Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?

Startet av NoWaX, torsdag 02. juli 2015, klokken 18:19

« forrige - neste »

NoWaX

Hei,

Jeg har en Euroleaf med mulig deffekt hjullager. Det kommer en del u-lyder fra bakhjulet på hompette og svingete veier.

Har prøvd å lese meg opp litt på garantivilkårene til Nissan og tror jo selvfølgelig at dette dekkes på garantien.
Hvis ikke vil jeg påberope meg reklamasjonsretten og har derfor følgende spørsmål til dere:

Hva er normalt bruk??

Jeg har lest at forbrukerkjøpsloven sier at 5års reklamasjonsrett på utstyr som: clutch, støtdempere og hjullagre mv, gjelder under normalt bruk.
Så har NAF definert #Normal bruk# slik:

Med normal bruk menes vanlig bruk på offentlige veier, med kjørelengde inntil 20 000 kilometer i året – og normalt bruksmønster med en gjennomsnittlig andel av kjøringen på langkjøring og småkjøring, til alle årstider.
Det forutsettes altså på ingen måte unormal bruk, og foreskrevne servicer er utført.)


Jeg kjører ca 35.000 - 40.000 km i året primært på E18 mellom Arendal og Kristiansand. Er denne kjøringen klassifisert som ikke "normalt bruk"?
Slik jeg tolker ordlyden av Normal bruk innbærer det en neglisjering av vedlikehold og service og ikke hvor langt du kjører?

Kjenner at jeg føler meg temmlig forvirret i påvente av svar fra mine forums venner :) 




Thomas Parsli

Hvis selger/Nissan anser kjøring mellom Arendal og Kristiansand anses som unormal bruk, bør du ringe Forbrukerrådet.

54.000km er jo også halve garantitiden (100.000km/5år) så jeg tror ikke Nissan vil påstå dette er normalt.
Både garanti og kjøpsloven bør mao. dekke et ev. defekt hjullager.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

nr1rayner

Har du gåent hjullager vil det høres uansett hump eller slett vei, jevn lyd som følger hastigheten. Vanligst er det en jevn dur, øker/minker gjerne i sving, øker i f.eks. høyre og minker i venstre og selvsagt visa versa.
Du har kanskje mer en dunke eller knirkelyd som ikke er konstant?
Da er det en annen årsak, foring, støtdemper e.l.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

smaug01

Dette fikser forhandler uten diskusjon. Sikkert en gåen støtdemper/foring. Hjullager tror jeg ikke det er utfra beskrivelsen. Det høres mer ut som romling som sikkert høres godt i en Leaf med lite støy ellers.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Sele

Meget tvilende til at slitasjedeler dekkes av garanti uten at det kan påvises at det er feil på delen fra fabrikk.

smaug01

Kommer sikkert veldig an på forhandler vil jeg tro men normalt så vil en "ulyd" eller vibrasjon ikke ansees som slitasje men defekt del. Noe annet er hvis demperene begynner å bli slapp som jo er den normale slitasjen på en bil.
Bilen min er inne nå for støtdemperbytte foran pga kaklelyd i forstillingen.
Mitt best råd er å ta dette med selger først. Dytt litt ansvar på han først i en litt hyggelig tone før evt en samtale med garantiansvarlig kommer på tale.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Sele


BE

Hjullager er ikke forbruksvare. Det er ment å vare mye lengre enn dette og dekkes av 5 års reklamasjon. Nissan kan sutre hvor mye de vil, dette slipper de ikke unna om bilen er handlet i Norge. Alternativt retter du kravet mot importøren, som også må føye seg etter forbrukerkjøpsloven, altså 5 års reklamasjon. Skulle Nissan gjøre seg vanskelig er dette importøren sitt problem, ikke deg som kunde.

Så lenge dette er en europabil som er mindre enn 3 år må dette dekkes av fabrikkgarantien, ellers er denne garantien null verdt. Et hjullager skal selvsagt ikke ryke etter 2 år og kun 54 000 km.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sele

De formulerer det også som slitasjedeler. Det er helt vanlig at garantien ikke gjelder for bremser,clutch,understell og hjullager. Garantien vil gjelde om det er material eller fabrikasjonsfeil på delene.

Undersøk garantivilkårene der vil det stå hva som ikke inkluderer i garantien.

BE

Hvem er "De"? Nissan kan ikke definere selv hva som er slitedeler eller ikke.

Hjullager er ikke en slitedel da det er helt normalt at det holder hele bilens levetid. Det samme kan ikke sies om f.eks. bremsesko og bremsebånd, da dette er en slitedel.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Krishell

Sitat fra: BE på onsdag 03. juni 2015, klokken 17:35
Hvem er "De"? Nissan kan ikke definere selv hva som er slitedeler eller ikke.

Hjullager er ikke en slitedel da det er helt normalt at det holder hele bilens levetid. Det samme kan ikke sies om f.eks. bremsesko og bremsebånd, da dette er en slitedel.
for 30-20år siden hadde du hatt helt rett. Men sånt tjener de ikke penger på ;). Det er faktisk veldig vanlig å bytte.. Ofte ..

BE

Merkelig, jeg har byttet et hjullager de siste 30 år, men så kjører jeg i hovedsak japanske biler, og der holder dette.

Men det er ingen unnskyldning, hvis de lager drit, får de fikse driten etter seg. Det er nettopp det som er poenget med forbrukerkjøpsloven. Man skal ikke finne seg i at produsenter lager produkter som ryker.

Et hjullager er ikke en slitedel i kjøpsloven, selv om Nissan og andre produsenter ønsker dette aldri så mye.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

nr1rayner

Sitat fra: BE på onsdag 03. juni 2015, klokken 17:35
Hvem er "De"? Nissan kan ikke definere selv hva som er slitedeler eller ikke.

Hjullager er ikke en slitedel da det er helt normalt at det holder hele bilens levetid. Det samme kan ikke sies om f.eks. bremsesko og bremsebånd, da dette er en slitedel.

Flere hjullager som er skiftet på ca samme kmstand som trådstarter, og hvertfal innen 100k km. Men ja, det kan holde like lenge som bilen..
Men, at 2år og 54k km er for dårlig for et hjullager, støtdemper og foringer er det jo ingen tvil om.

Som tidligere nevnt høres det ikke ut som lager etter beskrivelsen. Stikk innom og klag på ulyd, så får du i det minste vite hva årsaken er, så får da diskusjonen om garanti eller ikke finne sted i ettertid.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

#13
Hjullager ja et lager i seg selv er en slitasjedel det roterer og derav slitasje,det har ytre påvirkninger som klima og kjørestil etc. Hvor i kjøpsloven står det at et hjullager ikke er en slitedel?
Det er importørene omtalt som "de" som gir garantien.

Sele


Dette er nybilgaranti

Nybilgaranti gis av bilprodusentene og/eller importør, og dens varighet varierer fra bilmerke til bilmerke (se tabell nederst i saken).
De fleste merkene opererer nå med en garanti på fem år/100.000 kilometer. Det betyr at garantien vil falle bort når bilen er over fem år gammel eller at du passerer 100.000 kjørte kilometer.
Så lenge nybilgarantien gjelder, er bilforhandleren forpliktet til å dekke både dele- og verkstedsutgifter. Feil som oppstår på bilen i denne perioden, skal ikke belastes forbrukeren. Nybilgarantien følger bilen over til eventuelle nye eiere.
Det stilles krav om at serviceintervaller må overholdes, men service må ikke utføres på merkeverksted.
Nybilgarantien dekker ikke slitedeler som bremser, hjullager, og lignende. Hva som defineres som slitedeler kan variere fra forhandler til forhandler.
Forbrukerkjøpsloven gir fem års reklamasjonsrett, men her ligger bevisbyrden på bileieren, og det er ikke uvanlig at man da ikke får dekket alle utgiftene.
Kilde: NAF/NRK/Broom.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA