Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

Panduck

K S:

Det er faktisk grunner til å mislike (hate?) AR, flere er nevt. En av hovedgrunnene er altså måten de har blokkert utbygging flere steder, slik at vi i dag har hull i hovedfartsårer som skulle vært tettet for lenge siden. AR lever ikke opp til avtaler de har inngått, noe vi elbilister må svi for. AR tar seg lite til av den kritikken, faktisk blir det meste av argumentasjon oversett.

Det andre man kan mislike de for er å prise lading så høyt at det stort sett blir ubrukelige ladere. Dette hadde vært 100% greit om dette var ladere betalt av AR eller andre private aktører. Det er det ikke. Det er ladere betalt av "fellesskapet". AR får penger til å sette opp ladere slik at elbil skal bli et brukbart alternativ til bensinbil, og så priser de laderene slik at de ikke blir det. Det er faktisk en god grunn til å mislike (hate?) AR.

Det er ikke vidre vanskelig å finne mitt fulle navn, om man har interesse av det, uten at jeg helt ser hva det vil gjøre med de argumentene jeg kommer med.

Dette er en tråd om Artic Roads, som gang på gang presenterer luftslott og bortforklaringer, og du etterlyser seriøsitet?

asgeirn

Sitat fra: Panduck på mandag 22. juni 2015, klokken 21:03
Sitat fra: asgeirn på søndag 21. juni 2015, klokken 23:03
Enova har nylig lagt frem en strategi for 2015 og 2016 som Fortum og Grønn Kontakt sier stopper opp all bygging av hurtigladestasjoner.  Dette indikerer at en utbyggingsplan som er avhengig av offentlig støtte er risikabel.

Dersom Arctic Roads gjennom høyere prising klarer å unngå avhengighet til en uforutsigbar offentlig tilskuddsordning er jeg svært interessert i å bidra!

Uhm. La oss analysere dette. Fortum og Grønn kontakt, samt Statoil og andre, har satt opp laderene de fikk tilskudd til. ArticRoads klarer ikke engang å sette opp alle ladere de har fått støtte til. Og du er interesert i å bidra til.. hva? En ide om at de skal klare å sette opp lader uten støtte??

...klipp....

Forresten, som kommentar til hva GK og fortum sa, de får faktisk opp ladere de, uten statsstøtte. Via kommunal støtte, via bedrifts-støtte, via Nissan/VW støtte etc.

Som bilister vet vi alle hvor vanskelig det er å styre gjennom å se på veien i speilet, så jeg har valgt å se fremover og ikke henge meg opp i fortiden.

Alle ladestasjoner som har fått støtte frem til i dag, inklusive Ishavsveiens, er bygget med støtte fra Transnova.  Alle fremtidige ladestasjoner som ønsker offentlig støtte, er avhengig av Enova eller lokale tilskuddsordninger.  Det ser ikke ut til at Transnova og Enova er sammenlignbare.

Alternativet til offentlig støtte er private næringsaktører, eller direkte medlemsavgift fra de som nyter glede av ladestasjonene.

Jeg setter pris på at Arctic Roads har kommet med planer for å bygge et sammenhengende nett av ladestasjoner som dekker alle de rutene jeg ser for meg å kjøre elektrisk.  Og dersom de viser evne til å gjennomføre dette vil det for meg være en stor økning i elbilens bruksverdi for reiser mer enn fem mil unna garasjen.

I kostnadsberegninger for hurtigladestasjoner utgjør forbrukt strøm en forsvinnende liten andel av utgiftene.  Anleggskostnad, investeringer og effektbasert nettleie er det som virkelig koster.

388 hurtigladestasjoner med en anleggskostnad på en million kroner hver avskrevet over 10 år (selv om jeg tror ladestasjoner er ferskvare og kanskje må avskrives fortere) gir en årlig avskriving på 39 millioner kroner.  Bare for å dekke avskrivingene behøver man 10.400 betalende medlemmer, eller 27 medlemmer per ladestasjon.

I tillegg kommer nettleie og strømkostnader.   For levering fra EB (tilfeldig eksempel) vil 150kW høyspent tilknytning koste 132.000 per ladestasjon per år, eller 51 millioner kroner per år for alle 388.  For å dekke dette behøver man ytterligere 13.700 betalende medlemmer, eller 35 medlemmer per ladestasjon.

Så til slutt, det som alle tilsynelatende er opptatt av, det det koster å lade:  Å lade 80% av Teslas batteri, 68 kWh, koster en krone og sytti øre netto, eller 11 kroner inklusive forbruksavgift.

For å gi en indikasjon på anleggskostnaden for en ladestasjon har jeg sett på Fortums søknadspapirer til Telemark Fylkeskommune.  De har oppgitt at ladeutstyr koster 700.000, strømføring omkring 300.000, installasjon og fundamentering omkring 200.000.

Nettleieprisen fikk jeg fra EB: https://www.eb-nett.no/nettleie/priser-og-vilkar/nettleiepriser-2015/forbruk-100-000-kwh-2015-2/
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

K S

Sitat fra: Panduck på mandag 22. juni 2015, klokken 22:08
K S:

Det er faktisk grunner til å mislike (hate?) AR, flere er nevt. En av hovedgrunnene er altså måten de har blokkert utbygging flere steder, slik at vi i dag har hull i hovedfartsårer som skulle vært tettet for lenge siden. AR lever ikke opp til avtaler de har inngått, noe vi elbilister må svi for. AR tar seg lite til av den kritikken, faktisk blir det meste av argumentasjon oversett.

Det andre man kan mislike de for er å prise lading så høyt at det stort sett blir ubrukelige ladere. Dette hadde vært 100% greit om dette var ladere betalt av AR eller andre private aktører. Det er det ikke. Det er ladere betalt av "fellesskapet". AR får penger til å sette opp ladere slik at elbil skal bli et brukbart alternativ til bensinbil, og så priser de laderene slik at de ikke blir det. Det er faktisk en god grunn til å mislike (hate?) AR.

Det er ikke vidre vanskelig å finne mitt fulle navn, om man har interesse av det, uten at jeg helt ser hva det vil gjøre med de argumentene jeg kommer med.

Dette er en tråd om Artic Roads, som gang på gang presenterer luftslott og bortforklaringer, og du etterlyser seriøsitet?

Jeg opplever dette som en sutreklubb, lykke til.
Uansett hva AR har gjort og ikke gjort, så tviler jeg på at de færreste bedrifte gidder å forsøke å følge en slik tråd. Ikke jeg heller.

K S

Sitat fra: Panduck på mandag 22. juni 2015, klokken 22:08
K S:

Uansett hva AR har gjort og ikke gjort, så tviler jeg på at de færreste bedrifte gidder å forsøke å følge en slik tråd. Ikke jeg heller.

TorC

Sitat fra: K S på mandag 22. juni 2015, klokken 22:00
Hvorfor ikke lage en tråd som feks heter:

"VI HATER Artic Roads" eller lignende?
Så kan all skittkastinga foregå der, hadde vært fint om en kunne holde seg til temaet.
Alternativt at en logger på med fullt navn, mulig det gjør noe med seriøsiteten?

På tross av at jeg tror du troller så skal jeg ta deg seriøst.

1) Vi har allerede en tråd med "skittkasting". Denne heter "Fakkeltog mot AR".
2). Hvorfor skal denne tråden kun være positiv til AR? AR har en historikk som gjør at enkelte konkursryttere ville druknet i eget sikkel.
3).  Temaet er "spørsmål til AR", hvorfor skal man ikke ta opp kritiske spørsmål? Evt. kan du jo selv opprette en egen tråd med "Ukritiske spørsmål til AR".
4). Hvordan i alle dager har du fått det for deg at anonymitet gjør at spørsmål er mindre valide? Er det forskjell på Jørgen Hattemaker og Kong Salemo? Er noens spørsmål mer verdt enn andre? Eller er du rett og slett et troll?

Temaet i denne tråden er "Spørsmål til AR". Det at du nå kommer og gnåler om at andre ikke holder seg til temaet, ER faktisk å ikke holde seg til temaet. Det er faktisk du som ikke evner å holde deg til temaet. Det er du som gjør at tråden går off topic.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

mihkku

Spørsmål til Arctic Roads: Siden vi er så mange motstandere av deres betalingsmodell og så lenge dere ikke klarer å dekke store deler av landet, hvorfor ikke innføre minuttpris på 2,5kr som alle andre? Dere sier at dere ikke har råd, men har dere vurdert alternativkost?
Er det ikke bedre å ha flere kunder med RFID brikke som lader av og til enn et fåtall fastbetalende kunder?

Panduck

Sitat fra: asgeirn på mandag 22. juni 2015, klokken 22:16
388 hurtigladestasjoner med en anleggskostnad på en million kroner hver avskrevet over 10 år (selv om jeg tror ladestasjoner er ferskvare og kanskje må avskrives fortere) gir en årlig avskriving på 39 millioner kroner.  Bare for å dekke avskrivingene behøver man 10.400 betalende medlemmer, eller 27 medlemmer per ladestasjon.

1) Jeg tror du tar alt for lite i disse beregningene. Det er ikke snakk om 388 hurtigladere, men 388 hurtigladestasjoner, men minst 2, men gjerne flere, pr stasjon.
2) Igjen, de trenger kapital for å gjøre denne invisteringen, og de er helt klart avhengi av støtte fra enova (gitt alle samtaler de har med de).
3) Uten enova, hvordan skal de få ~35 meldemmer pr ladested som ikke eksisterer?

Jeg klarer, takket være GK, Fortum og Statoil å ta elbilen min på en rekke langturer, langt over 5 mil unna der jeg bor. AR har ikke hjulpet meg noe. Takke være AR kan jeg _ikke_ kjøre til Trondheim, for der er ikke ladestasjonene de kontraktsmessig skal ha. Det handler ikke om å se i bakspeilet, det handler om å se hva dette selskapet fremdeles holder på med (eller ikke holder på med)

Joda, jeg skulle gjerne hatt ett nettverk av ladere med 388 lokaliteter rundt om kring i norge. Men jeg tror ikke AR er de som kommer til å gi oss dette, og jeg VIL IKKE HA et selskap med monopol på noe slikt, uansett hvem det er. Tror du års-pris på under 4000kr vil være akutelt i lengden om et selskap får monopol?

Panduck

Sitat fra: K S på mandag 22. juni 2015, klokken 22:28

Nei hvorfor skulle en bedrift gidde å finne ut av hvorfor en diger kundegruppe faktisk ikke ønsker å bruke produktet de prøver å selge. Du har 100% rett, hadde jeg jobbet i AR, hadde ikke jeg lest denne tråden. Men du har helt rett, dette er totalt bortkastet. All erfaring har vist at AR ikke blir et seriøst firma av at kundene forteller hva som skal til for at de skal bli tatt seriøst.

TorC

Sitat fra: Panduck på mandag 22. juni 2015, klokken 22:55

Jeg klarer, takket være GK, Fortum og Statoil å ta elbilen min på en rekke langturer, langt over 5 mil unna der jeg bor. AR har ikke hjulpet meg noe. Takke være AR kan jeg _ikke_ kjøre til Trondheim, for der er ikke ladestasjonene de kontraktsmessig skal ha. Det handler ikke om å se i bakspeilet, det handler om å se hva dette selskapet fremdeles holder på med (eller ikke holder på med)

Og takket være GK kunne jeg uten rekkeviddeangst kjøre Sandefjord-Kristiansand-Sandefjord på en dag. Spørsmålet var kun hvor lite jeg skulle lade på QC.  45 mil på en dag med LEAF for under 200,- kroner er mer enn akseptabelt selv om prisen per kwt time ble på mer enn bensinprisen.

Hvis jeg skulle brukt AR ville prisen vært 7x 240 = 1680,-

Jeg synes GKs pris er ekstremt dyr per kwt, men jeg er villig til å betale prisen på 5 kr per kwt hvis det gjør at GK kan drifte forsvarlig. ARs kwt pris på 15-30 kroner er ikke akseptabel.

Jeg synes synd på dem som er i AR-land, og er glad for at jeg er i GK-land. Både GK og Fortum har bevist at de har både vilje og evne til å tilby QC. Takket være GK og Fortum er min elbil nå uten rekkeviddebegrensninger på hele vestre østland,men på Østfoldsiden kan jeg ikke reise takket være AR. Eneste mulighet for meg til å reise via Østfold er gjennom Strømstad og lading i i Nordbyen.

Det er videre påfallende at AR ikke svarer på kritiske spørsmål. Hva er da vitsen med en tråd om heter "Spør AR"? Hvis de bare vil promotere egne luftslott kan de jo legge det ut på egen nettside? Hvis de faktisk ønsker å svare på spørsmål bør de jo svare på de spørsmålene som kommer? Det er jo fortsatt en drøss med relevante spørsmål som ikke er besvart.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

morten69

Sitat fra: TorC på mandag 22. juni 2015, klokken 23:35
Sitat fra: Panduck på mandag 22. juni 2015, klokken 22:55

Og takket være GK kunne jeg uten rekkeviddeangst kjøre Sandefjord-Kristiansand-Sandefjord på en dag. Spørsmålet var kun hvor lite jeg skulle lade på QC.  45 mil på en dag med LEAF for under 200,- kroner er mer enn akseptabelt selv om prisen per kwt time ble på mer enn bensinprisen.

Hvis jeg skulle brukt AR ville prisen vært 7x 240 = 1680,-

Jeg synes GKs pris er ekstremt dyr per kwt, men jeg er villig til å betale prisen på 5 kr per kwt hvis det gjør at GK kan drifte forsvarlig. ARs kwt pris på 15-30 kroner er ikke akseptabel.

Jeg synes synd på dem som er i AR-land, og er glad for at jeg er i GK-land. Både GK og Fortum har bevist at de har både vilje og evne til å tilby QC. Takket være GK og Fortum er min elbil nå uten rekkeviddebegrensninger på hele vestre østland,men på Østfoldsiden kan jeg ikke reise takket være AR. Eneste mulighet for meg til å reise via Østfold er gjennom Strømstad og lading i i Nordbyen.

Det er videre påfallende at AR ikke svarer på kritiske spørsmål. Hva er da vitsen med en tråd om heter "Spør AR"? Hvis de bare vil promotere egne luftslott kan de jo legge det ut på egen nettside? Hvis de faktisk ønsker å svare på spørsmål bør de jo svare på de spørsmålene som kommer? Det er jo fortsatt en drøss med relevante spørsmål som ikke er besvart.

Ingen problem å reise i østfold uten å bruke AR. Fortum har hurtig lader i Sarpsborg og  3 stk Fredrikstad , Rakkestad, Vestby, Moss og Drøbak. I tillegg har de mange AC 22Kw type2 kontakter rundt omkring i østfold.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Panduck

Hva er AR-land? Stort sett alle AR-ladere (som i dag finnes) har alterrnative ladere nær seg. Ladetorget i Moss ville gjort at min ene AR-lading ikke ville vært nødvendig. (Den ville også vært unødvendig dersom Rygge faktisk hadde mer enn 3 ladepunkter for elbiler når jeg var der. Den flyplassen burde skamme seg!)  Det er jo noe av grunnen til at AR sin pris-strategi blir helt håpløs. Ingen gidder å betale 240kr for en lading når det finnes 2.50kr pr minutt lading like ved.

E6 mellom Oslo / Trondheim blir nok AR sitt eneste håp om å få noen kunder, dersom de faktisk får opp laderene sine. Men de fleste elbilister har fossilbil i tillegg, og da vinner nok fossilbilen.

Vår lengste tur er Eidsvoll -> Mandal. Den var litt nervepirrende p.g.a enkeltladere som måtte være oppe, men gikk helt greit. Nå har det jo kommet en rekke flere ladere, så nå bør det gå helt uten nervøst sammenbrudd.

Arctic Roads

Sitat fra: havardolini på mandag 22. juni 2015, klokken 21:50
Arctic Roads: Hvordan går det med arbeidet på Oppdal og Dombås? De to stasjonene, samt Hjerkinn, skal jo være klare til bruk om 8 dager....
Hvis dere i tillegg klarer å stable på beina en prismodell som gjør strøm til et mer prisgunstig drivstoff enn Diesel, så kan det hende at jeg også kommer meg over fjellet med elbil.

Hei :) Vi er i rute for å ha disse lokasjonene ferdig bygd innen 30. juni Om du planlegger å reise rundt det tidpunktet så send oss en mail slik at vi kan følge deg opp dersom det skulle oppstå noe uforutsett

tkjoerlaug

Arctic Roads - Når kommer lader på Hjerkinn?

Vil også si takk for at dere bygger lader på Oppdal. Jeg venter min første elbil (Tesla 85D) om en måned og dette er det siste hullet på Norgeskartet for min del. Jeg kommer stort sett til å basere meg på superchargere, men en langhelg på Oppdal fra Trondheim med en del lokal småkjøring vil kunne gi rekkevidde-angst, og da er det greit å ha en hurtiglader lokalt i backup.

Samme gjelder med en fjelltur til Snøhetta fra Trondheim, da vil det være kjekt å ha mulighet til å lade på Hjerkinn.

Er vel enig med de øvrige i at pris-strategien dere har lagt dere på er bak mål, men for meg vil det å ha tilgang til lader på Oppdal og Hjerkinn (og forhåpentligvis lite kø på disse) være mer verd enn 2-300kr for lading 2-3 ganger i året. Men for å være ærlig, så kommer jeg nok til å prøve å komme meg til Berkåk og lade billigere der basert på hva jeg har lest i denne tråden.

Arctic Roads

Sitat fra: mihkku på mandag 22. juni 2015, klokken 22:48
Spørsmål til Arctic Roads: Siden vi er så mange motstandere av deres betalingsmodell og så lenge dere ikke klarer å dekke store deler av landet, hvorfor ikke innføre minuttpris på 2,5kr som alle andre? Dere sier at dere ikke har råd, men har dere vurdert alternativkost?
Er det ikke bedre å ha flere kunder med RFID brikke som lader av og til enn et fåtall fastbetalende kunder?

Heisann

Det ladenettverket Arctic Roads ønsker å investere i, er kapasitet i form av en bred geografisk dekning på gode korridorlokasjoner, med mange nok ladere pr lokasjon til at køproblematik ikke skal være en nevneverdig del av våre medlemmers brukeropplevelse. Som Asgeirn er inne på så har det sin pris og det er det som ligger til grunn for vår medlemskapsmodell.

Arctic Roads

Det er videre påfallende at AR ikke svarer på kritiske spørsmål. Hva er da vitsen med en tråd om heter "Spør AR"?

Vi har tidligere kommentert at vi ikke ønsker å delta i ordskiftet som enkelte av brukerene her inne legger opp til, men at vi gjerne stiller opp på møte for å redegjøre for vår modell på en bredere måte en hva dette formatet inviterer til. Vi har hatt vårt første møte i våre lokaler hvor det kom 1 deltager fra forumet. Det var hyggelig og konstruktivt, og vi stiller oss til disposisjon for møter i lokale foreninger etc dersom vi blir invitert. Jeg ser du holder til i Sandefjord og dersom anledningen byr seg for en gjennomgang i Vestfoldforeningen ser vi frem til å imøtekomme dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA