Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjært barn har mange navn..

Startet av svas, torsdag 02. juli 2015, klokken 22:47

« forrige - neste »

svas

Hei. I sameiet hvor jeg bor skal de installere ladekontakter og vi som har garasjeplass kan velge hvilken lademåte/ladekontakt. Valgene vi har fått er:

1. Hjemmelader 1 fas 16A—230V
2. Hjemmelader 3 fas 16A—400V
(Ca. samme pris, så uviktig.)

Jeg har ennå ikke skaffet meg elbil, men teller på fingerne. Uansett er det ikke noe tap å ha en ladekontakt, tenker jeg.

Hvilken burde jeg velge? Kan man bruke begge to på alle biler?

zbk

De færreste elbilene kan i dag utnytte 3-fase. Pt. er det vel bare Zoe og Tesla (rett meg om noen vet om flere) som vil kunne få ut alle 11kW fra 3-fasepunktet. Når det er sagt er det ikke noe problem å lade andre elbiler heller fra dette punktet, men de fleste vil bare få 3.6kW ladefart.

Hadde prisforskjellen vært neglisjerbar hadde jeg helt klart valgt 3-faseløsningen siden den er mer framtidsretta når det kommer flere elbiler enn Tesla med høy batterikapasitet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

elektrolux

Zaptec har straks klar en unik løsning der 3 fase utnyttes optimalt.

Løsningen er dessuten prisgunstig, spesielt for borettslag som med en slik løsning kan utnytte eksisterende strømkurser optimalt.

Foreslår at du tar kontakt med Zaptec her: http://zaptec.com/home/contact-us/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: zbk på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:08
De færreste elbilene kan i dag utnytte 3-fase. Pt. er det vel bare Zoe og Tesla (rett meg om noen vet om flere) som vil kunne få ut alle 11kW fra 3-fasepunktet.

+Mercede B Electric (11kW, 16A)
+Smart Electric (22kW, 32A)

Og noen spesialbygg + biler i begrenset antall som ikke er i normalt salg (f.eks Volvo C30).

svas

Takk for svar, men...

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:41
Foreslår at du tar kontakt med Zaptec her: http://zaptec.com/home/contact-us/
Styret har kommet med løsninger vi kan velge blant. Andre løsninger blir ikke godtatt. Jeg følger styrets anbefaling her.

Prisforskjellen på de to er kr. 5000,- og dermed neglisjerbar.

a) Kan jeg bruke 400V på "vanlige" elbiler, dvs. ikke-Teslaer?
b) Er det dyrt ekstrautstyr, som må til for å bruke 400V, både når det gjelder Teslaer og andre elbiler?
c) Altså, er det noen ulemper med 400V-løsningen?

Begge alternativene er 16A. Har det noe å si?

emil

Henter du bare ut efase fra 400V trefasekontakten får du 230V 16A.

En 400V 16A- trefase laderegulator vil kunne la de tidligere nevnte bilene lade på 11kW, mens de mest vanlige ellers som Leaf, Trillinger, e-Golf, e-Up!, i3 o.l. vil kunne lade med 230V 16A (3.3-3.6kW) fra samme kontakten.

Så hvis 11kW 400V ladestasjon er innenfor budsjett er det en mer fleksibel og fremtidsrettet løsning. Det er stor sansynlighet for at det kommer flere biler med trefaseladere i fremtiden.

Det viktigste er at de blir satt opp laderegulator med Type2 kontakt der man bruker sin egen ladekabel, ikke en med fastmontert kabel for da eksluderer man fort en stor gruppe elbiler.

KjellG

Sameiet har tydeligvis strømminntak 400V. Til lys komfyr, panelovn etc, så "ser" ikke forbruker 400V selv om den er der.
Strømmen leveres over tre faseledere og én midtleder til forskjell fra eldre 230V IT-nett. Spenning mellom en tilfeldig faseleder og midtleder er 230V. Dersom en last her er en tre-faselast, så vil det vanligvis være snakk om tre laster: alle koblet mellom en faseleder og midtleder. Dersom en måler spenningen mellom to faseledere hos deg, vil du måle 400V, men det er lite utstyr som kobles mellom fasene i et 400V TN-system.

I ditt tilfelle leveres en-fasekontakten koblet mellom en fase og midtleder/null-leder. Om du bestiller 3-fase uttak, så er det bare "tredobling av kontakte"

Ville valgt 3-fase ved et påslag på 5000.

elektrolux

Sitat fra: svas på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:23
Styret har kommet med løsninger vi kan velge blant. Andre løsninger blir ikke godtatt. Jeg følger styrets anbefaling her.

All respekt for styret som har tatt en avgjørelse, men når noe så revolusjonerende som Zaptec sin nye løsning straks er klar bør styret også forhøre seg om denne.

Er 100% sikker på at den er teknisk bedre for dere, og nesten 100% sikker på at den også er rimeligere. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#8
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:16
Sitat fra: svas på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:23
Styret har kommet med løsninger vi kan velge blant. Andre løsninger blir ikke godtatt. Jeg følger styrets anbefaling her.

All respekt for styret som har tatt en avgjørelse, men når noe så revolusjonerende som Zaptec sin nye løsning straks er klar bør styret også forhøre seg om denne.

Er 100% sikker på at den er teknisk bedre for dere, og nesten 100% sikker på at den også er rimeligere. ;)
Når styre oppgir disse alternativene:
Sitat fra: svas på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:49
1. Hjemmelader 1 fas 16A—230V
2. Hjemmelader 3 fas 16A—400V
Er Zaptec helt uten interesse. Den er kun interesant om en har 3 fas 230V iT nett, her har sameiet tydligvis 400V TN nett. Dermed er Zaptec løsning kun et ekstra fordyrende element. For de som ikke har et 400V nett derimot...

Sitat fra: svas på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:49
Hvilken burde jeg velge? Kan man bruke begge to på alle biler?
Ja. Begge typer ladestasjon kan brukes av alle elbiler og ladbare hybridbiler, forutsatt at den har en type 2 stikkontakt.
Alternativ 1 har et maksimalt effektutak på 3,6 kW til biler enten de har en- eller trefaslader
Alternativ 2 har et maksimalt effektutak på 11 kW til biler med trefaslader og 3,6kW til biler med enfaslader.
Alternativ 2 400V har ingen ulemper.

Effektutaket er også begrenset av bilens lader.

("Hjemmladeren" er uansett ikke en lader men en Ladestasjon/EVSE/Ladekontroller/Ladepunkt/Ladekontakt (eller til nød laderegulator). Laderen med sin laderegulator sitter i bilen).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

En tre-fasekontakt kan kanskje også brukes til en mobil DC-lader? Prisen på disse kommer nok nedover.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:16
Når styre oppgir disse alternativene:
Sitat fra: svas på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:49
1. Hjemmelader 1 fas 16A—230V
2. Hjemmelader 3 fas 16A—400V
Er Zaptec helt uten interesse. Den er kun interesant om en har 3 fas 230V iT nett, her har sameiet tydligvis 400V TN nett. Dermed er Zaptec løsning kun et ekstra fordyrende element. For de som ikke har et 400V nett derimot...


Zaptec sin Smart charger må ikke forveksles med produktene med isolasjonstrafo. Her er fokus på maksimal utnyttelse av eksiterende infrastruktur, kombinert med full ZE ready spesifikasjoner, og optimal fasefordeling av last. Zaptec er alene om dette. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. juni 2015, klokken 23:55
Sitat fra: Griffel på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:16
Når styre oppgir disse alternativene:
Sitat fra: svas på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:49
1. Hjemmelader 1 fas 16A—230V
2. Hjemmelader 3 fas 16A—400V
Er Zaptec helt uten interesse. Den er kun interesant om en har 3 fas 230V iT nett, her har sameiet tydligvis 400V TN nett. Dermed er Zaptec løsning kun et ekstra fordyrende element. For de som ikke har et 400V nett derimot...

Zaptec sin Smart charger må ikke forveksles med produktene med isolasjonstrafo. Her er fokus på maksimal utnyttelse av eksiterende infrastruktur, kombinert med full ZE ready spesifikasjoner, og optimal fasefordeling av last. Zaptec er alene om dette. ;)

Zaptec er beregnet på steder der eksisterende infrastruktur er 230V IT nett. Den kan IKKE brukes der det er 400V TN, som OP har tilgjengelig. På 400V TN trengs den ikke, da jobben dens er å gjøre om 230V IT til 400V TN for biler som kan lade på 3-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Dette er et helt annet Zaptec produkt som i utgangspunktet ikke bruker skilletrafo.

Spesielt utviklet for borettslag med enten 230V IT nett eller 400V TN nett. Har borettslaget 400V gir det direkte tilgang til 3 fase lading.

Med andre ord vel verd å inkludere i styrets betraktninger

Underlig at noen så bastant påstår det motsatte. ???

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hansi

Synd Zaptec ikke gir ut litt mer info, det er vel flere som har ventet på nyheter fra de ganske lenge.

Vedrørende spørsmålet tråden handler om ville jeg valgt alternativ 2 for større muligheter i fremtiden (man kan vel bruke vanlig ladeutstyr (schuko) på denne med en overgang)?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. juni 2015, klokken 00:45
Dette er et helt annet Zaptec produkt som i utgangspunktet ikke bruker skilletrafo.

Spesielt utviklet for borettslag med enten 230V IT nett eller 400V TN nett. Har borettslaget 400V gir det direkte tilgang til 3 fase lading.

Med andre ord vel verd å inkludere i styrets betraktninger

Underlig at noen så bastant påstår det motsatte. ???

Ok, da har de i så fall flere produkter på gang som de ikke har nevnt noe om offentlig tidligere. Vanskelig å forutsette at alle har inside-info om dette. Høres ut som noe tilsvarende Keba-løsningen da, for å styre effekten i forhold til hvor mange som lader? Kjekt om man har behov for dette, ikke nødvendig om man har strøm nok til rådighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA