Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken elbil har lengst rekkevidde i motorveishastighet?

Startet av NoWaX, torsdag 02. juli 2015, klokken 18:19

« forrige - neste »

BE

En hel bil er en slitedel dersom en dra definisjonen for langt, og i alle fall dersom en skal høre på importørene. De ser jo helst at alt kollapser raskest mulig slik at de kan selge deg mer.

Et hjullager som ryker etter 54000 km på en 2 år gammel bil hadde jeg ikke akseptert som en slitedel. Dersom en gjenstand er ment å vare lengre enn 2 år er det pr definisjon 5 års reklamasjon. Uavhengig hva importørene sier.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sele

Sitat fra: BE på onsdag 03. juni 2015, klokken 18:46
En hel bil er en slitedel dersom en dra definisjonen for langt, og i alle fall dersom en skal høre på importørene. De ser jo helst at alt kollapser raskest mulig slik at de kan selge deg mer.

Et hjullager som ryker etter 54000 km på en 2 år gammel bil hadde jeg ikke akseptert som en slitedel. Dersom en gjenstand er ment å vare lengre enn 2 år er det pr definisjon 5 års reklamasjon. Uavhengig hva importørene sier.

Forbrukerkjøpsloven gir fem års reklamasjonsrett, men her ligger bevisbyrden på bileieren, og det er ikke uvanlig at man da ikke får dekket alle utgiftene.

BE

Det er ikke vanskelig å bevise noe som helst i dette tilfellet. Trippteller viser 54000 km og bilen er 2 år gammel, soleklar reklamasjon.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

sølv-pilen

Salt... Salt.. Du må bevise at bilen ikke har vært brukt på salta veg, og selv da er det en slitedel.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Trenger ikke å ta sorgene eller kranglingen på forskudd her. Trådstarter må ta bilen sin tilbake til forhandler og høre hva de sier. Kanskje er det en bagatell som fikses fort eller så er det et defekt hjullager som de bytter kostnadsfrit på garanti/reklamasjon.

Men det kan også være at de mener at eventuelle defekter kommer av normal slitasje eller unormal bruk, og da kan man samle troppene i kampen mot forhandler. Men uanset er det greit med sånne tråder som dette for at man skal være forberedt på hva man kan møte hos en forhandler, og man bør ikke godta alt de eventuellt kommer med.

BE

Normalt bruk av bil i Norge inkluderer kjøring på salte veier. Dessuten skal hjullagrene være forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til, er de ikke dette er det en fabrikasjonsfeil og skal følgelig byttes på garanti/reklamasjon. Det fine med forbrukerkjøpsloven i Norge er at den stiller produsentene ansvarlig for å reparere dårlige produkter, selger de defekte/dårlige varer må de ordne opp etter seg :)

Det eneste de kan slippe unna med er dersom bilen er kjørt over 100 000 km de første 5 årene, da vil dette kunne forsvares som unormalt høyt bruk og følgelig gjøre reklamasjon vanskeligere. Garanti kan du i det tilfelle bare glemme siden den som regel gjelder f.eks. det som inntreffer først av 3 år eller 100 000 km. Jeg antar at det er 3 år som er nybilgarantien på Euroleaf.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sele

#21
Sitat fra: BE på torsdag 04. juni 2015, klokken 10:51
Normalt bruk av bil i Norge inkluderer kjøring på salte veier. Dessuten skal hjullagrene være forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til, er de ikke dette er det en fabrikasjonsfeil og skal følgelig byttes på garanti/reklamasjon. Det fine med forbrukerkjøpsloven i Norge er at den stiller produsentene ansvarlig for å reparere dårlige produkter, selger de defekte/dårlige varer må de ordne opp etter seg :)

Det eneste de kan slippe unna med er dersom bilen er kjørt over 100 000 km de første 5 årene, da vil dette kunne forsvares som unormalt høyt bruk og følgelig gjøre reklamasjon vanskeligere. Garanti kan du i det tilfelle bare glemme siden den som regel gjelder f.eks. det som inntreffer først av 3 år eller 100 000 km. Jeg antar at det er 3 år som er nybilgarantien på Euroleaf.

Hjullager som er forseglet slik at ikke vann og smuss kommer til over tid sier du. Hvem produserer slike hjullager og i hvilke biler er de montert? Hjullager er beskyttet av simmeringer eller tetninger fra lagerprodusent som er laget i gummi som vil svekkes over tid slik at vann og grums kan trenge inn i hjullageret. Et hjullager,opphengskule,endeledd etc svekkes pga at det er i bruk,sjelden det skyldes produksjonsfeil. Det er ikke et dårlig produkt fordi produktet brytes ned over tid ved bruk. En bil har masse bevegelige deler og du må være temmelig naiv hvis du tror at et hjullager varer evig.


Thomas Parsli

Jeg har fått byttet deler på garanti (stag foran) som definitivt er "slitedeler".
De er bare ment å vare litt lenger en 20-30.000km

Nissan tok dette på garantien, ble byttet hos Automobil-Kompaniet AS i Drammen.

Jeg innbiller meg ikke et sekund at de ville gjort det hvis bilen hadde gått mer enn 5år/100.000km

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sele

Helt klart at dette vil være forskjell fra forhandler til forhandler. Jeg har bare sakt at jeg stiller meg tvilende til om et hjullager vil bli dekket av garantien. Og for all del så er det bra at man får det på garantien men man må ikke ta dette som at man automatisk får sånt dekket.

Fem merker - Ford, Honda, Mazda, Nissan og Opel – ansees å tilby middels garantivilkår, mens tre
merker – Citroën, Mercedes-Benz og Suzuki - bedømmes å tilby garantivilkår som er mindre
forbrukervennlige enn snittet.

BE

Garantien betyr ikke noe som helst, da dette allerede dekkes av reklamasjon. Dette skal dekkes av reklamasjon på en 2 år gammel bil med bare 54 000 km på klokka. En garanti skal tilby noe som er bedre enn det som står i lovverket.

Sitat fra: Sele på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:22
En bil har masse bevegelige deler og du må være temmelig naiv hvis du tror at et hjullager varer evig.
Usakelig kommentar.

Selvsagt varer de ikke evig, det er det ingen som har påstått heller. Hva om en får motorhavari på bilen på samme kilometer og 2 år gammel bil? Skal ikke dette dekkes fordi det er en slitedel og at kundene må være tullinger som innbiller seg at det skal vare evig?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sele

#25
Sitat fra: BE på torsdag 04. juni 2015, klokken 15:34
Garantien betyr ikke noe som helst, da dette allerede dekkes av reklamasjon. Dette skal dekkes av reklamasjon på en 2 år gammel bil med bare 54 000 km på klokka. En garanti skal tilby noe som er bedre enn det som står i lovverket.

Sitat fra: Sele på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:22
En bil har masse bevegelige deler og du må være temmelig naiv hvis du tror at et hjullager varer evig.
Usakelig kommentar.

Selvsagt varer de ikke evig, det er det ingen som har påstått heller. Hva om en får motorhavari på bilen på samme kilometer og 2 år gammel bil? Skal ikke dette dekkes fordi det er en slitedel og at kundene må være tullinger som innbiller seg at det skal vare evig?
Det er verken du eller jeg som lager garantivilkårene det er det importørene som gjør. Jeg forholder meg til hva garantivilkårene sier det er det jeg har linket til.
Du glemte og ta med tid og omfang.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

Sele

Sitat fra: BE på onsdag 03. juni 2015, klokken 17:47
Merkelig, jeg har byttet et hjullager de siste 30 år, men så kjører jeg i hovedsak japanske biler, og der holder dette.

30 år er vel mer en hva som er normal levetid for en bil og det var det som mentes med evig.

emil

Alder: Datsun, 41 år, originale hjullager
Kjøelgende: Honda, 361.000km, originale hjullager

Men ja, jeg vet at hjullager, bakaksler og andre ting er mer vanlig å bytte på andre bilmodeller.

Sele

#28
Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 16:38
Alder: Datsun, 41 år, originale hjullager
Kjøelgende: Honda, 361.000km, originale hjullager

Men ja, jeg vet at hjullager, bakaksler og andre ting er mer vanlig å bytte på andre bilmodeller.
Det er dessverre ikke standeren for alle biler. Jeg kunne også gitt eksempler på det samme men velger og ikke gjøre det fordi det ikke er hva det handler om. 361 000km gir en årlig gjennomsnittlig kjørelengde i underkant av 9000km. Vet at dette ikke blir riktig men kontra 20 000km i året og mer enn det som flere biler gjør forteller noe annet om påkjenninger en bil blir utsatt for. Gjennomsnittlig levetid for en bil er rundt 18,8 år,så ditt eksempel er et ytterpunkt hvor vi ikke kjenner historikken.

Problemet her er at noen tror det finnes en ubetinget reklamasjonsrettighet som gjør at alle sånne ting blir reparert automatisk. Sånn er ikke denne verden og bevisene på det er alle tvistene som finnes når det gjelder bil. Og her er det ikke alltid at kunden har vunnet frem med sine krav.

http://www.sb.no/Stadig_flere_bilkj_p_ender_i_konflikt-5-73-43030.html

emil

Sitat fra: Sele på torsdag 04. juni 2015, klokken 17:48
361 000km gir en årlig gjennomsnittlig kjørelengde i underkant av 9000km. Vet at dette ikke blir riktig men kontra 20 000km i året og mer enn det som flere biler gjør forteller noe annet om påkjenninger en bil blir utsatt for.

De 361.000km i Hondaen ble kjørt på 16 år, dvs litt over 22.000km/år i snitt. På det meste var jeg riktignok oppe i 45.000km på et kalenderår.

Datsunen har ikke kjørt like langt, faktisk har Leafen snart passert den kjørelengden.

Eneste jeg ville fram til er at lang kjørelengde eller høy alder ikke er synonymt med behov for bytte av f.eks hjullager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA