Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjært barn har mange navn..

Startet av svas, torsdag 02. juli 2015, klokken 22:47

« forrige - neste »

ludo

Jeg syns det også er veldig rart at de zaptec ikke gir mer info.
Jeg har fått inntrykk av at de er i sluttfasen av ferdigstillelse av produktet...

Jeg ser ikke hva de har å tjene på og ikke fortelle hva de kommer med? Noen andre som har noen tanker rundt dette?

Jeg er veldig spent på hvor mange faser inn, og hvor mange faser ut. Jeg har veldig lyst på 3 x 16A IT til 1 x 28A. Det ville vært genialt i forholdt til nettleverandør. Da kan de ikke klage på skjevbelastning.

Jeg sitter vel også igjen med inntrykk av at det er flere produkter de skal slippe. Rart at vi ikke har sett et av disse produktene enda. Vet noen når det ble annonsert første gang de skulle komme med et produkt?

Griffel

#16
Sitat fra: ludo på onsdag 03. juni 2015, klokken 05:59
Jeg har veldig lyst på 3 x 16A IT til 1 x 28A. Det ville vært genialt i forholdt til nettleverandør. Da kan de ikke klage på skjevbelastning.
Den som har vært forhåndslansert er jo 3fas 32A 230V til 3fas 16A 400V, som jo er en genial sak for Tesla, MB, Zoe.
(og evt. andre med 3 fas lader)
En 3 x 16A 230V til 1 x 28A 230V. Ville vært genialt for alle med enfaslader større enn 3,6kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. juni 2015, klokken 23:55
Zaptec sin Smart charger må ikke forveksles med produktene med isolasjonstrafo. Her er fokus på maksimal utnyttelse av eksisterende infrastruktur, kombinert med full ZE ready spesifikasjoner, og optimal fasefordeling av last. Zaptec er alene om dette. ;)
Altså om jeg forstår deg riktig kommer altså Zaptec med en Type2 ladestasjon som for dette sameiet vil være omtrent likt som en hvilken som helst annen ladestasjon med type 2 stikkontakt.

Det eneste forbedringen av verdi for de aller fleste og som ikke krever ekstrautstyr (altså ekstrakostnader for fjernstyring fra andre steder i huset), jeg kunne tenkt meg, er om den har jordfeilovervåking internt som erstatter en TypeB jordfeilbryter. I så fall kreves det dokumentasjon på at denne er minst like sikker.

Siden 400V er tilgjengelig vil vel valget bli Alternativ 2, så dersom denne nye er tilgjenglig og rimeligere enn en annen standard Type 2 ladestasjon er det helt sikkert et bra valg.

Hva koster den? Når kan den leveres? Er det tilstrekkelig men en standard jordfeilautomat?

Et hjertesukk:
Hvorfor må de som er såpass kvalifiserte firma absolutt kalle produktet sitt for "charger". En charger er og blir dette ikke! På engelsk ville "controller" fungere bra siden dette faktisk er en "open loop controller", i motsetning til norske regulator, siden vi egentlig ikke et tilsvarende "åpen regulator" på Norsk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. juni 2015, klokken 00:46
Sitat fra: ludo på onsdag 03. juni 2015, klokken 05:59
Jeg har veldig lyst på 3 x 16A IT til 1 x 28A. Det ville vært genialt i forholdt til nettleverandør. Da kan de ikke klage på skjevbelastning.
Den som har vært forhåndslansert er jo 3fas 32A 230V til 3fas 16A 400V, som jo er en genial sak for Tesla, MB, Zoe.
(og evt. andre med 3 fas lader)
En 3 x 16A 230V til 1 x 28A 230V. Ville vært genialt for alle med enfaslader større enn 3,6kW.

Jepp, men det krever vel en betydelig mer avansert konstruksjon. Likeretter-inverter er vel eneste måte å fikse dette på, om man ser bort fra motor-generator ;) En 6,56kW likeretter koster flesk, vi er nok oppe i godt over 10k om vi f.eks ser på solcelle-markedet som referanse. Jeg vil tro det går å bygge og selge noe slikt for ca. 20k for alt (likeretter/inverter/ladestasjon) i en og samme boks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ludo

De bruker vel en likeretter på 3x16A 400V også? Så lenge det ikke skal brukes 50Hz trafo.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. juni 2015, klokken 04:46
Jepp, men det krever vel en betydelig mer avansert konstruksjon. Likeretter-inverter er vel eneste måte å fikse dette på, om man ser bort fra motor-generator ;) En 6,56kW likeretter koster flesk, vi er nok oppe i godt over 10k om vi f.eks ser på solcelle-markedet som referanse. Jeg vil tro det går å bygge og selge noe slikt for ca. 20k for alt (likeretter/inverter/ladestasjon) i en og samme boks.
Siden de vel også koker med vann, kan vel neppe teknologien med sin "plassbesparende elektroniske transformator" være veldig ulik for de to formålene. For denne type omformere 230V-400V og 3fas til 1fas vil 25-30k vil være en konkuransedyktig pris for noe slikt, men off topic i denne tråden.

For denne tråden derimot er konkurentene de standard Type2 ladestasjonene som finnes på markede. (Inkludert jkirkebo's). Har den innbygd tilsvarende en type B jorfeilbeskyttelse  er vel en konkuransedyktig pris å ligge rundt 15k ex montasje.(Om vi holder jkirkebo's unna).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. juni 2015, klokken 00:46
En 3 x 16A 230V til 1 x 28A 230V. Ville vært genialt for alle med enfaslader større enn 3,6kW.

Akkurat en slik jeg ønsker meg. Har trefas 400 V/ 16 A tilgjengelig. Skulle gjerne forvandlet det til 230 V/ 32 A. I prinsippet skulle det holde med en trefaselikeretter. Kan kjøpes for 50 USD på nettet. Bilen kunne like godt få DC direkte, den må likerette uansett.

ludo

Kanskje det koker ned til at det hadde vært veldig enkelt lage. Et par dioder, så er man i mål. Hvis det er så enkelt, så trenger man jo ikke noe zaptec charger. Tre likerette broer. Det ville da blitt et effekttap på ca 1V * 2 * 16A * 3 = 96W på 48A ladestrøm.

ludo


Ferry

En trenger i prinsippet kun seks dioder for å likerette trefas. Et tilfeldig bilde fra Google :


Moderne likerettermoduler er temmelig kompakte og effektive. Semikron og Ixys er to merker å google. Ett triks er å parallellkoble en transistor med diodene. Da kan spenningstapet og dermed effekttap og varmgang minimeres. Et tilfeldig bilde:


Et utvalg likerettere: http://theelectrostore.com/shopsite_sc/store/html/bridge-rectifiers.html  Brukte komponenter ser det ut til. Jeg vet ingenting om nettsida forøvrig.


ludo

Logisk set skulle ikke det vært noe problem for bilen, men kan jo hende det skaper et problem som vi ikke har tenkt på..... Bare litt redd for garantien.

Til daglig jobber jeg med elektronikk utvikling av motor kontrollere, da opptil 1000A. Hadde vært morsomt hobby prosjekt og lagd noe slikt på kveldstid, bare jeg hadde hatt overskudd......

Griffel

#26
Sitat fra: Ferry på torsdag 04. juni 2015, klokken 23:08
En trenger i prinsippet kun seks dioder for å likerette trefas.
I prinsippet klare en seg med 3 for trefas, og 1 for enfas. Men det er altså i prinsippet. Så vanligvs bruker en fler og istedet for dioder transistorer.

I tillegg til noe transformator søl for at spenningen skal passe med batterispenningen, og litt mikmak for å kunne finregulere spenningen til å passe med det bilen batterisystem ber om, noe rask for å tilfrdstille krav til elektrisk støy, og litt kommuniksajon og analog I/O slik at den tilfredstiller CHAdeMo standarden om du har Japan bil eller tilsvarende om du må tilpasse deg Combo ladestandarden om du har EU bil +++ så vil nok prisen øke en del, og ikke minst tidn du vil bruke på få dette til å virke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Nå må ikke du komme og ødelegge en god idè med realiteter da, Griffel! ;) Jeg lager og tester mye forskjellig. Men det sitter ganske langt inne å koble noe rallemikk inn på en bil til +300.000,-

Griffel

Sitat fra: Ferry på fredag 05. juni 2015, klokken 13:27
Nå må ikke du komme og ødelegge en god idè med realiteter da, Griffel! ;)
Beklager det var dumt av meg.
(Det er selvfølgelig greit, men ikke for 50$.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

xelent

Er det noen som har i praksis testet likestrøm inn på sin elbil ?  185-265vac blir av bilens likeretter til 246-352vdc.  Jeg har testet inn på en "tilsvarende" telecom strømforsyningslader og den kobler går i protect over 300vdc.  For bilens del ville man fortsatt måtte gi den korrekt pilotsignal.  "klumpen" på ladekabelen som mange kaller en lader, er i praksis et rele som ikke kobler inn om ikke frekvens, spenning , krypstrøm , pilot-trekk og kontakt-temperatur er innenfor en satt grense. For de som har 3fas 16A tilgjengelig , vil man kunne likerette dette til 230*16*1,7 = 6250w , hvor man med justerbar pulsbredde på pilotsignalet vil man kunne justere innenfor hvor sikringen ryker for de som f.eks har leaf med 32A lader. For alle oss andre vil da 16A lader fordele seg på faser med høyest spenning , altså trekke mest effekt på de minst belastede faser i husest.  Fint om dere i tråden som har tydeligvis har veldig god greie på elektronikk og transistorstyring kan kontakte meg så tror jeg vi kan komme frem til en rimelig og sikker hjemmeløsning. Om 3 uker får en kamerat sin usaleaf uten garanti som gir meg tilgang til testing uten å måtte tenke på garanti. Han tenker også å lage 3kw bensinlader som rekkeviddeforlenger rett inn på batteriets dc-bus mellom inverter og batteri. Tenker å likerette 108cc kipor høyfrekvent permanentmagnet generator som gir en totalvekt 11kg + ekstern bensintank. Øvre spenning/altså generatorturtall tenkes styrt av reel batterispenning med sikkerhets-stop av agregatet ved 4v cellespenning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA