tema hvor man kan spørre Arctic Roads spørsmål, så får en legge sine personlige meninger om det andre stedet på forumet.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 07:30
Men her kjempes med nebb og klør for at Arctic Roads ikke skal ha noe i dette markedet å gjøre basert på at de ikke velger en pris struktur som er lik de andre aktørene i dette markedet, har en historie som er tragisk og at man er redd for at tildelinger blir gitt men ikke fulgt opp.

Punkt 1: Du illustrerer årsaken til at man blir skeptiske ganske godt. De har lovet mye, og ikke levert. Nå lover de LANGT mer. Joda, man blir skeptiske.

Punkt 2: Å si: "Dere har noen ladere stående. Når de er priset 240kr pr lading, tjener dere LANGT mindre enn om de var priset 100kr pr lading eller 2.5kr pr minutt. Dere kan kanskje, i fremtiden, når dere har mange ladere, forsvare en pris på 3000-4000 pr år for fri tilgang til alle ladere, men dere har ikke ladere nok til dette nå. Hvorfor setter dere ikke ned prisen og tjener MERE frem til dere faktisk har et slik produkt å selge?" er ikke å kjempe med nebb og klør mot AR. AR kan argumentere med at disse prisene "ikke reflekterer kostnaden ved å ha ladestasjoner", den argumentasjonen er helt bak mål all den tid prisingen gjør at ingen gidder å bruke ladere som faktisk står der.

Når AR faktisk heller ønsker at laderene skal stå ubrukt, fremfor å være til elbilistenes interesse som del av et nasjonalt hurtigladenettverk,er det vel ikke urimelig å spørre seg selv hvorfor de presenterer et luftslott av en annen verden nå.

Leon

Sitat fra: sølv-pilen på søndag 28. juni 2015, klokken 07:30
Uansett så er dette tema spør Artic Roads. Gi de muligheten til å svare uten å forvente at de skal legge ut noe mer en hva konkurrentene gjør av informasjon, Gjør dette til ett tema hvor man kan spørre Arctic Roads spørsmål, så får en legge sine personlige meninger om det andre stedet på forumet.

Kan være enig med deg i at denne tråden har sklidd litt ut i forhold til utgangspunktet, der Arctic Roads ønsket å kunne svare på spørsmål fra elbilbrukere. At dette skjer er likevel ingen stor overraskelse, både sett i tråd med Ishavsveien/AR sin historikk, deres ambisjoner/luftslott og deres priser på enkeltlading. En ting skal AR ha; "skuggredde" er de ikke - heller ikke når de stiller opp her... Tar vi med erfaring angående andre tråders tendens til avsporing her på forumet, hadde vel overraskelsen vært større om denne tråden IKKE hadde sklidd ut...

Tror jeg har fått sagt det jeg ønsker å si i denne tråden. Mitt hovedpoeng har vært at Enova, med sin begrensede strategi for videre støtte, bør tilby denne til ladestasjoner som kommer flest mulig av dagens og morgendagens elbilister tilgode.

Har derfor kommet med et spørsmål til Elbilforeningen i denne tråden, med håp om at deres svar skal komme alle til gode. Kommer også til å sende dem en epost med referanse til denne linken.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

janegils

Da undrast eg på kva som er status på dei nye ladeplassane som skulle bli ferdige til 30. juni?
Blir de ferdige til ferietrafikken?

THE

Sitat fra: janegils på mandag 29. juni 2015, klokken 23:10
Da undrast eg på kva som er status på dei nye ladeplassane som skulle bli ferdige til 30. juni?
Blir de ferdige til ferietrafikken?

Kjørte forbi Aurland på fredag, og det så ut som det var aktivitet der. Synd at det blir uaktuelt å bruke laderen pga pris. Kunne hatt bruk for denne laderen  noen få ganger i løpet av vinteren for å rekke hjem. Disse turene blir nok kjørt med diesel i stedet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

havardolini

To spørsmål til Arctic Roads:
1. Ble Fagerhaug, Hjerkinn og Dombås ferdig til i dag, slik de skulle?
2. Hvorfor vil dere ikke vurdere å prise hurtigladingene etter forbruk, dvs. tid eller kW?

Det er mange her inne som argumenterer svært godt for at en variabel pris ville ha passet langt flere potensielle kunder enn den prismodellen dere har landet på frem til nå.

Olee

Kjørte forbi Aurland i ettermiddag, og er glad jeg ikke planlagte å lade der. Blir ikke mye hurtiglading av en stor betongflate med anleggsgjerde rundt!  :o

Kent

Det er vel ingen som blir sjokkert over at ting blir forsinket. AR er vel ikke akkurat kjent for å gjøre ting fort :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

havardolini

Sitat fra: Olee på tirsdag 30. juni 2015, klokken 19:58
Kjørte forbi Aurland i ettermiddag, og er glad jeg ikke planlagte å lade der. Blir ikke mye hurtiglading av en stor betongflate med anleggsgjerde rundt!  :o
Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine av det. Jeg skjønte jo at de aldri i verden ville rekke denne datoen, men tenkte at det kunne vært en gylden sjanse for dem til å bygge opp et litt mindre tragisk rykte om de mot alle odds skulle klare det.

Arctic Roads

Ferske bilder fra Dombås, Fagerhaug, Aurland og Hjerkinn. Hurtigladerene er montert og er under strømtilkobling






God natt :)

TorC

Sitat fra: Arctic Roads på onsdag 01. juli 2015, klokken 00:57
Ferske bilder fra Dombås, Fagerhaug, Aurland og Hjerkinn. Hurtigladerene er montert og er under strømtilkobling

God natt :)


Bra! Handling tale rmer enn ord! Bare 384 igjen! Nå kan dere virkelig vise oss "skeptikere" hvor skapet skal stå. Hvis dere nå bare holder tempoet oppe ved  å åpne 4 nye lokasjoner i måneden som nå vil det jo bare ta 35 måneder før dere er i mål. Vi gleder oss.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

THE

Selv om jeg per nå ikke kommer til å bruke laderne som blir satt opp på grunn av pris, så må jeg få skryte litt av AR. Der jeg kjører i dag er det kun ladelokasjoner med en enkelt hurtiglader, og da er det CCS, chademo og 43kW AC i samme skap. Det betyr at kun en bil kan lade om gangen. På fredag ettermiddag kjørte jeg hjem fra Bergen, og fikk en mye lengre tur tidsmessig enn nødvendig på grunn av ladekø på flere ladere, lader som ikke fungerte og omkjøring for å finne alternativ lader. Med to DC hurtigladere + 2x22 kW AC på samme sted vil det bli mye mindre kø. Jeg klarer ikke å se av bildene at det settes opp 22kW stolper, og det ser ut som det blir trangt med 2x22kW i tillegg til DC laderne også, i alle fall i Aurland.

Spørsmål til AR: I ei samtale med Ishavsveien tidligere i vår fikk jeg beskjed om at det var en lokasjon som ikke får 22kW AC, kan dere svare på hvor det er?


Aurland er så langt den eneste laderen til AR som er aktuell å bruke for meg. Den dagen AR får opp et godt utbygd nettverk med ladere langs E16/Rv52/Rv7 mellom Bergen og Oslo, og noen andre ladere på Vestlandet, så tegner jeg kanskje abonnement. Problemet for min del blir at AR kun har 22 kW AC, men jeg vil nok helst stoppe der det er 43kW AC tilgjengelig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

E_S

Det skjer ting, og det er veldig bra!
Nå mangler det bare at det skal gå an å faktisk bruke disse laderne uten at en langtur med elbil blir like dyrt som å kjøre en 70-talls Cadillac som bruker 2 liter bensin på mila..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA