Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

mihkku

Aldri sett noe inkalling til noe møte

emil

Sitat fra: mihkku på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:02
Aldri sett noe inkalling til noe møte



Sitat fra: Arctic Roads på onsdag 10. juni 2015, klokken 09:00
Hei

Vi vil ikke delta i det ordskiftet som enkelte av brukerene på dette forumet legger opp til. Det vi derimot vil gjøre er å invitere til et møte for en bredere gjennomgang av Arctic Roads sine planer en hva dette formatet egner seg til.

Vi inviterer derfor til møte onsdag 17. juni  kl 17:00 i Oslo. Vi kommer tilbake med lokasjon når vi vet hvor mange det er som kommer, men regn med at det blir sentralt i Oslo. Det blir lett servering på stedet og det blir satt av god tid til spørsmål.

Send mail til le@arcticroads.com innen fredag dersom du ønsker å delta.

goggo

Spørsmål til Arctic Roads

Jeg er en av de flere tusen norske elbilister som har har en "trilling" med forholdsvis lite batteri.
Gjennomsnitt ladetid på mine siste 10 hurtigladinger er 17 minutter. Alle disse hurtigladingene skjedde med plussgrader i lufta, jeg vil anta at typisk "vinter hurtiglading" for meg vil bli ca 25 minutter.
Jeg er noe usikker på hvor mange KWh en slik lading er i snitt, men trolig ca 7 KWh.

Der jeg kjører er det pr idag forholdsvis god dekning med hurtigladere som opereres av Fortum og Grønn Kontakt, som begge har en pris på kr 2.50 pr minutt for hurtiglading.

Så til spørsmålet til dere:
Kommer dere til å gjøre noe med prisen på enkeltlading hos dere, slik at dere blir mere konkurransedyktige i forhold til de to aktørene nevnt over?  Pr idag så koster en enkeltlading  for meg hos Grønn Kontakt og Fortum kr 42,50 (sommer) eller kr 62,50 (vinter)  mens den hos dere koster kr 220,-
Jeg ber om klart og tydelig svar på dette her i denne forumtråden, og er altså kun interessert i å høre om enkeltladinger



mvh
Hugo Hvidsten
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

sølv-pilen

Hvorfor skal Arctic Roads ha en pris struktur som er lik konkurentene? Kanskje de ikke har interesse av å selge lading enkeltvis, vist Grønn kontakt og Fortum er der fra før så kan vel disse bli brukt til det ettersom de har priset sin tjeneste for dette. Arctic roads virker som har større interesse av å ha faste kunder som kommer tilbake og har ett større behov for hurtiglading en hva grønn kontakt og fortum sine kunder.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Porsgrunn

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:10
Hvorfor skal Arctic Roads ha en pris struktur som er lik konkurentene?

De mottar offentlig støtte og skal derfor tilby enn reelt offentlig tilgjengelig tjeneste for alle typer kunder.

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:10
Kanskje de ikke har interesse av å selge lading enkeltvis

Helt greit, men da må det fullfinansieres privat.

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:10
vist Grønn kontakt og Fortum er der fra før så kan vel disse bli brukt til det ettersom de har priset sin tjeneste for dette.

Det kommer ikke et godt tilbud fra GK eller Fortum dersom Enova midlene tildeles AR for bestemte strekninger.

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:10
Arctic roads virker som har større interesse av å ha faste kunder som kommer tilbake og har ett større behov for hurtiglading en hva grønn kontakt og fortum sine kunder.

Helt greit dersom det fullfinansieres privat og ikke igjen skader andres utbygging for folk flest turister osv

E_S

Modellen til AR minner litt om sånn det er hvis man som privatperson går og handler noe hos f.eks. Würth. Ja, man får kjøpt det man vil, MEN - konseptet er slik at de helt ikke VIL selge til frittstående privatkunder slik at man får presentert en hinsides veiledende fantasipris, som igjen de "faste" kundene får rabatter på opp til 70-80% på.

En enkel måte å si "ja, vi selger til alle" på og samtidig utelukke "uønskede" kundegrupper. Jeg har inntrykk av at det er det samme AR legger opp til. Helt greit om de hadde finansiert alt selv, men så lenge det er finansiert med betydelig statsstøtte burde det være uakseptabelt.

AR er sleipere enn en Arbeiderparti-politiker til å vri seg unna å svare når det kommer "ubehagelige" spørsmål (hvor 9 av 10 dreier seg om prisen på enkeltladinger), så det er neppe sannsynlig å få noe annet enn diffus tåketale fra den kanten. Jeg blir overrasket om AR i denne tråden kommer med en KONKRET tilbakemelding på spørsmålet som er stilt med fet tekst i innlegg lengre oppe i tråden.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:10
Hvorfor skal Arctic Roads ha en pris struktur som er lik konkurentene? Kanskje de ikke har interesse av å selge lading enkeltvis, vist Grønn kontakt og Fortum er der fra før så kan vel disse bli brukt til det ettersom de har priset sin tjeneste for dette.

Problemet er statsstøtten fra Transnova og nå Enova som fram til nå kun har støttet en operatør i gitte områder så de i prinsippet har fått monopol. Hvis Enova derimot fra nå av heller oppfordrer til flere operatører på samme strekninger kan derimot AR få holde på som før, men ikke med full støtte siden det blir en ladeklubb for de få.

Leon

Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:33
Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 25. juni 2015, klokken 11:10
Hvorfor skal Arctic Roads ha en pris struktur som er lik konkurentene? Kanskje de ikke har interesse av å selge lading enkeltvis, vist Grønn kontakt og Fortum er der fra før så kan vel disse bli brukt til det ettersom de har priset sin tjeneste for dette.

Problemet er statsstøtten fra Transnova og nå Enova som fram til nå kun har støttet en operatør i gitte områder så de i prinsippet har fått monopol. Hvis Enova derimot fra nå av heller oppfordrer til flere operatører på samme strekninger kan derimot AR få holde på som før, men ikke med full støtte siden det blir en ladeklubb for de få.

Regner ikke med at Enova følger med på elbilforum. Noen burde gi dem en oppdatering, og sterkt henstille til at for å få full støtte bør leverandøren ha en ladeløsning som tilgodeser ALLE elbilister, og ikke bare noen få. Jeg mener dette er en oppgave for elbilforeningen! De skal jo tale alle elbilisters sak.

Et forslag kan for eksempel være at for å få full støtte må det kunne tilbys tilfeldig lading i 20 minutter for maks 100 kr. Dette er fremdeles en ganske stiv pris, det dobbelte av prisen til Fortum, GK og Statoil (litt over), men vil likevel være mindre enn halvparten av dagens AR-pris.

AR's siste utspill med 399 kr per mnd er fint for dem som skal kjøre over Dovre og tilbake i sommer, og noen til, men er ikke en god løsning for folk flest. Abonnementet må bestilles på forhånd, og man må huske å avbestille det innen fristen for ikke å få regning på en ny måned. Det vi elbilister vil ha er en akseptabel pris på enkeltlading, men dette har tydeligvis blitt en "hellig ku" for Ishavsveien/AR. "Her går vi heller dukken enn å gi oss!"

Litt historikk: Først forsøkte de seg med 500 kr for enkeltlading vinteren 2013, men ble tvunget til å sette ned prisen til 150 kr: http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/917-ishavsveien-med-ny-pris Deretter satte de opp prisen til dagens 220/240 kr høsten 2014, og fjernet muligheten for klippekort (10 klipp for 1000 kr).

Det jeg ikke forstår er at AR ikke skjønner sitt eget beste, men fortsetter å irritere flertallet av dagens ladende elbilister. og ikke er redd for å bibeholde et dårlig rykte. Storforbrukerne, som kanskje lader hver dag, og som abonnementsordningen til AR passer perfekt for, tjener de neppe penger på uansett. De får lade for 10 kr dagen. Hvorfor ikke heller tjene anslagsvis 20-30 kr på alle som kunne ladet for 40-50 kr, i stedet for at laderne deres blir stående ubrukte av andre enn storforbrukerne, med dagens pris på 220/240 kr... ???

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

hsa77

Det er vel ikke mange som forstår Artic Roads sin prispolitikk... Hadde nettverket vært fullt utbygd med 300+ ladestasjoner hadde jeg hatt litt forståelse for denne prismodellen, men de har jo per nå ikke full dekning på en eneste transportkorridor! Når man kun kan tilby en ladestopp eller to på en tur Oslo Trondheim  f.eks. er det uforståelig at man prøver å unngå kunder som bare trenger en lading eller to! Det store flertallet av elbilister har nok kun bruk for en hurtiglading eller to i måneden, at man ikke vil ha disse som kunder forstår ikke jeg.

Hadde vært morsomt om Statoil skulle krevd at man måtte binde seg for å kjøpe minst 200 liter diesel i måneden, har du bare bruk for 50 liter så må du jo forstå at du må være med på "spleiselaget" for å holde liv i alle bensinstasjonene i distriktene!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

mihkku

Åja, var jaggu meg nåla i høystakka :p
Sitat fra: emil på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:14
Sitat fra: mihkku på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:02
Aldri sett noe inkalling til noe møte



Sitat fra: Arctic Roads på onsdag 10. juni 2015, klokken 09:00
Hei

Vi vil ikke delta i det ordskiftet som enkelte av brukerene på dette forumet legger opp til. Det vi derimot vil gjøre er å invitere til et møte for en bredere gjennomgang av Arctic Roads sine planer en hva dette formatet egner seg til.

Vi inviterer derfor til møte onsdag 17. juni  kl 17:00 i Oslo. Vi kommer tilbake med lokasjon når vi vet hvor mange det er som kommer, men regn med at det blir sentralt i Oslo. Det blir lett servering på stedet og det blir satt av god tid til spørsmål.

Send mail til le@arcticroads.com innen fredag dersom du ønsker å delta.

eivhelle

I likhet med mange andre føler jeg at Artic Roads priser seg litt ut av markedet.

Å ha en abonnementsordning er for så vidt ikke noe galt i seg selv. Det minner mye om hvordan Tesla har løst utbyggingen av sitt supercharger nettverk. Her betaler bilkjøperen rundt 16500 som en engangspris som er inkludert i prisen man betaler for bilen og får deretter gratis tilgang til superladerene i hele bilens levetid.

Fordeler vi prisen til Tesla over en levetid på 8 år utgjør dette rundt 2000 kr/år. Og da får du tilgang til et ladenettverk som ikke bare dekker Norge, men hele europa og store deler av resten av verden.

Sammenlignet med dette blir 3750/år alt for dyrt.

Hadde abonnementet kostet 2000/år ville man ha vært på riktig jorde og antallet potensielle kunder ville blitt mangedoblet. Og så er det jo også et stort problem at mesteparten av ladenettverket kun er på papiret og ennå ikke eksisterer. Ingen vil betale for en vare man ikke har tilgang til.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

mihkku

Ikke glem at vi har Lyse og EV Power som også ødelegger moroa ved å kjøre elbil fra A-Å her til lands

Olatho

Sitat fra: eivhelle på fredag 26. juni 2015, klokken 20:55
I likhet med mange andre føler jeg at Artic Roads priser seg litt ut av markedet.

Å ha en abonnementsordning er for så vidt ikke noe galt i seg selv. Det minner mye om hvordan Tesla har løst utbyggingen av sitt supercharger nettverk. Her betaler bilkjøperen rundt 16500 som en engangspris som er inkludert i prisen man betaler for bilen og får deretter gratis tilgang til superladerene i hele bilens levetid.

Fordeler vi prisen til Tesla over en levetid på 8 år utgjør dette rundt 2000 kr/år. Og da får du tilgang til et ladenettverk som ikke bare dekker Norge, men hele europa og store deler av resten av verden.

Sammenlignet med dette blir 3750/år alt for dyrt.

Hadde abonnementet kostet 2000/år ville man ha vært på riktig jorde og antallet potensielle kunder ville blitt mangedoblet. Og så er det jo også et stort problem at mesteparten av ladenettverket kun er på papiret og ennå ikke eksisterer. Ingen vil betale for en vare man ikke har tilgang til.

Det er vel det siste som er hovedproblemet.  De 16-17 000 som Tesla-eiere må ut med up front er en større bøyg enn både 3 og 4000 per år, selv om totalbeløpet over tid selvsagt blir høyere med det siste alternativet.  Men når AR forsøker å selge dette produktet, og de bare har 4 ladeplasser totalt (og tre av dem er plassert mellom Oslo og Halden), så er det begrensa hvor mange dette er interessant for.
Det er jo det faktum at de har valgt å ikke ha noen fornuftig midlertidig alternativ prismodell, mens de venter på å bli "ferdig" med å bygge ut, samtidig som de har forhindret andre operatører fra å kunne bygge ut, som plager folk mest. 

Noen vil selvsagt aldri bli fornøyde, uansett pris og -modell, men hadde AR her lagt seg på en løsning der de klarte å skille mellom "sånn ønsker vi at det skal se ut om to år", og "sånn løser vi det mest mulig praktisk i dagens situasjon", så hadde nok mye av aggresjonen forsvunnet.

K S

Sitat fra: mihkku på lørdag 27. juni 2015, klokken 00:43
Ikke glem at vi har Lyse og EV Power som også ødelegger moroa ved å kjøre elbil fra A-Å her til lands

Vil påstå at Lyse er mye verre:

Kr 200 per måned/ Kr 2400 per år, 6 mnd bindingstid og de har vel 4-5 ladere, og en kan lade 15 ganger per måned.

Betaler en Kr 3750 per år til AR så kan en BÅDE benytte Lyse sine ladere og AR sine.

aronesen

#209
Med Fortumdrevne ladere på Sola, Klepp, Ålgård, Finnøy og snart på Mariero, så du jo ikke lengert velge Lyse sine ladere.
Nå er det faktisk mulig å velge en annen leverandør hvis du vil.  ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA