Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hærverk, må skaffe nytt sidespeil

Startet av CarinaFaye, torsdag 02. juli 2015, klokken 14:55

« forrige - neste »

laumb

Hei!

Noen kjære venner fra forumet som har er chademoadapter de ikke trenger i perioden fra 28. Juni og 15 dager fram i tid?

Bestemte meg brått for en tur til Spania og siden det er ingen SC der kan jeg både kutte ladetiden med 25-50% og frigjøre et 22kW ladepunkt 2 steder på turen med et Chademo-adapter.

Send meg PM om du har muligheten.

Robin Laumb.

Jejl

#1
Har ikke noe adapter til låns, men hvis du får til å bruke et Chademo-adapter i Spania er det nok flere som vil vite hvor og hvordan du fikk ladet. Betalingsmåte, ladekort o.l.
Det hadde også vært nyttig hvis du kunne ha skrevet om reiseruten og hvilke sc som er brukt. Det er jo noen alternative ruter nå etter hvert.
For meg ser det ut til at det er smartest å kjøre via Sveits, da mange av sc i Frankrike har ladekø siden de kun har 2 ladere.

tonl

Jeg tror nok ikke det er så lett å bare låne en Chademo adapter fra en annen Tesla for å lade på din egen. Jeg var innom Tesla Grorud for å reserve en Chademo-adapte som skal komme denne uken. De sa bilen måte inn for å konfigurere for at adapteren skal "snakke" med bilen. Det var det jeg fikk beskjed om.

fredag

#3
Sitat fra: tonl på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:31
Jeg tror nok ikke det er så lett å bare låne en Chademo adapter fra en annen Tesla for å lade på din egen. Jeg var innom Tesla Grorud for å reserve en Chademo-adapte som skal komme denne uken. De sa bilen måte inn for å konfigurere for at adapteren skal "snakke" med bilen. Det var det jeg fikk beskjed om.

Så lenge supercharging er aktivert, så skal det da gå bra?

Jeg fikk utlevert mitt adapter uten at de gjorde noe med bilen min, såvidt jeg vet om.

bb lånte et adapter fra en annen Tesla-eier for å teste og lage video, gjorde han ikke?

I Nederland har en ladestasjon-operatør hengt opp chademo-adaptere i kjetting ved siden av chademo-ladestasjonene. Det hadde ikke vært noe poeng å gjøre dette hvis dette kun virker for de som allerede har et chademo-adapter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sven erik

lade med Chademo er 0 problem  det som er problemet er å lade i spania  jeg har selv hvert nedover   en har klippekort hos ibil  men ZEM2ALL   og  endesa er  de som er mest utbygd men de er vansklige om du ikke har spansk adresse

jeg har kjørt ned med elbil fra 2011 så har litt erfaring

Jejl

Sven erik: Har du noen plass du kan annbefale å bruke Chademo-adapteret i Spania. Da tenker jeg mest på strekningen Barcelona - Valencia.
Er det Spansk NIE-nr du må ha for få lade med Endesa?

bb

Sitat fra: tonl på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:31
Jeg tror nok ikke det er så lett å bare låne en Chademo adapter fra en annen Tesla for å lade på din egen. Jeg var innom Tesla Grorud for å reserve en Chademo-adapte som skal komme denne uken. De sa bilen måte inn for å konfigurere for at adapteren skal "snakke" med bilen. Det var det jeg fikk beskjed om.
Dette er nok en misforståelse. På Teslas egne sider:
http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter
Der står det at hvis superlading ikke er aktivert må det gjøres en softwareoppgradering. Det jeg mistenker er at biler som ikke kan superlade ikke kan ta imot DC-lading. Og derfor må softwaren endres slik at den får tilgang til å lade via CHAdeMO, men ikke superchargers.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

tonl

Sitat fra: bb på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:24
Sitat fra: tonl på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:31
Jeg tror nok ikke det er så lett å bare låne en Chademo adapter fra en annen Tesla for å lade på din egen. Jeg var innom Tesla Grorud for å reserve en Chademo-adapte som skal komme denne uken. De sa bilen måte inn for å konfigurere for at adapteren skal "snakke" med bilen. Det var det jeg fikk beskjed om.
Dette er nok en misforståelse. På Teslas egne sider:
http://shop.teslamotors.com/products/chademo-adapter
Der står det at hvis superlading ikke er aktivert må det gjøres en softwareoppgradering. Det jeg mistenker er at biler som ikke kan superlade ikke kan ta imot DC-lading. Og derfor må softwaren endres slik at den får tilgang til å lade via CHAdeMO, men ikke superchargers.

Tja, vet ikke hva jeg skal si. Bilen har tilgang til SC (85D).

Ebbe

Vår fungerer i alle fall på de 5 bilen vi har prøvd den på, både 85 og 60 biler!
P39240

laumb

Takker for tilbudene! Jeg har funnet et adapter jeg kan låne. :D
Veldig spent på å prøve dette adapteret nedover Spania.

fredag

#10
IBIL advarer om at det er / har vært problemer med å bruke Teslas chademo-adapter på deres hurtigladere.

De sier at noen Teslaer ikke får ladet med chademo-adapteret på deres hurtigladere, mens lading fungerer fint for andre.

Er det noen som vet noe mer om dette?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Jejl

Sitat fra: laumb på tirsdag 09. juni 2015, klokken 10:54
Takker for tilbudene! Jeg har funnet et adapter jeg kan låne. :D
Veldig spent på å prøve dette adapteret nedover Spania.
Det hadde vært kjekt hvis du kunne opplyst om hvilke ladeplasser i Spania du har tenkt å bruke, og etter turen opplyst oss om de fungerer. Og om vi trenger kort eller annen betaling for å bruke dem. Hvis du hadde opplyst om sc brukt på hele kjøreruten hadde det vært enda kjekkere.
Det er jo noen alternative veier etterhvert.
Jeg tenker at det vil være smartest å kjøre via Sveits, da det ryktes at det er en del kø og ventetid i Frankrike siden flere av sc kun har 2 ladere.

sven erik

bruk det kartet her http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/mapa    men  det er kunn  ibil en får tilgang til  via et påfyllings kort det får en kjøpt  på bensinstasjonene laderne står ved   og  i barcelona  kan man lade på disse til taxi ene men de er  bare  for 30 min  og  er ikke 50 kw  men 25    ellers for å lade bruk renault type 2 der er det ok å lade    nissan må en fort vise  store evror  for å få lade

laumb

Sitat fra: Jejl på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:50
Det hadde vært kjekt hvis du kunne opplyst om hvilke ladeplasser i Spania du har tenkt å bruke, og etter turen opplyst oss om de fungerer. Og om vi trenger kort eller annen betaling for å bruke dem. Hvis du hadde opplyst om sc brukt på hele kjøreruten hadde det vært enda kjekkere.
Det er jo noen alternative veier etterhvert.
Jeg tenker at det vil være smartest å kjøre via Sveits, da det ryktes at det er en del kø og ventetid i Frankrike siden flere av sc kun har 2 ladere.

Jeg tenker å kjøre via Sveits av samme grunn - godt tenkt! Mulig jeg tar andre veien om Luxembourg hjem igjen.

Har bestillt og mottatt IBIL ladekort i posten allerede - og er i prosessen med å få tak i "Blue Barcelona Council Card" for å kunne lade på blant annet Placa Catalonia laderen. Snakket med en som har testet 2 Chademoladere med Tesla i Barcelona med god suksess for noen uker siden (Mark i driveanddream.com - bare å sende han mail!).
Ikke bestemt meg 100% for reiserute enda, men følg med i gruppen "Elektrisk bilferie i europa" på facebook. Jeg bør lande endelig rute og planlagte ladepunkter innen midten av neste uke - siden jeg reiser 29. Juni.

Jejl

Vi drar nedover til Spania i midten av juli og blir der til midten av aug.
Jeg tror vi gir opp å vente på sc i Spania da det ser lite sannsynlig ut at det kommer noen sc før vi drar.

Vi har kun enkellader i bilen, og derfor er nok adapteret beste løsning.

Så, er det noen andre som vil hjelpe en venn i ladenøden og har et Chademo-adapter som de kan låne bort? Send en pm. (Bor i Stavanger)

Det blir sannsynligvis den eneste gangen vi kommer til å få bruk for et slikt adapter så vi gidder ikke å kjøpe et bare for denne ene turen.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA