Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med å velge farge

Startet av Arctic Roads, fredag 03. juli 2015, klokken 08:31

« forrige - neste »

THE

Hadde vært interessant med en gjennomgang av AR og planer for ladestasjonsutbygging. Dessverre bor jeg i et område av landet der det ikke eksisterer noen lokalforening av Elbilforeningen (Sogn og Fjordane). Hvis det blir satt opp et informasjonsmøte i Bergen, så håper jeg at jeg har anledning til å komme.

Ellers er det jo fint om det kommer mer informasjon på nettsidene til AR og her på forumet. I første omgang tenker jeg på om det ble presentert noe på møtet som er av interesse. Etter hvert når det begynner å nærme seg installasjon av nye ladestasjoner regner jeg også med at det vil komme en mer oppdatert fremdriftsplan. Det er ganske ambisiøst med utbygging av ladestasjoner til ca 500 millioner kroner (regner med over 1 mill pr lokasjon for 2xDC + 2xAC + forsterking av forsyning til laderne) i løpet av 3 år, så det kan jo bli en del endringer i planene selv om finansieringen skulle være på plass.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ferry

Sitat fra: Arctic Roads på fredag 19. juni 2015, klokken 08:46
Vært litt på jobbreise. Møtet ble avholdt på onsdag som annonsert og det var en deltager på møtet.

Sitat fra: svingen på fredag 19. juni 2015, klokken 12:16
Var veldig bra gjenomgang av ar skal skrive litt intrykk osv etter helga (er på telt tur) anbefaler og invitere ar til andre deler I land og :-)

Det var én deltager på møtet, og det var svingen?!  :o

THE

Sitat fra: Ferry på fredag 19. juni 2015, klokken 21:49
Sitat fra: Arctic Roads på fredag 19. juni 2015, klokken 08:46
Vært litt på jobbreise. Møtet ble avholdt på onsdag som annonsert og det var en deltager på møtet.

Sitat fra: svingen på fredag 19. juni 2015, klokken 12:16
Var veldig bra gjenomgang av ar skal skrive litt intrykk osv etter helga (er på telt tur) anbefaler og invitere ar til andre deler I land og :-)

Får håpe at AR var representert på møtet også  ;D
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AmocoCadiz

Sitat fra: Arctic Roads på fredag 19. juni 2015, klokken 08:50
Her har dere også et par bilder fra fremdriften på Hjerkinn  :D

én deltager på møtet, hvordan representerer det en brukergruppe som underlag for nettverk med 388 hurtigladere? Kø på hurtigladerne kan det ihvertfall ikke bli...

Ellers kunstnerisk dokumentasjon med oppned bilde ( håper jeg!)

goggo

Fankern også, jeg burde ha dratt inn til møtet i Oslo for å vise at flere elbilister enn Svingen virkelig er interessert i denne problematikken, og ikke bare et  hylekor som ikke gidder å stille opp når vi blir utfordret til det.

Jeg bor nær Kristiansand men kunne enkelt ha kjørt inn til Oslo og tilbake med min C-Zero samme dag, da både Grønn Kontakt og Fortum har mange hurtigladere på den strekningen. Det hadde ikke kostet meg mer enn ca 45 kroner pr lading heller, som er en veldig akseptabel pris for oss 6158 Trilling-eiere i Norge.  (Pr mai 2015, kilde www.grønnbil.no)

Hvis laderne hadde vært driftet av Arctic Roads så hadde det derimot kostet kr 220 pr lading, slik at det hadde blitt billigere å ta ekspressbussen og overnatte på hotell i Oslo.

EDIT: Min erfaring tilsier 8 hurtigladinger på en slik tur/retur Oslo med Trilling, med gjennomsnitt 17 minutter lading pr gang.  Altså 340 kr med Grønn Kontakt eller Fortum, mot 1760 kroner med Arctic Roads. Og jeg har pokal fra Elbilforeningen som sier jeg er elektrisk langdistansemester 2014, så jeg vet hva jeg snakker om :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

TorC

Kan det være at det snakk om en skrivefeil? At det rett og slett mangler ordet "del" slik at det skulle være "en del deltakere"?

Hvis det kun møtte EN eneste person, så sier vel det ganske mye om folks tiltro til AR...  men jeg er jo en av de "slemme" i denne tråden, så hva vet jeg.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

K S

Tviler på mange av de storkjefta her på forumet er tøffe nok til å være like storkjefta ansikt til ansikt.
Håper AR kan få det til, men at de andre er offensive nok til å gi gass. Men hurtiglading koster uansett en del penger.

asgeirn

Enova har nylig lagt frem en strategi for 2015 og 2016 som Fortum og Grønn Kontakt sier stopper opp all bygging av hurtigladestasjoner.  Dette indikerer at en utbyggingsplan som er avhengig av offentlig støtte er risikabel.

Dersom Arctic Roads gjennom høyere prising klarer å unngå avhengighet til en uforutsigbar offentlig tilskuddsordning er jeg svært interessert i å bidra!

3750 per år er uansett milevis unna hva jeg bruker i diesel i dag.  Oljetønna brenner ganske nøyaktig en krone per kilometer.

Så, Arctic Roads:  Sett spaden i jorden på fem nye steder på Østlandet, så blir jeg med!  :)
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

fredag

Sitat fra: asgeirn på søndag 21. juni 2015, klokken 23:03
Dersom Arctic Roads gjennom høyere prising klarer å unngå avhengighet til en uforutsigbar offentlig tilskuddsordning er jeg svært interessert i å bidra!

Arctic Roads har da vitterlig vært avhengig av offentlige tilskudd for sine ladestasjoner, i TILLEGG til ekstremt høy avgift fra brukerne for å lade.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

mihkku

Jeg er fra Alta og jeg skjemmes over å være fra samme by som Ishavskraft som eide Ishavsveien, nå Arctic Roads. De har dog fortsatt en samarbeidsavtale om ikke eierskap. Og makan til idiotisk markedsstrategi skal man lete lenge etter uansett hva de kaller seg!

Jeg kan ikke forstå hvordan Arctic Road med sin betalingsmodell skal gå opp dersom de ikke får til et stort ladenettverk ASAP ZULU(For min del gjelder dette Oslo - Strømstad og Oslo - Ringebu). Ser ut til at kun et fåtall benytter seg av fast månedspris og at flere heller vil se bilene sine dø enn å betale 240kr for en lading. Her må det da ringe en bjelle? For meg virker det i alle fall at dette er en ny boble som bare venter på å sprekke for Ishavsveien hvor de nok en gang ødelegger strekningsutbygging.

Arctic Roads

Sitat fra: THE på fredag 19. juni 2015, klokken 14:05
Hadde vært interessant med en gjennomgang av AR og planer for ladestasjonsutbygging. Dessverre bor jeg i et område av landet der det ikke eksisterer noen lokalforening av Elbilforeningen (Sogn og Fjordane). Hvis det blir satt opp et informasjonsmøte i Bergen, så håper jeg at jeg har anledning til å komme.

Vi stiller opp dersom anledningen skulle by seg :)

Arctic Roads

Sitat fra: asgeirn på søndag 21. juni 2015, klokken 23:03
Enova har nylig lagt frem en strategi for 2015 og 2016 som Fortum og Grønn Kontakt sier stopper opp all bygging av hurtigladestasjoner.  Dette indikerer at en utbyggingsplan som er avhengig av offentlig støtte er risikabel.

3750 per år er uansett milevis unna hva jeg bruker i diesel i dag.  Oljetønna brenner ganske nøyaktig en krone per kilometer.

Så, Arctic Roads:  Sett spaden i jorden på fem nye steder på Østlandet, så blir jeg med!  :)

Det ser vi frem til :)

Lars C. Krogenæs

AR sin prisstrategi er helt på bærtur.

Selv om dere er gamle travere, gir det ingen firstmover-advantage, snarere tvert i mot. Med det ryktet Ishavsveien har bygget opp i løpet av de siste 5 årene, er det ingen som er interessert i en "modell som er tuftet på felleskap", snarer tvert i mot.

I forbindelse med navneskiftet og åpning av nye ladeplasser har dere en sjans til å endre synet på selskapet. Men når dere ikke benytter denne muligheten for i stedet å presentere noe som som ser ut som Ishavsveien, som lukter som Ishavsveien og det smaker som Ishavsveien er det ingen tvil om at dette ikke går.

Dersom jeg skulle finne på å være med på å gi støtte til et ladenettverk, hadde det kanskje vært Grønn kontakt og kanskje Fortum, men ikke "#¤% om jeg vil være med på noe modell for å hjelpe ArticRoads. Til det er historien til selskapet for skitten.

Dersom dere skal ha håp om å få dette til å gå, må dere presentere en prismodell som er fornuftig og konkurransedyktig i dag. Den kan ikke være tuftet på at dere presenterer nok et luftslott, med en drøm om 380 ladere en gang i fremtiden. Dagens prismodell må gjenspeile dagens situasjon med kun noen få ladere. Da er det viktig at drop-inn prisene er fornuftige. Så får dere heller selv subsidiere hver enkeltlading med 180 kroner. Prisen på strøm er uvesentlig. Det som er viktig er å bygge opp en kundemasse av fornøyde kunder. Det vil dere ikke få i dag.

Når en kritisk masse av hurtigladere er på plass (ikke før), er tiden inne for å basere seg på salg av abonnement på hurtiglading, samtidig som man evt. kan justere drop-in prisene noe.

Slik dere har holdt på, og slik dere tydeligvis fremdeles holder på, er det neppe mange som tror på luftslottet eller er villig til å bli med på noe "spleiselag".

Tenk dere om Norwegian skulle ha priset billettene sine i 2004 med 10 gangern til SAS, fordi selskapet skulle bygge opp et "robust" nettverk. Da hadde selskapet ikke fått noen kunder. På samme måte er ArticRoads nødt til å innse realitetene ved å prise drop-in lading på samme nivå som GK og Fortum. Gjør dere ikke det er det kroken på døra.

Og så håper jeg Enova ser på historikken til ArticRoads og lar være å tildele AR noe som helst av støtte for heller å gi støtte til GK og Fortum som de kan stole på, har en kundetilpasset prisstruktur og kan levere.

Lars C. Krogenæs

(Og da venter jeg bare på at aksjonæren i ArticRoads nok en gang skal ringe til meg, for å be meg om å slette kritiske innlegg om ArticRoads).
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Sandpusher

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 22. juni 2015, klokken 11:49
(Og da venter jeg bare på at aksjonæren i ArticRoads nok en gang skal ringe til meg, for å be meg om å slette kritiske innlegg om ArticRoads).

Virkelig ArcticRoads? Plagsomt dette internettet, kanskje vurdere å skifte navn igjen? #EpicFail
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

odahle

Veldig synd at Arctic Roads skal opprette stasjoner rundt i distriktene. Det vil sannsynligvis hindre de seriøse aktørene i å gjøre det samme. Med denne strategien og prissettingen vil det lønne seg å kjøre fossilt, kontra bruk av deres ladere.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA