Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think med defekt lader

Startet av Siffen, tirsdag 08. desember 2009, klokken 10:42

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Ken på fredag 13. november 2009, klokken 10:09
Jeg er ikke overbevist at robometer vil helpe å forebygge i alle tilfeller.

Robometeret gir kun alarm ved skjevhet i pakken. Det være seg en dårlig celle eller en løs ledningsforbindelse.

Om brukeren velger å overhøre alarmen vil det selvfølgelig ikke hjelpe.

Stiller selv i den katogorien akkurat nå. Etter montering av siste spenningsensor på Partneren går alarmen nærmest kontinuerlig, og indikerer problem i 11er kassen. Samtidig syter jeg med å ta ned 11er kassen, grunnet alt arbeidet med håndbremsvaieren. Får håpe fornuften seirer før det smeller. :-\
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

VIKTIG VED IGANGSETTING AV LAGREDE BATTERIER!

Når batteriene er utladet vil nivået synke fordi luten trekker inn i cellene.
Ved lagring fortsetter denne prosessen, slik at batteriene ser helt tørre ut.
På luftkjølte batterier er det enkelt å se nivået, men på vannkjølte batterier vil vannkappen dekke til sideveggen slik at det ikke er mulig å se nivået.
Ved å legge batteriet ned til ca 45 grader, vil en kunne se nivået når luten kommer opp til topplaten. Dersom det ikke er synlig væske mot topplaten, er batteriet meget tørt, og lading må skje meget forsiktig inntil det er mulig å se om nivået stiger. [b]Hvis ikke, er det mulig at batteriet har en lekkasje eller er blitt tømt.[/b]Når batteriet er fulladet, vil nivået være ca 2 cm høyere enn utladet og lagret, og det kan derfor være fristende å fylle før lading fordi batteriet kan  virke tørt.

Ved fylling før lading vil batteriet spytte ut lut når batteriet begynner å ta lading.
Jeg har noen bilder av et utladet og tørt batteri, som viser hvordan nivået stiger under initialladingen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Sitat
Når batteriene er utladet vil nivået synke fordi luten trekker inn i cellene.


Det trekker ikke inn i cellene bokstavelig talt, men en riktig observasjon at elektrolytten synker.
Det som egentlig skjer er at vann inngår i den kjemiske prosessen i batteriet.

Formel for utlading er følgende:
2NiO(OH)+Cd+2H20(Vann) >> 2Ni(OH)2 + Cd(OH)2

Dermed forsvinner vannet når batteriet utlades, og omdannes til noe annet.

Hvor mye?
Ca 1g med vann per Ah ! Det vil si 100g eller 1 dl forskjell fra batteriet er fulladet til det er tomt på et 100Ah batteri.

Derfor skal vannservice skje med fulladede batterier.

Noe å tenke på når man dyputlader batterier som trenger vannservice. (Ingen elektrolytt igjen)

Arne Magnus

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ken

Bare lurt å fylle med vann før lagring. 20-30 Ah ved 5A lading før bruk eller videresalg.
bilen (Think) gir lav effekt et stund ved lav spenning før høyere effekt tillates.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA