Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?

Startet av Thomas Brathaug, torsdag 02. juli 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Thomas Brathaug

Hei

Vi vurderer å bytte ut den ene bilen vår med en elbil til høsten/vinteren.

En av grunnene til at vi vil vente er at vi for tiden ikke har noe god lademulighet hjemme(Skjøteledning igjennom vinduet er ikke en god løsning  ;))

Vi holder nå på å bygge en garasje som vi håper å ha på plass iløpet av høsten. I den forbindelse vil vi gjerne lage til med lademulighet for elbil. Elektrikeren skal til å begynne å trekke rør, så vi må nesten bestemme oss snart om det er noe spesielt vi skal ha.

Bilene vi vurderer er i utgangspunktet Egolf og Leaf. Og eventuelt annet spennende i den størrelsen som måtte dukke opp over de neste månedene ;-)

Er der noe spesielt jeg bør be elektrikeren forberede? Han snakket om å legge opp en egen 32-amp kurs. Er det nødvendig? Vi har 400V inn i huset. Har det noe for seg å lage en 400V-kurs i garasjen? Merker min kunnskap er noe begrenset innen elektro :-(

Mvh
Thomas

cra

Kommer vel an på hvilken bil du tenker å kjøpe (Tesla kan utnytte 400V).

Det som er sikkert er at du kan trygt strekke overdimensjonerte kabler for å ha mulighet for større uttak seinere, men du kan kanskje klare deg med mye mindre enn du tror. Selv klarer jeg meg fint med 10A Shucko til Leafen og 32A CEE-kontakt til Teslaen (lader vanligvis på langt under 32A). Men å trekke kabel er vanligvis det som "koster" å gjøre om senere. Alt i skapet og kontaktene kan endres enkelt etter behov.

Så litt enkelt sagt: Legg så grov kabel som mulig i starten slik at det er klart, og prøv med så "lite som mulig" av andre ting for selve uttaket.

10A Shucko (må ha jordvern type B) er max tillatt for lading av elbil nå, men du kan evt. bruke andre og mer egnede kontakter som f.eks. blå CEE.

Du kan selvsagt installere en skikeklig ladestasjon med f.eks. Type 2 uttak, men disse koster litt. Da har du en god og sikker løsning.

Det beste tipset er å ikke kjøpe noe dyrt før du ser at du trenger det, og behovet vet du først over litt tid når du har lært deg eget kjøremønster og behov.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

weld77

Støtter siste taler. Jeg lader fra vanlig kontakt (skal få satt opp CEE neste gang jeg har elektriker) og pleier å lade med 5-6A de fleste gangene og lader sånn ca hver andre eller tredje dag. Behovet for ladekurs er strengt tatt først og fremst gitt av hvor langt du kjører til daglig, denne kjøremengden må du kunne lade daglig med god margin. Utover dette er det av og til greit å ha mer guffe for å kunne lade hurtig. Det mest realistiske scenarioet det inntreffer er langkjøring to dager etterhverandre eller på samme dag. Om du kommer hjem med kort rekkevidde og skal langt senere på dagen eller tidlig neste dag er det greit å kunne lade nesten fullt over natten.

Men når rørene er lagt er det ikke så dyrt å installere det du trenger. Når du først har 3-fas 400V så kan du jo bare bruke det, sikringen og kabelen og kontakten koster fint lite ekstra kontra vanlig stikkontakt på 230V og du får 11kW ladeeffekt som burde dekke det aller meste og en sikrere løsning med industrikontakter.

Så legg rør med god plass og stekk evt kabel som ligger klar, så kan du ta resten senere. Det kan også bli nødvendig med en underfordeling i garasjen eller to kurser ut om du skal kunne lade bilen og kjøre powertools i form av sager o.l. samtidig. Diskuter med elektrikeren hva som er mest praktisk hos deg.

Sirup

Vi bruker den 10ampere stikkontakten som var i garasjen fra før for å lade e-Golfen. Aldri vært noe problem å få bilen full-ladet i løpet av natten.

Billig og bra, ladekabelen er beregnet for dette.
VW e-Golf
Tesla Model X75

elektrolux

Ofte er det enkle det beste. I garantert det billigste.

Original ladekabel passer på at bilens lader ikke overbelaster 10A kursen, og inneholder temperatursensor som sikrer mot varmgang.

Bare pass på å fysisk avlaste vekten av kladden når en lader på denne måten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Sitat fra: Askøy på onsdag 03. juni 2015, klokken 23:24
Vi bruker den 10ampere stikkontakten som var i garasjen fra før for å lade e-Golfen. Aldri vært noe problem å få bilen full-ladet i løpet av natten.

Billig og bra, ladekabelen er beregnet for dette.
10A fra enkel stikkontakt fungerte bra for oss også da i-MiEV kom i hus i 2012. I fjor ble det for snaut når det kom en Leaf i tillegg, og jeg så meg nødt til å oppgradere.

Man vet aldri hvor det bærer med fremtidige ladebehov, så det er greit å dimensjonere litt ekstra i byggefasen hvis man har mulighet. Ville selvsagt lagt inn 400V 32A 3-fas i garasjen om elektrikeren sier det er greit. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K S

For å ta meg selv:
Jeg legger opp alt selv, og derved blir alt mye billigere, men jeg hadde 3 x 16 A og 230 V.
Hadde ingen tanker om elbil, ville bare ha tilgang til trefase, i tilfelle...kommer garantert aldri til å få bruk for de, men toleder kontra treleder utgjør ikke store prisforskjellen.

Så kjøpte vi Soul med 6,6 kW lader, da ville jeg ha mulighet til å lade kjappere, så nå har jeg 32 A lader. Men normalt lader jeg med 16 A, men det er veldig greit å kunne fylle batteriet dobbelt så fort, feks fra 40 - 100 % på tre timer.

Du har 400 V og skal legge opp nytt, da ville nok jeg sterkt vurdert 32 A trefas, da kan du feks utnytte 6,6 kW lader i Leaf og Soul, i tillegg til svært rask lading av feks Tesla.
Tillater lommeboken det, legg opp 32 A!

weld77

Ironisk nok er det vel strengt tatt Tesla som har minst behov for guffe siden batteriet er såpass stort i utgangspunktet. Om man har kjørt 8 mil og plutselig skal noe er det som regel evig nok rekkevidde igjen. Greit nok at det trengs høy ladeeffekt for å fylle batteriet på noenlunde levlig tid, men den situasjonen oppstår langt sjeldnere siden man til envher tid som regel har mye rekkevidde igjen.

tomrh

Sitat fra: weld77 på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:49
Ironisk nok er det vel strengt tatt Tesla som har minst behov for guffe siden batteriet er såpass stort i utgangspunktet.
Ja, med bare én elbil er behovet for ladehastighet hjemme gjerne omvendt proporsjonalt med batteristørrelsen. Helt motsatt av hva man skulle tro, og fossilen blir brukt om ettermiddagen/kveldene om man ikke har nok guffe i garasjen når man kommer hjem fra jobb. Men behov for antall kurser øker proporsjonalt med antall elbiler man eier. Svært upraktisk å måtte flytte på biler hjemme for å lade de én etter én.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

K S

Sitat fra: weld77 på torsdag 04. juni 2015, klokken 08:49
Ironisk nok er det vel strengt tatt Tesla som har minst behov for guffe siden batteriet er såpass stort i utgangspunktet. Om man har kjørt 8 mil og plutselig skal noe er det som regel evig nok rekkevidde igjen. Greit nok at det trengs høy ladeeffekt for å fylle batteriet på noenlunde levlig tid, men den situasjonen oppstår langt sjeldnere siden man til envher tid som regel har mye rekkevidde igjen.

Men for å kunne utnytte 6,6 kW lader i feks Leaf og Soul må man ha 32 A kurs, også på 400 V, da man tar ut en fase mellom Nøytralleder og Faseleder. Legger en da først ut 32 A er det dumt å spare de kronene treleder koster i forhold til toleder, synes jeg.....

emil

Har man 400V og kapasitet nok til det vil jeg påstå at alt annet enn 400V/32A er idiotisk. I totalregnestykket er den ekstra kabelkostnaden minimal, kostnaden ved å oppgradere senere høy.

Trekkoppbil

Garasjer flest vil overleve flere generasjoner med biler.

Ta høyde for framtidige behov som du ikke har grunnlag for å forstå i dag.

Legg gjerne masse kobber, og ledige, grove trekkerør.

Du veit heller ikke hvor mange biler du vil ha i framtida, hvem og hvor mange som kommer på besøk, eller hvem du kan finne på å selge eiendommen til.

Og det kan være andre apparater som trenger strøm.

Har du en kurs på 3*32, så kan det være nyttig å ha en kurs på 3*16 i tillegg.

Er det lange avstander, så kan nok kobberet bli dyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA