Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adapter til industrikontakt

Startet av TeslaSvein63, fredag 03. juli 2015, klokken 00:44

« forrige - neste »

TeslaSvein63

Jeg har i mange forskjellige tråder registrert at mange har vibrasjoner i bilene sine. En egen tråd om dette for å se nærmere på fenomenet og hva som er og blir gjort hos Tesla for å få bukt med dette tror jeg må til.Tesla har nå 5 ganger behandlet diagnosen risting/hopping uten å få bukt med dette. Balansering er ser ut til å være den ubrukelige medisinen hver gang med prøvekjøring. Problemet er at de hver gang sender ut bilen min med fortsatt risting og hopping. Hvor mange er det som lider av denne sykdommen? og hvordan har dere eventuelt fått bukt med dette. Nå er jeg svært lei tilstanden i snart 27k i hoppetussa.

jazzwheel

#1
Etter å ha byttet både felger og dekk flere ganger har jeg nå konkludert med at vibrasjonen i rundt 50 km/t 99% sikkert må skyldes bilen og ikke hjul.

Problemet er at den ikke alltid er der, og noen ganger er den ekstrem. Jeg tror det er mest fremtredene i oppoverbakke, gjerne når jeg nettopp har startet bilen. I høyere hastigheter har jeg aldri opplevd dette.

Har meldt i fra til Tesla om å se på det på service så får vi se.

Edit: Vibrasjonen er helt jevn. Press ryggen mot setet og lag en jevne tone med stemmen og det vil høres omtrent likt ut som om du skulle trommet deg på brystet mens du synger/snakker. Har sittet i telefonen mens jeg har kjørt bil hvor folk i andre enden tydelig hører at stemmen min skjelver.

Spinner

#2
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:26Har sittet i telefonen mens jeg har kjørt bil hvor folk i andre enden tydelig hører at stemmen min skjelver.
Som dette? ;D


dosmont

Det er jo ikke så mange roterende deler på en Tesla da, og siden dekk og felger er utelukket og DU roterer med en mye større hastighet så er det lite sansynelig at det er den.
Da står vi igjen med det i mellom da, noen korte akslinger å bremseskivene.
Kan ikke se at det er noe hokuspokus å finne ut av det.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

jazzwheel

Om ikke det er et resonansproblem i chassiet og et konstruksjonsproblem da.

eifi

Så da er det ikke bare jeg som er paranoid altså, men noe som også andre opplever.
Jeg synes dette er verre med P85D enn med S85. Muligens på grunn av det stivere hjulopphenget.

jazzwheel

Jeg hadde nettopp en ny S85 loaner med luftunderstell og jeg syns jeg kunne kjenne igjen noe av den samme vibrasjonen i den bilen, men aldri i like ekstrem grad.

Jeg ble ikke akkurat noe klokere av det.

cairnz

Forsvinner den om du bytter fra D til N ?
Elbilist

jazzwheel

Nei, jeg kan egentlig ikke si bestemt at den gjør det heller. Problemet er at hastigheten må være ganske nøyaktig rundt 50km/t og det er den ikke lenge når man setter bilen i N. Jeg kjører nesten alltid med CC og når jeg låser den rundt 50km/t så kommer dette ganske ofte/fort.

Vedlegg av stemmen min, kjører fra rundkjøringa på Tåsen og ned mot Ring3. Må renames til .mp4 for å kunne spilles av.

Krishell

Hvis den ikke forsvinner ved å sette den i nøytral. Så er det et spennende problem å finne ut av. Da må man frem med gopro kamera på ymse plasseringer.

Voll1

Min bil er akkurat som du forklarer: ubalanse i ca 50 km/t. Og det er både på sommer og vinterhjul. Er 100% sikker på at det ikke er pga hjul, dermed er bremseskiver evt. resonans (motor/drivverk/chassis) en plausibel årsak.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Lokführer

Jeg merker dette på samme sted og i  samme sving. Mest fremtredende i 50ish.
Jeg har konkludert med at det er veien. Til nød er det dekkene som har blitt firkanta i løpet at natta pga teslaens noe høyere vekt. Men tviler veldig på det.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jazzwheel

Uansett hva som er årsaken så skal det jo ikke være slik. Hør på opptaket av stemmen min over og ha i bakhodet at det ikke er et ekstremtilfelle. Så ser du for deg at noen lager en videoreview av bilen hvor de filmer i kupéen og kjører i 50km/t - for eksempel Jeremy Clarkson. Hadde blitt en fin film med mye fokus på vibratostemme...

Jejl

Er det lik risting med sommer og vinterdekkene?
Jeg fikk bilen levert med endel risting i vinterdekkene, som viste seg å være feilproduserte og som ikke lot seg balansere i det hele tatt. Fikk nye dekk og felger av Tesla, og problemet var løst.

jazzwheel

Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. juni 2015, klokken 16:54
Er det lik risting med sommer og vinterdekkene?
Jeg fikk bilen levert med endel risting i vinterdekkene, som viste seg å være feilproduserte og som ikke lot seg balansere i det hele tatt. Fikk nye dekk og felger av Tesla, og problemet var løst.

Vanskelig å si. På vinteren er det så mye snø og is på bakken som gjør underlaget ujevnt og derfor kan skjule det bedre. Noe av problemet her er så klart at jeg ikke har originale sommerhjul og en klage mot Tesla derfor enkelt kan avfeies. Derfor har byttet dekka, avbalansert tre ganger på to forskjellige steder, og alle sier at de er helt perfekte så jeg har vanskelig for å gi skylden på hjula..

Hadde de vært feil balansert burde det blitt værre med høyere hastighet også, men hos meg forsvinner det. Jeg mistenker mer og mer bilen siden det er flere som opplever det samme i 50km/t.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA