Hovedmeny

Deffekt Hjullager - 54000 Km

Startet av NoWaX, tirsdag 02. juni 2015, klokken 09:21

« forrige - neste »

Sele

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 17:56
Sitat fra: Sele på torsdag 04. juni 2015, klokken 17:48
361 000km gir en årlig gjennomsnittlig kjørelengde i underkant av 9000km. Vet at dette ikke blir riktig men kontra 20 000km i året og mer enn det som flere biler gjør forteller noe annet om påkjenninger en bil blir utsatt for.

De 361.000km i Hondaen ble kjørt på 16 år, dvs litt over 22.000km/år i snitt. På det meste var jeg riktignok oppe i 45.000km på et kalenderår.

Datsunen har ikke kjørt like langt, faktisk har Leafen snart passert den kjørelengden.

Eneste jeg ville fram til er at lang kjørelengde eller høy alder ikke er synonymt med behov for bytte av f.eks hjullager.
Som jeg påpekte så var det antagelig ikke riktig men det var tallene jeg hadde. Et hjullager er en slitasjedel som det er vanskelig og gi noen form garanti på fordi det belastes og utsettes for forskjellige ytre påkjenninger.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Sele på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:22
Sitat fra: BE på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:51
Normalt bruk av bil i Norge inkluderer kjøring på salte veier. Dessuten skal hjullagrene være forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til, er de ikke dette er det en fabrikasjonsfeil og skal følgelig byttes på garanti/reklamasjon. Det fine med forbrukerkjøpsloven i Norge er at den stiller produsentene ansvarlig for å reparere dårlige produkter, selger de defekte/dårlige varer må de ordne opp etter seg :)

Det eneste de kan slippe unna med er dersom bilen er kjørt over 100 000 km de første 5 årene, da vil dette kunne forsvares som unormalt høyt bruk og følgelig gjøre reklamasjon vanskeligere. Garanti kan du i det tilfelle bare glemme siden den som regel gjelder f.eks. det som inntreffer først av 3 år eller 100 000 km. Jeg antar at det er 3 år som er nybilgarantien på Euroleaf.

Hjullager som er forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til over tid sier du. Hvem produserer slike hjullager og i hvilke biler er de montert? Hjullager er beskyttet av simmeringer eller tetninger fra lagerprodusent som er laget i gummi som vil svekkes over tid slik at vann og grums kan trenge inn i hjullageret. Et hjullager,opphengskule,endeledd etc svekkes pga at det er i bruk,sjelden det skyldes produksjonsfeil. Det er ikke et dårlig produkt fordi produktet brytes ned over tid ved bruk. En bil har masse bevegelige deler og du må være temmelig naiv hvis du tror at et hjullager varer evig.
Jo det er et dårlig produkt hvis det er vanlig at hjullager ryker etter 54000km. Da har "noen" ikke gjort jobben sin skikkelig og dimensjonert hjullageret feil eller montert det feil. Det er ikke tilfeldig at på noen biler så blir nesten ikke hjullager byttet mens andre må gjøre det hele tiden. Det er ikke flaks.
Selvsagt slites alt mulig rart men man kan ikke si at det er greit at et hjullager ryker straks du har kommet ut av bilsjappa. Alle skjønner at en plass går grensen for hva som betegnes som slitasje selv om det roterer aldri så mye. Selv bremsene skal holde mange tusen km før det er akseptert at det er normal slitasje.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Sele

Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. juni 2015, klokken 19:28
Sitat fra: Sele på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:22
Sitat fra: BE på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:51
Normalt bruk av bil i Norge inkluderer kjøring på salte veier. Dessuten skal hjullagrene være forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til, er de ikke dette er det en fabrikasjonsfeil og skal følgelig byttes på garanti/reklamasjon. Det fine med forbrukerkjøpsloven i Norge er at den stiller produsentene ansvarlig for å reparere dårlige produkter, selger de defekte/dårlige varer må de ordne opp etter seg :)

Det eneste de kan slippe unna med er dersom bilen er kjørt over 100 000 km de første 5 årene, da vil dette kunne forsvares som unormalt høyt bruk og følgelig gjøre reklamasjon vanskeligere. Garanti kan du i det tilfelle bare glemme siden den som regel gjelder f.eks. det som inntreffer først av 3 år eller 100 000 km. Jeg antar at det er 3 år som er nybilgarantien på Euroleaf.

Hjullager som er forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til over tid sier du. Hvem produserer slike hjullager og i hvilke biler er de montert? Hjullager er beskyttet av simmeringer eller tetninger fra lagerprodusent som er laget i gummi som vil svekkes over tid slik at vann og grums kan trenge inn i hjullageret. Et hjullager,opphengskule,endeledd etc svekkes pga at det er i bruk,sjelden det skyldes produksjonsfeil. Det er ikke et dårlig produkt fordi produktet brytes ned over tid ved bruk. En bil har masse bevegelige deler og du må være temmelig naiv hvis du tror at et hjullager varer evig.
Jo det er et dårlig produkt hvis det er vanlig at hjullager ryker etter 54000km. Da har "noen" ikke gjort jobben sin skikkelig og dimensjonert hjullageret feil eller montert det feil. Det er ikke tilfeldig at på noen biler så blir nesten ikke hjullager byttet mens andre må gjøre det hele tiden. Det er ikke flaks.
Selvsagt slites alt mulig rart men man kan ikke si at det er greit at et hjullager ryker straks du har kommet ut av bilsjappa. Alle skjønner at en plass går grensen for hva som betegnes som slitasje selv om det roterer aldri så mye. Selv bremsene skal holde mange tusen km før det er akseptert at det er normal slitasje.
Er ikke helt enig.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vanligt-med-slitna-hjullager-31423

BE

Alle skjønner at en plass går grensen for hva som betegnes som slitasje selv om det roterer aldri så mye. Selv bremsene skal holde mange tusen km før det er akseptert at det er normal slitasje.
Jeg er helt enig, men det jo tydelig at ikke alle i denne tråden er enig :)

I Norge er saken som diskuteres i denne tråden en soleklar reklamasjon uavhengig hva bilprodusentene spyr av seg av garantier på bilen.

De som måtte føle seg urettferdig behandlet av seriøse forhandlere som ordner feil vederlagsfritt på reklamasjon eller garanti, kan gi pengene de slipper å betale til en veldedig organisasjon.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Sele

Sitat fra: BE på fredag 05. juni 2015, klokken 08:50
Alle skjønner at en plass går grensen for hva som betegnes som slitasje selv om det roterer aldri så mye. Selv bremsene skal holde mange tusen km før det er akseptert at det er normal slitasje.

I Norge er saken som diskuteres i denne tråden en soleklar reklamasjon uavhengig hva bilprodusentene spyr av seg av garantier på bilen.

De som måtte føle seg urettferdig behandlet av seriøse forhandlere som ordner feil vederlagsfritt på reklamasjon eller garanti, kan gi pengene de slipper å betale til en veldedig organisasjon.
Linken var for og få frem at et hjullager er en del med varierende livslengde,og at det betegnes som en slitedel.

Når dette ikke aksepteres men svares med en usaklig kommentar som "da er en hel bil en slitedel " gir jeg opp.

Det finnes ingen ubetinget garanti/reklamasjon i Norge som sier at ALT skal fikses ved en reklamasjon. Og ja jeg er innforstått med at noen kanskje vil få dette hjullageret dekket men det er ingen automatikk i dette som noen tror. Hadde det vært sånn så hadde ikke forbrukertvister vært et tema,men virkeligheten er en annen.

BE

Sitat fra: Sele på fredag 05. juni 2015, klokken 10:56
Det finnes ingen ubetinget garanti/reklamasjon i Norge som sier at ALT skal fikses ved en reklamasjon.
Det er det heller ingen som har påstått

SitatOg ja jeg er innforstått med at noen kanskje vil få dette hjullageret dekket men det er ingen automatikk i dette som noen tror.
I dette tilfellet er nærmerst automatikk i dette, må jeg minne om at vi snakker om en 2 år gammel bil med bare 54 000 km på odometeret?

Sitat
Hadde det vært sånn så hadde ikke forbrukertvister vært et tema,men virkeligheten er en annen.
Selvsagt er det forskjell på komponentene, trådstarter ville f.eks. ikke fått dekket nye vindusviskere på dagens bil, men det er sikkert noen som forlanger dette. Da oppstår tvister.

SitatNår dette ikke aksepteres men svares med en usaklig kommentar som "da er en hel bil en slitedel " gir jeg opp.
Det var svar på din flåsete antydning om at hjullager ikke varer evig og derfor ikke dekkes av reklamasjon i dette tilfellet. Noe du også ser på ordlyden i svaret "da er en hel bil en slitedel"
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Sele

SitatOg ja jeg er innforstått med at noen kanskje vil få dette hjullageret dekket men det er ingen automatikk i dette som noen tror.
I dette tilfellet er nærmerst automatikk i dette, må jeg minne om at vi snakker om en 2 år gammel bil med bare 54 000 km på odometeret?

[/quote]
I dette tilfelle er det aldeles ikke noen automatikk i at hjullageret dekkes. Slettes ikke uvanlig at slitasjedeler må byttes etter 54 000km ved "normal" kjøring,fordi hjullager har varierende livslengde. Og det og dra inn vindusviskere som eksempel var en fornærmelse.

Thomas Parsli

Så lenge Forbrukerrådet mener det er fem års reklamasjonsrett på "...blant annet clutch, støtdempere og hjullagre.." synes jeg det er bra uinteressant hva enkelte synes å mene her.

http://www.forbrukerradet.no/_attachment/1145769/binary/18015

Hva Nissan egentlig mener i garantivilkårene er uklart, jeg anbefaler å lese hele avsnittet om Nissan i teksten jeg lenker til.

Hvis produsenten mener det ikke er en garantisak, henviser man til reklamasjonsretten ihht. forbrukerkjøpsloven.
Hvis de mot formodning ikke aksepterer norsk lov, ringer man forbrukerrådet og får hjelp til en ev. sak i rettsystemet!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Sele på fredag 05. juni 2015, klokken 10:56
Sitat fra: BE på fredag 05. juni 2015, klokken 08:50

Linken var for og få frem at et hjullager er en del med varierende livslengde,og at det betegnes som en slitedel.

Når dette ikke aksepteres men svares med en usaklig kommentar som "da er en hel bil en slitedel " gir jeg opp.

Det finnes ingen ubetinget garanti/reklamasjon i Norge som sier at ALT skal fikses ved en reklamasjon. Og ja jeg er innforstått med at noen kanskje vil få dette hjullageret dekket men det er ingen automatikk i dette som noen tror. Hadde det vært sånn så hadde ikke forbrukertvister vært et tema,men virkeligheten er en annen.
At et hjullager er en slitedel er alle klar over, også at det ikke skal vare evig men hvis jeg kjøper en bil og kjører 1000mil så må du være enig i at det ikke kan ansees som en normal slitasje?
En eller annen plass er det altså en grense for hva som kan forklares som slitasje og jeg mener at 54000km er relativt langt under denne grensen siden de færreste bilene jeg vet om må bytte hjullager så tidlig.
Hadde det derimot vært sånn at fleste parten av bileiere her til lands bytter hjullager en eller annen gang før 100000km, er saken en annen. Da er man inneforstått med at det er ganske normalt og man kan evt velge å kjøpe en bil som ikke kjent for å slite hjullager. Hiluxen min feks har aldri blitt byttet hjullager pga slitasje og den bilen har bade i gjørme, kjørt offroad med og hatt en og annen firehjulslett. Hjullagerbytte på Hilux'er blir svært sjelden gjort pga vannvittig overdimensjonering. Det er fortsatt en slitasjedel på lik linje med alle andre biler men dersom jeg hadde kommet til en Toyotaforhandler og sagt at hjullageret er gåent ved 54000km ville nok alle i sjappa ha steilet fordi de vet at sånt nesten varer evig på de bilene. Et gåent hjullager vil da bety at kanskje noe annet er alvorlig galt og må fikses, akkurat som på en Leaf.
Det er ikke normalt at et hjullager går på de bilene etter 54000km noe som antyder at det er mer enn én feil som må sees på. Sannsynligvis er da lageret feilmontert noe som er skremmende vanlig men da er det bare å bytte lager i det minste og problem løst.
Et korrekt dimensjonert lager varer nesten evig, det er bare snakk om korrekt utregning og korrekt montering.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Sele

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 05. juni 2015, klokken 13:02
Så lenge Forbrukerrådet mener det er fem års reklamasjonsrett på "...blant annet clutch, støtdempere og hjullagre.." synes jeg det er bra uinteressant hva enkelte synes å mene her.

Hva Nissan egentlig mener i garantivilkårene er uklart, jeg anbefaler å lese hele avsnittet om Nissan i teksten jeg lenker til.

Hvis produsenten mener det ikke er en garantisak, henviser man til reklamasjonsretten ihht. forbrukerkjøpsloven.
Hvis de mot formodning ikke aksepterer norsk lov, ringer man forbrukerrådet og får hjelp til en ev. sak i rettsystemet!

Thomas
Min link sier noe annet.

http://www.nrk.no/livsstil/garanti-krigen-herjer-i-bilbransjen-1.7499799

Hvis du velger og benytte garantien så ligger bevisbyrden hos selger. Velger du og bruke reklamasjonsretten er bevisbyrden hos bileier.

BE

Sitat fra: Sele på fredag 05. juni 2015, klokken 13:18

Thomas
Min link sier noe annet.

Hvis du velger og benytte garantien så ligger bevisbyrden hos selger. Velger du og bruke reklamasjonsretten er bevisbyrden hos bileier.
Du tenker sikkert på dette utsagnet:
"Nybilgarantien dekker ikke slitedeler som bremser, hjullager, og lignende. Hva som defineres som slitedeler kan variere fra forhandler til forhandler."

Nybilgarantien trenger overhode ikke dekke hjullager da et defekt hjullager uansett skal byttes vederlagsfritt på reklamasjon på en 2 år gammel bil kun kjørt 54 000km.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Thomas Parsli

Sitat fra: BE på fredag 05. juni 2015, klokken 14:32
Sitat fra: Sele på fredag 05. juni 2015, klokken 13:18

Thomas
Min link sier noe annet.

Du tenker sikkert på dette utsagnet:
"Nybilgarantien dekker ikke slitedeler som bremser, hjullager, og lignende. Hva som defineres som slitedeler kan variere fra forhandler til forhandler."

Nybilgarantien trenger overhode ikke dekke hjullager da et defekt hjullager uansett skal byttes vederlagsfritt på reklamasjon på en 2 år gammel bil kun kjørt 54 000km.

Jeg mener utsagnet
SitatDette gjelder blant annet clutch, støtdempere og hjullagre, som det ifølge Forbrukerrådet er fem års reklamasjonsrett på under normal bruk.
i teksten jeg lenkt til.

Nissan er åpenbart ikke enig med seg selv, men siden garantier skal dekke mer enn den lovpålagte reklamasjonsretten bør man anta den også dekker hjullagre -som altså er dekket av kjøpsloven!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

BE

@Thomas Parsli
Ja, det var Sele jeg svarte til som linket til NRK-artikkelen, men den omtaler bare Garantivilkårene so egentlig er uvesentlig i denne sammenheng. Forbrukerrådet er klinkende klar på at dette er en reklamasjon iht. forbrukerkjøpsloven. 
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Thomas Parsli

Sitat fra: BE på fredag 05. juni 2015, klokken 14:55
@Thomas Parsli
Ja, det var Sele jeg svarte til som linket til NRK-artikkelen, men den omtaler bare Garantivilkårene so egentlig er uvesentlig i denne sammenheng. Forbrukerrådet er klinkende klar på at dette er en reklamasjon iht. forbrukerkjøpsloven.

Jeg har fått med meg at ihvertfall vi to er enige med Forbrukerrådet :)

At jeg i tillegg har fått byttet "slitedeler" på garantien (både foringer og stag) tilsier at Nissan har en annen oppfatning en enkelte forumdeltakere om hva garantien dekker...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

Sele

Flott at det bekreftes at det i Norge er en ubetinget reklamasjonsrett,ingen spørsmål alt ordner seg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA