Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

Arctic Roads

Sitat fra: goggo på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:13

Så til spørsmålet til dere:
Kommer dere til å gjøre noe med prisen på enkeltlading hos dere, slik at dere blir mere konkurransedyktige i forhold til de to aktørene nevnt over?  Pr idag så koster en enkeltlading  for meg hos Grønn Kontakt og Fortum kr 42,50 (sommer) eller kr 62,50 (vinter)  mens den hos dere koster kr 220,-
Jeg ber om klart og tydelig svar på dette her i denne forumtråden, og er altså kun interessert i å høre om enkeltladinger



mvh
Hugo Hvidsten

Hei,

Helt konkret: Pr dato foreligger det ingen planer om inføring av minuttprising, eller endring av prisen for enkeltlading.

goggo

Sitat fra: Arctic Roads på lørdag 27. juni 2015, klokken 10:31
Sitat fra: goggo på torsdag 25. juni 2015, klokken 09:13

Så til spørsmålet til dere:
Kommer dere til å gjøre noe med prisen på enkeltlading hos dere, slik at dere blir mere konkurransedyktige i forhold til de to aktørene nevnt over?  Pr idag så koster en enkeltlading  for meg hos Grønn Kontakt og Fortum kr 42,50 (sommer) eller kr 62,50 (vinter)  mens den hos dere koster kr 220,-
Jeg ber om klart og tydelig svar på dette her i denne forumtråden, og er altså kun interessert i å høre om enkeltladinger



mvh
Hugo Hvidsten

Hei,

Helt konkret: Pr dato foreligger det ingen planer om inføring av minuttprising, eller endring av prisen for enkeltlading.

OK, Takk til Arctic Roads for klart og tydelig svar.

Da har jeg et gratis tips til Grønn Kontakt og Fortum, som antagelig følger godt med på dette tråden:   
Dere har et stort forretningspotensiale i å sette opp hurtigladere - eller gjerne semihurtige for den saks skyld, for å redusere kostnaden/risikoen - i  nærheten av Arctic Roads sine ladere.  Hvis dere setter opp  midlertidige semihurtige ladere så kan dere jo bare flytte de igjen til andre lokasjoner dersom Arctic Roads på et senere tidspunkt bestemmer seg for å endre prisen på enkeltladinger.


mvh.
Hugo Hvidsten
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

arnkl

Sitat fra: Arctic Roads på lørdag 27. juni 2015, klokken 10:31
Helt konkret: Pr dato foreligger det ingen planer om inføring av minuttprising, eller endring av prisen for enkeltlading.

Kanskje det er på tide at Arctic Road hyrar inn nokon som forstår seg på økonomi?

Sjølv ein ikkje-økonom som meg klarar å sjå følgande:

1) Det er svært mange elbilistar som ikkje er i nærleiken av å hurtiglade for over 3000 kr pr. år. For desse er det uaktuelt å kjøpe årsabonement. Det er heller ikkje aktuelt (untatt i nødstilfelle) å betale 220 kr for ein enkeltlading. Desse elbilistane vil med andre ord ikkje legge igjenn eit raudt øre hjå AR.

2) Med ein fornuftig minuttpris vil de også få mykje sporadisk lading, og de vil få inn pengar som ellers ville gått til konkurrentane (eller til fossildrivstoff ).

3) Er de redd for å tape abonentar med minuttprising? For dei som ladar jamnleg på stasjonane dykkar, så vil det uansett løne seg å kjøpe årsabonement. Dei einaste de kanskje vil tape på er dei som trur dei vil lade meir enn dei verkeleg gjer. Håpar ikkje forretningskonseptet til AR er å mjølke desse (få?).

Som Teslaeigar er det sjølvsagt uaktuelt å kjøpe noko årsabonemnet frå nokon hurtigladeoperatør. Til det er mine ladingar utanfor SC-nettet alt for få. Men eg har likevel lagt att fleire hundre kroner hjå Grønn Kontakt det siste året. Dette fordi eg det av og til er meir praktisk å lade på eit 22kW punkt, enn å køyre ein omveg til ein Supercharger. Viss GK hadde hatt noko i nærleiken av prisane til AR kunne dei vinka farvell til desse inntektene.

I praksis stenger altså AR ute alle andre enn dei som er medlemmar hjå dei. Kan då ENOVA gi støtte til denne ladeoperatøren? Transnova ville ikkje gi støtte til Tesla Superladestasjonar fordi dei ikkje var opne for alle. Eg kan ikkje sjå at dagens betalingskonsept til Arctic Roads skiller seg så veldig ut frå Teslas modell. Om AR finansierte ladarane sine sjølve ville det vere greit, men ENOVA-støtte skal kome alle elbilistar til gode, og bør ikkje tilfalle ein operatør som vil låse kundane til sitt nettverk.

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sølv-pilen

Det er jo flott, kort saklig or presist svar fra Articroads.

Tviler på at Artic roads, eller tidligere Ishavsveien har hatt noen bindinger til hvordan de skal prise sine tjenester i tildelings konsesjonene.

Når Artic Roads velger å ta godt betalt for de som skjelden en gang bruker laderene sine og gir en rimelig pris til de som bruker de mye, er jo fantastisk flott. Konkurrentene har valgt det annerledes der de som skjelden bruker laderene betaler lite og de som bruker de mye betaler skjorta, bilen og huset for på kunne få bruke de. I tillegg satser Artic Roads på flere stasjoner på samme lokalisasjon. Noe konkurente fnyser av ettersom de aldri har lang kø på sine stasjoner??

Dersom jeg en skjelden gang må lade på en Artic Roads stasjon slik det er nå, så kan jeg like gjerne putte inn ett par hundre kroner for å komme meg videre vel vitende at denne stasjonen står der for at andre som har samme behovet langt oftere kan få ett godt og økonomisk ladetilbud. Og dersom Artic Roads faktisk bygger ut slik de har vist planer om her, hopper jeg gladelig på Arctic Roads sitt abonnemangs ordning da dette tilogmed blir billigere en hva det koster å lade hjemme, samt at man har tilgang på hurtiglading når man trenger det som mest, nemlig når man ikke er hjemme.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sims

Har AR akkurat lansert et nytt abonnement?
http://www.ishavsveien.no/aktuelt/

Ser jo ut som man kan abonnere 1mnd for kr 399, dvs billigere enn 2 enkeltladinger. Da burde ikke valget være så vanskelig hvis man skal på langtur over Dovre.

OlavEmil

Ja, dei annonserte det for to sider sidan her i tråden, på onsdag :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Leon

#216
Sitat fra: K S på lørdag 27. juni 2015, klokken 09:52
Sitat fra: mihkku på lørdag 27. juni 2015, klokken 00:43
Ikke glem at vi har Lyse og EV Power som også ødelegger moroa ved å kjøre elbil fra A-Å her til lands

Vil påstå at Lyse er mye verre:

Kr 200 per måned/ Kr 2400 per år, 6 mnd bindingstid og de har vel 4-5 ladere, og en kan lade 15 ganger per måned.

Betaler en Kr 3750 per år til AR så kan en BÅDE benytte Lyse sine ladere og AR sine.

Synes faktisk ikke det er så urimelig at de sikrer seg mot å tape penger på abonnementet de tilbyr. Hvis du kan lade 15 ganger for 200 kr, er det 13,35 kr per hurtiglading, og da snakker vi om under 1 kr per kWt. Skulle du behøve å lade 15 kWt to ganger om dagen (ca 200 km kjøring), ville du fått 15 kWt * 60 = 900 kWt for 200 kr. Sikkert fint for deg, men neppe god butikk for Lyse...

Selvfølgelig synd for den som ønsker å lade mer enn 15 ganger i måneden, men da kan han kanskje kjøpe flere abonnementer?

For øvrig har Lyse enkeltlading for 99 kr. Ikke spesielt billig, men langt bedre enn AR. Lader du mellom 1 og 15 ganger per måned, og det dekker vel de aller fleste av oss, er Lyse billigere enn AR. Dessuten er det vel liten liten sannsynlighet for at du lader særlig ofte i Østfold, eller kjører forbi Lillehammer eller Dovre, hvis du bor i Rogaland... ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

K S

Sitat fra: Leon på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:57
Sitat fra: K S på lørdag 27. juni 2015, klokken 09:52
Sitat fra: mihkku på lørdag 27. juni 2015, klokken 00:43
Ikke glem at vi har Lyse og EV Power som også ødelegger moroa ved å kjøre elbil fra A-Å her til lands

Vil påstå at Lyse er mye verre:

Kr 200 per måned/ Kr 2400 per år, 6 mnd bindingstid og de har vel 4-5 ladere, og en kan lade 15 ganger per måned.

Betaler en Kr 3750 per år til AR så kan en BÅDE benytte Lyse sine ladere og AR sine.

Synes faktisk ikke det er så urimelig at de sikrer seg mot å tape penger på abonnementet de tilbyr. Hvis du kan lade 15 ganger for 200 kr, er det 13,35 kr per hurtiglading, og da snakker vi om under 1 kr per kWt. Skulle du behøve å lade 15 kWt to ganger om dagen (ca 200 km kjøring), ville du fått 15 kWt * 60 = 900 kWt for 200 kr. Sikkert fint for deg, men neppe god butikk for Lyse...

Selvfølgelig synd for den som ønsker å lade mer enn 15 ganger i måneden, men da kan han kanskje kjøpe flere abonnementer?

For øvrig har Lyse enkeltlading for 99 kr. Ikke spesielt billig, men langt bedre enn AR. Lader du mellom 1 og 15 ganger per måned, og det dekker vel de aller fleste av oss, er Lyse billigere enn AR. Dessuten er det vel liten liten sannsynlighet for at du lader særlig ofte i Østfold, eller kjører forbi Lillehammer eller Dovre, hvis du bor i Rogaland... ;)

Flott at du synes Lyse sitt tilbud er bra med 200 kr per måned og 6 måneders binding.
Jeg har ikke behov for Lyse sine ladere, med unntak av Byrkjedalstunet så ligger alle i kort radius fra Forus. GK på Helleland samt Kiwi Ålgård derimot.
Hadde nå enda Lyse hatt vett å bevege seg utenfor Forus og omegn hadde det vært flott. Det har AR planer om. Heldigvis.

Leon

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:23
Det er jo flott, kort saklig or presist svar fra Articroads.
Er enig i kort, saklig og presist, men flott? Ikke for det store flertall av elbilister, som har behov for under 100 hurtigladinger i året. Joda, jeg vet at 100 ladinger a 50 kr blir 5000 kr, men det er vel ikke urimelig å anta at minst 25% av hurtigladingene vil måtte være på andre enn ARs ladestasjoner. Dessuten, årsprisen på 3750 kr gjelder i dag, og jeg har nå 180 hurtigladinger på to år, og det er kanskje 10 ganger jeg har kjørt forbi en AR ladestasjon. Enda sjeldnere jeg har kjørt forbi og hatt behov for å lade.
Sitat
Tviler på at Artic roads, eller tidligere Ishavsveien har hatt noen bindinger til hvordan de skal prise sine tjenester i tildelings konsesjonene.
Det har ved de siste tildelingene fra Transnova vært et krav om at operatørene måtte tilby tilfelding lading. Det løste Ishavsveien, da kravet kom vinteren 2013, ved først å sette prisen for enkeltlading til 500 kr, før de etter sterkt press satte prisen ned til 150 kr. Denne prisen økte de høsten 2014 til 240 kr. Samtidig sluttet de å tilby et 10 klipps klippekort til 1000 kr.
Sitat
Når Artic Roads velger å ta godt betalt for de som skjelden en gang bruker laderene sine og gir en rimelig pris til de som bruker de mye, er jo fantastisk flott.
Fantastisk flott for dem som lader ofte, på steder der det finnes AR-ladere. Fantastisk dårlig for det store flertallet av ladende elbilister...
Sitat
Dersom jeg en skjelden gang må lade på en Artic Roads stasjon slik det er nå, så kan jeg like gjerne putte inn ett par hundre kroner for å komme meg videre vel vitende at denne stasjonen står der for at andre som har samme behovet langt oftere kan få ett godt og økonomisk ladetilbud.
Hver sin lyst ;). Jeg har ikke tenkt meg over Dovre med det første, og på Lillehammer og i Østfold kan jeg heldigvis velge andre løsninger. Jeg kommer til å sky ARs hurtigladere av prinsipp, og å betale 240 kr for at en annen storbruker kan få lade for 10 kr dagen daglig, er en ganske fjern tanke for meg... :)
Sitat
Og dersom Artic Roads faktisk bygger ut slik de har vist planer om her, hopper jeg gladelig på Arctic Roads sitt abonnemangs ordning da dette tilogmed blir billigere en hva det koster å lade hjemme, samt at man har tilgang på hurtiglading når man trenger det som mest, nemlig når man ikke er hjemme.
"Dersom" er vel et ganske sentralt ord her ja, og du lader tydeligvis godt over 300 kWt per mnd, siden det blir billigere enn å lade hjemme. På det kan jeg kjøre 2000 km, så ja fullt mulig.

Jeg har ikke sagt at ARs årsabonnement er dyrt, og HVIS de skulle få 3-400 hurtigladestasjoner rundt omkring i Norge, og HVIS prisen på 3750 kr fortsatt gjelder da, ja da skal jeg også begynne å tro på julenissen igjen... ;D

------------

Det er flott at det bygges flere ladestasjoner, men det beste er at disse er for flest mulig elibilister. Derfor bør det være et krav at for å få tildelt midler fra Enova bør det ikke være nok at man KAN tilby tilfeldig lading, men at det også skal kunne tilbys til en nogenlunde akseptabel pris, for eksempel maks 100 kr for 20 minutters lading. Absolutt en sak for Elbilforeningen!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

K S

Julenissen verken tror eller håper jeg på. Jeg håpet derimot at AR får til sine planer.
Frem til nå har feks ikke GK signalisert at de vil sette opp ladere der hvor jeg ferdes. Hadde Lyse gjort det hadde jeg tegnet abonnement. Får AR det til hopper jeg på.
Men elbilister er nok ikke ville til å betale prisen som drøyt 200 liter fossilt drivstoff koster. Alt for dyrt!

Kent

Sitat fra: K S på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:17
Men elbilister er nok ikke ville til å betale prisen som drøyt 200 liter fossilt drivstoff koster. Alt for dyrt!

Det kommer jo selvfølgelig og an på hva man får for disse "200 literne med fossilt drivstoff."

Om man lader en gang i Mnd så kommer man ca 1200km/~3kr km for den prisen, det er alt for dyrt ja. Lader man en gang om dagen, så er det ganske billig.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

sølv-pilen

Julenissen finnes for han har jeg møtt.
Sitat fra: Leon på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:09
Er enig i kort, saklig og presist, men flott? Ikke for det store flertall av elbilister, som har behov for under 100 hurtigladinger i året.
Hvem er du som mener du representerer det store flertal av elbil bilister? Har vi blitt presentert noen gang?
Sitat fra: Leon på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:09
Det har ved de siste tildelingene fra Transnova vært et krav om at operatørene måtte tilby tilfelding lading. Det løste Ishavsveien, da kravet kom vinteren 2013, ved først å sette prisen for enkeltlading til 500 kr, før de etter sterkt press satte prisen ned til 150 kr. Denne prisen økte de høsten 2014 til 240 kr. Samtidig sluttet de å tilby et 10 klipps klippekort til 1000 kr.
Så de tilbydde muligheten som tildelingen tilsa de måtte, bare til en annen pris en hva du er villig til å betale for den? altså det store flertallet av elbilister som du liker å representere

Sitat fra: Leon på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:09
jeg har nå 180 hurtigladinger på to år, og det er kanskje 10 ganger jeg har kjørt forbi en AR ladestasjon. Enda sjeldnere jeg har kjørt forbi og hatt behov for å lade.
Sitat fra: Leon på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:09
Jeg har ikke tenkt meg over Dovre med det første, og på Lillehammer og i Østfold kan jeg heldigvis velge andre løsninger. Jeg kommer til å sky ARs hurtigladere av prinsipp
Fantastisk. Da kan vi vel slå fast en gang for alle at Arctic Roads ikke er for deg, heller ikke har de ett tilbud som du trenger eller kan dra nytte av. Regner med at du fortsatt regner deg som det store flertallet av elbil billister og at det samme gjelder disse.

Sitat fra: Leon på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:09
Det er flott at det bygges flere ladestasjoner, men det beste er at disse er for flest mulig elibilister.
Ettersom du snakker for det store flertallet av El billister regner jeg da med at du her mener at Arctic Roads bygger ut ett nettverk av hurtigladere som da de fleste ikke trenger, glatt kjører forbi og ikke bruker av prinsipp eller bygger ut ett netverk av hurtigladere som bare trengs en skjelden gang - altså ikke for de som har behov for hurtiglading slik Arctic Roads i dag ønsker å gjøre.

Sitat fra: Leon på lørdag 27. juni 2015, klokken 19:09
Derfor bør det være et krav at for å få tildelt midler fra Enova bør det ikke være nok at man KAN tilby tilfeldig lading, men at det også skal kunne tilbys til en nogenlunde akseptabel pris, for eksempel maks 100 kr for 20 minutters lading.
Helt enig. OM jeg, som en av de få el bilister, bruker 20 minutt eller 1 time for å få nokk strøm for å komme meg videre burde ikke bli straffet med en eksponentiell prising uten mengdekontroll.

Egentlig er det jo ikke noe problem. Arctic Roads ønsker å bygge ut ett netverk med stabile ladere som kan bli brukt omtrent køfritt hele tiden, til en stabil og forutsigbar pris, og ikke for de som du mener du representer, det store flertallet av elbil bilister som ønsker hurtigladere som er billige en skjelden gang de blir brukt men uforutsigbart dyrt dersom man bruker de ofte. Mulig det er bra for de fleste elbil bilister men neppe for dagens fosilbilister som ønsker å skifte over til el bil.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Leon

#222
Jeg tror ikke jeg er representativ for det store flertallet av norske elbilister. Til det både kjører jeg for langt, bruker elbilen for mye, og hurtiglader mer enn den vanlige elbilist.

Så kan man jo spørre seg hvorfor man kan bli så irritert over prispolitikken til AR. De er jo tross alt en veldig liten aktør blant norske ladetilbydere med sine 5, snart 10 ladestasjoner. Tror svaret på det er historikken, at de har bidratt til å forsinke utbyggingen av den norske ladenettverket  med sin uthalingsteknikk - ref E18 gjennom Vestfold og sørover, og temmelig sikkert også E6 over Dovre. Dernest er jeg redd for at de skal stikke av med en større del av potten ved neste tildeling fra Enova, en andel jeg heller vil at andre tilbydere skal få. Ishavsveien/AR er helt klart bedre på markedsføring enn på gjennomføring, og jeg er redd for at de ved å bytte navn, ha luftige visjoner og dyktige markedsførere og lobbyister, vil klare å kaste blår i øynene på de nye tildelerne hos Enova og oss elbilister.

Skjønte ikke helt det du skrev til slutt, men hvis du er enig med meg om at AR ikke burde få støtte fra Enova i sine videre utbyggingsplaner, så kan vi jo i det minste være enig om det...  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

TorC

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:51
Julenissen finnes for han har jeg møtt.

Egentlig er det jo ikke noe problem. Arctic Roads ønsker å bygge ut ett netverk med stabile ladere som kan bli brukt omtrent køfritt hele tiden, til en stabil og forutsigbar pris, og ikke for de som du mener du representer, det store flertallet av elbil bilister som ønsker hurtigladere som er billige en skjelden gang de blir brukt men uforutsigbart dyrt dersom man bruker de ofte. Mulig det er bra for de fleste elbil bilister men neppe for dagens fosilbilister som ønsker å skifte over til el bil.

Det virker som om du er helt frikoplet virkeligheten. Du fremstiller det som at f.eks GK tar seg ekstremt godt betalt for QC, noe som beviselig er feil.  De tar 2,50 per minutt, og 499,- per måned for ubegrenset lading.

De aller fleste elbilister har ikke behov for jevnlige QC. Det er KUN Tesla som tilbyr rekkevidde for langtur, men de har egne SuperChargers. Folk som kjøper seg andre elbiler har ikke behov for å hurtiglade jevnlig, da ville de enten kjøpt seg fossilbil eller Tesla.

Det elbilister flest har behov for er å hurtiglade sjeldent, eller ofte i meget korte perioder.

Men selv i en fantasiverden hvor man tror at elbilister er solidariske og er villige til å øse ut penger til et luftslott så er fortsatt realitetene der. AR/Ishavsveien har en meget dårlig historie, hvor de er eneansvarlig for at Vestfold er ødeland. De har aldri evnet å komme med noen troverdig forklaring på hvorfor det har blitt slik, og de har tapt samtlige klager. Alle andre har klart å innfri sine forpliktelser. AR har aldri klart å innfri sine løfter, men skal det plutselig bli en endring? Da må de først bevise at de faktisk kan gjøre noe, ikke bare sitte å skryte om planene sine.

Nå kommer altså AR med nok fantastisk plan med nesten 400 nye hurtigladere. Men, de kan selvsagt verken fortelle hvordan de skal finansiere dette (annet enn en rik hemmlig anonym investor som er villig til å tape penger i flerfoldige år, men er så sjenert at han ikke vil få ros for hans risikovillighet og ros for miljøengasjement som vedkommende aldri noensinne vil tjene skikkelige penger på. QC-bransjen har høy risiko, og lav mulighet for profitt. Ikke akkurat en hemmelig investors ønskedrøm). Dette kalles på godt norsk: pisspreik!

Det å tro på slike luftslott, hvor tapene i stor grad finansieres av våre skattepenger, er ikke bare naivt, men det sier noe om folk mentale kapasitet.

Hvis AR selv bekostet QC, og utnyttet markedet, så hadde det vært helt greit om de krevde 240,- per lading, og jeg ser ingen grunn til at de skulle stoppet der.  Faktum er imidlertid at de i praksis blokkerer for andre slik at de ikke blir satt ut QC. De kunne gjerne satt opp QC hvor det kostet 1000,- per lading, hvis de bare hadde gjort det. Problemet med AR er at det er ekstremt mye flotte planer, og ekstremt mye bullshit. Litt på samme måte som med Voldvik. Veldig mye skriking, men særdeles lite ull.

Det at AR ikke evner å levere er ikke et problem i seg selv, hadde det ikke vært for at de har en historie med å blokkere for andre. Jeg er derfor redd for at de igjen skal få tilsagn, og derved ødelegge for utbyggingen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 27. juni 2015, klokken 20:51
Arctic Roads ønsker å bygge ut ett netverk med stabile ladere som kan bli brukt omtrent køfritt hele tiden.

Tenker man igjennom det man sier før man sier dette?

Køfritt hele tiden. Nå ligger det på 20-30% av biler solgt er elbiler. Om ting fortsetter som det gjør, vil det bli ekstremt mye elbiler på veiene i løpet av kort tid. Tenker man litt på hva som skal til for å garantere køfri lading, når veldig mange skal ut på tur? Det kan bli hundrevis av elbilister som reiser samme vei på påsketur som alle trenger å lade langs den samme veien for å komme seg til hytta.

Om man tror det å ha 2, 4 eller 8 ladere på en lokasjon vil forhindre køfri lading, så tror man ikke på en elbilrevolusjon. At folk kan stå 10 min, 20 min, 40 min ellerhva for samme pris vil IKKE være en måte å gi køfri lading. At folk kan lade SÅ MYE DE VIL fordi de har betalt et beløp pr år, vil være den beste oppskriften for å få kø på ladestasjonene.

Og ellers helt enig i TorC sin kommentar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA